Klíčové body
- Boeing uzavřel dohodu s odbory, zahrnující 25% zvýšení mezd během čtyř let, aby se vyhnul stávce v továrnách v oblasti Seattlu
- Akcie Boeingu vzrostly o 4,1 % po uzavření dohody, která zahrnuje i výrobu nových letadel v oblasti severozápadního Pacifiku
- Pokud zaměstnanci dohodu přijmou, čeká je okamžité zvýšení platů o 11 % a bonus 3 000 USD
vzrostly díky optimistickým očekáváním, že dohoda s největšími odbory pomůže americkému výrobci letadel odvrátit hrozbu ochromující stávky v továrnách v oblasti Seattlu.
Přelomová nabídka, která byla vypracována o víkendu, zahrnuje 25% zvýšení mezd během čtyř let a závazek vyrábět další letadla Boeing v oblasti Seattlu, uvedly obě strany v samostatných prohlášeních.
Dohoda s odborářskými vyjednavači slibuje být významným vítězstvím nového generálního ředitele společnosti Boeing Kellyho Ortberga a jeho slibu obnovit dlouhodobě sporné pracovněprávní vztahy. Zatím je však příliš brzy na to, aby se dalo říci, zda se dělníci podřídí svému vedení, nebo se mu vzepřou, protože v továrně stále panují protimanagementové nálady.
„Odboráři zde měli velké páky a Boeing měl omezené páky,“ řekl Robert Spingarn, analytik společnosti Melius Research. „Boeing musí zdolat několik hor a poslední, co potřebuje, jsou nespolupracující odbory.“
V pondělí v 9:34 hodin v New Yorku si akcie Boeingu polepšily o 4,1 %. Do pátku ztratily akcie v tomto roce 40 % své hodnoty v důsledku krize, kterou vyvolal lednový výbuch panelu na letounu 737 Max. Pozitivní zprávou pro investory byl také bezpečný návrat porouchaného vesmírného modulu Starliner.
Průlom v pracovněprávních vztazích nastal po maratónském vyjednávání, přičemž po vypršení stávající smlouvy o půlnoci 12. září hrozilo hlasování o stávce.
Pokud zaměstnanci dohodu přijmou, čeká je finanční bonus, včetně okamžitého zvýšení platů o 11 % a bonusu ve výši 3 000 USD, který bude vyplacen na konci měsíce.
Dohoda společnosti Boeing o výrobě dalšího nového letadla v severozápadní části Tichého oceánu má dalekosáhlé důsledky, i když tento model nebude uveden na trh během čtyřletého období platnosti dohody, uvedl v rozhovoru Spingarn ze společnosti Melius. Výrobce letadel se tím zbavuje páky při budoucích jednáních o smlouvě. Před deseti lety Boeing použil hrozby přesunu modelu 777X, aby přesvědčil zaměstnance, aby se vzdali penzí.
Prezidentka a generální ředitelka společnosti Commercial Airplanes Stephanie Popeová ve videoposelství zaměstnancům vyzdvihla smlouvu jako „největší všeobecné zvýšení mezd v historii“. Dohoda zahrnuje ústupky v oblasti zdravotních výhod, penzijního připojištění a povinných přesčasů.
„Stejně důležité je, že tato smlouva prohlubuje náš závazek vůči severozápadnímu Pacifiku,“ řekla Popeová, která je zároveň provozní ředitelkou společnosti Boeing. „Kořeny společnosti Boeing jsou zde ve Washingtonu.“
Vyjednávání Boeingu s odbory míří k dohodě o mzdách
Představitelé společnosti Boeing a Mezinárodní asociace strojníků a pracovníků v leteckém průmyslu se již téměř měsíc zdržují v hotelu v Seattlu a snaží se najít střední cestu v otázkách týkajících se mezd, důchodových dávek, bezpečnosti práce a zdravotní péče. Jedná se o první plnohodnotná jednání mezi společností a místními odbory zastupujícími 33 000 mechaniků a továrních dělníků ve Washingtonu a Oregonu za posledních 16 let.
Mzdová nabídka společnosti Boeing by znamenala průměrné zvýšení mezd o 33 %, pokud se započítá „progrese“, tedy zvýšení mezd, ke kterému dochází v pravidelných intervalech, čím déle zaměstnanci pracují. Přesto je to méně než 40% zvýšení, o které odboroví předáci usilovali na začátku březnových jednání.
„Z finančního hlediska se společnost nachází v těžké situaci kvůli mnoha chybám, které si sama způsobila,“ uvedli ve společném prohlášení členům Jon Holden, prezident IAM District 751, a Brandon Bryant, prezident distriktu W24. „Jsou to právě členové IAM, kteří tuto společnost vrátí zpět na správnou cestu.“
Podle Kena Herberta, analytika společnosti RBC Capital Markets, by nová smlouva, pokud ji členové ratifikují, odstranila hlavní obavy investorů, které zatěžují akcie Boeingu. Podle něj by dohoda také otevřela výrobci letadel cestu k prodeji vlastního kapitálu, pokud by se tak rozhodl, a pomohla by tak vyřešit jeho čistý dluh ve výši 45 miliard dolarů.
„Neočekáváme dlouhé přerušení práce a věříme, že nový generální ředitel BA, Ortberg, bude nadále těžit z počátečního příznivého období, protože se postupně usazuje ve své roli,“ napsal Herbert ve zprávě pro klienty, s odkazem na akciový symbol společnosti Boeing.
Sheila Kahyaoglu, analytička pro letectví ve společnosti Jefferies, odhaduje roční negativní dopad dohody na 900 milionů dolarů, což je méně než její původní odhad 1,1 miliardy dolarů, uvedla ve zprávě klientům.
Stávka může výrazně zasáhnout Boeing
Pokud zaměstnanci na nabídku společnosti nepřistoupí, hrozí Boeingu stávka, která by mohla uzavřít továrny v Puget Sound a ohrozit snahy o zvýšení výroby proudových letadel. Výrobce letadel se potýká s nedostatkem hotovosti poté, co během prvních šesti měsíců po téměř katastrofální nehodě letounu 737 na začátku ledna vyčerpal více než 8 miliard dolarů v hotovosti. Incident odhalil nedostatky ve výrobě a spustil kaskádu rozsáhlých opatření, včetně změny vedení.
Přestože si Boeing dává pozor na zachování fiskální disciplíny, náklady na zastavení práce daleko převyšují náklady na zachování pracovního klidu. Úvěrový rating společnosti je na pokraji snížení pod investiční stupeň a výroba modelu 737 byla regulátory omezena, dokud Boeing nedá výrobu do pořádku. Společnost od roku 2019 nevykázala roční zisk.
„I když to Boeingu zvýší náklady na stavbu letadel, všichni věděli, že k tomu dojde,“ řekl Spingarn ze společnosti Melius. „Čistě vzato je to dobrá zpráva.“
Přesto není zdaleka jisté, že členové odborů budou s dohodou souhlasit. V loňském roce členové IAM ve společnosti Spirit AeroSystems Holdings Inc. odmítli původní smlouvu doporučenou vedením odborů a požadovali vyšší mzdy. Stávka trvala asi týden.
Protestující zaměstnanci
Někteří zaměstnanci vyjádřili na internetových fórech svou nespokojenost s návrhem. V mnoha příspěvcích na stránce Reddit se psalo, že budou hlasovat pro stávku a že zaměstnanci dostatečně nevyužili svého vlivu v době, kdy Boeing trpí a potřebuje dohodu.
Strojníci Boeingu minulý měsíc drtivou většinou odhlasovali povolení stávky spolu se shromážděním, které přilákalo 25 000 zaměstnanců a jejich rodin do T-Mobile Parku v Seattlu. Práci v továrnách v celém regionu od té doby přerušují každodenní bouřlivé pochody, které jsou přerušovány skandováním a troubením na znamení solidarity odborů.
Členové odborů mají 12. září dvakrát hlasovat o nejlepší a poslední nabídce společnosti: zda přijmout nejlepší a poslední nabídku společnosti a zda stávkovat.
Pokud bude dohoda odmítnuta a dvě třetiny z nich podpoří odchod, mechanici Boeingu vyrazí 13. září ve 12:01 hodin na stávkové linie.
Společnost Boeing má silnou motivaci rychle vyřešit případné nepokoje s jednotkami IAM, které se rozkládají od severní Kalifornie až po Montanu. To by pomohlo vytvořit precedens pro další jednání s hlavními odbory společnosti Boeing v příštích dvou letech.
Na obzoru jsou jednání s odbory IAM zastupujícími mechaniky, kteří staví a opravují vojenská letadla pro obrannou divizi společnosti Boeing. Jejich smlouva vyprší 27. července 2025. Společnost také čekají jednání s odborovým svazem SPEEA, který zastupuje její inženýry, o pracovní smlouvě, která vyprší v roce 2026.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky