Klíčové body
- Zadržení lodi MSC Aries: Odhaluje rizika spojená s klíčovými obchodními trasami a bezpečností námořní dopravy
- Ekonomické nejistoty: Obavy o spolehlivost dodavatelských řetězců a o stabilitu globálního obchodu
- Nové výzvy pro obchodníky: Incident přináší nové úrovně složitosti v plánování a zabezpečení nákladních tras
Osud lodi a posádky zůstal v úterý nejasný, ačkoli server TankerTrackers.com identifikoval její polohu jako kotvící mezi íránskými ostrovy Kešm a Hormuz v Perském zálivu. Írán uvedl, že loď porušila námořní předpisy, ale analytici jako motiv uvedli její spojení s izraelským vlastníkem.
Diplomatické úsilí o osvobození plavidla komplikuje národnost posádky, která zahrnuje námořníky z Indie a Ruska – dvou klíčových obchodních partnerů Íránu.
K zadržení lodi došlo v době, kdy Teherán zaútočil na Izrael drony a raketami, což vyvolalo hrozbu širšího středovýchodního konfliktu. To by mohlo vést k nákladnějším objížďkám lodní dopravy kolem klíčových obchodních tras v regionu.
„V tuto chvíli je trochu nejasné, zda dojde k narušení nějakého časového úseku, nebo se jedná pouze o toto jedno plavidlo,“ řekl Kyle Henderson, generální ředitel technologické společnosti Vizion Inc. poskytující přehled o dodavatelských řetězcích.
Jakékoli další potíže v Hormuzském průlivu způsobí největší problémy ropným tankerům, ale 15 % lodí, které jím proplouvají, jsou kontejnerové lodě navštěvující přístavy, jako je Jebel Ali ve Spojených arabských emirátech. Ty hrají klíčovou roli při zajišťování dodávek světovým výrobcům.
MSC Aries má kapacitu téměř 15 000 kontejnerů o délce 20 stop, což je asi o 9 000 méně než největší kontejnery stavěné v těchto dnech. S délkou 1 200 stop

Zatímco většina kontejnerových seznamů není během plavby lodi viditelná ani není zveřejněna, dokud nejsou zpracovány nákladní listy, společnost Vizion ze Silicon Valley vytvořila data, která poskytla agentuře Bloomberg News a která umožňují nahlédnout do obsahu některých nákladů lodi MSC Aries, kam zboží směřuje a kterých společností se to týká.
Na základě informací z platforem pro rezervaci námořní přepravy, které používají dopravci, zasilatelé a speditéři, identifikoval nástroj nazvaný TradeView vyvinutý společnostmi Vizion a Dun & Bradstreet více než 1 000 z neznámého celkového nákladu kontejnerů na lodi. Hodnota zboží v tomto vzorku se odhaduje na 174 milionů dolarů.
Zatímco plavidlo převáželo spoustu všedních předmětů pro průmyslové použití, jako jsou plastové pelety, na palubě se nacházely také kontejnery, které mohou být při nesprávné manipulaci nebezpečné. Více než 50 z nich je výslovně klasifikováno jako nebezpečné nebo toxické.
Konečné destinace zboží byly rozprostřeny v téměř 60 zemích, včetně amerických dovozců jako je společnost Exxon Mobil Corp. a Dow Inc. a desítek dalších, jejichž jména jsou méně známá v Evropě, Kanadě a Jižní Americe, uvedla společnost Vizion.
Mluvčí společnosti Exxon Mobil nemohla ověřit, zda se na palubě MSC Aries nacházel nějaký jejich náklad, a zástupci společnosti Dow pro média na žádost o komentář nereagovali.
Kritický bod
Převažuje objem nákladu sledovaného společností Vizion, který se skládá z meziproduktů – chemikálií, polypropylenu používaného k výrobě plastů, pryskyřic, hnojiv, elektronických součástek, tkanin a kovů – nad menším množstvím hotových spotřebitelských výrobků.
Loď MSC Aries byla na trase mezi Indií a Srí Lankou, Středním východem a Evropou. Velká část kontejnerové flotily plující po těchto trasách Střední východ zcela obchází a jezdí kolem Afriky vzhledem k tomu, že útoky Hútíů v Rudém moři nepolevují.
Ale ostatní, které počítají s přístavy v Perském zálivu a Rudém moři jako s překladišti, nemohou dělat totéž kvůli významu regionu pro průmyslové kapaliny a komponenty.
„Hormuzský průliv je víc než jen energetický škrticí bod – zejména pro ekonomiky Perského zálivu – a náklad lodi Aries je příkladem složitosti dodavatelských řetězců,“ uvedl Gerard DiPippo, vedoucí geoekonomický analytik společnosti Bloomberg Economics.
„Íránské zadržení lodi je další připomínkou zranitelnosti námořních kontrolních bodů.“

Podle společnosti Vizion směřovalo více než 90 kontejnerů na lodi MSC Aries do USA, ale Amerika se umístila mimo deset nejvýznamnějších destinací. Největší podíl zboží se očekával v Turecku, Belgii a Itálii.
Loď si pronajala společnost MSC Mediterranean Shipping Co. SA, která je vlastněna přidruženou společností Zodiac Maritime Ltd. se sídlem ve Velké Británii, která otázky týkající se situace směřovala na společnost MSC.
Podle údajů agentury Bloomberg je společnost Zodiac Maritime součástí skupiny Zodiac Group izraelského podnikatele Eyala Ofera.
Ve středu zveřejnila společnost MSC se sídlem ve švýcarské Ženevě doporučení pro zákazníky, že 25členná posádka je v bezpečí a že „probíhají jednání s íránskými orgány s cílem zajistit jejich co nejrychlejší propuštění“.
Společnost rovněž uvedla, že bude pokračovat v „nepřerušené a pravidelné dopravě“ na všech trasách v regionu.
Zadržení lodi na nestabilní obchodní křižovatce dává průmyslovým dovozcům další důvod, aby se orientovali v trasách, kterými se jejich zboží pohybuje, izolovali své zásoby od nečekaných otřesů a plánovali své zásilky s dostatečným předstihem.
„Henderson ze společnosti Vizion uvedl: ‚Odesílatelé začínají přemýšlet o nákladních trasách, které si rezervují, a o tom, na kolik lodí budou zboží překládat a kde tyto překládky proběhnou.‘ ‚Jedná se o úroveň složitosti, která je pro mnoho odesílatelů novou výzvou.'“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky