Společnost pracuje na vybudování infrastruktury pro vodíkové palivo, která by podporovala její nákladní vozy na vodíkové palivo
Potýkala se s rostoucími ztrátami a musela využít kapitálové trhy, aby získala kapitál
V červnu 2020 byla společnost Nikola (NKLA) na chvíli jednou z nejžhavějších akcií na Wall Street. Po fúzi s účelovou akviziční společností (SPAC) se zhruba v té době cena akcií tohoto výrobce elektrických a vodíkových nákladních vozů nakrátko dotkla 94 dolarů za akcii.
Od té doby to šlo z kopce.
Dnes je Nikola ekvivalentem haléřové akcie s cenou akcií 0,51 USD (99,5% pokles oproti nejvyšší ceně). Společnost vyrábějící elektromobily (EV) se potýkala s řadou problémů, od nesplnění výrobních cílů až po odsouzení jejího zakladatele a bývalého generálního ředitele Trevora Miltona za podvod s cennými papíry kvůli nepravdivým a zavádějícím prohlášením pro investory. Kromě toho společnost výrazně oslabila své akcionáře, protože pokračuje v navyšování ztrát.
Společnost Nikola byla hodně očerňována, ale pro výrobce elektromobilů by se mohlo blýskat na lepší časy. Mohl by konečně nastat čas na nákup akcií? Pojďme se ponořit do její historie a finančních údajů, abychom zjistili více.
Důvody, proč koupit nebo držet akcie společnosti Nikola
Společnost Nikola má jedinečnou pozici v tom, že vyrábí jak elektromobily na vodíkové palivové články (FCEV), tak elektromobily na baterie (BEV). Její vozidlo FCEV může ujet až 500 mil, zatímco dojezd vozidla BEV je 330 mil. A nejen to, FCEV se dobije za 20 minut, zatímco BEV potřebuje až 90 minut.
Budování infrastruktury pro vodíková paliva by mohlo být klíčové pro budoucí růst společnosti Nikola. Prostřednictvím své značky HYLA bude společnost Nikola budovat infrastrukturu pro vodíkové palivo, která bude podporovat její nákladní vozy na vodíkové palivo. Začátkem tohoto roku otevřela svou první čerpací stanici HYLA v jižní Kalifornii. Tato stanice může denně natankovat až 40 jejích nákladních vozidel FCEV a do konce roku plánuje zprovoznit 14 stanic.
Nedostatečná infrastruktura pro vodíková paliva je významnou překážkou růstu společnosti Nikola. Pokud dojde k rozvoji vodíkové infrastruktury, která bude zahrnovat dodávky, distribuci, skladování a výdej vodíku, společnost Nikola by mohla získat výhodu prvního hráče na trhu.
Zdroj: Nikola
Potenciál růstu je výbušný. Zpráva zveřejněná společností Precedence Research předpovídá, že celosvětový trh s vodíkovými palivovými články by mohl do roku 2032 růst o 26 % ročně. Tento růst by měly podpořit cíle v oblasti snižování emisí uhlíku, vládní iniciativy zaměřené na výrobu nízkouhlíkových variant a zlepšující se infrastruktura pro tankování vodíku.
Kromě vodíkové infrastruktury společnost Nikola konečně dosahuje pokroku v dodávkách. V prvním čtvrtletí společnost dodala 40 vozů FCEV. Očekává, že do konce roku dodá 300 až 350 těchto vozidel, a společnost předpokládá, že s budováním infrastruktury se dodávky zrychlí.
Důvody k prodeji akcií společnosti Nikola
Předpokládaný růst trhu s vodíkovými palivovými články je slibný, ale je třeba mít na paměti, že předpovědi jsou jen kvalifikované odhady. Úspěch společnosti Nikola závisí na několika faktorech, včetně rozvoje vodíkové infrastruktury a nárůstu výroby vozidel, která bude generovat kladné peněžní toky.
Společnosti se nepodařilo naplnit předpokládanou výrobu. V roce 2020 si společnost stanovila výrobní cíle, které zahrnovaly dodání 3 500 vozidel BEV a 2 000 vozidel FCEV do roku 2023. Skutečnost: V loňském roce dodala společnost Nikola celkem 114 vozidel.
Ačkoli vedení společnosti uvedlo řadu důvodů pro pomalou výrobu, jako investoři můžeme jen těžko věřit společnosti, která trvale neplní to, co říká, že bude dělat. Kvůli opožděné výrobě a pomalému rozvoji infrastruktury výdaje společnosti Nikola výrazně převyšují její příjmy a společnost nadále krvácí. V posledních třech letech společnost Nikola prodělala celkem 2,6 miliardy dolarů podle obecně uznávaných účetních zásad (GAAP).
Dále je tu otázka financování. Na konci prvního čtvrtletí měla společnost Nikola 345 milionů dolarů v neomezené hotovosti a peněžních ekvivalentech. Společnost se důsledně obrací na akciové trhy, aby získala kapitál. Od konce roku 2022 se počet akcií společnosti Nikola v oběhu zvýšil z 513 milionů na více než 1,3 miliardy, což představuje 161% nárůst. To má za následek rozředění stávajících akcionářů a další snížení hodnoty akcií.
Konečný verdikt
Společnost Nikola dělá pokroky v dodávkách a rozšiřuje svou infrastrukturu pro vodíková paliva, což by mohlo zvýšit atraktivitu jejích vozů FCEV v širším měřítku. Je však otázkou, jak může společnost nadále financovat provoz, pokud nezpomalí spalování hotovosti.
Vzhledem ke zpomalující se poptávce a sníženým výdajům zákazníků, které ovlivnily její poslední čtvrtletní výsledky, je společnost Nikola v obtížné situaci a mohla by pokračovat v ředění akcionářů. Z tohoto důvodu se domnívám, že akcie je dnes vhodné prodat.
Zdroj: Nikola
V červnu 2020 byla společnost Nikola na chvíli jednou z nejžhavějších akcií na Wall Street. Po fúzi s účelovou akviziční společností se zhruba v té době cena akcií tohoto výrobce elektrických a vodíkových nákladních vozů nakrátko dotkla 94 dolarů za akcii.Od té doby to šlo z kopce.Dnes je Nikola ekvivalentem haléřové akcie s cenou akcií 0,51 USD . Společnost vyrábějící elektromobily se potýkala s řadou problémů, od nesplnění výrobních cílů až po odsouzení jejího zakladatele a bývalého generálního ředitele Trevora Miltona za podvod s cennými papíry kvůli nepravdivým a zavádějícím prohlášením pro investory. Kromě toho společnost výrazně oslabila své akcionáře, protože pokračuje v navyšování ztrát.Společnost Nikola byla hodně očerňována, ale pro výrobce elektromobilů by se mohlo blýskat na lepší časy. Mohl by konečně nastat čas na nákup akcií? Pojďme se ponořit do její historie a finančních údajů, abychom zjistili více.Důvody, proč koupit nebo držet akcie společnosti NikolaSpolečnost Nikola má jedinečnou pozici v tom, že vyrábí jak elektromobily na vodíkové palivové články , tak elektromobily na baterie . Její vozidlo FCEV může ujet až 500 mil, zatímco dojezd vozidla BEV je 330 mil. A nejen to, FCEV se dobije za 20 minut, zatímco BEV potřebuje až 90 minut.Budování infrastruktury pro vodíková paliva by mohlo být klíčové pro budoucí růst společnosti Nikola. Prostřednictvím své značky HYLA bude společnost Nikola budovat infrastrukturu pro vodíkové palivo, která bude podporovat její nákladní vozy na vodíkové palivo. Začátkem tohoto roku otevřela svou první čerpací stanici HYLA v jižní Kalifornii. Tato stanice může denně natankovat až 40 jejích nákladních vozidel FCEV a do konce roku plánuje zprovoznit 14 stanic.Nedostatečná infrastruktura pro vodíková paliva je významnou překážkou růstu společnosti Nikola. Pokud dojde k rozvoji vodíkové infrastruktury, která bude zahrnovat dodávky, distribuci, skladování a výdej vodíku, společnost Nikola by mohla získat výhodu prvního hráče na trhu.Potenciál růstu je výbušný. Zpráva zveřejněná společností Precedence Research předpovídá, že celosvětový trh s vodíkovými palivovými články by mohl do roku 2032 růst o 26 % ročně. Tento růst by měly podpořit cíle v oblasti snižování emisí uhlíku, vládní iniciativy zaměřené na výrobu nízkouhlíkových variant a zlepšující se infrastruktura pro tankování vodíku.Kromě vodíkové infrastruktury společnost Nikola konečně dosahuje pokroku v dodávkách. V prvním čtvrtletí společnost dodala 40 vozů FCEV. Očekává, že do konce roku dodá 300 až 350 těchto vozidel, a společnost předpokládá, že s budováním infrastruktury se dodávky zrychlí.Důvody k prodeji akcií společnosti NikolaPředpokládaný růst trhu s vodíkovými palivovými články je slibný, ale je třeba mít na paměti, že předpovědi jsou jen kvalifikované odhady. Úspěch společnosti Nikola závisí na několika faktorech, včetně rozvoje vodíkové infrastruktury a nárůstu výroby vozidel, která bude generovat kladné peněžní toky.Společnosti se nepodařilo naplnit předpokládanou výrobu. V roce 2020 si společnost stanovila výrobní cíle, které zahrnovaly dodání 3 500 vozidel BEV a 2 000 vozidel FCEV do roku 2023. Skutečnost: V loňském roce dodala společnost Nikola celkem 114 vozidel.Ačkoli vedení společnosti uvedlo řadu důvodů pro pomalou výrobu, jako investoři můžeme jen těžko věřit společnosti, která trvale neplní to, co říká, že bude dělat. Kvůli opožděné výrobě a pomalému rozvoji infrastruktury výdaje společnosti Nikola výrazně převyšují její příjmy a společnost nadále krvácí. V posledních třech letech společnost Nikola prodělala celkem 2,6 miliardy dolarů podle obecně uznávaných účetních zásad .Dále je tu otázka financování. Na konci prvního čtvrtletí měla společnost Nikola 345 milionů dolarů v neomezené hotovosti a peněžních ekvivalentech. Společnost se důsledně obrací na akciové trhy, aby získala kapitál. Od konce roku 2022 se počet akcií společnosti Nikola v oběhu zvýšil z 513 milionů na více než 1,3 miliardy, což představuje 161% nárůst. To má za následek rozředění stávajících akcionářů a další snížení hodnoty akcií.Konečný verdiktSpolečnost Nikola dělá pokroky v dodávkách a rozšiřuje svou infrastrukturu pro vodíková paliva, což by mohlo zvýšit atraktivitu jejích vozů FCEV v širším měřítku. Je však otázkou, jak může společnost nadále financovat provoz, pokud nezpomalí spalování hotovosti.Vzhledem ke zpomalující se poptávce a sníženým výdajům zákazníků, které ovlivnily její poslední čtvrtletní výsledky, je společnost Nikola v obtížné situaci a mohla by pokračovat v ředění akcionářů. Z tohoto důvodu se domnívám, že akcie je dnes vhodné prodat.