Klíčové body
- Tencent hlásí mírné zlepšení čínské ekonomiky díky stimulačním opatřením
- Společnost překonala odhady zisku o 17 %, posílená herními trháky
- Fintech divize WeChat vykazuje nejpomalejší růst od období Covidu
- Tencent sází na generativní AI a expanzi mini-shopů na platformě WeChat
popsala nejisté známky oživení čínské ekonomiky poté, co Peking představil množství stimulačních opatření, a vyvrátil tak obavy investorů o trajektorii světové ekonomiky číslo 2.
Prezident společnosti Martin Lau uvedl, že platební transakce v říjnu vzrostly, čímž zvrátily měsíce poklesu, poté co vláda v září zavedla nesčetná opatření na oživení spotřebitelské důvěry. Upozornil však, že realizace různých kroků si vyžádá určitý čas, což naznačuje, že oživení nebude okamžité.
Lau tento výhled předložil poté, co společnost Tencent vykázala za září lepší než očekávaný 47% nárůst zisku, když letní vydání hry Dungeon & Fighter Mobile pomohlo nejhodnotnější čínské společnosti vyrovnat se s poklesem. Lídr v oblasti sociálních médií a zábavy vykázal za dané období čistý zisk ve výši 53,2 miliardy jüanů
Výsledky mohou pomoci posílit očekávání, že společnost Tencent bude nakonec odolnější vůči čínské hospodářské krizi než její konkurenti Alibaba Group Holding Ltd. a JD.com Inc., kteří se potýkají s šokem nakupujících. Akcie společnosti Prosus NV, která je významným akcionářem Tencent, se v Evropě téměř nezměnily.

„Oživení ekonomiky bude nějakou dobu trvat,“ řekl Lau analytikům v konferenčním hovoru. „Ale v dlouhodobém horizontu věříme, že by se určitě znovu zrychlovalo, protože jsme cítili, že existuje velmi silné rozhodnutí vlády oživit ekonomiku.“
Tencent zahajuje ostře sledovanou výsledkovou sezónu velkých čínských technologických společností právě v době, kdy pekingská vláda uvolňuje koš politických stimulů od snížení sazeb po dluhové swapy, aby oživila ekonomiku.
Její všudypřítomná služba WeChat odráží ekonomické prostředí prostřednictvím online služeb od přepravy autem po rozvoz jídla pro více než miliardu uživatelů. V zářijovém čtvrtletí zaznamenala fintechová divize, která zahrnuje tuto platební síť, nejpomalejší růst od hlubokého období Covidu v roce 2022.
V jiných ohledech se však podnikání společnosti Tencent dostává do lepšího stavu. Největší světový vydavatel her letos zabodoval s hrou Dungeon & Fighter Mobile z produkce Nexon Co, která podporuje tolik potřebný obrat v jeho hlavní divizi. Tencent také podpořil rekordní PC hit Black Myth: Wukong, čímž posílil svou pověst finančníka v oboru. Tyto průlomové hity pomohly ukotvit neobvykle populární řadu her v letních měsících, kdy soupeři od NetEase Inc. po Mihoyo také slavili nové hitové tituly.
Očekává se, že společnosti Alibaba a JD.com oznámí zrychlený růst, až koncem tohoto týdne zveřejní čtvrtletní čísla. Největší čínské platformy pro elektronické obchodování zveřejnily řadu čísel, která ukazují na robustní tržby během nedávno skončeného nákupního svátku Singles‘ Day. Analytici však zároveň varují, že je příliš brzy na to, aby se dalo hovořit o oživení.
Navzdory letnímu trháku se Tencent stále snaží přijít se skutečně originální sérií, která by se vyrovnala stárnoucí hře Honor of Kings. Výrobce hry, společnost Timi Studios, se snaží rozšířit kmenovou hru v bojových arénách do nových žánrů, jako jsou hry s otevřeným světem a bojové hry. Jakékoli chybné kroky v této oblasti by mohly společnosti, která si v době hospodářského poklesu dává stále větší pozor na náklady, přinést ztrátu let a miliard dolarů.
Mimo Čínu se Tencent bude opět obracet na své portfoliové společnosti, aby se postaraly o zlepšení situace díky blížícímu se uvedení velmi očekávaných her, jako je Path of Exile 2 a Valorant Mobile. Společnost Tencent dokonce zvažuje spojení s rodinou Guillemotů, zakladatelů společnosti Ubisoft Entertainment SA, s cílem převzít do soukromých rukou její francouzskou společnost, do níž se dostala, uvedla minulý měsíc agentura Bloomberg News.
WeChat zůstává korunním klenotem internetového impéria Tencentu, protože přes miliardu uživatelů směřuje ke službám od miniher po živé nakupování a offline platby. Ve středu vedení společnosti vyzdvihlo potenciál takzvaných mini-shopů, nákupní platformy založené na WeChatu, kterou hodlá časem zdokonalit a rozšířit.

Společnost se sídlem v Šen-čenu jedná se společností Apple Inc. o tom, jak rozdělit transakční poplatky za nákupy ve hrách prostřednictvím všudypřítomné čínské super-aplikace, což by mohlo oběma společnostem uvolnit nový zdroj příjmů.
V dlouhodobějším horizontu sází Tencent na generativní umělou inteligenci podobně jako zbytek globálního technologického průmyslu, ačkoli přijetí jeho vlastního modelu a nástrojů ve stylu ChatGPT zaostává za konkurenty, jako jsou ByteDance Ltd., vlastník TikToku, a Baidu Inc.
Vedení společnosti Tencent uvedlo, že umělá inteligence pomohla zlepšit cílení reklamy a zároveň zkoumá způsoby, jak tuto technologii integrovat do stávajících služeb. Ve středu varovali před očekáváním prudkého nárůstu příjmů souvisejících s umělou inteligencí, který by se podobal trendu u amerických cloudových hráčů, vzhledem k tomu, že čínský trh s podnikovým softwarem je méně vyspělý.
„Bude trvat ještě několik čtvrtletí, než uvidíme nějaké skutečné případy využití ve velkém měřítku, a v té chvíli vám všem poskytneme aktuální informace,“ řekl Lau.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky