Tehdy ještě jako pouhopouhé knihkupectví. Od té doby se změnilo opravdu hodně.
5. července roku 1994 je ve státě Washington zaregistrováno internetové knihkupectví Amazon.com, které založil Jeff Bezos. Tímto krokem vznikla jedna z dnes největších světových společností zabývajících se obchodováním na internetu.
Při bližším pohledu do průřezu historií uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě mnohem více:
1943 – 2. světová válka: Začala největší tanková bitva v historii – Bitva v Kurském oblouku.
1946 – Představeny bikiny.
1958 – Prvovýstup na Gašerbrum I, 11. nejvyšší horu světa.
1971 – Volební věk v USA byl snížen z 21 na 18.
1975 – Arthur Ashe se stal prvním mužem černé pleti, který zvítězil v turnaji ve Wimbledonu.
1996 – Narodila se ovce Dolly, první úspěšně naklonovaný savec.
A nyní se přesuneme do světa byznysu:
1937 – Americká automobilka Ford Motor Company podepisuje přelomovou dohodu s odborovou organizací United Automobile Workers (UAW), která ji uznává jako oficiálního zástupce svých zaměstnanců. Tato událost byla významná pro odborové hnutí ve Spojených státech.
2007 – Společnost Bear Stearns, globální finanční instituce, oznamuje krach dvou svých hedgeových fondů, které výrazně investovaly do rizikových hypoték. Tato událost byla jedním z prvních signálů blížící se globální finanční krize, která se rozvinula v následujících letech.
2018 – Mateřská společnost Snapchat, Snap Inc., zaznamenala pokles svých akcií o více než 7 % poté, co hvězda televizní reality show Kylie Jenner na Twitteru uvedla, že o aplikaci nemá už nadále zájem. Tato událost poukázala na vliv influencerů na sociálních sítích na ceny akcií a pověst značky.
Amazon – Ikona internetového obchodování
Amazon.com (AMZN), internetový obchod, výrobce elektronických čteček knih a poskytovatel webových služeb, který se stal ikonickým příkladem elektronického obchodu.Sídlí v Seattlu ve státě Washington.
Amazon.com je rozsáhlý internetový podnik, který prodává knihy, hudbu, filmy, domácí potřeby, elektroniku, hračky a mnoho dalšího zboží, a to buď přímo, nebo jako prostředník mezi jinými maloobchodníky a miliony zákazníků Amazon.com. Jeho podnikání v oblasti webových služeb zahrnuje pronájem datových úložišť a výpočetních zdrojů, tzv. „cloud computing“, prostřednictvím internetu. Jeho značná přítomnost na internetu je taková, že v roce 2012 1 % veškerého internetového provozu v Severní Americe procházelo datovými centry Amazon.com a z nich.
Společnost také vyrábí přední čtečky elektronických knih Kindle. Její propagace těchto zařízení vedla k dramatickému růstu vydávání elektronických knih a z Amazon.com učinila významnou rušivou sílu na trhu s vydáváním knih.
V roce 1994 založil Jeff Bezos, bývalý manažer hedgeového fondu na Wall Street, společnost Amazon.com.Název si zvolil především proto, že začíná na první písmeno abecedy a že je spojen s rozlehlou jihoamerickou řekou.
Na základě průzkumu, který provedl, dospěl Bezos k závěru, že knihy budou zpočátku nejlogičtějším produktem pro prodej online. Amazon.com nebyl první firmou, která tak učinila; Computer Literacy, knihkupectví v Silicon Valley, začalo prodávat knihy ze svých zásob technicky zdatným zákazníkům v roce 1991. Příslibem Amazon.com však bylo dodat jakoukoli knihu jakémukoli čtenáři kdekoli.
Amazon.com sice proslul jako knihkupectví, ale Bezos od počátku tvrdil, že nejde jen o prodejce spotřebního zboží. Tvrdil, že Amazon.com je technologická společnost, jejíž činností je zjednodušování online transakcí pro spotřebitele.
Zdroj: Shutterstock
Obchodní strategie Amazon.com byla často přijímána skepticky. Finanční novináři a analytici společnost znevažovali tím, že ji označovali jako Amazon.bomb. Pochybovači tvrdili, že Amazon.com nakonec na trhu prohraje se zavedenými knihkupeckými řetězci, jako jsou Borders a Barnes & Noble, jakmile spustí konkurenční stránky elektronického obchodu. Nedostatek zisku společnosti až do posledního čtvrtletí roku 2001 jako by ospravedlňoval její kritiky.
Bezos však odmítl názory odpůrců, že nechápou obrovský růstový potenciál internetu.
Tvrdil, že k tomu, aby společnost uspěla jako internetový prodejce, potřebuje „Get Big Fast“, což je slogan, který nechal vytisknout na trička svých zaměstnanců. Amazon.com skutečně rychle rostl, v prosinci 1996, po prvním celém roce provozu, dosáhl 180 000 zákaznických účtů a o necelý rok později, v říjnu 1997, měl již 1 000 000 zákaznických účtů. Její tržby vyskočily z 15,7 milionu dolarů v roce 1996 na 148 milionů dolarů v roce 1997 a následně na 610 milionů dolarů v roce 1998. Úspěch společnosti Amazon.com přivedl jejího zakladatele k tomu, že se stal osobností roku 1999 podle časopisu Time.
Společnost rychle expandovala i v dalších oblastech. Její program Associates, v jehož rámci mohly jiné webové stránky nabízet zboží k prodeji a Amazon.com vyřizoval objednávky a vyplácel provizi, se v roce 1996 rozrostl z jedné takové stránky na více než 350 000 v roce 1999. V souladu s Bezosovou počáteční strategií začala společnost rychle prodávat více než jen knihy. Prodej hudby a videa byl zahájen v roce 1998. V témže roce zahájila mezinárodní činnost akvizicí internetových knihkupectví ve Spojeném království a Německu. Do roku 1999 společnost prodávala také spotřební elektroniku, videohry, software, domácí potřeby, hračky a hry a mnoho dalšího.
Zdroj: Getty Images
Tehdy ještě jako pouhopouhé knihkupectví. Od té doby se změnilo opravdu hodně.5. července roku 1994 je ve státě Washington zaregistrováno internetové knihkupectví Amazon.com, které založil Jeff Bezos. Tímto krokem vznikla jedna z dnes největších světových společností zabývajících se obchodováním na internetu.Při bližším pohledu do průřezu historií uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě mnohem více:
1943 – 2. světová válka: Začala největší tanková bitva v historii – Bitva v Kurském oblouku.
1946 – Představeny bikiny.
1958 – Prvovýstup na Gašerbrum I, 11. nejvyšší horu světa.
1971 – Volební věk v USA byl snížen z 21 na 18.
1975 – Arthur Ashe se stal prvním mužem černé pleti, který zvítězil v turnaji ve Wimbledonu.
1996 – Narodila se ovce Dolly, první úspěšně naklonovaný savec.
A nyní se přesuneme do světa byznysu:
1937 – Americká automobilka Ford Motor Company podepisuje přelomovou dohodu s odborovou organizací United Automobile Workers , která ji uznává jako oficiálního zástupce svých zaměstnanců. Tato událost byla významná pro odborové hnutí ve Spojených státech.
2007 – Společnost Bear Stearns, globální finanční instituce, oznamuje krach dvou svých hedgeových fondů, které výrazně investovaly do rizikových hypoték. Tato událost byla jedním z prvních signálů blížící se globální finanční krize, která se rozvinula v následujících letech.
2018 – Mateřská společnost Snapchat, Snap Inc., zaznamenala pokles svých akcií o více než 7 % poté, co hvězda televizní reality show Kylie Jenner na Twitteru uvedla, že o aplikaci nemá už nadále zájem. Tato událost poukázala na vliv influencerů na sociálních sítích na ceny akcií a pověst značky.
Amazon.com , internetový obchod, výrobce elektronických čteček knih a poskytovatel webových služeb, který se stal ikonickým příkladem elektronického obchodu.Sídlí v Seattlu ve státě Washington.Amazon.com je rozsáhlý internetový podnik, který prodává knihy, hudbu, filmy, domácí potřeby, elektroniku, hračky a mnoho dalšího zboží, a to buď přímo, nebo jako prostředník mezi jinými maloobchodníky a miliony zákazníků Amazon.com. Jeho podnikání v oblasti webových služeb zahrnuje pronájem datových úložišť a výpočetních zdrojů, tzv. „cloud computing“, prostřednictvím internetu. Jeho značná přítomnost na internetu je taková, že v roce 2012 1 % veškerého internetového provozu v Severní Americe procházelo datovými centry Amazon.com a z nich.Společnost také vyrábí přední čtečky elektronických knih Kindle. Její propagace těchto zařízení vedla k dramatickému růstu vydávání elektronických knih a z Amazon.com učinila významnou rušivou sílu na trhu s vydáváním knih.V roce 1994 založil Jeff Bezos, bývalý manažer hedgeového fondu na Wall Street, společnost Amazon.com.Název si zvolil především proto, že začíná na první písmeno abecedy a že je spojen s rozlehlou jihoamerickou řekou.Na základě průzkumu, který provedl, dospěl Bezos k závěru, že knihy budou zpočátku nejlogičtějším produktem pro prodej online. Amazon.com nebyl první firmou, která tak učinila; Computer Literacy, knihkupectví v Silicon Valley, začalo prodávat knihy ze svých zásob technicky zdatným zákazníkům v roce 1991. Příslibem Amazon.com však bylo dodat jakoukoli knihu jakémukoli čtenáři kdekoli.Amazon.com sice proslul jako knihkupectví, ale Bezos od počátku tvrdil, že nejde jen o prodejce spotřebního zboží. Tvrdil, že Amazon.com je technologická společnost, jejíž činností je zjednodušování online transakcí pro spotřebitele.Obchodní strategie Amazon.com byla často přijímána skepticky. Finanční novináři a analytici společnost znevažovali tím, že ji označovali jako Amazon.bomb. Pochybovači tvrdili, že Amazon.com nakonec na trhu prohraje se zavedenými knihkupeckými řetězci, jako jsou Borders a Barnes & Noble, jakmile spustí konkurenční stránky elektronického obchodu. Nedostatek zisku společnosti až do posledního čtvrtletí roku 2001 jako by ospravedlňoval její kritiky.Bezos však odmítl názory odpůrců, že nechápou obrovský růstový potenciál internetu.Tvrdil, že k tomu, aby společnost uspěla jako internetový prodejce, potřebuje „Get Big Fast“, což je slogan, který nechal vytisknout na trička svých zaměstnanců. Amazon.com skutečně rychle rostl, v prosinci 1996, po prvním celém roce provozu, dosáhl 180 000 zákaznických účtů a o necelý rok později, v říjnu 1997, měl již 1 000 000 zákaznických účtů. Její tržby vyskočily z 15,7 milionu dolarů v roce 1996 na 148 milionů dolarů v roce 1997 a následně na 610 milionů dolarů v roce 1998. Úspěch společnosti Amazon.com přivedl jejího zakladatele k tomu, že se stal osobností roku 1999 podle časopisu Time.Společnost rychle expandovala i v dalších oblastech. Její program Associates, v jehož rámci mohly jiné webové stránky nabízet zboží k prodeji a Amazon.com vyřizoval objednávky a vyplácel provizi, se v roce 1996 rozrostl z jedné takové stránky na více než 350 000 v roce 1999. V souladu s Bezosovou počáteční strategií začala společnost rychle prodávat více než jen knihy. Prodej hudby a videa byl zahájen v roce 1998. V témže roce zahájila mezinárodní činnost akvizicí internetových knihkupectví ve Spojeném království a Německu. Do roku 1999 společnost prodávala také spotřební elektroniku, videohry, software, domácí potřeby, hračky a hry a mnoho dalšího.