Klíčové body
- Akcie společnosti Graphjet, výrobce grafitu a grafenu pro baterie elektromobilů, se začaly obchodovat na burze Nasdaq.
- Na začátku obchodování zaznamenaly akcie Graphjet 15% nárůst.
- Graphjet inovativně využívá odpadní slupky z palmových jader k výrobě grafitu, který se používá jako anoda v bateriích pro elektromobily.
- Společnost plánuje rozšířit svou výrobní kapacitu a snížit náklady na výrobu grafenu, což by otevřelo nové možnosti využití tohoto materiálu.
Akcie společnosti Graphjet – výrobce grafitu a grafenu – se začaly obchodovat na burze Nasdaq poté, co společnost v březnu úspěšně fúzovala s účelovou akviziční společností
Je pozoruhodné, že akcie společnosti Graphjet zaznamenaly na počátku obchodování 15% nárůst a dosáhly téměř 14 dolarů za akcii, což je výrazný nárůst z necelých 4 dolarů na počátku měsíce. Výkonnost těchto akcií kontrastuje s indexy S&P 500 a Nasdaq Composite, které vykazují pokles o 0,4 %, resp. 0,6 %.
Po uzavření fúze se Graphjet nyní může pochlubit odhadem 115 miliony akcií v oběhu, což společnosti zajišťuje tržní kapitalizaci ve výši téměř 1,6 miliardy dolarů. Transakce přinesla do pokladny společnosti téměř 6 milionů dolarů. Přestože byl při oznámení transakce v roce 2022 deklarován původní potenciál získat více než 100 milionů dolarů, mnoho akcionářů SPAC se rozhodlo raději vykoupit své akcie za 10 dolarů, než si ponechat akcie sloučené společnosti, zejména proto, že se akcie v době dokončení fúze obchodovaly pod 10 dolary.
Graphjet Technology Sdn. Bhd.
Společnost Graphjet se sídlem v Malajsii, která je významným producentem palmového oleje, inovativně využívá odpadní slupky z palmových jader k výrobě produktů na bázi uhlíku. Tento proces zahrnuje zahřívání slupek, dokud nezůstane pouze uhlík. Podle Aidena Lee, generálního ředitele společnosti Graphjet, jsou slupky z palmových jader upřednostňovány díky vyšší míře přeměny slupek na hotové výrobky ve srovnání s rýžovými nebo kukuřičnými slupkami.
Mezi konečné produkty tohoto procesu patří syntetický grafit a grafen. Většina světových zásob grafitu, který lze buď vytvořit, nebo vytěžit, pochází podle Leeho z Číny. Tvrdí, že Graphjet může generovat zisky z grafitu již od 3 000 USD za tunu, což je zajímavé vzhledem k tomu, že prvotřídní grafit v současnosti stojí přibližně 8 000 USD za tunu.
Jedna z hlavních součástí baterie pro elektromobily – anoda – je vyrobena z grafitu. Většina investorů je spíše zvyklá na materiály tvořící katodu baterie, včetně lithia, kobaltu, niklu a železa. Ionty proudící z katody do anody jsou však v podstatě zdrojem energie pro elektromobily.
V současné době dokáže první závod společnosti Graphjet v Malajsii vyrobit 3 000 tun grafitu ročně. Společnost však plánuje rozšířit svou výrobní kapacitu zřízením dalších závodů v dalších zemích, kde je vysoká poptávka automobilového průmyslu.

Kromě grafitu vyrábí společnost Graphjet také grafen. Tento nový materiál, který se skládá z jediné vrstvy atomů uhlíku uspořádaných do šestiúhelníkového vzoru, je neuvěřitelných 200krát pevnější než ocel a pětkrát lehčí než hliník. Potenciální využití grafenu sahá od polovodičů a obranných výrobků až po kosmické lodě a další.
V současné době je výroba grafenu převážně laboratorní funkcí kvůli jeho vysokým nákladům, které se podle Leeho pohybují kolem 800 dolarů za gram, což odpovídá přibližně 800 milionům dolarů za metrickou tunu. Cílem společnosti Graphjet je však snížit náklady na 30 dolarů za gram, tedy 30 milionů dolarů za metrickou tunu, čímž se tento materiál stane dostupnějším a potenciálně otevře nové možnosti využití.
Zatímco grafit představuje pro investory hlavní bod zájmu, budoucí plány společnosti Graphjet na výrobu grafenu představují rovněž zajímavou perspektivu do budoucna. Dynamika trhu s bateriemi pro elektromobily a rostoucí poptávka po různých součástech potřebných při jejich výrobě udržuje pozornost společností, jako je Graphjet, v pevné pozici.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky