Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    Zdroj: BS
    NTSK 19 září, 2025

    Globální lídr v oblasti cloudové kybernetické bezpečnosti

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    Zdroj: BS
    NTSK 19 září, 2025

    Globální lídr v oblasti cloudové kybernetické bezpečnosti

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Volkswagen zvažuje uzavření továren v Německu kvůli rostoucím nákladům

Volkswagen AG zvažuje bezprecedentní uzavření továren v Německu a připravuje se tak na střet s mocnými odbory, protože nejdůležitější průmyslový sektor v zemi bojuje o svou budoucnost.

Michael Klos Autor: Michael Klos
2 září, 2024
6 min. čtení
6 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • Volkswagen zvažuje uzavření továren v Německu, čímž poprvé naruší tři desetiletí starou dohodu o zachování pracovních míst
  • Plánované uzavření by bylo prvním v Německu během 87leté historie VW, což zdůrazňuje vážné ekonomické výzvy
  • Generální ředitel VW varuje před klesající konkurenceschopností Německa a rostoucími náklady, které ztěžují zvyšování výnosů

Potenciální opatření zahrnují také snahu ukončit tři desetiletí starou dohodu společnosti se zaměstnanci o zachování pracovních míst, uvedla společnost v pondělí. Hlavním cílem VW je jeho nevýkonná stejnojmenná značka osobních automobilů, jejíž ziskové marže se snižují v souvislosti s prudkým přechodem na elektromobily a zpomalením spotřebitelských výdajů.

Případné uzavření výroby by znamenalo první uzavření v Německu během 87leté historie společnosti. Akcie VW po této zprávě uzavřely o 1,3 % výše a snížily tak letošní ztráty o 13 %.

„Ekonomické prostředí se stalo ještě tvrdším a do Evropy se tlačí noví hráči,“ uvedl v prohlášení generální ředitel VW Oliver Blume. „Německo jako místo pro podnikání se z hlediska konkurenceschopnosti stále více propadá.“

Plnohodnotný pracovněprávní spor by byl pro generálního ředitele – který stojí také v čele značky sportovních vozů Porsche – velkou zkouškou poté, co odborářské střety zničily řadu jeho předchůdců ve VW.

Zdroj: Getty images

Zvyšování výnosů značky VW se stalo obtížnějším v souvislosti s vyššími náklady na logistiku, energie a pracovní sílu. Marže značky klesla v prvním pololetí na 2,3 %, zatímco před rokem činila 3,8 %. Společnost také ztratila dynamiku na svém největším trhu, v Číně, kde její modelová řada elektromobilů výrazně zaostává za konkurencí, zatímco do Evropy se tlačí levnější čínské elektromobily.

Advertisement

Hrozící střet v jedné z největších německých společností ohrožuje poválečný konsenzus, v němž mají zaměstnanci významnou převahu. Desítky let staré dohody o spolurozhodování se dostávají pod tlak s tím, jak se noví konkurenti zaměřují na průmyslové základy Německa a populistické strany prudce rostou.

Chcete využít této příležitosti?

Nedělní výsledky voleb ve dvou východoněmeckých spolkových zemích přinesly další pokoření sociálních demokratů kancléře Olafa Scholze a jeho dvou koaličních partnerů. Strana Alternativa pro Německo se umístila na druhém místě v Sasku, kde VW vlastní továrnu na výrobu elektromobilů ve Zwickau, a vyhrála volby v sousedním Durynsku, což je první triumf krajně pravicové strany v německých zemských volbách od druhé světové války.

„Jsem hluboce znepokojen tím, že vedení koncernu VW již nevylučuje zavírání závodů a povinné propouštění,“ uvedl zákonodárce SPD Bernd Westphal, mluvčí Scholzovy parlamentní skupiny pro hospodářskou politiku. „Parlamentní skupina SPD stojí pevně na straně zaměstnanců a očekává konstruktivní jednání“ s podnikovými radami a odbory.

Dozorčí rada

VW celosvětově zaměstnává přibližně 650 000 pracovníků, z toho téměř 300 000 v Německu. Polovina míst v dozorčí radě společnosti je obsazena zástupci zaměstnanců a německá spolková země Dolní Sasko – která vlastní 20% podíl – se často staví na stranu odborů. Toto uspořádání je součástí labyrintového systému řízení, v němž vedení musí pro zásadní rozhodnutí získat podporu miliardářské rodiny Porsche-Piech a strany zaměstnanců.

Šéfka podnikové rady Daniela Cavallo uvedla, že vedení VW varovalo, že značce vyrábějící modely Golf a Tiguan hrozí ztráta peněz, podle samostatného prohlášení. Společnost podle ní zvažuje uzavření nejméně jedné větší automobilky a jednoho závodu na výrobu komponentů v Německu, a to spolu se zrušením mzdových dohod.

VW také „zpochybňuje“ výrobu kompaktního elektrického modelu SUV v hlavním závodě automobilky ve Wolfsburgu od roku 2026, který je klíčový pro naplnění kapacity továrny, uvedla zaměstnanecká rada. Hrozí, že model Trinity, který je v současnosti plánován ve Zwickau, bude odložen.

Volkswagen v loňském roce vyrobil zhruba 9 milionů vozů, zatímco celková kapacita činila 14 milionů.

Dolní Sasko uvedlo, že podporuje snahu VW o snižování nákladů, a dodalo, že při jednání se zástupci zaměstnanců je třeba prozkoumat alternativní možnosti.

„Očekáváme, že otázka zavírání továren nevznikne díky úspěšnému využití alternativ,“ řekl Stephan Weil, dolnosaský premiér a člen dozorčí rady VW. „Zemská vláda tomu bude věnovat zvláštní pozornost.“

Další střety

Předchozí střety ukončily nebo zkrátily funkční období vrcholných manažerů, včetně bývalého generálního ředitele Bernda Pischetsriedera, bývalého šéfa značky VW Wolfganga Bernharda a Herberta Diesse, Blumeho předchůdce ve funkci generálního ředitele. Všichni tři se snažili prosadit zvýšení efektivity, zejména v domácích německých provozech VW.

Tyto plány mohou zhoršit hospodářskou krizi v Německu, kde průmyslové podniky omezují investice. Tržní ocenění VW se propadlo na zhruba 51 miliard eur (56,5 miliardy USD), přestože společnost nadále hýří zisky, jejíž provozní výnosy v loňském roce dosáhly 22,6 miliardy eur.

Nepopulární německou vládní koaliční vládu vedenou Scholzovými sociálními demokraty sužují vnitřní boje a náhlé politické změny způsobují chaos. V loňském roce vláda náhle zrušila pobídky pro elektromobily poté, co zákonodárci zamítli rozpočtové plány. Klesající prodeje na největším evropském automobilovém trhu jsou od té doby brzdou, což se nelíbí řadě významných dodavatelů, včetně společností Robert Bosch, ZF Friedrichshafen a Continental.

Zdroj: Getty images

„Automobilový průmysl čelí celosvětově velkým výzvám a prochází hlubokou transformací, která vyžaduje od společností strategická rozhodnutí,“ uvedlo ministerstvo hospodářství ve svém prohlášení. „Je nezbytné, aby společnosti a jejich management jednaly odpovědně a v úzké spolupráci se sociálními partnery.“

Plány VW na další škrty následují po červencovém oznámení, které podrobně popisuje možné uzavření závodu v Bruselu vyrábějícího elektrické vozy Audis. Továrna se potýká s vysokými náklady a slabou poptávkou po luxusním modelu Q8 e-tron, který jako jediný vyrábí. V té době automobilka snížila svůj výhled na letošní rok, částečně kvůli pravděpodobným nákladům spojeným s uzavřením závodu.

Naposledy VW uzavřel velkou automobilku před více než 30 lety, kdy společnost zavřela svůj tehdy jediný montážní závod v USA poblíž Pittsburghu.

Značka Volkswagen má závody na výrobu komponentů v Brunšviku, Kasselu, Salzgitteru, Hannoveru a Chemnitzu a také automobilky ve Wolfsburgu, Emdenu, Zwickau, Drážďanech, Osnabrücku a Hannoveru.

Potenciální opatření zahrnují také snahu ukončit tři desetiletí starou dohodu společnosti se zaměstnanci o zachování pracovních míst, uvedla společnost v pondělí. Hlavním cílem VW je jeho nevýkonná stejnojmenná značka osobních automobilů, jejíž ziskové marže se snižují v souvislosti s prudkým přechodem na elektromobily a zpomalením spotřebitelských výdajů.Případné uzavření výroby by znamenalo první uzavření v Německu během 87leté historie společnosti. Akcie VW po této zprávě uzavřely o 1,3 % výše a snížily tak letošní ztráty o 13 %.„Ekonomické prostředí se stalo ještě tvrdším a do Evropy se tlačí noví hráči,“ uvedl v prohlášení generální ředitel VW Oliver Blume. „Německo jako místo pro podnikání se z hlediska konkurenceschopnosti stále více propadá.“Plnohodnotný pracovněprávní spor by byl pro generálního ředitele – který stojí také v čele značky sportovních vozů Porsche – velkou zkouškou poté, co odborářské střety zničily řadu jeho předchůdců ve VW.Zvyšování výnosů značky VW se stalo obtížnějším v souvislosti s vyššími náklady na logistiku, energie a pracovní sílu. Marže značky klesla v prvním pololetí na 2,3 %, zatímco před rokem činila 3,8 %. Společnost také ztratila dynamiku na svém největším trhu, v Číně, kde její modelová řada elektromobilů výrazně zaostává za konkurencí, zatímco do Evropy se tlačí levnější čínské elektromobily.Hrozící střet v jedné z největších německých společností ohrožuje poválečný konsenzus, v němž mají zaměstnanci významnou převahu. Desítky let staré dohody o spolurozhodování se dostávají pod tlak s tím, jak se noví konkurenti zaměřují na průmyslové základy Německa a populistické strany prudce rostou. Chcete využít této příležitosti?Nedělní výsledky voleb ve dvou východoněmeckých spolkových zemích přinesly další pokoření sociálních demokratů kancléře Olafa Scholze a jeho dvou koaličních partnerů. Strana Alternativa pro Německo se umístila na druhém místě v Sasku, kde VW vlastní továrnu na výrobu elektromobilů ve Zwickau, a vyhrála volby v sousedním Durynsku, což je první triumf krajně pravicové strany v německých zemských volbách od druhé světové války.„Jsem hluboce znepokojen tím, že vedení koncernu VW již nevylučuje zavírání závodů a povinné propouštění,“ uvedl zákonodárce SPD Bernd Westphal, mluvčí Scholzovy parlamentní skupiny pro hospodářskou politiku. „Parlamentní skupina SPD stojí pevně na straně zaměstnanců a očekává konstruktivní jednání“ s podnikovými radami a odbory.Dozorčí radaVW celosvětově zaměstnává přibližně 650 000 pracovníků, z toho téměř 300 000 v Německu. Polovina míst v dozorčí radě společnosti je obsazena zástupci zaměstnanců a německá spolková země Dolní Sasko – která vlastní 20% podíl – se často staví na stranu odborů. Toto uspořádání je součástí labyrintového systému řízení, v němž vedení musí pro zásadní rozhodnutí získat podporu miliardářské rodiny Porsche-Piech a strany zaměstnanců.Šéfka podnikové rady Daniela Cavallo uvedla, že vedení VW varovalo, že značce vyrábějící modely Golf a Tiguan hrozí ztráta peněz, podle samostatného prohlášení. Společnost podle ní zvažuje uzavření nejméně jedné větší automobilky a jednoho závodu na výrobu komponentů v Německu, a to spolu se zrušením mzdových dohod.VW také „zpochybňuje“ výrobu kompaktního elektrického modelu SUV v hlavním závodě automobilky ve Wolfsburgu od roku 2026, který je klíčový pro naplnění kapacity továrny, uvedla zaměstnanecká rada. Hrozí, že model Trinity, který je v současnosti plánován ve Zwickau, bude odložen.Volkswagen v loňském roce vyrobil zhruba 9 milionů vozů, zatímco celková kapacita činila 14 milionů.Dolní Sasko uvedlo, že podporuje snahu VW o snižování nákladů, a dodalo, že při jednání se zástupci zaměstnanců je třeba prozkoumat alternativní možnosti.„Očekáváme, že otázka zavírání továren nevznikne díky úspěšnému využití alternativ,“ řekl Stephan Weil, dolnosaský premiér a člen dozorčí rady VW. „Zemská vláda tomu bude věnovat zvláštní pozornost.“Další střetyPředchozí střety ukončily nebo zkrátily funkční období vrcholných manažerů, včetně bývalého generálního ředitele Bernda Pischetsriedera, bývalého šéfa značky VW Wolfganga Bernharda a Herberta Diesse, Blumeho předchůdce ve funkci generálního ředitele. Všichni tři se snažili prosadit zvýšení efektivity, zejména v domácích německých provozech VW.Tyto plány mohou zhoršit hospodářskou krizi v Německu, kde průmyslové podniky omezují investice. Tržní ocenění VW se propadlo na zhruba 51 miliard eur , přestože společnost nadále hýří zisky, jejíž provozní výnosy v loňském roce dosáhly 22,6 miliardy eur.Nepopulární německou vládní koaliční vládu vedenou Scholzovými sociálními demokraty sužují vnitřní boje a náhlé politické změny způsobují chaos. V loňském roce vláda náhle zrušila pobídky pro elektromobily poté, co zákonodárci zamítli rozpočtové plány. Klesající prodeje na největším evropském automobilovém trhu jsou od té doby brzdou, což se nelíbí řadě významných dodavatelů, včetně společností Robert Bosch, ZF Friedrichshafen a Continental.„Automobilový průmysl čelí celosvětově velkým výzvám a prochází hlubokou transformací, která vyžaduje od společností strategická rozhodnutí,“ uvedlo ministerstvo hospodářství ve svém prohlášení. „Je nezbytné, aby společnosti a jejich management jednaly odpovědně a v úzké spolupráci se sociálními partnery.“Plány VW na další škrty následují po červencovém oznámení, které podrobně popisuje možné uzavření závodu v Bruselu vyrábějícího elektrické vozy Audis. Továrna se potýká s vysokými náklady a slabou poptávkou po luxusním modelu Q8 e-tron, který jako jediný vyrábí. V té době automobilka snížila svůj výhled na letošní rok, částečně kvůli pravděpodobným nákladům spojeným s uzavřením závodu.Naposledy VW uzavřel velkou automobilku před více než 30 lety, kdy společnost zavřela svůj tehdy jediný montážní závod v USA poblíž Pittsburghu.Značka Volkswagen má závody na výrobu komponentů v Brunšviku, Kasselu, Salzgitteru, Hannoveru a Chemnitzu a také automobilky ve Wolfsburgu, Emdenu, Zwickau, Drážďanech, Osnabrücku a Hannoveru.
Tagy: německotovárnyvolkswagen

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. 19. srpna – Microsoft přebírá legendárního výrobce telefonů, Nokiu
      2. 24. srpna – Gigant Volkswagen a jeho skandální aféra Dieselgate
      Advertisement

      Breaking.

      11:02

      Rubis láká investory: CVC a Trafigura zvažují koupi

      10:50

      Čínské kladivo na Nvidia: Antimonopolní stíhání na obzoru

      10:46

      Indonéský akciový trh posílil, Repower Asia září 34% růstem

      10:42

      Čínské vyšetřování otřásá akciemi Nvidie, trh reaguje poklesem

      10:22

      Sainsbury překvapuje růstem, JPMorgan zvyšuje cílovou cenu!

      10:15

      Tesla čelí výzvám: Krátkodobý růst, dlouhodobé obavy přetrvávají

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      UBS sází na čínské společnosti Alibaba a Tencent díky monetizace AI

      15 září, 2025

      Rozmach generativní umělé inteligence v posledních dvou letech zásadně změnil prostředí technologických firem nejen v USA, ale i v Číně.

      Zdroj: Shutterstock

      Bude humanoidní robotika v budoucnu pro Teslu tolik klíčová?

      14 září, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Kyndryl je podceňovaná technologická akcie, kterou chcete mít

      13 září, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Podceňované menší akcie, které mohou v závěru roku 2025 vzrůst

      12 září, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Tyto „hotovostně bohaté“ akcie mohou překonat pokles trhu

      12 září, 2025

      IPO Radar.

      Netskope, Inc.

      Datum IPO: 19 září, 2025
      Potenciální ocenění: 6,5 miliardy USD

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      O’Reilly Automotive překonavá odhady a dosáhuje nového maxima

      14 září, 2025

      Opendoor mění vedení, akcie rostou na víc než tříleté maximum

      13 září, 2025

      Rekordní růst S&P 500 pokračuje, sázky na snížení úrokových sazeb Fedu sílí

      11 září, 2025

      Lumen Technologies posiluje důvěru investorů díky růstu a novým plánům

      13 září, 2025

      Srpnová inflace pod drobnohledem: rozhodující test pro Fed i trhy

      11 září, 2025

      Tesla spouští robotaxi a vyostřuje souboj s Uberem a Lyftem

      14 září, 2025

      První snížení sazeb Fedu po devíti měsících: co čeká akciové trhy

      15 září, 2025

      Index S&P 500 klesá, ale aktuální trend je více než pozitivní

      12 září, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Shutterstock
      Komodity

      Zlato láme rekordy a potvrzuje svou roli bezpečného aktiva

      14 září, 2025

      Zlato letos přepisuje historii – investoři už více než třicetkrát sledovali nové rekordní ceny, a to navzdory výrazným výkyvům na...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.