Klíčové body
- Nio zaznamenal roční ztrátu 2,9 miliardy dolarů kvůli tvrdé konkurenci na trhu s elektromobily v Číně.
- Společnost chce optimalizovat náklady a zlepšit obchodní cíle, přestože marže na vozidlech zůstává pod očekáváním.
- Očekává se, že Nio uvede masovou značku Alps, aby konkurovala Tesla Model Y a snížila ztráty.
- Akcie společnosti Nio kótované na burze v USA letos oslabily o 41 %.
V úterý zveřejněné prohlášení potvrdilo, že společnost se sídlem v Šanghaji měla ve čtvrtém čtvrtletí čistou ztrátu 5,4 miliardy jüanů, což vedlo k ročnímu deficitu 20,7 miliardy jüanů
“Při přechodu do roku 2024 budeme upřednostňovat naše obchodní cíle, zlepšovat schopnosti systému a optimalizovat řízení nákladů,” ujistil finanční ředitel společnosti Nio Steven Feng. Marže na vozidlech se sice v posledním čtvrtletí roku 2023 zvýšila na 11,9 %, ale stále byla pod očekáváním analytiků.
Na rozdíl od svých konkurentů, společností Xpeng Inc. a Li Auto Inc, které jsou v současné době ziskové, společnost Nio nezveřejnila významné plány na uvedení produktů na trh v roce 2024. Očekává se však, že automobilka odhalí masovou značku, která by mohla potenciálně konkurovat lokálně vyráběným modelům společnosti Tesla Inc. a tento strategický krok by podle analytiků mohl zmírnit ztráty.
NIO Inc.
V prvním čtvrtletí roku 2024 společnost Nio předpokládá, že dodá až 33 000 vozů, což je méně než 50 045 vozů expedovaných v předchozím čtvrtletí. Dodávky společnosti v loňském roce byly podstatně nižší než dvě třetiny původního prodejního cíle. Hrubá marže za čtvrté čtvrtletí byla deklarována ve výši 7,5 %, což je méně než předpokládaných 10,2 %. Firma nyní předpovídá pro první čtvrtletí roku 2024 tržby v maximální výši 11,1 miliardy jüanů, což je výrazně méně, než předpokládali analytici.
Společnost Nio, kdysi oslavovaná vycházející hvězda na čínském trhu s elektromobily, se v poslední době potýká s problémy. V loňském roce potřebovala navýšit kapitál, což bylo umožněno včasným prodejem akcií společnosti CYVN Holdings LLC, vládou kontrolovanému investičnímu subjektu se sídlem v Abú Zabí. Peněžní injekce ve výši 738,5 milionu dolarů, kterou společnost obdržela v červnu, může být při současném tempu výdajů rychle spotřebována.
V posledním čtvrtletí budou zahájeny dodávky masové značky Nio, Alps. Během úterního hovoru k výsledkům společnosti NIO oznámil její generální ředitel William Li, že první model, který má konkurovat SUV Tesla Model Y, bude vybaven vyměnitelnou baterií. Druhý model určený pro větší rodiny bude následovat. První produkt společnosti Alps bude mít o 10 % nižší výrobní náklady než Model Y, společnost předpokládá výrobu přibližně 10 000 kusů měsíčně.
Primární značka Nio si zachová důraz na prémiové vozy a bude nabízet pouze modely s cenou vyšší než 298 000 juanů za sedan ET5. Li potvrdil, že společnost počítá s tím, že objem bude mít přednost u Alp. Kromě toho automobilka plánuje v roce 2025 uvést na trh ještě levnější podznačku s vozy s cenou pod 200 000 juanů. Aby rozšířila své působení na trhu, Nio se také chystá založit pobočku ve Spojených arabských emirátech.
Aby omezila náklady, snížila společnost Nio v listopadu loňského roku počet svých zaměstnanců o 10 % a uvažovala o prodeji nepodstatných podniků. V prosinci si firma zajistila finanční injekci ve výši 2,2 miliardy dolarů od společnosti CYVN Holdings. Po dokončení této transakce bude společnost CYVN vlastnit 20,1% podíl ve společnosti Nio a bude mít právo nominovat dva členy správní rady.
Minulý měsíc společnost Nio uzavřela licenční smlouvu na technologie s dceřinou společností CYVN. Tato smlouva poskytuje nevýhradní a nepřenosnou celosvětovou licenci na stávající a budoucí technické znalosti, software a práva duševního vlastnictví společnosti Nio.
V rámci své propagační strategie podporuje společnost Nio své technologie výměny baterií tím, že se spojila s několika čínskými výrobci automobilů, včetně společnosti Geely Automobile Holdings Ltd. a místních úřadů v provincii Anhui, kde se nachází továrna společnosti Nio. Elektromobily s možností výměny baterií umožňují rychlou výměnu vybitých baterií za nabité, což zmírňuje obavy řidičů o dojezd vozidla a dobu nabíjení.
Navzdory těmto iniciativám akcie společnosti Nio kótované na burze v USA letos oslabily o 41 %. Všechny tyto události naznačují, že společnost Nio čeká období náročné tržní dynamiky a strategických změn, protože se na největším světovém trhu s elektrickými vozidly musí vypořádat s agresivní konkurencí a finančními překážkami.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky