Elektromobily rostou a potřebují lithium pro své baterie, což činí společnost Albemarle atraktivním hráčem na trhu
Společnost Albemarle vyrábí lithium a její akcie jsou nyní levné, což může být dobrá příležitost pro investory
Investice do Albemarle může být atraktivní dlouhodobě, ale investorům by měly být známy rizika spojená s produkcí komodit
Po více než sto letech nadvlády fosilních paliv se svět stále více orientuje na solární energii, větrnou energii a bateriová úložiště.
V dopravě dochází k významnému přechodu na bateriová elektrická vozidla (EV) namísto vozidel se spalovacími motory (ICE). Poptávka po elektromobilech prudce roste a analytici předpokládají, že do roku 2030 budou tvořit většinu prodaných vozidel.
Co však společnosti jako Tesla a Rivian potřebují k výrobě elektromobilů? Jedna komodita vládne nade vším ostatním: lithium.
Největším dodavatelem lithia ze Spojených států – a druhým největším na světě – je společnost Albemarle (ALB), jejíž akcie jsou kótovány na newyorské burze. Akcie se po propadu ceny lithia nacházejí ve velkém poklesu, což představuje potenciální příležitost k nákupu tohoto producenta komodity, která má zásadní význam pro přechod na zelenou energii.
Měli byste si koupit tuto páteř revoluce v oblasti elektromobilů?
Pokud chcete budoucnost poháněnou bateriemi, potřebujete lithium. Baterie v elektromobilech jsou lithium-iontové a nepřekvapivě spotřebovávají ke svému fungování velké množství lithia. Dokonce i společnosti nové generace, jako je QuantumScape, které chtějí inovovat současnou technologii baterií, sáhnou po řešení na bázi lithia. Zkrátka a dobře, pokud má svět vyrábět více elektrických vozidel, potřebuje více lithia.
Zdroj: Getty Images
Podle některých odhadů bude třeba do roku 2030 více než ztrojnásobit roční produkci z 1 milionu tun na více než 3 miliony tun. K tomu je třeba vykopat ze země spoustu kovu.
A právě zde vstupuje do hry společnost Albemarle. Tato společnost je druhým největším výrobcem lithia na světě a má závody v Chile a ve Spojených státech. Je jedním z hlavních dodavatelů lithia pro společnosti vyrábějící baterie pro elektromobily (spolu s dalšími bateriovými řešeními), její podíl na světovém trhu se odhaduje na 16 %.
Více než 100 let stará společnost se díky mnohaletým akvizicím promanévrovala k tomu, aby se stala jednou z páteří revoluce v oblasti elektromobilů. Přesto o ní slyšelo jen velmi málo investorů.
Akcie jsou levné, navzdory poklesu cen lithia V posledních letech byly ceny lithia extrémně volatilní. Během cenového boomu komodity v letech 2021 a 2022 vzrostla na více než 50 000 dolarů za tunu, zatímco před pandemií to bylo méně než 10 000 dolarů. To pomohlo společnosti Albemarle při tvorbě zisku, který v jednom okamžiku na začátku roku 2023 činil více než 3 miliardy dolarů čistého zisku za sledované dvanáctiměsíční období.
Ceny lithia se však vrátily zpět na zem a v současnosti se pohybují těsně nad 11 000 USD za tunu. Nižší ceny při stejných fixních nákladech znamenají nižší zisky, což se společnosti Albemarle nevyhnulo.
I přes tento obrovský pokles cen je však společnost stále zisková a za posledních 12 měsíců vygenerovala čistý zisk ve výši 1,57 miliardy dolarů. V roce 2024 očekává, že pokud ceny nespadnou z útesu, bude opět generovat zisk.
Jako jeden z největších producentů lithia je společnost Albemarle v porovnání s menšími těžaři v mnohem lepší pozici, aby zvládla jakékoli výkyvy cen lithia. I když se zisky pohybují špatným směrem, akcie vypadají levně, protože se obchodují za poměr ceny k zisku (P/E) pouhých 8,6. To by mohlo vypadat mnohem levněji i v případě, že ceny lithia začnou opět růst díky celosvětové poptávce po elektromobilech a lithium-iontových bateriích.
Jedno hrozící riziko: Nadměrná nabídka na trhu Společnost Albemarle má levný násobek zisku a je jedním z předních světových výrobců. Navíc je po lithiu obrovská a rostoucí poptávka. Možná si tedy říkáte, že společnost Albemarle je investicí, kterou nelze přehlédnout.
Problém je, že Albemarle je stále producentem komodit.
Lithium je hojným zdrojem na celém světě a potřebujeme jen společnosti (nebo vládní subjekty), které by ho vytěžily. To mě přivádí k mým největším obavám: Čína. Čína upřednostňuje úspěch v dodavatelském řetězci elektromobilů a má mnohem větší peněženku než společnost Albemarle.
Podobně jako před desítkami let výrobci oceli je možné, že Čína zahltí trh nabídkou tím, že bude dotovat své domácí výrobce, sníží ceny a vytlačí z trhu konkurenty, jako je Albemarle. Nemyslím si, že je to pravděpodobné, ale je možné, že vlády bez priorit v oblasti zisku začnou konkurovat společnosti Albemarle – což by byl problém.
Společnost Albemarle může investorům dlouhodobě přinášet dobré výsledky, ale je s ní spojeno riziko. Investujte do této akcie s ostražitým zrakem.
Po více než sto letech nadvlády fosilních paliv se svět stále více orientuje na solární energii, větrnou energii a bateriová úložiště.V dopravě dochází k významnému přechodu na bateriová elektrická vozidla namísto vozidel se spalovacími motory . Poptávka po elektromobilech prudce roste a analytici předpokládají, že do roku 2030 budou tvořit většinu prodaných vozidel.Co však společnosti jako Tesla a Rivian potřebují k výrobě elektromobilů? Jedna komodita vládne nade vším ostatním: lithium.Největším dodavatelem lithia ze Spojených států – a druhým největším na světě – je společnost Albemarle , jejíž akcie jsou kótovány na newyorské burze. Akcie se po propadu ceny lithia nacházejí ve velkém poklesu, což představuje potenciální příležitost k nákupu tohoto producenta komodity, která má zásadní význam pro přechod na zelenou energii.Měli byste si koupit tuto páteř revoluce v oblasti elektromobilů?Pokud chcete budoucnost poháněnou bateriemi, potřebujete lithium.Baterie v elektromobilech jsou lithium-iontové a nepřekvapivě spotřebovávají ke svému fungování velké množství lithia. Dokonce i společnosti nové generace, jako je QuantumScape, které chtějí inovovat současnou technologii baterií, sáhnou po řešení na bázi lithia. Zkrátka a dobře, pokud má svět vyrábět více elektrických vozidel, potřebuje více lithia.Podle některých odhadů bude třeba do roku 2030 více než ztrojnásobit roční produkci z 1 milionu tun na více než 3 miliony tun. K tomu je třeba vykopat ze země spoustu kovu.A právě zde vstupuje do hry společnost Albemarle. Tato společnost je druhým největším výrobcem lithia na světě a má závody v Chile a ve Spojených státech. Je jedním z hlavních dodavatelů lithia pro společnosti vyrábějící baterie pro elektromobily , její podíl na světovém trhu se odhaduje na 16 %.Více než 100 let stará společnost se díky mnohaletým akvizicím promanévrovala k tomu, aby se stala jednou z páteří revoluce v oblasti elektromobilů. Přesto o ní slyšelo jen velmi málo investorů.Akcie jsou levné, navzdory poklesu cen lithiaV posledních letech byly ceny lithia extrémně volatilní. Během cenového boomu komodity v letech 2021 a 2022 vzrostla na více než 50 000 dolarů za tunu, zatímco před pandemií to bylo méně než 10 000 dolarů. To pomohlo společnosti Albemarle při tvorbě zisku, který v jednom okamžiku na začátku roku 2023 činil více než 3 miliardy dolarů čistého zisku za sledované dvanáctiměsíční období.Ceny lithia se však vrátily zpět na zem a v současnosti se pohybují těsně nad 11 000 USD za tunu. Nižší ceny při stejných fixních nákladech znamenají nižší zisky, což se společnosti Albemarle nevyhnulo.I přes tento obrovský pokles cen je však společnost stále zisková a za posledních 12 měsíců vygenerovala čistý zisk ve výši 1,57 miliardy dolarů. V roce 2024 očekává, že pokud ceny nespadnou z útesu, bude opět generovat zisk.Jako jeden z největších producentů lithia je společnost Albemarle v porovnání s menšími těžaři v mnohem lepší pozici, aby zvládla jakékoli výkyvy cen lithia. I když se zisky pohybují špatným směrem, akcie vypadají levně, protože se obchodují za poměr ceny k zisku pouhých 8,6. To by mohlo vypadat mnohem levněji i v případě, že ceny lithia začnou opět růst díky celosvětové poptávce po elektromobilech a lithium-iontových bateriích. Jedno hrozící riziko: Nadměrná nabídka na trhuSpolečnost Albemarle má levný násobek zisku a je jedním z předních světových výrobců. Navíc je po lithiu obrovská a rostoucí poptávka. Možná si tedy říkáte, že společnost Albemarle je investicí, kterou nelze přehlédnout.Problém je, že Albemarle je stále producentem komodit.Lithium je hojným zdrojem na celém světě a potřebujeme jen společnosti , které by ho vytěžily. To mě přivádí k mým největším obavám: Čína. Čína upřednostňuje úspěch v dodavatelském řetězci elektromobilů a má mnohem větší peněženku než společnost Albemarle.Podobně jako před desítkami let výrobci oceli je možné, že Čína zahltí trh nabídkou tím, že bude dotovat své domácí výrobce, sníží ceny a vytlačí z trhu konkurenty, jako je Albemarle. Nemyslím si, že je to pravděpodobné, ale je možné, že vlády bez priorit v oblasti zisku začnou konkurovat společnosti Albemarle – což by byl problém.Společnost Albemarle může investorům dlouhodobě přinášet dobré výsledky, ale je s ní spojeno riziko. Investujte do této akcie s ostražitým zrakem.