Klíčové body
- Předpovědi příjmů společnosti JetBlue za druhé čtvrtletí a celý rok byly nižší než odhady analytiků
- Dopravce se pustil do snižování nákladů, ruší nerentabilní linky a zaměřuje se na ty, po kterých je stabilní a prémiová poptávka
- Společnost JetBlue minulý měsíc zrušila dohodu o fúzi se společností Spirit Airlines poté, co soudce na začátku tohoto roku dohodu zablokoval
Newyorský dopravce uvedl, že jeho tržby ve druhém čtvrtletí pravděpodobně zaznamenají meziroční pokles až o 10,5 %, což je více než dvojnásobek předpovědi analytiků oslovených společností LSEG.
Ještě více se očekává, že celoroční tržby JetBlue klesnou v nízkých jednociferných číslech, což je pod očekáváním Wall Street. To je posun oproti lednové zprávě letecké společnosti, která odhadovala, že tržby za celý rok zůstanou stejné. Tato zpráva signalizuje, že letecký dopravce se snaží vrátit k ziskovosti poté, co celosvětová pandemie uvrhla letecký průmysl do chaosu.
Finanční potíže, kterým čelí JetBlue, vedly k rozhodnutí provést rozsáhlé snížení nákladů, které jsou klíčovým krokem k obnovení ekonomické stability. V rámci tohoto procesu společnost provádí revizi svého leteckého provozu, přičemž vyřazuje nerentabilní linky a soustředí své úsilí na trasy, které vykazují stabilní a vyšší poptávku. Zaměření na prémiová sedadla s vysokým prodejem se stalo prioritou, přičemž společnost usiluje o optimalizaci výnosů a zajištění udržitelného zisku. Tato strategie má za cíl nejen snížení nákladů, ale také zlepšení celkové konkurenceschopnosti a dlouhodobého růstu společnosti v obtížném ekonomickém prostředí leteckého průmyslu.
JetBlue Airways Corporation
Minulý měsíc byla JetBlue nucena zrušit dohodu o fúzi s nízkonákladovým dopravcem Spirit Airlines. Stalo se tak poté, co soudce rozhodl o zablokování transakce v hodnotě 3,8 miliardy dolarů z důvodu obav z porušení antimonopolních pravidel.
Výhled, který JetBlue v úterý představila, ukazuje prohlubující se propast mezi společností a jejími většími konkurenty, jako jsou Delta a United. Obě tyto letecké společnosti se mohou pochlubit rozsáhlými mezinárodními sítěmi a v nadcházejících letních měsících předpovídají vysoké příjmy a rekordní poptávku.
Joanna Geraghtyová, která převzala funkci generální ředitelky v únoru, se v oznámení o výsledcích hospodaření k tomuto problému vyjádřila takto: “Při pohledu na celý rok bude značně zvýšená kapacita v našem latinskoamerickém regionu, který představuje velkou část naší sítě, pravděpodobně i nadále tlačit na tržby a očekáváme, že naše očekávání pro celý rok se zhorší.”
Navzdory těmto neúspěchům Geraghtyová zůstává nadějná, pokud jde o směřování společnosti. “Jsme plně přesvědčeni, že pokračování v opatřeních v rámci naší přeorientované samostatné strategie je správnou cestou k tomu, abychom se nakonec opět vrátili k ziskovosti,” uvedla.
Společnost JetBlue se také potýká se stažením motorů Pratt & Whitney, kvůli kterému byla uzemněna část její flotily. Při úterní prezentaci investorům letecká společnost uvedla, že “aktivně zkoumá” další možnosti snížení nákladů. Začátkem tohoto roku dopravce oznámil, že do konce roku odloží výdaje na letadla ve výši 2,5 miliardy dolarů.
V prvním čtvrtletí vykázala JetBlue ztrátu ve výši 716 milionů dolarů, tj. 2,11 dolaru na akcii. To je v ostrém kontrastu se ztrátou 192 milionů USD, neboli 58 centů na akcii, vykázanou ve stejném období roku 2023.
Po očištění o jednorázové položky, jako jsou rozpadové poplatky spojené s neúspěšnou fúzí společnosti Spirit, však ztráta činila 145 milionů USD, tj. 43 centů na akcii. To bylo méně než upravená ztráta ve výši 52 centů, kterou očekávali analytici oslovení společností LSEG.

Tržby společnosti JetBlue se oproti loňskému roku snížily o 5,1 % a dosáhly 2,21 miliardy USD, což splnilo očekávání LSEG ohledně tržeb.
Ne všechny zprávy byly pro leteckou společnost chmurné. Podle prezidenta společnosti JetBlue Martyho St. George se objevily i světlé stránky, včetně silné poptávky v období cestovní špičky po vnitrostátních letech i letech do Evropy a také “pokračující nadměrné poptávky po našich prémiových sedadlech”.
St. George, který se do své funkce v letecké společnosti vrátil na začátku tohoto roku, zůstal ohledně budoucnosti dopravce optimistický a zdůraznil pozitivní reakce zákazníků a stabilní poptávku ve vybraných oblastech navzdory širším problémům s příjmy. Jeho komentáře odrážejí společné odhodlání společnosti upravit svou strategii a vrátit se k ziskovosti.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky