Klíčové body
- Údaje předpovídají, že v roce 2024 budou elektromobily vyráběné v Číně tvořit více než čtvrtinu celkového prodeje elektromobilů v Evropě
- V reakci na tento rostoucí trend navrhuje T&E zvýšit cla na elektromobily dovážené z Číny
- T&E navrhuje zvýšit cla na čínské elektromobily a podporovat lokalizaci dodavatelských řetězců v Evropě pro udržení ekonomických a klimatických výhod
Tento vývoj znamená významný pokrok v čínském sektoru elektromobilů a znamená nárůst o více než 5 % oproti předchozímu roku. Jak poznamenala Evropská federace pro dopravu a životní prostředí
Poptávka po čínských elektromobilech v Evropě zaznamenala v roce 2021 trvalý nárůst, přičemž téměř pětina všech elektromobilů s bateriovým pohonem prodaných v EU byla dodána z Číny. Tento trend byl patrný zejména ve Francii a Španělsku, kde téměř třetina celkového prodeje elektromobilů byla vyrobena v Číně. Podle zprávy společnosti T&E budou rostoucí plány globální expanze čínských značek, jako je BYD, ještě více podporovat tržní podíl v tuzemsku vyráběných elektromobilů.

Navzdory dominanci západních značek, jako je Tesla – které vyrábějí a vyvážejí elektromobily z Číny – na trhu EU se čínské značky připravují na silnou pozici. Průzkum signalizuje předpokládaný 11% podíl čínských značek na trhu v regionu do roku 2024, který by se podle odhadů T&E mohl do roku 2027 zvýšit na neuvěřitelných 20 %. To přichází v souvislosti s probíhajícím vyšetřováním Evropské komise ohledně dotací poskytovaných výrobcům elektrických vozidel v Číně, které zkoumá možné nekalé tržní výhody, jež brání místním společnostem. Toto šetření se může týkat i zavedených nečínských značek, jako jsou Tesla a BMW, které v Číně provozují své výrobní závody.
Tu Le, zakladatel společnosti Sino Auto Insights, zdůrazňuje roli pobídek zavedených v Číně na počátku roku 2010. Tyto pobídky vedly k rozmachu nově vznikajících podniků a ke zvýšení kapacity bateriových článků v Číně, což následně zvýšilo dostupnost elektromobilů. Le poznamenává: “EU a USA jsou tak daleko pozadu, protože nemají kvalitní elektromobily za dostupné ceny, protože starší automobilky se na jejich konstrukci a vývoj zaměřily teprve nedávno.”
V reakci na tento rostoucí trend navrhuje T&E zvýšit cla na elektromobily dovážené z Číny. Politická skupina prosazuje zvýšení z 10 % na nejméně 25 % na “střední” elektromobily, jako jsou sedany a SUV, aby se vyrovnal trh s jejich protějšky v EU. Zároveň však uvádějí, že kompaktní SUV a “větší automobily” dovážené z Číny by si stále zachovaly konkurenční cenovou výhodu. Aby se tato opatření plně projevila, musela by Evropa posílit svou soběstačnost ve výrobě bateriových článků, aby dostatečně podpořila domácí průmysl elektrických vozidel.
Le objasňuje tuto složitou situaci, když uvádí: “Problém, který vidí, spočívá v tom, že nemohou vyrábět cenově dostupné

Tváří v tvář potenciálním politickým rizikům spojeným s dovozem elektrických vozidel vyrobených v Číně do Evropy, výrobci jako Tesla a BYD přijímají strategické kroky k minimalizaci těchto rizik. Jedním z hlavních opatření je přesměrování jejich úsilí na zvýšení svých místních evropských výrobních kapacit. Zatímco Tesla se zaměřuje na rozšíření montážních operací v Německu, BYD údajně připravuje továrnu v Maďarsku. Tyto kroky nejenže snižují závislost na dovozu z Číny a minimalizují politická rizika spojená s tímto dovozem, ale také posilují lokální ekonomiky a vytvářejí pracovní místa v Evropě. Tímto způsobem se výrobci elektrických vozidel adaptují na aktuální geopolitické a ekonomické podmínky, zajišťují si konkurenceschopnost na trhu a současně naplňují rostoucí poptávku po ekologičtějších dopravních prostředcích v Evropě.
Společnost T&E nakonec zdůrazňuje zásadní potřebu lokalizace dodavatelských řetězců elektromobilů v Evropě, aby se urychlily ekonomické a klimatické výhody přechodu na elektromobily. Jak podrobně uvádí ve své zprávě, “cílem [tarifů] by měla být lokalizace dodavatelských řetězců EV v Evropě a zároveň urychlení prosazování EV, aby se plně využily ekonomické a klimatické výhody přechodu”. Čínský vliv na evropský trh s elektromobily tedy představuje pro evropské politiky, kteří se zabývají růstem a udržitelným rozvojem odvětví elektromobilů, jak výzvy, tak příležitosti.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky