Klíčové body
- Akcie francouzské luxusní skupiny Kering se v úterý propadly o 14 %.
- Společnost varovala, že prodeje značky Gucci v prvním čtvrtletí zřejmě meziročně poklesnou o 20 % kvůli klesajícím transakcím v Asii.
- V ojedinělém varování před ziskem se předpokládá, že celkové tržby skupiny v prvních třech měsících roku 2024 klesnou o 10 %.
- Kering se po opožděném otevření indexu Stoxx 600 propadl na dno a stáhl s sebou další evropské luxusní značky LVMH, Christian Dior, Hermes a Burberry.
Pokles je způsoben především klesajícími asijskými transakcemi, přičemž se odhaduje, že celkové tržby skupiny během prvních tří měsíců roku poklesnou o 10 %.
Nová prognóza společnosti Kering se odlišuje od ostatních luxusních značek, jako jsou LVMH a Hermes, které podle všeho odolávají ekonomickému negativnímu vlivu mnohem lépe. Akcie společnosti Kering po pozdním otevření prudce poklesly a srazily ji na dno indexu Stoxx 600. Mizerné výsledky módního domu měly za následek i vlnový efekt na další evropské luxusní značky. Akcie společností LVMH, Christian Dior a Hermes klesly během počátečních obchodů o více než 2 %, zatímco akcie Burberry se propadly o výrazných 5,7 %. V 8:30 londýnského času byl hlášen pokles akcií společnosti Kering o 14,3 %.
“V prvním pololetí, které společnost Kering očekávala jako náročné, vedou současné trendy skupinu k odhadu, že její konsolidované tržby v prvním čtvrtletí roku 2024 by měly na srovnatelné bázi klesnout přibližně o 10 % oproti prvnímu čtvrtletí loňského roku,” uvedla společnost Kering v oficiálním prohlášení.

Na vině celkového propadu společnosti Kering je především prudký pokles tržeb její hlavní značky Gucci, zejména v asijsko-pacifickém regionu. V prohlášení se dále uvádí: “Očekává se, že srovnatelné tržby společnosti Gucci v prvním čtvrtletí meziročně poklesnou o téměř 20 %.”
Zpomalení má původ především v Asii – a hlavně v Číně – jejíž ekonomika prochází bojem a nejistotou. Claudia Panseri, investiční ředitelka UBS pro Francii, se vyjádřila, že toto varování svědčí o pokračujících ekonomických tlacích v Číně a je v ostrém srovnání s výkonností amerického a evropského trhu.
“Potřebujeme více času, abychom viděli oživení spotřebitelských výdajů. Potřebujeme stabilizaci trhu s nemovitostmi. Ale jak již bylo řečeno, dochází také k oživení lidí cestujících po celém světě, takže to by mělo příběhu luxusního zboží dodat trochu paliva,” řekla Panseri pro CNBC.
Navzdory těmto problémům zůstává Panseri optimistický, pokud jde o trh s luxusním zbožím, který tvoří významnou část expozice banky. Domnívá se, že bude nutné použít selektivnější taktiku kvůli ocenění, které není levné, ale tvrdí, že celkový příběh o luxusním zboží zůstává slibný.
Gucci, žádaná dceřiná společnost skupiny Kering, která v roce 2021 předvedla dobré výsledky poháněné počátečním boomem v období pandemie, bojuje o udržení svého tržního podílu. Bohatí spotřebitelé v souvislosti s vyšší inflací zpřísňují své rozpočty a přesouvají své preference a investice k méně okázalým luxusním značkám.
Společnost Kering minulý měsíc oznámila 6% snížení svých tržeb za čtvrté čtvrtletí roku 2023 spolu s poklesem tržeb všech svých dalších významných značek včetně Yves Saint Laurent, Balenciaga a Alexander McQueen. Konkrétně čtvrtletní tržby společnosti Gucci byly hlášeny o 4 % nižší.

Podle zprávy agentury Reuters potvrdil generální ředitel společnosti Kering Francois Henri Pinault, že i přes tyto obtížné okolnosti je skupina odhodlána nadále investovat do svých značek, včetně značky Gucci, i kdyby to znamenalo nižší marže.
V roce 2023 v rámci širší strategie reorganizace značky provedl Kering významné změny ve vrcholovém vedení Gucci, když do funkce generálního ředitele dosadil Jeana-Françoise Paluse a do funkce kreativního ředitele Sabata De Sarna.
Nová kolekce Gucci Ancora, která byla uvedena na trh v polovině února a kterou vedl De Sarno, byla údajně dobře přijata. V prohlášení společnosti Kering se uvádí, že kolekce byla přijata “velmi příznivě”.
Společnost Kering má 23. dubna zveřejnit údaje o svých tržbách za první čtvrtletí roku 2024, což by mělo vnést další světlo do skutečného dopadu poklesu prodeje značky Gucci na celkové tržby skupiny.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky