Klíčové body
- Online nakupování zůstává silné, ale je více roztříštěné než kdy dříve
- Vyhledávání produktů je kvůli SEO algoritmům a obsahu stále neefektivnější
- Daydream využívá AI k poskytování personalizovaných výsledků vyhledávání v e-commerce
Vzhledem k tomu, že značky prodávají na tolika platformách – od TikTok Shopu přes zavedená tržiště až po živé nakupování a vlastní kanály -, mysleli byste si, že pro nakupující bude snadné najít to, co hledají. To ale vůbec není pravda a nakupující musí často strávit spoustu času hledáním.
Aby toho nebylo málo, vyhledávání v současném stavu již není pro nakupování efektivní, protože algoritmy SEO a masivní příliv obsahu ztěžují třídění zrna od plev.
Ale píše se rok 2024, a pokud existuje něco, co údajně vyřeší téměř každý problém, je to umělá inteligence. Dává tedy smysl, že Daydream, nový vyhledávač pro e-commerce, který využívá AI k tomu, aby bylo vyhledávání pro lidi personalizovanější a užitečnější, získal masivní seed round ve výši 50 milionů dolarů.
Společnost Daydream, kterou založila veteránka elektronického obchodování Julie Bornsteinová, se zaměřuje na poskytování personalizovaných výsledků nakupování pomocí generativní AI, strojového učení a počítačového vidění.
Společnost plánuje nabídnout platformu v beta verzi spotřebitelům v USA letos na podzim a prozatím se zaměří na vertikální oblast módy. Již nyní má na palubě více než 2 000 značek, včetně Net-A-Porter, Altuzarra, Jimmy Choo, Doen, Alo Yoga a La DoubleJ.
Daydream v podstatě umožňuje vyhledávat produkty pomocí přirozeného jazyka a rozpoznávání obrázků – představte si dotazy typu „V létě jedu na svatbu do Kostariky a potřebuji nějaké návrhy, co si vzít na sebe.“

Můžete dokonce nahrát obrázek kusu oblečení a zadat další filtr pomocí konverzačního jazyka, například „Chci tohle v modré barvě“.
Na financování se podílely společnosti Forerunner Ventures a Index Ventures, které se zúčastnily také Google Ventures a True Ventures. Startup nezveřejnil své ocenění.
Nový způsob vyhledávání
Bornstein, který zastával vedoucí pozice ve společnostech jako Nordstrom, Urban Outfitters, Sephora a Stitch Fix, se domnívá, že současné vyhledávací nástroje dostupné v e-commerce působí suše a nejsou personalizované.
Přiznala sice, že díky vzestupu umělé inteligence Gen došlo k určitému pokroku, ale zdůraznila, že zobecněné vyhledávače často neposkytují přesné výsledky.
„Za posledních 20 let jsme [spotřebitele] vycvičili, aby z našich stránek zjistili správné taxonomické slovo, které najde to, co hledáte. Když se ChatGPT spustil, lidé, kteří v této oblasti pracovali dlouhou dobu, si mysleli, že tato [technologie] nám umožňuje využít jazyk a obrázky dohromady způsobem, který vám jako spotřebiteli umožní vyjádřit, co potřebujete,“ řekla.
Aby to společnost Daydream napravila, dolaďuje hotové modely a vytváří podrobný soubor dat z produktových katalogů v kombinaci s hlubokými znalostmi týmu o světě módy. Bornsteinová věří, že s takovým souborem dat by dotazy v přirozeném jazyce mohly poskytovat lepší výsledky.
Bornsteinová si zase uvědomuje, že myšlenka, na které startup pracuje, není jedinečná, a uvedla, že dobré provedení, vyladění dobrých modelů a vytvoření skvělého uživatelského rozhraní je klíčem k tomu, aby společnost vynikla.
Daydream skutečně vstupuje do přeplněného prostoru. Velké společnosti jako Amazon, Google, Mastercard a TikTok již využívají různé druhy technologií umělé inteligence pro své nákupní platformy.
Máte tu také startupy, jako je True Fit, který se zaměřuje na hledání správného výběru pro nakupující, a Remark, který trénuje persony AI na základě lidských nákupních expertů.
Google dokonce již nějakou dobu nabízí do jisté míry podobný způsob vyhledávání a v menším měřítku se startupy z oblasti e-commerce, jako jsou Deft a Cherry, pokoušejí kombinovat vyhledávání obrázků a textů, aby našly relevantní zboží k nákupu.
Kirsten Greenová ze společnosti Forerunner Ventures se domnívá, že Google a Amazon poskytují neinspirativní a neefektivní nástroje pro vyhledávání při nakupování a že jediná personalizace, kterou mnohé společnosti zabývající se elektronickým obchodováním nabízejí, je v podobě reklam.
Společnost Daydream má podle ní příležitost vytvořit speciální zážitky s hlubokou personalizací.
„Zážitek, který bude Daydream poskytovat, odráží preference uživatele a je stále více přizpůsoben na míru s tím, jak roste počet detailů a rozpoznávání vzorů. Nabízí také potenciál zohlednit mnohem širší soubor produktů a přitom stále poskytovat zážitek ze speciálního obchodu,“ uvádí Greenová .
Frédérique Dame, generální partner společnosti Google Ventures, si myslí, že Daydream bude mít na trhu výhodu, protože zákazníci očekávají zážitky na míru. Dodala, že společnost má zkušený tým, který se vypořádá se všemi problémy s přijetím uživatelů.
Naštěstí pro Daydream má jeho tým skutečně dostatek zkušeností s vytvářením umělé inteligence, vyhledávacích technologií a nástrojů pro elektronické obchodování.
Sama Bornsteinová prodala svou poslední nákupní službu poháněnou umělou inteligencí The Yes společnosti Pinterest a její produktový ředitel Dan Cary dříve pracoval ve výzkumné skupině AI společnosti Google.

Technickým ředitelem společnosti Daydream je Matt Fisher, který vedl datovou a aplikovanou vědu ve společnosti Microsoft; její obchodní ředitelkou je Lisa Greenová, která pracovala v oblasti technologií, módy a rozvoje podnikání ve společnostech Google, The Yes a Condé Nast; a jejím ředitelem pro strategii je Richard Kim, který byl vedoucím nákupní strategie a provozu ve společnosti Pinterest.
Bornstein uvedl, že velká část čerstvého kapitálu bude použita na nábor inženýrských talentů a rychlé rozšíření. Společnost má v současné době 23 zaměstnanců a do konce roku plánuje jejich počet zvýšit na 35.
Dodala, že Daydream neplánuje realizovat objednávky a bude fungovat pouze jako vyhledávací vrstva pro nakupování, takže se v současné době bude spoléhat na příjmy z provizí a nechce generovat žádné příjmy z reklamy.
Protože se jedná o vyhledávací vrstvu, je také možné, že její technologie bude v budoucnu označena bílou značkou, podobně jako u společnosti Syte, která se zaměřuje na vyhledávání vizuální módy.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky