Průměrný zaměstnanec zažije ročně 10 plánovaných firemních změn, což je vyčerpávající
Ochota zaměstnanců podporovat organizační změny klesla ze 74 % v roce 2016 na 43 % v roce 2022
Implementace AI přináší organizační změny, které mohou vést k vyhoření, pokud nejsou správně řízeny
Mnoho zaměstnanců by potvrdilo, že soustavnost změn – zejména v posledních letech – je vyčerpávající.
Podle společnosti Gartner zažije průměrný zaměstnanec 10 plánovaných firemních změn ročně. Navíc ochota zaměstnanců podporovat organizační změny klesla ze 74 % v roce 2016 na 43 % v roce 2022.
Náhlý nástup generativní umělé inteligence v posledních 18 měsících přinesl novou vlnu organizačních změn tím, že způsobil revoluci ve fungování firem. Nutí organizace, aby zvážily dopady umělé inteligence na své zaměstnance, procesy a celkové strategie.
Přizpůsobování a vývoj pomocí AI by neměly jít na úkor členů týmů, kterým má pomáhat. Únava ze změn (pocity odporu, apatie nebo vyčerpání vůči organizačním změnám) si může vybrat značnou daň. Pokud se nezvládne, může vést k vyhoření a frustraci, poklesu pracovní morálky a celkově negativním dopadům na firemní kulturu.
INVESTUJTE DO ŠKOLENÍ
Učení je opakující se proces, nikoli jednorázová událost. Organizacím prospívá podpora kultury vzdělávání, zejména když procházejí celopodnikovou transformací. Koneckonců, podle našeho nedávného průzkumu se téměř třetina (32 %) vedoucích pracovníků podniků domnívá, že znalosti zaměstnanců o generativních nástrojích umělé inteligence zůstávají hlavní překážkou implementace.
Pokud lze modely AI neustále zdokonalovat opakovaným školením, testováním a úpravami na základě výsledků a nových dat, neměli bychom do podobného školení investovat i pro naše zaměstnance?
Zdroj: Getty Images
Organizace tak mohou vytvořit kulturu neustálého učení a přizpůsobivosti, což je klíčové pro agilní pracovní sílu, která dokáže využít pokroky v generativní AI.
Školení může zaměstnancům pomoci osvojit si nové dovednosti a technologie, udržet si přehled o oborových trendech a přizpůsobit se měnícím se potřebám podniku. To může organizacím pomoci udržet si konkurenceschopnost na trhu, zvýšit efektivitu a produktivitu a podpořit inovace.
Školení navíc může zvýšit morálku a spokojenost zaměstnanců, což vede k vyšší míře jejich udržení a lepšímu celkovému výkonu. Vzhledem k tomu, že zavádění generativní umělé inteligence stále roste, bude pro organizace zásadní pokročilé školení, aby si udržely náskok a plně využily potenciál této technologie.
ŘÍDIT OČEKÁVÁNÍ OHLEDNĚ TOHO, CO AI MŮŽE (A NEMŮŽE) DĚLAT
Pokrok se obvykle neděje ze dne na den a zavádění AI není výjimkou. Stejně jako u jiných forem změn na pracovišti může trvat nějakou dobu, než se dostaví zamýšlené výsledky.
Tento koncept „odloženého uspokojení“ (odolat impulsu k okamžitému uspokojení, aby se později dostalo příznivější odměny) je ošidná taktika. Nevidět okamžitou návratnost investic může být frustrující, zejména když stále více zaměstnanců – nemluvě o správních radách a vedoucích pracovnících – pochopí, jak může být AI přínosná.
Podle nedávného průzkumu společnosti Insight 75 % zaměstnanců věří, že investice do zařízení poháněných umělou inteligencí pomůže jejich zaměstnavateli udržet si konkurenceschopnost, a podobný počet (73 %) očekává, že jim to pomůže být produktivnější v každodenním životě.
Přestože je generativní AI neuvěřitelně užitečným nástrojem, není rychlým řešením všeho a na všechno (a neměla by být jako taková propagována). Zaměstnancům by měla být předložena realistická očekávání ohledně schopností AI a měli by být vyzbrojeni jasnou představou o tom, jak vypadá úspěch. A tento směr musí vycházet shora dolů.
Zaměstnanci týmu by měli chápat, jak tato technologie zapadá do jejich kompetencí a pracovních postupů a jak je doplňuje – nikoli být jí mystifikováni. Pokud vedoucí představitelé podniku AI přehnaně propagují (a následně nedostatečně využívají), může to vést ke skepsi a nedůvěře v celé organizaci.
BOJ PROTI VYHOŘENÍ ZAMĚSTNANCŮ UPROSTŘED NEUSTÁLÝCH ZMĚN
Obecně řečeno, zaměstnanci jsou připraveni přijmout AI: naše nejnovější zpráva o AI ukazuje, že jen málo zaměstnanců uvádí, že se cítí znepokojeni (13 %) nebo mají strach (11 %) z používání generativní AI v práci, což signalizuje rostoucí komfort s touto technologií.
Zdroj: Canva
To je jistě povzbudivý trend, ale změnit návyky a svalovou paměť lidí není jednoduchý úkol. Vyžaduje to čas a úsilí.
Téměř dvě třetiny (64 %) respondentů se podle našeho průzkumu domnívají, že zařízení poháněná umělou inteligencí změní kritické dovednosti potřebné k výkonu jejich práce.
A co je důležitější, očekávají, že jim zaměstnavatel nabídne školení, pokyny a zásady, jak používat nástroje, které jim organizace dává do rukou. Vzhledem k tomu, že i nadále posouváme hranice možností technologií, měli bychom být také ostražití, abychom chránili a posilovali postavení našich zaměstnanců. Jen tak můžeme skutečně naplno využít sílu technologií, jako je generativní umělá inteligence.
Mnoho zaměstnanců by potvrdilo, že soustavnost změn – zejména v posledních letech – je vyčerpávající.Podle společnosti Gartner zažije průměrný zaměstnanec 10 plánovaných firemních změn ročně. Navíc ochota zaměstnanců podporovat organizační změny klesla ze 74 % v roce 2016 na 43 % v roce 2022.Náhlý nástup generativní umělé inteligence v posledních 18 měsících přinesl novou vlnu organizačních změn tím, že způsobil revoluci ve fungování firem. Nutí organizace, aby zvážily dopady umělé inteligence na své zaměstnance, procesy a celkové strategie.Přizpůsobování a vývoj pomocí AI by neměly jít na úkor členů týmů, kterým má pomáhat. Únava ze změn si může vybrat značnou daň. Pokud se nezvládne, může vést k vyhoření a frustraci, poklesu pracovní morálky a celkově negativním dopadům na firemní kulturu.INVESTUJTE DO ŠKOLENÍUčení je opakující se proces, nikoli jednorázová událost. Organizacím prospívá podpora kultury vzdělávání, zejména když procházejí celopodnikovou transformací. Koneckonců, podle našeho nedávného průzkumu se téměř třetina vedoucích pracovníků podniků domnívá, že znalosti zaměstnanců o generativních nástrojích umělé inteligence zůstávají hlavní překážkou implementace.Pokud lze modely AI neustále zdokonalovat opakovaným školením, testováním a úpravami na základě výsledků a nových dat, neměli bychom do podobného školení investovat i pro naše zaměstnance?Organizace tak mohou vytvořit kulturu neustálého učení a přizpůsobivosti, což je klíčové pro agilní pracovní sílu, která dokáže využít pokroky v generativní AI.Školení může zaměstnancům pomoci osvojit si nové dovednosti a technologie, udržet si přehled o oborových trendech a přizpůsobit se měnícím se potřebám podniku. To může organizacím pomoci udržet si konkurenceschopnost na trhu, zvýšit efektivitu a produktivitu a podpořit inovace.Školení navíc může zvýšit morálku a spokojenost zaměstnanců, což vede k vyšší míře jejich udržení a lepšímu celkovému výkonu.Vzhledem k tomu, že zavádění generativní umělé inteligence stále roste, bude pro organizace zásadní pokročilé školení, aby si udržely náskok a plně využily potenciál této technologie.ŘÍDIT OČEKÁVÁNÍ OHLEDNĚ TOHO, CO AI MŮŽE DĚLATPokrok se obvykle neděje ze dne na den a zavádění AI není výjimkou. Stejně jako u jiných forem změn na pracovišti může trvat nějakou dobu, než se dostaví zamýšlené výsledky.Tento koncept „odloženého uspokojení“ je ošidná taktika. Nevidět okamžitou návratnost investic může být frustrující, zejména když stále více zaměstnanců – nemluvě o správních radách a vedoucích pracovnících – pochopí, jak může být AI přínosná.Podle nedávného průzkumu společnosti Insight 75 % zaměstnanců věří, že investice do zařízení poháněných umělou inteligencí pomůže jejich zaměstnavateli udržet si konkurenceschopnost, a podobný počet očekává, že jim to pomůže být produktivnější v každodenním životě.Přestože je generativní AI neuvěřitelně užitečným nástrojem, není rychlým řešením všeho a na všechno . Zaměstnancům by měla být předložena realistická očekávání ohledně schopností AI a měli by být vyzbrojeni jasnou představou o tom, jak vypadá úspěch. A tento směr musí vycházet shora dolů.Zaměstnanci týmu by měli chápat, jak tato technologie zapadá do jejich kompetencí a pracovních postupů a jak je doplňuje – nikoli být jí mystifikováni. Pokud vedoucí představitelé podniku AI přehnaně propagují , může to vést ke skepsi a nedůvěře v celé organizaci.BOJ PROTI VYHOŘENÍ ZAMĚSTNANCŮ UPROSTŘED NEUSTÁLÝCH ZMĚNObecně řečeno, zaměstnanci jsou připraveni přijmout AI: naše nejnovější zpráva o AI ukazuje, že jen málo zaměstnanců uvádí, že se cítí znepokojeni nebo mají strach z používání generativní AI v práci, což signalizuje rostoucí komfort s touto technologií.To je jistě povzbudivý trend, ale změnit návyky a svalovou paměť lidí není jednoduchý úkol. Vyžaduje to čas a úsilí.Téměř dvě třetiny respondentů se podle našeho průzkumu domnívají, že zařízení poháněná umělou inteligencí změní kritické dovednosti potřebné k výkonu jejich práce.A co je důležitější, očekávají, že jim zaměstnavatel nabídne školení, pokyny a zásady, jak používat nástroje, které jim organizace dává do rukou.Vzhledem k tomu, že i nadále posouváme hranice možností technologií, měli bychom být také ostražití, abychom chránili a posilovali postavení našich zaměstnanců. Jen tak můžeme skutečně naplno využít sílu technologií, jako je generativní umělá inteligence.