Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    02788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    PPHC 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    02579.HK 17 listopadu, 2025

    Společnost specializující se na nové materiály pro baterie

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    02788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    PPHC 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    02579.HK 17 listopadu, 2025

    Společnost specializující se na nové materiály pro baterie

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Náklad zadržené lodi odhaluje dopad napětí v Íránu na světový obchod

Loď MSC Aries se příliš nelišila od ostatních 7 000 kontejnerových lodí, které brázdí širé moře, dokud se nedobrovolně nedostala poblíž Hormuzského průlivu do rukou íránských Islámských revolučních gard.

Michael Klos Autor: Michael Klos
17 dubna, 2024
5 min. čtení
Zdroj: uniserve

Zdroj: uniserve

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Zadržení lodi MSC Aries: Odhaluje rizika spojená s klíčovými obchodními trasami a bezpečností námořní dopravy
  • Ekonomické nejistoty: Obavy o spolehlivost dodavatelských řetězců a o stabilitu globálního obchodu
  • Nové výzvy pro obchodníky: Incident přináší nové úrovně složitosti v plánování a zabezpečení nákladních tras

 

Osud lodi a posádky zůstal v úterý nejasný, ačkoli server TankerTrackers.com identifikoval její polohu jako kotvící mezi íránskými ostrovy Kešm a Hormuz v Perském zálivu. Írán uvedl, že loď porušila námořní předpisy, ale analytici jako motiv uvedli její spojení s izraelským vlastníkem.

Diplomatické úsilí o osvobození plavidla komplikuje národnost posádky, která zahrnuje námořníky z Indie a Ruska – dvou klíčových obchodních partnerů Íránu.

K zadržení lodi došlo v době, kdy Teherán zaútočil na Izrael drony a raketami, což vyvolalo hrozbu širšího středovýchodního konfliktu. To by mohlo vést k nákladnějším objížďkám lodní dopravy kolem klíčových obchodních tras v regionu.

„V tuto chvíli je trochu nejasné, zda dojde k narušení nějakého časového úseku, nebo se jedná pouze o toto jedno plavidlo,“ řekl Kyle Henderson, generální ředitel technologické společnosti Vizion Inc. poskytující přehled o dodavatelských řetězcích.

Jakékoli další potíže v Hormuzském průlivu způsobí největší problémy ropným tankerům, ale 15 % lodí, které jím proplouvají, jsou kontejnerové lodě navštěvující přístavy, jako je Jebel Ali ve Spojených arabských emirátech. Ty hrají klíčovou roli při zajišťování dodávek světovým výrobcům.

Advertisement

MSC Aries má kapacitu téměř 15 000 kontejnerů o délce 20 stop, což je asi o 9 000 méně než největší kontejnery stavěné v těchto dnech. S délkou 1 200 stop (366 metrů) je obrovský – delší, než je newyorská budova Chrysler, a stejně široký jako dvanáctiproudý úsek dálnice New Jersey Turnpike.

Chcete využít této příležitosti?
Zdroj: Getty Images

Zatímco většina kontejnerových seznamů není během plavby lodi viditelná ani není zveřejněna, dokud nejsou zpracovány nákladní listy, společnost Vizion ze Silicon Valley vytvořila data, která poskytla agentuře Bloomberg News a která umožňují nahlédnout do obsahu některých nákladů lodi MSC Aries, kam zboží směřuje a kterých společností se to týká.

Na základě informací z platforem pro rezervaci námořní přepravy, které používají dopravci, zasilatelé a speditéři, identifikoval nástroj nazvaný TradeView vyvinutý společnostmi Vizion a Dun & Bradstreet více než 1 000 z neznámého celkového nákladu kontejnerů na lodi. Hodnota zboží v tomto vzorku se odhaduje na 174 milionů dolarů.

Zatímco plavidlo převáželo spoustu všedních předmětů pro průmyslové použití, jako jsou plastové pelety, na palubě se nacházely také kontejnery, které mohou být při nesprávné manipulaci nebezpečné. Více než 50 z nich je výslovně klasifikováno jako nebezpečné nebo toxické.

Konečné destinace zboží byly rozprostřeny v téměř 60 zemích, včetně amerických dovozců jako je společnost Exxon Mobil Corp. a Dow Inc. a desítek dalších, jejichž jména jsou méně známá v Evropě, Kanadě a Jižní Americe, uvedla společnost Vizion.

Mluvčí společnosti Exxon Mobil nemohla ověřit, zda se na palubě MSC Aries nacházel nějaký jejich náklad, a zástupci společnosti Dow pro média na žádost o komentář nereagovali.

Kritický bod

Převažuje objem nákladu sledovaného společností Vizion, který se skládá z meziproduktů – chemikálií, polypropylenu používaného k výrobě plastů, pryskyřic, hnojiv, elektronických součástek, tkanin a kovů – nad menším množstvím hotových spotřebitelských výrobků.

Loď MSC Aries byla na trase mezi Indií a Srí Lankou, Středním východem a Evropou. Velká část kontejnerové flotily plující po těchto trasách Střední východ zcela obchází a jezdí kolem Afriky vzhledem k tomu, že útoky Hútíů v Rudém moři nepolevují.

Ale ostatní, které počítají s přístavy v Perském zálivu a Rudém moři jako s překladišti, nemohou dělat totéž kvůli významu regionu pro průmyslové kapaliny a komponenty.

„Hormuzský průliv je víc než jen energetický škrticí bod – zejména pro ekonomiky Perského zálivu – a náklad lodi Aries je příkladem složitosti dodavatelských řetězců,“ uvedl Gerard DiPippo, vedoucí geoekonomický analytik společnosti Bloomberg Economics.

„Íránské zadržení lodi je další připomínkou zranitelnosti námořních kontrolních bodů.“

Great Iran.
Zdroj: Unsplash

Podle společnosti Vizion směřovalo více než 90 kontejnerů na lodi MSC Aries do USA, ale Amerika se umístila mimo deset nejvýznamnějších destinací. Největší podíl zboží se očekával v Turecku, Belgii a Itálii.

Loď si pronajala společnost MSC Mediterranean Shipping Co. SA, která je vlastněna přidruženou společností Zodiac Maritime Ltd. se sídlem ve Velké Británii, která otázky týkající se situace směřovala na společnost MSC.

Podle údajů agentury Bloomberg je společnost Zodiac Maritime součástí skupiny Zodiac Group izraelského podnikatele Eyala Ofera.

Ve středu zveřejnila společnost MSC se sídlem ve švýcarské Ženevě doporučení pro zákazníky, že 25členná posádka je v bezpečí a že „probíhají jednání s íránskými orgány s cílem zajistit jejich co nejrychlejší propuštění“.

Společnost rovněž uvedla, že bude pokračovat v „nepřerušené a pravidelné dopravě“ na všech trasách v regionu.

Zadržení lodi na nestabilní obchodní křižovatce dává průmyslovým dovozcům další důvod, aby se orientovali v trasách, kterými se jejich zboží pohybuje, izolovali své zásoby od nečekaných otřesů a plánovali své zásilky s dostatečným předstihem.

„Henderson ze společnosti Vizion uvedl: ‚Odesílatelé začínají přemýšlet o nákladních trasách, které si rezervují, a o tom, na kolik lodí budou zboží překládat a kde tyto překládky proběhnou.‘ ‚Jedná se o úroveň složitosti, která je pro mnoho odesílatelů novou výzvou.'“

Osud lodi a posádky zůstal v úterý nejasný, ačkoli server TankerTrackers.com identifikoval její polohu jako kotvící mezi íránskými ostrovy Kešm a Hormuz v Perském zálivu. Írán uvedl, že loď porušila námořní předpisy, ale analytici jako motiv uvedli její spojení s izraelským vlastníkem.Diplomatické úsilí o osvobození plavidla komplikuje národnost posádky, která zahrnuje námořníky z Indie a Ruska – dvou klíčových obchodních partnerů Íránu.K zadržení lodi došlo v době, kdy Teherán zaútočil na Izrael drony a raketami, což vyvolalo hrozbu širšího středovýchodního konfliktu. To by mohlo vést k nákladnějším objížďkám lodní dopravy kolem klíčových obchodních tras v regionu.„V tuto chvíli je trochu nejasné, zda dojde k narušení nějakého časového úseku, nebo se jedná pouze o toto jedno plavidlo,“ řekl Kyle Henderson, generální ředitel technologické společnosti Vizion Inc. poskytující přehled o dodavatelských řetězcích.Jakékoli další potíže v Hormuzském průlivu způsobí největší problémy ropným tankerům, ale 15 % lodí, které jím proplouvají, jsou kontejnerové lodě navštěvující přístavy, jako je Jebel Ali ve Spojených arabských emirátech. Ty hrají klíčovou roli při zajišťování dodávek světovým výrobcům.MSC Aries má kapacitu téměř 15 000 kontejnerů o délce 20 stop, což je asi o 9 000 méně než největší kontejnery stavěné v těchto dnech. S délkou 1 200 stop je obrovský – delší, než je newyorská budova Chrysler, a stejně široký jako dvanáctiproudý úsek dálnice New Jersey Turnpike.Chcete využít této příležitosti?Zatímco většina kontejnerových seznamů není během plavby lodi viditelná ani není zveřejněna, dokud nejsou zpracovány nákladní listy, společnost Vizion ze Silicon Valley vytvořila data, která poskytla agentuře Bloomberg News a která umožňují nahlédnout do obsahu některých nákladů lodi MSC Aries, kam zboží směřuje a kterých společností se to týká.Na základě informací z platforem pro rezervaci námořní přepravy, které používají dopravci, zasilatelé a speditéři, identifikoval nástroj nazvaný TradeView vyvinutý společnostmi Vizion a Dun & Bradstreet více než 1 000 z neznámého celkového nákladu kontejnerů na lodi. Hodnota zboží v tomto vzorku se odhaduje na 174 milionů dolarů.Zatímco plavidlo převáželo spoustu všedních předmětů pro průmyslové použití, jako jsou plastové pelety, na palubě se nacházely také kontejnery, které mohou být při nesprávné manipulaci nebezpečné. Více než 50 z nich je výslovně klasifikováno jako nebezpečné nebo toxické.Konečné destinace zboží byly rozprostřeny v téměř 60 zemích, včetně amerických dovozců jako je společnost Exxon Mobil Corp. a Dow Inc. a desítek dalších, jejichž jména jsou méně známá v Evropě, Kanadě a Jižní Americe, uvedla společnost Vizion.Mluvčí společnosti Exxon Mobil nemohla ověřit, zda se na palubě MSC Aries nacházel nějaký jejich náklad, a zástupci společnosti Dow pro média na žádost o komentář nereagovali.Převažuje objem nákladu sledovaného společností Vizion, který se skládá z meziproduktů – chemikálií, polypropylenu používaného k výrobě plastů, pryskyřic, hnojiv, elektronických součástek, tkanin a kovů – nad menším množstvím hotových spotřebitelských výrobků.Loď MSC Aries byla na trase mezi Indií a Srí Lankou, Středním východem a Evropou. Velká část kontejnerové flotily plující po těchto trasách Střední východ zcela obchází a jezdí kolem Afriky vzhledem k tomu, že útoky Hútíů v Rudém moři nepolevují.Ale ostatní, které počítají s přístavy v Perském zálivu a Rudém moři jako s překladišti, nemohou dělat totéž kvůli významu regionu pro průmyslové kapaliny a komponenty.„Hormuzský průliv je víc než jen energetický škrticí bod – zejména pro ekonomiky Perského zálivu – a náklad lodi Aries je příkladem složitosti dodavatelských řetězců,“ uvedl Gerard DiPippo, vedoucí geoekonomický analytik společnosti Bloomberg Economics.„Íránské zadržení lodi je další připomínkou zranitelnosti námořních kontrolních bodů.“Podle společnosti Vizion směřovalo více než 90 kontejnerů na lodi MSC Aries do USA, ale Amerika se umístila mimo deset nejvýznamnějších destinací. Největší podíl zboží se očekával v Turecku, Belgii a Itálii.Loď si pronajala společnost MSC Mediterranean Shipping Co. SA, která je vlastněna přidruženou společností Zodiac Maritime Ltd. se sídlem ve Velké Británii, která otázky týkající se situace směřovala na společnost MSC.Podle údajů agentury Bloomberg je společnost Zodiac Maritime součástí skupiny Zodiac Group izraelského podnikatele Eyala Ofera.Ve středu zveřejnila společnost MSC se sídlem ve švýcarské Ženevě doporučení pro zákazníky, že 25členná posádka je v bezpečí a že „probíhají jednání s íránskými orgány s cílem zajistit jejich co nejrychlejší propuštění“.Společnost rovněž uvedla, že bude pokračovat v „nepřerušené a pravidelné dopravě“ na všech trasách v regionu.Zadržení lodi na nestabilní obchodní křižovatce dává průmyslovým dovozcům další důvod, aby se orientovali v trasách, kterými se jejich zboží pohybuje, izolovali své zásoby od nečekaných otřesů a plánovali své zásilky s dostatečným předstihem.„Henderson ze společnosti Vizion uvedl: ‚Odesílatelé začínají přemýšlet o nákladních trasách, které si rezervují, a o tom, na kolik lodí budou zboží překládat a kde tyto překládky proběhnou.‘ ‚Jedná se o úroveň složitosti, která je pro mnoho odesílatelů novou výzvou.'“
Tagy: Íránobchodsvět


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Související:

    1. Celebrity Cruises přináší revoluci do říčních plaveb v Evropě
    Advertisement

    Breaking.

    11:00

    Jsou akcie nadhodnocené? Zde je to, co odhalují historická data.

    10:50

    BofA předpovídá, že pod vedením Powella Fed dále nesníží úrokové sazby.

    10:28

    AI a energie pohánějí novou geopolitickou zbrojní soutěž

    10:23

    Proč se očekávají významné dlouhodobé změny na energetických trzích

    10:18

    Nejlepší akciové tipy týdne od Investing.com

    10:13

    Goldman Sachs analyzuje diskuse společností S&P 500 o umělé inteligenci během nedávných zpráv o výdělcích.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Investice

    Společnost Quantgroup – černý kůň hongkongského IPO boomu

    21 listopadu, 2025

    Hongkongská burza zažívá v posledních měsících opětovné oživení a zvyšující se množství technologických titulů přitahuje pozornost globálních investorů. Do tohoto...

    Zdroj: Getty Images

    Kupte akcie této společnosti vyrábějící drony, radí analytik. Čeká ji další růst

    21 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Deutsche Bank doporučuje nakoupit akcie Live Nation po „přehnaném“ poklesu

    21 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Deutsche Bank tvrdí, že je čas nakoupit akcie této kryptoměnové burzy

    20 listopadu, 2025
    Zdroj: Burzovnisvet

    Santa Claus Rally: Proč je listopad ideální měsíc pro nákup akcií

    20 listopadu, 2025

    IPO Radar.

    Chuangxin Industries

    Datum IPO: 24 listopadu, 2025
    Potenciální ocenění: 20,36 miliard HKD až 21,98 miliard HKD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    CPI Europe kupuje od CPIPG 12.000 bytů v ČR za téměř 15 miliard korun

    21 listopadu, 2025

    Americké akcie po zveřejnění zprávy o zaměstnanosti prudce vzrostly

    20 listopadu, 2025

    Proměnlivá pozice amerického dolaru těsně před koncem roku

    18 listopadu, 2025

    S&P 500 klesá, nadšení kolem Nvidie slábne a s ním i sázky na snížení sazeb

    20 listopadu, 2025

    Nvidia čelí největšímu testu roku, který může otřást celým AI trhem

    18 listopadu, 2025

    S&P 500 posiluje díky nadějím na snížení úrokových sazeb, Nvidia kolísá

    21 listopadu, 2025

    Datová centra ve vesmíru jako nový horizont pro rozvoj umělé inteligence

    22 listopadu, 2025

    Dolar mírně posiluje před klíčovými daty o zaměstnanosti z USA

    19 listopadu, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: Shutterstock
    Akcie

    Evropské trhy rostou, výsledky Nvidie zmenšily strach z AI bubliny

    20 listopadu, 2025

    Evropské akciové trhy zahájily čtvrteční obchodování v pozitivním tónu.

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • DIP
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.