Klíčové body
- Domino’s Pizza a Papa John’s expandují v Číně, přičemž zaznamenávají růst tržeb a otevírají nové provozovny mimo hlavní metropole
- Růst tržeb pizzových řetězců je podpořen organickým poptávkovým růstem v menších městech, což odráží rostoucí popularitu západních potravin
- Americké řetězce rychlého občerstvení vidí v Číně potenciál k růstu díky rozšiřování franšíz a adaptaci na místní trh
Mezi tyto korporace patří čínský provozovatel Domino’s Pizza, DPC Dash, který ve středu vykázal 26. čtvrtletí po sobě růst tržeb ve stejných prodejnách, čímž vzdoroval ekonomickým dopadům pandemie. Korporace byla svědkem ztrojnásobení tržeb od roku 2019, které v roce 2023 dosáhly impozantní výše 3,05 miliardy jüanů
Podobně přední značka pizzy Papa John’s vykazuje v Číně vzestupnou trajektorii a v roce 2023 hlásí nárůst z 262 na 317 franšízových provozoven, z nichž značná část se nachází mimo hlavní severoamerická území. Mezinárodní tržby společnosti celkově zaznamenaly prudký nárůst, když v loňském roce vzrostly o 21 %.
Papa John’s International, Inc.
Pizzerie se nyní etablovala jako oblíbená volba pro spotřebitele v menších čínských městech a získává stále větší odbyt i v celosvětovém měřítku. Společnost DPC Dash ve skutečnosti zahájila provoz nových prodejen Domino’s ve 13 městech mimo typicky nejžádanější metropole, jako jsou Šanghaj a Peking. Pozoruhodné je, že čtyři z těchto nových prodejen zaznamenaly rekordní tržby při otevření a nyní zaujímají celosvětově první místa v počtu otevřených prodejen této značky.
Tato působivá čísla prodejů odrážejí jejich širokou popularitu, přičemž nová prodejna v Xi’anu vykázala tržby přesahující 6,3 milionu juanů, následovaná prodejnou v Changsha s tržbami 5,2 milionu juanů. Jak navíc poznamenala generální ředitelka DPC Dash Aileen Wangová, mimořádný ohlas těchto nových restaurací nebyl vyvolán silnými marketingovými kampaněmi, ale organickým růstem: “Lidé to přirozeně vědí a přicházejí.”

Takto raketově rostoucí tržby zřejmě odrážejí inflexní bod společnosti, což vedlo ke snížení výdajů na reklamu a propagaci na 5,2 % tržeb v roce 2023 z 5,8 % v předchozím roce. V důsledku toho nové růstové trhy nacházející se mimo Šanghaj a Peking zaznamenaly v roce 2023 zdvojnásobení tržeb a poprvé se podílely na více než polovině celkových tržeb v druhé polovině roku.
I přes tato povzbudivá čísla zůstává společnost DPC opatrná a aktivně řeší možnou nejistotu spotřebitelů nabídkou konkurenčních cen a speciálních slev. Jak došli analytici HSBC k závěru, v bohatších městech, jako je Šanghaj a Peking, to vedlo k průměrnému poklesu hodnoty prodeje o 7,1 % na jednu objednávku.
Investiční banka CMB International v Hongkongu vrhla více světla na tento trend v odvětví rychlého občerstvení a označila DPC za třetí největší značku pizzy v Číně. Pro společnost DPC Dash ponechávají rating “koupit” s ohledem na její potenciál další expanze v Číně a pozoruhodné úspěchy při pronikání na nové růstové trhy.
I přesto však HSBC ponechává opatrnější hodnocení “koupit” kvůli nižším očekáváním ohledně dlouhodobého růstu tržeb. Jejich cílová cena 71 hongkongských dolarů
Vzhledem k tomu, že hongkongská burza zůstává kvůli místním svátkům dočasně neaktivní, aktualizace cen akcií jsou pozastaveny. Nicméně generální ředitel společnosti DPC Dash Wang zůstává optimistický a prohlásil, že “s rostoucí úrovní příjmů roste i akceptace západních potravin”.
SELECT U.S. FAST FOOD BRAND OPERATORS WITH EXPOSURE TO CHINA
COMPANY | Ticker | How to buy |
DPC DASH | 1405-HK | via an international broker; part of the iShares MSCI Emerging Markets Small-Cap ETF |
PAPA JOHN’S INTERNATIONAL | PZZA | U.S. listed; part of the Invesco S&P SmallCap Consumer Discretionary ETF |
YUM CHINA | YUMC | U.S. listed; Hong Kong-traded shares part of the WisdomTree China ex-State-Owned Enterprises Fund |
MCDONALD’S | MCD | U.S. listed; part of the AdvisorShares Restaurant ETF |
Mezitím se společnost Yum China, která zahrnuje mimo jiné značky Pizza Hut, chystá zveřejnit své hospodářské výsledky na konci dubna. Svou pozici v Číně upevňuje také americký gigant v oblasti rychlého občerstvení McDonald’s, který nedávno získal větší podíl ve svých čínských aktivitách. Jeho ambiciózním cílem je údajně provozovat v Číně do konce roku 2028 10 000 prodejen, což je téměř dvojnásobek současného počtu prodejen společnosti.
Generální ředitel Christopher J. Kempczinski nicméně připouští, že spotřebitelská nálada je v současné době pod značným tlakem, což vede k větší propagační aktivitě v obchodním prostředí 4. čtvrtletí. Navzdory těmto výzvám je Kempczinski i nadále přesvědčen, že na čínském trhu bude díky soustavnému růstu spotřebitelského bohatství a HDP stále dosahovat solidních hospodářských výsledků.
Yum China Holdings, Inc.
Tento celkově optimistický výhled pro americké řetězce rychlého občerstvení v Číně jasně ukazuje, že navzdory nepředvídatelným trendům spotřeby a rostoucímu napětí v regionu vidí americké společnosti na čínském trhu potenciální příležitosti k růstu, zejména ve městech druhé úrovně. Diverzifikací umístění svých prodejen a marketingem svých značek s ohledem na místní spotřebitele mohou tyto společnosti projít tímto složitým prostředím a ukousnout si větší kus koláče spotřebitelského trhu. S tím, jak stále více lidí získává vyšší disponibilní příjmy, se zdá, že chuť na západní potraviny bude mít i nadále vzestupnou tendenci.
McDonald’s Corporation
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky