Klíčové body
- Nedostatek vede k panice a zvyšování cen běžných věcí jako toaletního papíru a zahradních topení
- Myšlení založené na nedostatku ovlivňuje rozhodování, snižuje empatii a může způsobit přetížení a vyhoření na pracovišti
- Rozpoznání a zvládnutí pocitu nedostatku může podpořit spolupráci a vést k efektivnějším řešením
Lidé v panice sháněli vše od toaletního papíru až po zahradní topení, což vedlo k tomu, že někteří platili přemrštěné ceny nebo snášeli dlouhé čekací lhůty na obyčejné věci.
„Myšlení nedostatku se aktivuje, když se podíváme na to, co máme, porovnáváme to s něčím lepším a máme pocit, že nemáme dost,“ říká Kelly Goldsmithová, profesorka marketingu na Vanderbiltově univerzitě, která se v různých oborech zabývala výzkumem myšlení nedostatku.
Ať už se díváte na zůstatek na svém důchodovém účtu nebo na potenciální rozpočet svého oddělení na příští rok v prostředí škrtů, může se u vás spustit myšlení nedostatku, pokud máte pocit, že nebudete mít dostatek prostředků pro své potřeby. A to může mít důsledky na pracovišti, říká Goldsmith.
DOPAD MYŠLENÍ ZALOŽENÉHO NA NEDOSTATKU
Přestože myšlení založené na nedostatku slouží biologickému účelu, protože pomáhá zajistit, aby lidé měli to, co potřebují k přežití, může tato touha po větším množství podkopávat to, co je pro jednotlivce a týmy nejlepší, a dokonce vás brzdit v kariéře.
„Rozdíl dnes spočívá v tom, že tento druh prastarého hardwaru, který máme – nezměnil se, ale změnilo se naše prostředí a život,“ říká vědecký novinář Michael Easter, autor knihy Scarcity Brain: autor knihy Nedostatek: opravte své myšlení a přepracujte své návyky tak, abyste prosperovali s dostatkem. „Nemusíme mít nutně horní hranici, kterou bychom mohli řídit.“
Ve skutečnosti vědci zjistili řadu faktorů, které jsou ovlivněny přesvědčením založeným na nedostatku. Výzkum publikovaný Národní akademií věd zjistil, že myšlení založené na nedostatku má „hluboký“ vliv na rozhodování spotřebitelů, zejména po obdobích, kdy zažívali hojnost.
Jiné studie zjistily, že myšlení založené na nedostatku snižuje výkonné funkce a omezuje empatii vůči bolesti druhých.
Když se tyto účinky projeví na pracovišti, může to mít různé důsledky, od hromadění zdrojů a izolovaných informací až po přetížení a vyhoření u lidí, kteří se snaží běžně dělat více. „Průmysl produktivity je obrovské odvětví, které je celé založeno na myšlence: ‚Hele, neděláš toho dost. Musíš toho dělat víc a rychleji,“ říká.
Vzhledem ke změnám, které v posledních dvou desetiletích, a zejména po pandemii, proměnily mnoho rolí znalostních pracovníků, může být výsledkem pro pracovníky závod o to, kdo udělá víc, což vede k vyhoření, snížení efektivity a dalším negativním důsledkům.
ROZPOZNÁNÍ – A ZVLÁDNUTÍ – NEDOSTATKU
Podle Goldsmitha je důležitým krokem ke zmírnění dopadu pocitu „nedostatku“ uvědomění si jeho individuálního i organizačního dopadu. „Když máte aktivované myšlení nedostatku, snažíte se chránit své vlastní, nebo se skutečně snažíte dávat ostatním – s vědomím, že z hlediska evoluční psychologie jsou obě strategie životaschopnými způsoby, jak se udržet nad vodou,“ říká.
Jinými slovy, budete chránit to, co chcete pro sebe, nebo se opřete o sílu spolupráce? „Když máme pocit, že nemáme dost, je to skvělý čas na spolupráci s ostatními, abychom mohli vytvořit takový kolektiv a být silnější díky společnému úsilí,“ dodává.
Easter říká, že lidé mají tendenci snažit se řešit problémy tím, že „přidají více“ – více zdrojů, větší rozpočty atd. To však vynechává důležitá řešení. Studie publikovaná letos v časopise Nature zjistila, že v závislosti na věku, kultuře a úkolu mohou mít lidé tendenci přehlížet řešení založená na odčítání – zjednodušování nebo zefektivňování – ve prospěch řešení založených na sčítání.
Pochopení tohoto zkreslení je důležité, říká Easter. „Lepší řešení, efektivnější řešení, je často odčítání, ale my o tom ani nepřemýšlíme,“ říká. Dobrým místem, kde začít na individuální úrovni, je „větší proč“, dodává.
Když se zaměříte na své osobní priority, můžete si lépe uvědomit, co skutečně potřebujete – například dostatek peněz pro pohodlí rodiny – a uvědomit si, co to pro vás znamená, místo abyste se neustále snažili a pracovali více pro nějaký neurčitý, nikdy nerealizovaný cíl.
UVĚDOMIT SI HODNOTU MYŠLENÍ ZALOŽENÉHO NA NEDOSTATKU
Přestože má skrovné myšlení svá rizika, jeho rozpoznání může pomoci odhalit ta lepší řešení a dokonce si uvědomit některé jeho výhody. Zaprvé, když použijeme skrovné myšlení k prozkoumání svých skutečných potřeb, můžeme cílevědoměji nakládat s časem a dalšími zdroji a méně často jimi plýtvat na rozptýlení, čehož můžeme nakonec litovat, říká Easter.
Poukazuje na koncept zvaný „smyčka nedostatku“. Dobrým příkladem této třídílné smyčky jsou hrací automaty, které nabízejí příležitost, nepředvídatelnou odměnu a rychlou opakovatelnost. „Víte, že když budete pokračovat v daném chování, nakonec tu hodnotnou věc získáte, ale nevíte kdy a nevíte, jak dobrá bude.
A pak rychlá opakovatelnost, můžete tento cyklus okamžitě opakovat,“ říká. To je dobrý způsob, jak strávit čas, peníze a soustředit se na něco, na čem vám nezáleží.
Goldsmith říká, že nedostatek může také inspirovat kreativitu a vynalézavost. Lidé, kteří se cítí pohodlně a jsou zaplaveni zdroji, „se ve skutečnosti nenutí kriticky přemýšlet o nových způsobech, jak přemýšlet mimo rámec a postavit se výzvě, aby skutečně co nejlépe využili to, co mají,“ říká.
„Když máte omezené vstupy, získáte jiný způsob myšlení, který skutečně může vést k těmto inovativnějším, kreativnějším výsledkům.“
Ačkoli nikdo nemá rád pocit, že mu bude něco chybět nebo že nebude mít dost, může být myšlení založené na nedostatku také podnětem, který přispívá k lepšímu stanovení priorit a větší kreativitě.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky