Klíčové body
- Kromě elektrických nákladních vozidel s vodíkovými palivovými články vyvíjí společnost Nikola (NKLA) také vodíkové čerpací stanice.
- Společnost očekává, že výrobu a dodávky svých nákladních vozidel rozšíří v roce 2024.
- Vedení společnosti očekává, že v roce 2024 sníží ztráty.
Když před čtyřmi lety vstoupil výrobce elektrických nákladních vozů Nikola
Cesta, kterou společnost v poslední době urazila, však byla plná výmolů a akcie se oproti svému historickému maximu propadly o 99 %. I když je silně dole, nemusí být úplně venku. Pojďme se podívat, co nás čeká v nadcházejícím roce a zda akcie dokáží v příštích měsících posílit.
Navzdory stažení vozů plánuje společnost Nikola pokračovat ve svých projektech
Loni v létě se pro společnost Nikola situace vyhrotila – a ne v dobrém slova smyslu. Poté, co několik jejích bateriových elektrických vozíků začalo hořet kvůli vadným bateriím, vydala společnost Nikola v srpnu svolávací zprávu. Na základě komentáře vedení společnosti během nedávného konferenčního hovoru za čtvrté čtvrtletí roku 2023 se však zdá, že společnost tento problém překonala. V nadcházejících týdnech společnost očekává dodání prvních elektrických vozíků s novými akumulátory a do konce druhého čtvrtletí nebo na začátku třetího čtvrtletí plánuje vrátit zákazníkům zbytek vozíků. Po vrácení stažených nákladních vozů plánuje společnost Nikola modernizovat bateriové elektrické vozy, které zůstaly v jejích skladových zásobách, jichž je v současné době asi 150. Společnost navíc očekává, že tržby za ně vykáže koncem třetího nebo začátkem čtvrtého čtvrtletí.
Celkově pro rok 2024 společnost Nikola očekává, že dodá 400 až 450 nákladních vozidel, což zahrnuje očekávaný prodej 300 až 350 nákladních vozidel s vodíkovými palivovými články. Pokud společnost dosáhne středu svého výhledu dodávek nákladních automobilů, bude to představovat 273% nárůst oproti 114 nákladním automobilům, které dodala v roce 2023.

Společnost Nikola vkládá do svého podnikání v oblasti energetiky hodně energie
V lednu 2023 společnost Nikola oznámila vytvoření nové značky zaměřené na podporu vozidel na vodíkový pohon: Hyla. Pod touto novou značkou by společnost Nikola vytvořila infrastrukturu pro výrobu, distribuci a výdej vodíku pro své nákladní vozy s vodíkovými palivovými články. V prvním čtvrtletí roku 2024 otevřela společnost Nikola svou první čerpací stanici pod značkou Hyla v Ontariu v Kalifornii. A společnost v následujících měsících pokračuje ve vývoji dalších stanic. Vedení společnosti uvádí, že do konce roku 2024 má potenciál pokročit ve vývoji dalších šesti stanic Hyla v jižní Kalifornii a tří stanic v severní Kalifornii.
Společnost Nikola si stanovila cíl vybudovat do roku 2026 60 vodíkových čerpacích stanic Hyla, které budou podporovat potřeby zákazníků v oblasti pohonných hmot.
Co se chystá v budoucnu, pokud jde o finanční výsledky
Na adresu nadcházejícího roku Steve Girsky, generální ředitel společnosti Nikola, uvedl, že „rok 2024 je o realizaci, rozšiřování našeho podnikání a optimalizaci příjmů a nákladů“. To je jistě patrné z čísel, která společnost uvedla ve svém výhledu na rok 2024. Například společnost Nikola předpokládá, že tržby z prodeje nákladních automobilů budou činit 150 až 170 milionů dolarů – což je výrazný nárůst oproti 30,1 milionu dolarů z prodeje nákladních automobilů v roce 2023. Pokud jde o náklady, společnost Nikola předpokládá, že sníží své ztráty. Zatímco v roce 2023 činila hrubá marže společnosti záporných 597 %, v roce 2024 očekává dosažení hrubé marže ve výši záporných 100 % až záporných 80 %. Dále ve výkazu zisku a ztráty společnost Nikola očekává další zlepšení. V roce 2023 společnost vykázala provozní náklady ve výši 407 milionů USD, v roce 2024 však předpokládá provozní náklady ve výši 280 až 300 milionů USD.
Je Nikola díky tomuto pohledu do budoucnosti vhodnou investicí?
Je zřejmé, že vedení společnosti je optimistické a že rok 2024 bude úspěšný. Samozřejmě to není něco, na čem by investoři měli výhradně založit investici. Naopak ti, kteří si myslí, že nasměrovat tohoto výrobce elektrických nákladních vozů do svého portfolia je dobrý nápad, by měli přibrzdit, protože akcie se stále jeví jako extrémně spekulativní. Stále není jasné, zda Nikola zaznamená trvalou poptávku po svých nákladních vozidlech s vodíkovými palivovými články a do jaké míry může být podnikání společnosti Hyla ziskové, pokud vůbec.
Vzhledem k četným rizikům spojeným s investicí do společnosti Nikola se zdá, že pro většinu investorů by bylo lepší sledovat vývoj tohoto příběhu z boku. Na druhou stranu ti, kteří mají zájem o investici do vodíku, ale nechtějí se pouštět do tak riskantní investice, jako je Nikola, mohou raději investovat do nějakého specializovaného ETF.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky