Klíčové body
- Volkswagen zvažuje uzavření továren v Německu, čímž poprvé naruší tři desetiletí starou dohodu o zachování pracovních míst
- Plánované uzavření by bylo prvním v Německu během 87leté historie VW, což zdůrazňuje vážné ekonomické výzvy
- Generální ředitel VW varuje před klesající konkurenceschopností Německa a rostoucími náklady, které ztěžují zvyšování výnosů
Potenciální opatření zahrnují také snahu ukončit tři desetiletí starou dohodu společnosti se zaměstnanci o zachování pracovních míst, uvedla společnost v pondělí. Hlavním cílem VW je jeho nevýkonná stejnojmenná značka osobních automobilů, jejíž ziskové marže se snižují v souvislosti s prudkým přechodem na elektromobily a zpomalením spotřebitelských výdajů.
Případné uzavření výroby by znamenalo první uzavření v Německu během 87leté historie společnosti. Akcie VW po této zprávě uzavřely o 1,3 % výše a snížily tak letošní ztráty o 13 %.
„Ekonomické prostředí se stalo ještě tvrdším a do Evropy se tlačí noví hráči,“ uvedl v prohlášení generální ředitel VW Oliver Blume. „Německo jako místo pro podnikání se z hlediska konkurenceschopnosti stále více propadá.“
Plnohodnotný pracovněprávní spor by byl pro generálního ředitele – který stojí také v čele značky sportovních vozů Porsche – velkou zkouškou poté, co odborářské střety zničily řadu jeho předchůdců ve VW.

Zvyšování výnosů značky VW se stalo obtížnějším v souvislosti s vyššími náklady na logistiku, energie a pracovní sílu. Marže značky klesla v prvním pololetí na 2,3 %, zatímco před rokem činila 3,8 %. Společnost také ztratila dynamiku na svém největším trhu, v Číně, kde její modelová řada elektromobilů výrazně zaostává za konkurencí, zatímco do Evropy se tlačí levnější čínské elektromobily.
Hrozící střet v jedné z největších německých společností ohrožuje poválečný konsenzus, v němž mají zaměstnanci významnou převahu. Desítky let staré dohody o spolurozhodování se dostávají pod tlak s tím, jak se noví konkurenti zaměřují na průmyslové základy Německa a populistické strany prudce rostou.
Nedělní výsledky voleb ve dvou východoněmeckých spolkových zemích přinesly další pokoření sociálních demokratů kancléře Olafa Scholze a jeho dvou koaličních partnerů. Strana Alternativa pro Německo se umístila na druhém místě v Sasku, kde VW vlastní továrnu na výrobu elektromobilů ve Zwickau, a vyhrála volby v sousedním Durynsku, což je první triumf krajně pravicové strany v německých zemských volbách od druhé světové války.
„Jsem hluboce znepokojen tím, že vedení koncernu VW již nevylučuje zavírání závodů a povinné propouštění,“ uvedl zákonodárce SPD Bernd Westphal, mluvčí Scholzovy parlamentní skupiny pro hospodářskou politiku. „Parlamentní skupina SPD stojí pevně na straně zaměstnanců a očekává konstruktivní jednání“ s podnikovými radami a odbory.
Dozorčí rada
VW celosvětově zaměstnává přibližně 650 000 pracovníků, z toho téměř 300 000 v Německu. Polovina míst v dozorčí radě společnosti je obsazena zástupci zaměstnanců a německá spolková země Dolní Sasko – která vlastní 20% podíl – se často staví na stranu odborů. Toto uspořádání je součástí labyrintového systému řízení, v němž vedení musí pro zásadní rozhodnutí získat podporu miliardářské rodiny Porsche-Piech a strany zaměstnanců.
Šéfka podnikové rady Daniela Cavallo uvedla, že vedení VW varovalo, že značce vyrábějící modely Golf a Tiguan hrozí ztráta peněz, podle samostatného prohlášení. Společnost podle ní zvažuje uzavření nejméně jedné větší automobilky a jednoho závodu na výrobu komponentů v Německu, a to spolu se zrušením mzdových dohod.
VW také „zpochybňuje“ výrobu kompaktního elektrického modelu SUV v hlavním závodě automobilky ve Wolfsburgu od roku 2026, který je klíčový pro naplnění kapacity továrny, uvedla zaměstnanecká rada. Hrozí, že model Trinity, který je v současnosti plánován ve Zwickau, bude odložen.
Volkswagen v loňském roce vyrobil zhruba 9 milionů vozů, zatímco celková kapacita činila 14 milionů.
Dolní Sasko uvedlo, že podporuje snahu VW o snižování nákladů, a dodalo, že při jednání se zástupci zaměstnanců je třeba prozkoumat alternativní možnosti.
„Očekáváme, že otázka zavírání továren nevznikne díky úspěšnému využití alternativ,“ řekl Stephan Weil, dolnosaský premiér a člen dozorčí rady VW. „Zemská vláda tomu bude věnovat zvláštní pozornost.“
Další střety
Předchozí střety ukončily nebo zkrátily funkční období vrcholných manažerů, včetně bývalého generálního ředitele Bernda Pischetsriedera, bývalého šéfa značky VW Wolfganga Bernharda a Herberta Diesse, Blumeho předchůdce ve funkci generálního ředitele. Všichni tři se snažili prosadit zvýšení efektivity, zejména v domácích německých provozech VW.
Tyto plány mohou zhoršit hospodářskou krizi v Německu, kde průmyslové podniky omezují investice. Tržní ocenění VW se propadlo na zhruba 51 miliard eur
Nepopulární německou vládní koaliční vládu vedenou Scholzovými sociálními demokraty sužují vnitřní boje a náhlé politické změny způsobují chaos. V loňském roce vláda náhle zrušila pobídky pro elektromobily poté, co zákonodárci zamítli rozpočtové plány. Klesající prodeje na největším evropském automobilovém trhu jsou od té doby brzdou, což se nelíbí řadě významných dodavatelů, včetně společností Robert Bosch, ZF Friedrichshafen a Continental.

„Automobilový průmysl čelí celosvětově velkým výzvám a prochází hlubokou transformací, která vyžaduje od společností strategická rozhodnutí,“ uvedlo ministerstvo hospodářství ve svém prohlášení. „Je nezbytné, aby společnosti a jejich management jednaly odpovědně a v úzké spolupráci se sociálními partnery.“
Plány VW na další škrty následují po červencovém oznámení, které podrobně popisuje možné uzavření závodu v Bruselu vyrábějícího elektrické vozy Audis. Továrna se potýká s vysokými náklady a slabou poptávkou po luxusním modelu Q8 e-tron, který jako jediný vyrábí. V té době automobilka snížila svůj výhled na letošní rok, částečně kvůli pravděpodobným nákladům spojeným s uzavřením závodu.
Naposledy VW uzavřel velkou automobilku před více než 30 lety, kdy společnost zavřela svůj tehdy jediný montážní závod v USA poblíž Pittsburghu.
Značka Volkswagen má závody na výrobu komponentů v Brunšviku, Kasselu, Salzgitteru, Hannoveru a Chemnitzu a také automobilky ve Wolfsburgu, Emdenu, Zwickau, Drážďanech, Osnabrücku a Hannoveru.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky