Akcie Starbucks dostanou nový impuls. Kavárny jsou populárnější a populárnější
Starbucks, největší kavárenský řetězec na světě, plánuje zotavit se z neuspokojivých výsledků za druhé čtvrtletí a přichází se strategickým plánem, který zahrnuje zmenšení velikosti prodejen, zvýšení efektivity a pestrou nabídku produktů.
Starbucks plánuje oživení po slabých výsledcích zmenšením prodejen, zvýšením efektivity a pestrou nabídkou produktů
Americký trh s kavárnami roste, přičemž Starbucks si udržuje 40% podíl díky více než 16 000 prodejen
Akcie Starbucks jsou podhodnocené, což představuje příležitost pro investory, přičemž průměrná cílová cena je 88 USD
Akcie společnosti, které v letošním roce poklesly přibližně o 17 %, mohou někteří považovat za podhodnocené, vzhledem k tomu, že Starbucks pokračuje v rychlém růstu a má potenciál k výraznému oživení, pokud se jeho strategie osvědčí.
Na rozdíl od nedávných výsledků společnosti Starbucks dosáhl americký apetit po kávě historického maxima. Podle Národní asociace pro kávu (National Coffee Association) dvě třetiny dospělých ve Spojených státech uvedly, že si letos v uplynulém dni daly kávu, což svědčí o horlivém trhu. Navíc procento spotřebitelů, kteří v uplynulém dni nakoupili v kavárnách, se v roce 2024 zrychlilo na 15 %, což je výrazný nárůst oproti 8 % v předchozím roce.
Americký trh s kavárnami je na vzestupu, oproti předchozímu roku se rozšířil o 8 % a postoupil na téměř 50 miliard dolarů. To představuje 4% nárůst oproti úrovni před pandemií, jak se uvádí ve zprávě o odvětví Project Café USA 2024 od poradenské společnosti World Coffee Portal. Společnost Starbucks si se svou rozsáhlou přítomností více než 16 000 prodejen v USA udržuje 40% podíl na trhu.
Zdroj: Reuters
“Je náročné pokračovat v růstu prodejů ve stejných prodejnách, přesto Starbucks vládne neuvěřitelnou značkou, která na globálním trhu s kávou působí v nebývalém měřítku,” poznamenává Jeffrey Young, generální ředitel společnosti Allegra Group, mateřské společnosti World Coffee Portal.
Navzdory svému silnému postavení se Starbucks potýká s různými problémy. Inflace tlumí chuť spotřebitelů utrácet, zatímco bojkot podnícený postojem společnosti k izraelsko-hamaské válce a snahy o odborovou organizaci ji zatěžují. Menší řetězce a butikové kavárny, jako jsou Dutch Bros a Scooter’s Coffee, zažívají rychlý růst, čímž zpochybňují dominantní postavení společnosti Starbucks na trhu.
Tváří v tvář konkurenci a tlakům makra není Starbucks obvykle druhou volbou pro zákazníky, kteří si odvykli od vyšších značek, vzhledem ke svému postavení převládajícího prémiového hráče na trhu s kávou. Místo toho zákazníci často zcela opouštějí Starbucks a volí levnější alternativy z obchodů s rychlým občerstvením nebo domácí varianty.
“Zdá se, že příležitostní zákazníci, kteří se mohou zastavit na odpolední studený nápoj nebo víkendové frappuccino, mizí,” poznamenává Sean Dunlop, analytik společnosti Morningstar.
Starbucks nicméně pokračuje v expanzi. V posledních čtyřech čtvrtletích otevřela téměř 600 nových prodejen v Severní Americe a 1 700 v zámoří. Vzhledem k tomu, že penetrace na rozvojových trzích, jako je Indie, jihovýchodní Asie a Latinská Amerika, je stále minimální, existuje zde expanzivní prostor pro růst.
Navzdory eskalaci společnosti je jen málo důkazů o kanibalizaci. Průměrné roční tržby prodejen vlastněných společností stále stoupají a ve fiskálním roce 2023 se dotknou 2,3 milionu dolarů.
“Jsou dominantním hráčem návykového produktu. Lepší obchodní model opravdu nenajdete,” pochvaluje si Burns McKinney, portfolio manažer investiční skupiny NFJ, která je akcionářem společnosti Starbucks.
Kromě bezkonkurenčního rozsahu udržuje společnost Starbucks na špici také neustálá inovace obchodních modelů a produktů. Společnost se v posledním desetiletí výrazně posunula směrem ke studeným nápojům; ty nyní tvoří více než 60 % jejích objednávek nápojů. Tyto nápoje, často personalizované ochucenými sirupy a extra dávkami espressa, se odlišují od konkurence a stojí více.
Zdroj: Burzovnísvět.cz
Starbucks pokračuje ve vydávání nových produktů, aby zaujal mladší zákazníky, kteří touží po zajímavých chutích a texturách. Podle společnosti se hitem stal letošní jarní debutant, nápoje s příchutí levandule. Starbucks také uvádí nápoje s měkkými želé kuličkami – označovanými jako “perly” – a připravované energetické nápoje. Tyto přírůstky by mohly pomoci zlepšit prodeje v odpoledních hodinách, předpovídá Eric Strange, portfolio manažer společnosti Bahl & Gaynor, hrdý akcionář.
Zatímco Starbucks se pyšní pověstí společenského centra – “třetího místa” mimo práci a domov – pro setkávání, rychle se mění ve značku zaměřenou na pohodlí. Do mnoha svých nových prodejen integrovala průjezdní pruhy a mobilní objednávky nyní tvoří 31 % všech transakcí.
Nárůst objednávek a speciálních požadavků zákazníků představuje určité provozní výzvy. V posledním hovoru k výsledkům vedení společnosti přiznalo, že znatelná část mobilních objednávek společnosti Starbucks nebyla dokončena, pravděpodobně kvůli dlouhým čekacím dobám.
Společnost přijímá opatření ke zvýšení efektivity a zavádí řešení, jako je kompaktní pracovní stanice, která eliminuje nutnost baristů pohybovat se při přípravě studeného nápoje. Zavádí také stroje, které rychleji vaří kávu a udržují jídlo teplé, připravené k vyzvednutí.
“Jakmile se zákazníci začnou cítit lépe, bude Starbucks těžit z pokroků, které nyní provádí,” předpokládá Dunlop ze společnosti Morningstar.
“Náš tým aktivně pracuje na urychlení růstu a dynamiky našeho podnikání v USA,” sdělil Starbucks agentuře Barron’s.
Bojkot vedený sociálními médii, iniciovaný kvůli sporu Starbucku s odborovou organizací Workers United, měl podle společnosti negativní dopad na prodeje, přičemž z vyvolání bojkotu viní dezinformace.
Vedení společnosti však od dubna vede s odbory smluvní jednání a tání vztahů by mohlo pomoci zmírnit některé negativní mediální narativy. “Zdá se, že se Starbucks a odbory dohodly, že se nebudou veřejně očerňovat,” usuzuje analytik BTIG Peter Saleh. “Místo toho budou jednat soukromě, což by mělo v nejbližší době prospět prodejům.”
Akcie klesly na úroveň kolem 80 USD, což je 29 % pod jejich nedávným vrcholem z dubna 2023. Akcie se v současné době obchodují za 20násobek předpokládaného zisku v příštím roce, což je výrazný propad oproti pětiletému průměru 28násobku. To může představovat vynikající příležitost pro investory, kteří hledají výhodnou koupi.
Analytici oslovení společností FactSet předpokládají průměrnou cílovou cenu 88 USD, což naznačuje potenciální 9% nárůst. Růst by však mohl být mnohem větší: V roce 2025 se předpokládá meziroční nárůst zisku o 13 % na 4,07 USD na akcii. Pokud se ocenění zotaví na svůj pětiletý průměr, mohla by hodnota akcií přesáhnout 114 USD.
Investoři by však měli být připraveni na krátkodobé problémy. Ploché tržby a zvýšené kapitálové výdaje mohou v nejbližší době stlačit zisky a cash flow, ale tyto překážky se zdají být spíše dočasné než systémové.
McKinney z NFJ Investment uzavírá: “Musíte být trpěliví, ale pokud to dokážete, získáte prémiovou značku za zvýhodněnou cenu.”
Akcie společnosti, které v letošním roce poklesly přibližně o 17 %, mohou někteří považovat za podhodnocené, vzhledem k tomu, že Starbucks pokračuje v rychlém růstu a má potenciál k výraznému oživení, pokud se jeho strategie osvědčí.Na rozdíl od nedávných výsledků společnosti Starbucks dosáhl americký apetit po kávě historického maxima. Podle Národní asociace pro kávu dvě třetiny dospělých ve Spojených státech uvedly, že si letos v uplynulém dni daly kávu, což svědčí o horlivém trhu. Navíc procento spotřebitelů, kteří v uplynulém dni nakoupili v kavárnách, se v roce 2024 zrychlilo na 15 %, což je výrazný nárůst oproti 8 % v předchozím roce.Americký trh s kavárnami je na vzestupu, oproti předchozímu roku se rozšířil o 8 % a postoupil na téměř 50 miliard dolarů. To představuje 4% nárůst oproti úrovni před pandemií, jak se uvádí ve zprávě o odvětví Project Café USA 2024 od poradenské společnosti World Coffee Portal. Společnost Starbucks si se svou rozsáhlou přítomností více než 16 000 prodejen v USA udržuje 40% podíl na trhu.“Je náročné pokračovat v růstu prodejů ve stejných prodejnách, přesto Starbucks vládne neuvěřitelnou značkou, která na globálním trhu s kávou působí v nebývalém měřítku,” poznamenává Jeffrey Young, generální ředitel společnosti Allegra Group, mateřské společnosti World Coffee Portal.Navzdory svému silnému postavení se Starbucks potýká s různými problémy. Inflace tlumí chuť spotřebitelů utrácet, zatímco bojkot podnícený postojem společnosti k izraelsko-hamaské válce a snahy o odborovou organizaci ji zatěžují. Menší řetězce a butikové kavárny, jako jsou Dutch Bros a Scooter’s Coffee, zažívají rychlý růst, čímž zpochybňují dominantní postavení společnosti Starbucks na trhu.Tváří v tvář konkurenci a tlakům makra není Starbucks obvykle druhou volbou pro zákazníky, kteří si odvykli od vyšších značek, vzhledem ke svému postavení převládajícího prémiového hráče na trhu s kávou. Místo toho zákazníci často zcela opouštějí Starbucks a volí levnější alternativy z obchodů s rychlým občerstvením nebo domácí varianty.“Zdá se, že příležitostní zákazníci, kteří se mohou zastavit na odpolední studený nápoj nebo víkendové frappuccino, mizí,” poznamenává Sean Dunlop, analytik společnosti Morningstar.Starbucks nicméně pokračuje v expanzi. V posledních čtyřech čtvrtletích otevřela téměř 600 nových prodejen v Severní Americe a 1 700 v zámoří. Vzhledem k tomu, že penetrace na rozvojových trzích, jako je Indie, jihovýchodní Asie a Latinská Amerika, je stále minimální, existuje zde expanzivní prostor pro růst.Navzdory eskalaci společnosti je jen málo důkazů o kanibalizaci. Průměrné roční tržby prodejen vlastněných společností stále stoupají a ve fiskálním roce 2023 se dotknou 2,3 milionu dolarů.“Jsou dominantním hráčem návykového produktu. Lepší obchodní model opravdu nenajdete,” pochvaluje si Burns McKinney, portfolio manažer investiční skupiny NFJ, která je akcionářem společnosti Starbucks.Kromě bezkonkurenčního rozsahu udržuje společnost Starbucks na špici také neustálá inovace obchodních modelů a produktů. Společnost se v posledním desetiletí výrazně posunula směrem ke studeným nápojům; ty nyní tvoří více než 60 % jejích objednávek nápojů. Tyto nápoje, často personalizované ochucenými sirupy a extra dávkami espressa, se odlišují od konkurence a stojí více.Starbucks pokračuje ve vydávání nových produktů, aby zaujal mladší zákazníky, kteří touží po zajímavých chutích a texturách. Podle společnosti se hitem stal letošní jarní debutant, nápoje s příchutí levandule. Starbucks také uvádí nápoje s měkkými želé kuličkami – označovanými jako “perly” – a připravované energetické nápoje. Tyto přírůstky by mohly pomoci zlepšit prodeje v odpoledních hodinách, předpovídá Eric Strange, portfolio manažer společnosti Bahl & Gaynor, hrdý akcionář.Zatímco Starbucks se pyšní pověstí společenského centra – “třetího místa” mimo práci a domov – pro setkávání, rychle se mění ve značku zaměřenou na pohodlí. Do mnoha svých nových prodejen integrovala průjezdní pruhy a mobilní objednávky nyní tvoří 31 % všech transakcí.Nárůst objednávek a speciálních požadavků zákazníků představuje určité provozní výzvy. V posledním hovoru k výsledkům vedení společnosti přiznalo, že znatelná část mobilních objednávek společnosti Starbucks nebyla dokončena, pravděpodobně kvůli dlouhým čekacím dobám.Společnost přijímá opatření ke zvýšení efektivity a zavádí řešení, jako je kompaktní pracovní stanice, která eliminuje nutnost baristů pohybovat se při přípravě studeného nápoje. Zavádí také stroje, které rychleji vaří kávu a udržují jídlo teplé, připravené k vyzvednutí.“Jakmile se zákazníci začnou cítit lépe, bude Starbucks těžit z pokroků, které nyní provádí,” předpokládá Dunlop ze společnosti Morningstar.“Náš tým aktivně pracuje na urychlení růstu a dynamiky našeho podnikání v USA,” sdělil Starbucks agentuře Barron’s.Bojkot vedený sociálními médii, iniciovaný kvůli sporu Starbucku s odborovou organizací Workers United, měl podle společnosti negativní dopad na prodeje, přičemž z vyvolání bojkotu viní dezinformace.Vedení společnosti však od dubna vede s odbory smluvní jednání a tání vztahů by mohlo pomoci zmírnit některé negativní mediální narativy. “Zdá se, že se Starbucks a odbory dohodly, že se nebudou veřejně očerňovat,” usuzuje analytik BTIG Peter Saleh. “Místo toho budou jednat soukromě, což by mělo v nejbližší době prospět prodejům.”Starbucks Corporation Akcie klesly na úroveň kolem 80 USD, což je 29 % pod jejich nedávným vrcholem z dubna 2023. Akcie se v současné době obchodují za 20násobek předpokládaného zisku v příštím roce, což je výrazný propad oproti pětiletému průměru 28násobku. To může představovat vynikající příležitost pro investory, kteří hledají výhodnou koupi.Analytici oslovení společností FactSet předpokládají průměrnou cílovou cenu 88 USD, což naznačuje potenciální 9% nárůst. Růst by však mohl být mnohem větší: V roce 2025 se předpokládá meziroční nárůst zisku o 13 % na 4,07 USD na akcii. Pokud se ocenění zotaví na svůj pětiletý průměr, mohla by hodnota akcií přesáhnout 114 USD.Investoři by však měli být připraveni na krátkodobé problémy. Ploché tržby a zvýšené kapitálové výdaje mohou v nejbližší době stlačit zisky a cash flow, ale tyto překážky se zdají být spíše dočasné než systémové.McKinney z NFJ Investment uzavírá: “Musíte být trpěliví, ale pokud to dokážete, získáte prémiovou značku za zvýhodněnou cenu.”