Klíčové body
- Cullinan, představený v roce 2018, je praktický Rolls-Royce pro každodenní použití, přitahující mladší zákazníky
- Cullinan II, debutovaný na Ibize, přichází s vylepšeným vzhledem a luxusními interiérovými úpravami
- Verze Black Badge nabízí výkonnější motor V12 a speciální designové prvky, ideální pro půlnoční jízdy
Za volantem sedí majitelé – pouze 10 % Cullinanů je řízeno řidičem.
A model vychýlil zákaznickou základnu k mladšímu věku: v roce 2010 byl průměrný věk majitele Rollsů 56 let, nyní je to jen 43 let.
„S modelem Cullinan jsme značku posunuli na novou úroveň, přilákali jsme mladší zákazníky a také ženy,“ říká Martin Fritsches, prezident společnosti Rolls-Royce Cars North America. „Rok od roku prodáváme v USA stále více vozů Cullinan. Je to náš nejžádanější model.“
Minulý čtvrtek Rolls-Royce debutoval s modelem 2025 Cullinan II na španělském ostrově Ibiza, který je známý jako centrum nočních klubů a jachtingu, ale také disponuje bohatou krásou, spoustou divokých oblastí a horkým trhem s bydlením.
Bylo to vhodné místo pro představení modelového osvěžení známého jako Cullinan II. Cena vozu se pohybuje kolem 450 000 USD a zákazníci je začnou dostávat koncem letošního roku.
Změny se týkají především vnějšího vzhledu a interiéru. Vůz je i nadále poháněn dvakrát přeplňovaným 48ventilovým motorem V12 o objemu 6,75 litru, který dává výkon 563 koní a točivý moment 627 N.m v základním provedení a 592 koní a 664 N.m v dostupné superluxusní konfiguraci Black Badge.
Verze Black Badge, přestože váží více než 6 000 kg, je stále schopna zrychlit z nuly na 100 km/h za 4,9 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 155 km/h. Vůz používá osmistupňovou automatickou převodovku ZF.

Henry Cloke, šéfdesignér exteriéru, poznamenává, že některé věci u Rolls-Royce – jako například vertikální mřížka chladiče, která je na svém místě již více než 100 let – jsou víceméně stálé, ale dochází k jemné evoluci.
„Každý poloměr je pečlivě propláchnut,“ říká Cloke. „Poprvé je mřížka chladiče bez rámečku, který přechází přímo do barvy karoserie, a poprvé je u modelu Cullinan osvětlená.“
Nová jsou také velmi dlouhá denní světla, která dodávají přídi výrazný vizuální podpis, a kola, která narostla z 22 na 23 palců. Každé sedmipaprskové černo-stříbrné kolo je vyrobeno z masivního hliníkového polotovaru a je k dispozici v leštěném nebo pololeštěném provedení. Nelíbí se vám červené brzdové třmeny? Můžete si je pořídit ve čtyřech dalších barvách.
Na boku je nová linie prvků, která začíná u zadních světel a pokračuje dopředu k zádi. Vzadu je mezi dvojicí výfuků nový plech z kartáčované nerezové oceli. „A všechno pod zadními světly je nové,“ říká Cloke.
Christine Francková, vedoucí oddělení barev a materiálů, říká, že původní interiér modelu Cullinan byl jejím prvním úkolem v Rolls-Royce.
„Chceme, aby si naši zákazníci uvědomili, že jsou hýčkáni, i když mají zavřené oči,“ říká Francková, což znamená, že pocit z nových materiálů je důležitý. Cullinan má nyní skleněný panel od sloupku ke sloupku, který tvoří horní část palubní desky, a nový přístrojový panel s ciferníky, které lze barevně sladit s designem interiéru.
Podsvícená čelní maska obrácená ke spolujezdci má evokovat noční mrakodrapy megapolí a využívá 7 000 bodů vyleptaných laserem do skla, přičemž každý z nich je pod jiným úhlem, aby dodal na hloubce. Vzor teček si může majitel rovněž přizpůsobit.
Standardem je audiosystém Bespoke Audio s 18 reproduktory a výkonem 1 400 W. Cestující na zadních sedadlech dostanou v souladu s britskou tradicí sklopné piknikové stolky. Moderní součástí jsou výklopné obrazovky, které lze připojit k dvojici streamovacích zařízení.
Obrazovky mohou zobrazovat samostatné programy, zatímco cestující poslouchají zvuk přes sluchátka Bluetooth. Vzadu jsou také ovládací prvky sklopných sedadel, která mají masážní, vyhřívací a chladicí funkce.

Tlačítko na palubní desce způsobí, že se úctyhodná ozdoba kapoty Spirit of Ecstasy zvedne a spustí, a tato okamžitě rozpoznatelná socha Rolls
„Zpočátku se světlo zachytávalo v kolenou Spirit of Ecstasy.“ A jak se mu to dařilo?
Vůz se při nástupu majitele postupně rozsvěcuje – nejprve displej řidiče, poté centrální informační displej, pak osvětlená kapota a nakonec skříňka s hodinami
Podle Francka se v modelu Cullinan II ke značkové kůži znovu objevují textilie. Keprové sedadlo Duality má více než 3 miliony stehů a až 11 mil nití pro vytvoření propracovaných výšivkových vzorů. Až 107 000 perforací v sedadlech a výplních dveří – inspirovaných mraky nad Goodwoodem – na přání doplňuje texturu.
Čekali byste, že dřevo v interiéru bude podobně přeplácané? Je. Nové dřevo s otevřenými póry je z šedého mořeného jasanu, jehož kmeny jsou individuálně vybírány, poté ručně mořeny a ošetřeny drobnými kovovými částečkami. Tento proces se vyvíjel čtyři roky.
Na ničem z tohoto bohatství by samozřejmě nezáleželo, kdyby vůz nebyl pohodlný. Koneckonců královské trůny se zdají být ergonomicky špatné. Dlouhá jízda po Ibize – která to se svými rychlostními limity myslí vážně – však odhalila vysokou míru pohodlí pro řidiče i prostor pro nohy na zadních sedadlech.
Je to skvělý křižník na dlouhé vzdálenosti pro pětičlennou rodinu. Systém vzduchového odpružení s adaptivními tlumiči a aktivními protiprokluzovými tyčemi udržuje velkou loď vzpřímenou.
Jízda v terénu nebyla součástí programu, ale vzduchové odpružení v případě potřeby zvedne vůz o 40 mm a kontrola trakce pomáhá zabránit prokluzu na nerovném povrchu.
Na Ibize se velký Rolls-Royce řídil snadno – prostě klouzal vpřed. Cullinan II se neválí, ale ani nepodněcuje k vysoce výkonnému chování. Je to luxusní linkový vůz na cesty.
Nenechte se mýlit, je to velké auto – o metr delší než Range Rover a také širší. Bylo by ještě těžší, kdyby nesedělo na hliníkovém prostorovém rámu příbuzném tomu ve Phantomu, Spectru a Ghostu.
Pomáhá i převážně hliníková karoserie. Být součástí BMW Group má své výhody. Mnoho starších Rolls-Royců je nádherných na pohled, ale jejich technické atributy jsou sotva špičkové.

Na programu byl také čas s edicí Black Badge Cullinan II, v tomto případě s vozem v barvě „Arctic White“ s „Lime Green“ karoserií, která se živě přenášela na tříbarevný limetkově zelený, černý a bílý interiér.
Fanoušci Batmobilu si Black Badge zamilují, protože je to vůz určený pro půlnoční toulky městem. Mřížka chladiče je začerněná
Čtyřmi vrstvami černého laku jsou opatřeny také okolí oken a kliky dveří, stejně jako zadní výklopné dveře, výfuky a akcenty na nárazníku.
Černý odznak má sice příplatkovou výbavu, ale v okolí Ibizy to nebylo nic, čeho byste si všimli. Stojí to za příplatek 50 000 USD, tedy za částku, za kterou byste si koupili naprosto dokonalý Lexus? Pokud chcete zaujmout v Hollywoodu nebo New Yorku, Londýně, Berlíně nebo na Ibize, tak asi ano.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky