Klíčové body
- Britský automobilový průmysl čelí problémům kvůli přechodu na elektromobily a klesající poptávce po benzinových autech
- Továrna Vauxhall v Lutonu, po 120 letech, končí výrobu dodávek, což ohrožuje 1100 pracovních míst
- Vláda a automobilky čelí tlaku na zjednodušení pravidel pro elektromobily, aby podpořily jejich dostupnost a udržitelnost
Tento krok přináší s sebou nejen výzvy, ale i nejistotu pro tisíce pracovníků v automobilkách. Jedním z příkladů je uzavření továrny Vauxhall v Lutonu, kterou vlastní společnost Stellantis, jež po více než 120 letech výroby vozidel přestává vyrábět dodávky.
Tento krok přichází v době, kdy britská vláda hledá rovnováhu mezi podporou nových technologií a ochranou tradičních pracovních míst.
Tony Vitty, bývalý manažer kontroly kvality v továrně na výrobu dodávek Vauxhall v Lutonu, hovoří o situaci, jakoby to byla jeho vlastní ztráta zaměstnání. „Je to zničující,“ říká o 1100 zaměstnancích, kteří čelí hrozbě propouštění. Mnozí z nich mají hypotéky, a takové pracovní příležitosti v oblasti jsou omezené.

Historie automobilky Vauxhall v Lutonu je neoddělitelně spjata s městem, kde na vrcholu své výroby zaměstnávala až 37 000 lidí. V současnosti však britský automobilový průmysl čelí výzvám, které ovlivňují nejen Luton, ale celé Spojené království.
Pokles poptávky po spalovacích vozidlech
Poptávka po tradičních benzinových automobilech v Británii klesá, což se projevuje i na celkové výrobě. Výroba vozidel ve Spojeném království spadla v říjnu o 15 %, což je již osmý měsíc poklesu v řadě. Tento trend bude pravděpodobně pokračovat, jak výrobci přecházejí na elektromobily, aby splnili vládní cíle v oblasti nulových emisí.
Ford Motor Co. už oznámil zrušení přibližně 800 pracovních míst ve Velké Británii do roku 2027. Další výrobci, jako Nissan, Stellantis a Jaguar, varují před možným propouštěním a ztrátou pracovních míst v důsledku přísnějších pravidel pro výrobu automobilů s nulovými emisemi.
Britský automobilový průmysl již několik let bojuje s problémy, mezi něž patří brexit, vysoké náklady na energie a odklon od výroby benzinových vozidel. Ačkoli má Spojené království ambiciózní cíle stát se lídrem v oblasti elektromobilů, zaostává za ostatními evropskými zeměmi, které již investují do továren na baterie a elektromobily. Vláda musí urgentně zasáhnout, aby zabránila dalšímu úpadku odvětví.
Andy Palmer, bývalý výkonný ředitel společnosti Aston Martin, tvrdí, že automobilky ve Spojeném království čelí vysokým nákladům na energie a nedostatku pobídek. „Je tu mnoho důvodů, proč se auta ve Spojeném království nemusí nutně vyrábět,“ dodává.
Rachel Reevesová, kancléřka státní pokladny, se soustředí na vyřešení fiskálních problémů Velké Británie, ale její nedávná opatření pro automobilky neoslovila vedoucí pracovníky odvětví. Ti očekávali, že vláda poskytne více pobídek pro prodej elektromobilů, které jsou stále dražší než jejich benzinové alternativy.
Zatímco prodej elektromobilů roste, jejich podíl na trhu ve Velké Británii je stále nedostatečný k dosažení vládních cílů. Tento trend je podpořen slevami, které výrobci nabízí, ale současný podíl elektromobilů je pouze 18 %, zatímco cíl pro rok 2030 je 80 %. Tato situace dává výrobním firmám jasně najevo, že budou muset inovovat, pokud chtějí v budoucnu přežít.
Zvýšený tlak na vládu a výrobce
S rostoucími nároky na výrobu elektromobilů se zintenzivnilo lobbování automobilových gigantů, kteří žádají vládu o zmírnění pravidel pro prodej vozidel s nulovými emisemi. Stellantis varoval, že pokud dojde ke změně mandátu pro prodej těchto vozidel, může přestat vyrábět auta ve Velké Británii. Vláda reagovala revizí pravidel, což vyvolalo širokou diskusi.
Podle Fiony Howarthové, výkonné ředitelky společnosti Octopus Electric Vehicles, změna mandátu podkope investice do infrastruktury pro elektromobily. Přesto existují náznaky, že automobilky, pokud budou moci cenově přístupněji prodávat elektromobily, budou mít šanci uspět na britském trhu.
Zatímco britské automobilky čelí složitým výzvám, některé zahraniční investice pomáhají zmírnit negativní dopady. Společnost Nissan investuje 2 miliardy liber do svého závodu v Sunderlandu, aby zvýšila výrobu elektromobilů a postavila novou továrnu na baterie. Společnost Tata Motors, vlastník Jaguar Land Rover, se rozhodl postavit novou fabriku na baterie za 4 miliardy liber v Somersetu.

Také BMW plánuje vyrábět elektrické modely Mini v Oxfordu. Tato investice v oblasti elektromobility ukazuje, že Británie stále může mít budoucnost v tomto sektoru, pokud dokáže vytvořit podporující prostředí pro výrobce automobilů a investory.
Kritická fáze pro britský automobilový průmysl
Současná situace britského automobilového průmyslu ukazuje na kritickou fázi, ve které se nachází. Zatímco britská vláda usiluje o to, aby se země stala lídrem v oblasti elektromobilů, automobilky čelí velkým výzvám, které ohrožují pracovní místa a stabilitu celého sektoru.
Pro zajištění úspěchu v tomto přechodu na elektrickou energii je nutné, aby vláda reagovala rychle a poskytla jasnou podporu pro výrobce i spotřebitele. Jak se ukazuje, budoucnost britského automobilového průmyslu bude záviset na schopnosti přizpůsobit se novým technologiím a vytvořit podmínky pro prosperitu v oblasti elektromobility.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky