Santa Claus rally označuje nadprůměrnou výkonnost akcií v listopadu a prosinci, často ovlivněnou volbami
Historicky se akciové trhy v letech prezidentských voleb zvedají výrazněji než v běžných letech
Analytici zkoumají různé definice Santa Claus rally, včetně výnosů od listopadového minima do prosincového maxima
Letošní rally může vyprchat začátkem roku, pokud se bude držet historických vzorců
Tato rozmarná spekulace vyvolala mezi finančními odborníky debatu, zejména v souvislosti s rozšířeným názorem, že nedávné prudké vzestupy Wall Street byly ovlivněny především ustálenou nejistotou ohledně příštího prezidentského vedení. Nicméně jakkoli se to může zdát zvláštní, mezi znalci Wall Street získává na popularitě alternativní teorie nazvaná “Santa Claus rally”.
Jak velkou zásluhu na růstu akciového trhu může mít Santa Claus? Podrobné zkoumání předchozí trajektorie akciového trhu nám dává příležitost přiřadit relativní váhu efektu po prezidentských volbách oproti “efektu Santa Clause”. Pro doplnění kontextu je důležité si uvědomit, že zatímco Santa Claus navštěvuje Wall Street každoročně, prezidentské volby se konají každé čtyři roky. Pokud tedy k výraznému nárůstu, zdánlivě připomínajícímu rally Santa Clause, dochází pouze v letech prezidentských voleb, pak lze tvrdit, že tyto zisky by měly být přičítány řešení povolební nejistoty.
Rozhodnout o tom, kdo si to zaslouží, je však více než pouhé intelektuální cvičení. Každá z teorií s sebou nese odlišné důsledky pro budoucí aktivitu na trhu. Pokud je za tento vzestup skutečně zodpovědný Santa Claus, pravděpodobně během několika týdnů vyprchá.
Zdroj: Getty Images
Analýzu poněkud znejasňuje skutečnost, že většina analytiků, kteří se na tuto sváteční rally odvolávají, zřídkakdy definuje, co Santa Clausovu rally myslí. Zde předkládané šetření, které má kořeny v historické výkonnosti indexu Dow Jones Industrial Average (DJIA) sahající až do jeho vzniku na konci 19. století, se zaměřuje na tři předpokládané definice Santa Claus rally vycházející z komentářů analytiků z minulých let.
Analytici často předpokládají, že Santa Claus rally je nadprůměrná výkonnost akciového trhu v listopadu a prosinci. A zdá se, že existují empirické důkazy, které toto tvrzení podporují.
Průměrný výnos indexu DJIA během všech dvouměsíčních období v průběhu celého roku činí 1,2 %. Průměrná výkonnost během všech listopadových a prosincových období však vyskočí na 2,6 %, což svědčí o vyšší výkonnosti. V obdobích listopad-prosinec, která odpovídají rokům prezidentských voleb, se průměrný výnos ještě zvyšuje na 3,3 %. Tyto údaje ukazují, že v těchto oknech v letech prezidentských voleb síla akciového trhu převyšuje komplexní dvouměsíční průměr o výrazných 2,1 procentního bodu. Z toho si Santa může připsat 1,4 procentního bodu, což je rozdíl mezi průměrnou výkonností indexu DJIA za všechna období listopad-prosinec (2,6 %) a souhrnným výnosem za dvouměsíční období ve výši 1,2 %. Zbylých 0,7 procentního bodu lze připsat rally po prezidentských volbách. Při použití této definice Santa Claus rally by tedy historie naznačovala, že dvě třetiny současné rally by mohly být způsobeny Santa Clausem a jedna třetina povolební rally.
Někteří analytici přisuzují Santa Claus rally jinou konotaci a tvrdí, že nemusí nutně signalizovat celkově neobvykle silný výnos z listopadu a prosince. Namísto toho navrhují, aby rally předznamenala výrazný nárůst akciového trhu během těchto dvou měsíců.
K posouzení potenciálu této rally byl vypočítán průměrný výnos indexu DJIA od jeho listopadového minima po prosincové maximum. Jedná se o teoretické cvičení, protože pouze zpětně můžeme určit přesné vrcholy a dna. Nicméně kopíruje maximální možný rozsah rally na trhu v závěrečných měsících roku.
Zdroj: Getty Images
Po prozkoumání tohoto potenciálu rally v listopadu a prosinci ve vztahu k ostatním měsícům ročního kalendáře se ukázalo několik zajímavých poznatků. Průměrný dvouměsíční rally potenciál v průběhu celého roku (od minima každého měsíce po maximum následujícího měsíce) činil 7,3 %. Průměrný potenciál rally za všechna období listopad-prosinec byl nepatrně vyšší a činil 7,6 %. Rally potenciál v období listopad-prosinec v letech prezidentských voleb dále vzrostl na 8,1 %. Podle této definice lze na vrub Santa Claus rally připsat menších 38 % rally potenciálu trhu během prezidentských volebních let.
A konečně další definice tvrdí, že Santa Claus rally symbolizuje neobvyklý nárůst výkonnosti akcií od Vánoc do prvních dvou lednových obchodních seancí. Toto období v době zpracování této analýzy samozřejmě ještě nezačalo, ale osvětluje relativní sílu Santa Claus rally a rally po prezidentských volbách.
V závislosti na použité definici se rally Santa Class historicky podílí na typické síle akciového trhu v období dvou měsíců po prezidentských volbách 38 % až 88 %. Za předpokladu, že několik příštích týdnů bude odpovídat tomuto historickému vzorci, bude tedy současná rally pravděpodobně do začátku příštího roku z velké části vyčerpána.
Závěr? Vánoční portfolio!
Díky Santa Claus rally by mohlo být skvělou volbou na vánoční období investiční portfolio složené z následujících společností: Disney, PayPal, Amazon, FedEx, Shopify, Alibaba, Walmart a Procter & Gamble. Proč právě tyto společnosti?
Disney tradičně těží ze zvýšené návštěvnosti zábavních parků během svátků a z prodejů populárních licencovaných hraček a filmů. PayPal profituje z rostoucího objemu online plateb, protože vánoční nákupy se stále více přesouvají na internet. Amazon je díky své dominantní pozici v e-commerce neoddělitelnou součástí vánoční nákupní horečky. FedEx hraje klíčovou roli v logistice doručování balíků, což v předvánočním období výrazně zvyšuje jeho příjmy.
Shopify podporuje drobné podnikatele a e-shopy, které během svátků zaznamenávají své největší tržby. Alibaba, často označovaná jako čínský Amazon, čelí podobnému růstu poptávky díky svým obrovským online platformám. Walmart se dlouhodobě řadí mezi top destinace pro předvánoční nákupy díky široké nabídce a agresivním slevám. Procter & Gamble, jakožto výrobce široké škály spotřebního zboží, profitují z vyšší spotřeby během svátků, kdy lidé nakupují dárky i běžné zboží ve větších množstvích.
Toto portfolio tak nabízí mix společností napříč sektory, které mají potenciál z rally výrazně těžit.
Tato rozmarná spekulace vyvolala mezi finančními odborníky debatu, zejména v souvislosti s rozšířeným názorem, že nedávné prudké vzestupy Wall Street byly ovlivněny především ustálenou nejistotou ohledně příštího prezidentského vedení. Nicméně jakkoli se to může zdát zvláštní, mezi znalci Wall Street získává na popularitě alternativní teorie nazvaná “Santa Claus rally”.Jak velkou zásluhu na růstu akciového trhu může mít Santa Claus? Podrobné zkoumání předchozí trajektorie akciového trhu nám dává příležitost přiřadit relativní váhu efektu po prezidentských volbách oproti “efektu Santa Clause”. Pro doplnění kontextu je důležité si uvědomit, že zatímco Santa Claus navštěvuje Wall Street každoročně, prezidentské volby se konají každé čtyři roky. Pokud tedy k výraznému nárůstu, zdánlivě připomínajícímu rally Santa Clause, dochází pouze v letech prezidentských voleb, pak lze tvrdit, že tyto zisky by měly být přičítány řešení povolební nejistoty.Rozhodnout o tom, kdo si to zaslouží, je však více než pouhé intelektuální cvičení. Každá z teorií s sebou nese odlišné důsledky pro budoucí aktivitu na trhu. Pokud je za tento vzestup skutečně zodpovědný Santa Claus, pravděpodobně během několika týdnů vyprchá.Analýzu poněkud znejasňuje skutečnost, že většina analytiků, kteří se na tuto sváteční rally odvolávají, zřídkakdy definuje, co Santa Clausovu rally myslí. Zde předkládané šetření, které má kořeny v historické výkonnosti indexu Dow Jones Industrial Average sahající až do jeho vzniku na konci 19. století, se zaměřuje na tři předpokládané definice Santa Claus rally vycházející z komentářů analytiků z minulých let.Analytici často předpokládají, že Santa Claus rally je nadprůměrná výkonnost akciového trhu v listopadu a prosinci. A zdá se, že existují empirické důkazy, které toto tvrzení podporují.Průměrný výnos indexu DJIA během všech dvouměsíčních období v průběhu celého roku činí 1,2 %. Průměrná výkonnost během všech listopadových a prosincových období však vyskočí na 2,6 %, což svědčí o vyšší výkonnosti. V obdobích listopad-prosinec, která odpovídají rokům prezidentských voleb, se průměrný výnos ještě zvyšuje na 3,3 %. Tyto údaje ukazují, že v těchto oknech v letech prezidentských voleb síla akciového trhu převyšuje komplexní dvouměsíční průměr o výrazných 2,1 procentního bodu. Z toho si Santa může připsat 1,4 procentního bodu, což je rozdíl mezi průměrnou výkonností indexu DJIA za všechna období listopad-prosinec a souhrnným výnosem za dvouměsíční období ve výši 1,2 %. Zbylých 0,7 procentního bodu lze připsat rally po prezidentských volbách. Při použití této definice Santa Claus rally by tedy historie naznačovala, že dvě třetiny současné rally by mohly být způsobeny Santa Clausem a jedna třetina povolební rally.Někteří analytici přisuzují Santa Claus rally jinou konotaci a tvrdí, že nemusí nutně signalizovat celkově neobvykle silný výnos z listopadu a prosince. Namísto toho navrhují, aby rally předznamenala výrazný nárůst akciového trhu během těchto dvou měsíců.K posouzení potenciálu této rally byl vypočítán průměrný výnos indexu DJIA od jeho listopadového minima po prosincové maximum. Jedná se o teoretické cvičení, protože pouze zpětně můžeme určit přesné vrcholy a dna. Nicméně kopíruje maximální možný rozsah rally na trhu v závěrečných měsících roku.Po prozkoumání tohoto potenciálu rally v listopadu a prosinci ve vztahu k ostatním měsícům ročního kalendáře se ukázalo několik zajímavých poznatků. Průměrný dvouměsíční rally potenciál v průběhu celého roku činil 7,3 %. Průměrný potenciál rally za všechna období listopad-prosinec byl nepatrně vyšší a činil 7,6 %. Rally potenciál v období listopad-prosinec v letech prezidentských voleb dále vzrostl na 8,1 %. Podle této definice lze na vrub Santa Claus rally připsat menších 38 % rally potenciálu trhu během prezidentských volebních let.A konečně další definice tvrdí, že Santa Claus rally symbolizuje neobvyklý nárůst výkonnosti akcií od Vánoc do prvních dvou lednových obchodních seancí. Toto období v době zpracování této analýzy samozřejmě ještě nezačalo, ale osvětluje relativní sílu Santa Claus rally a rally po prezidentských volbách.V závislosti na použité definici se rally Santa Class historicky podílí na typické síle akciového trhu v období dvou měsíců po prezidentských volbách 38 % až 88 %. Za předpokladu, že několik příštích týdnů bude odpovídat tomuto historickému vzorci, bude tedy současná rally pravděpodobně do začátku příštího roku z velké části vyčerpána.Díky Santa Claus rally by mohlo být skvělou volbou na vánoční období investiční portfolio složené z následujících společností: Disney, PayPal, Amazon, FedEx, Shopify, Alibaba, Walmart a Procter & Gamble. Proč právě tyto společnosti?Disney tradičně těží ze zvýšené návštěvnosti zábavních parků během svátků a z prodejů populárních licencovaných hraček a filmů. PayPal profituje z rostoucího objemu online plateb, protože vánoční nákupy se stále více přesouvají na internet. Amazon je díky své dominantní pozici v e-commerce neoddělitelnou součástí vánoční nákupní horečky. FedEx hraje klíčovou roli v logistice doručování balíků, což v předvánočním období výrazně zvyšuje jeho příjmy.Shopify podporuje drobné podnikatele a e-shopy, které během svátků zaznamenávají své největší tržby. Alibaba, často označovaná jako čínský Amazon, čelí podobnému růstu poptávky díky svým obrovským online platformám. Walmart se dlouhodobě řadí mezi top destinace pro předvánoční nákupy díky široké nabídce a agresivním slevám. Procter & Gamble, jakožto výrobce široké škály spotřebního zboží, profitují z vyšší spotřeby během svátků, kdy lidé nakupují dárky i běžné zboží ve větších množstvích.Toto portfolio tak nabízí mix společností napříč sektory, které mají potenciál z rally výrazně těžit.
Investice do nemovitostí zůstávají jedním z nejoblíbenějších způsobů, jak budovat pasivní příjem, a realitní investiční fondy (REIT) nabízejí ideální vstupní...
Společnost Chime Financial, působící v oblasti digitálního bankovnictví, ohlásila svůj záměr vstoupit na burzu prostřednictvím primární veřejné nabídky akcií (IPO)....