Klíčové body
- Boeing čelí právním a finančním důsledkům po výbuchu trupu letadla
- Ministerstvo spravedlnosti plánuje obvinit Boeing z podvodu za porušení dohody
- Přiznání viny by mohlo ohrozit vládní zakázky a vést k vyššímu odškodnění
Šest měsíců po výbuchu trupu letadla, který uvrhl společnost Boeing Co. do krize, dopadá na amerického výrobce letadel, který se ocitl v těžké situaci, plná tíha právních a finančních důsledků této téměř katastrofální nehody.
Americké ministerstvo spravedlnosti plánuje obvinit Boeing z trestného činu podvodu poté, co zjistilo, že společnost porušila dohodu o odložení stíhání z roku 2021, která souvisí se dvěma předchozími smrtelnými haváriemi, informovala v neděli pozdě večer agentura Bloomberg News.
Jen o několik hodin později Boeing oznámil plán odkoupit za 4,7 miliardy dolarů dodavatele Spirit AeroSystems Holdings Inc, kterého vyčlenil před dvěma desetiletími, ve snaze zlepšit výrobu.
Tyto vzájemně provázané události ukazují, jak velké jsou současné problémy společnosti Boeing. Výrobce letadel má nyní několik dní na to, aby učinil těžkou právní volbu: přiznat vinu nebo jít k soudu, přičemž ani jedna z těchto možností není bez rizika.
Dohoda se společností Spirit mezitím zatíží Boeing dalšími dluhy a sváže výrobce se složitým úkolem změnit provoz u dodavatele, který již léta trpí špatnou kvalitou zpracování – v době, kdy vlastní zařízení Boeingu nefungují hladce.
Ani jedna z právních možností Boeingu není příliš lákavá. Přiznání viny a přijetí pokuty by mohlo společnost připravit o důležité vládní zakázky a mohlo by vést k vyššímu odškodnění rodin obětí obou havárií.
Soudní řízení však vytváří nejistý právní převis pro kohokoli, kdo bude následovat výkonného ředitele Davea Calhouna, který prohlásil, že nejpozději do konce roku odstoupí.
„Ať tak či onak, pro Boeing je to hrozný výsledek,“ řekl o právních možnostech Boeingu Nick Cunningham, analytik londýnské společnosti Agency Partners. Se společností Spirit „Boeing z této transakce získá jen velmi málo a vzhledem k tomu, že společnost Spirit vyčlenil teprve před 20 lety, by se pro ni nerozhodl.“
Akcie Boeingu vzrostly v 9:33 v New Yorku o 3,3 %, zatímco akcie společnosti Spirit posílily o 3,6 %.
Americký výrobce letadel v pondělí uvedl, že za společnost Spirit zaplatí 37,25 USD za akcii v rámci transakce zahrnující všechny akcie. Celková hodnota transakce činí přibližně 8,3 miliardy dolarů, včetně posledního oznámeného čistého dluhu společnosti Spirit.
Arcikonkurent Airbus SE mezitím odejde s některými částmi společnosti Spirit, které vyrábějí komponenty pro evropského výrobce letadel, a získá 559 milionů dolarů jako kompenzaci.
Koupě bude uzavřena v polovině příštího roku, což Boeingu poskytne určitý finanční prostor, protože se společnost snaží ochránit investiční rating, který se pohybuje jen jeden stupeň nad statusem junk.
Cunningham odhaduje, že Boeing skončí druhé čtvrtletí s dluhem ve výši přibližně 45 miliard dolarů, což je blízko nejvyšší hodnoty 45,8 miliardy dolarů před dvěma lety.
Boeing se od havárie ve středu letadla zmítá v chaosu. Akcie společnosti se letos propadly téměř o třetinu a společnost varovala, že během první poloviny roku 2024 spálí přibližně 8 miliard dolarů v hotovosti, protože se musí vypořádat se zpomalením výroby po téměř katastrofě letu společnosti Alaska Airlines.
V reakci na neštěstí Federální úřad pro letectví omezil výrobu letounů 737 Max a požadoval, aby Boeing předložil rozsáhlý plán na řešení problémů s kvalitou ve svých továrnách.
Při neštěstí z 5. ledna explodoval z trupu letadla 737 Max 9 během téměř plného letu panel ve tvaru dveří, který byl smontován společností Spirit a vyjmut k opravě v Boeingu.
To vyvolalo řetězovou reakci ve společnosti Boeing, která zažila rozsáhlé změny ve vedení, federální vyšetřování a kontrolu ze strany regulačních orgánů.
„Věříme, že tato dohoda je v nejlepším zájmu létající veřejnosti, našich zákazníků, zaměstnanců společností Spirit a Boeing, našich akcionářů a celé země,“ uvedl Calhoun v prohlášení.
Transakce s Boeingem po dokončení znovu spojí aktiva, která kdysi po desetiletí ležela pod jednou střechou, a spojí tisíce zaměstnanců a desítky let společných zkušeností.
Do společnosti se také vrací bývalý dlouholetý vedoucí pracovník Boeingu, zatímco ředitelé hledají nového vedoucího pracovníka: Pat Shanahan, generální ředitel společnosti Spirit, byl dlouholetým vedoucím pracovníkem Boeingu, který se zabýval továrními operacemi a byl známý tím, že pomohl zvrátit program 787 Dreamliner po problematickém začátku.
Je považován za potenciálního kandidáta na Calhounova nástupce ve vrcholné funkci v Boeingu.
Dohoda uzavřená po měsících vyjednávání přichází v době, kdy se Boeing blíží k dalšímu milníku, kterým je urovnání sporu s americkým ministerstvem spravedlnosti, jež by potenciálně znamenalo přiznání viny za trestný čin podvodu v souvislosti se dvěma haváriemi letounů 737 Max, k nimž došlo v rychlém sledu v letech 2018 a 2019.
Americká vláda plánuje obvinit společnost Boeing, uvedli v neděli lidé obeznámení s touto záležitostí. Ministerstvo v květnu dospělo k závěru, že společnost nesplnila požadavek na zavedení účinného programu shody s předpisy, který by zabránil a odhalil porušování amerických zákonů o podvodech.
Společnost Boeing ministerstvu spravedlnosti sdělila, že s tímto zjištěním nesouhlasí..
Přiznání viny v trestním řízení by znamenalo nejhorší bod ve stoleté historii Boeingu a ohromující vývoj pro společnost, která byla kdysi proslulá svou opatrnou a přímočarou kulturou.
Vyvolává to obavy o budoucí americké vládní zakázky pro společnost v době, kdy Boeing potřebuje svou obrannou divizi jako protiváhu klesajícím příjmům z prodeje komerčních letadel.
Mezi právními problémy, náročnou integrací společnosti Spirit a pokračující kontrolou ze strany FAA „je Boeing pravděpodobně na velmi dlouhé cestě k tomu, aby své problémy hodil za hlavu,“ řekl Rob Morris, globální vedoucí poradenské společnosti Ascend by Cirium.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky