Tesla získala podporu od Trumpa, Musk má však před sebou výzvy
V roce 2025 bude společnost Tesla Inc čelit výzvě, jak udržet krok s tržní hodnotou, která se po růstu na konci roku vyšplhala vysoko nad 1 bilion dolarů.
Tesla čelí výzvám udržení růstu po překročení tržní hodnoty 1 bilionu dolarů
Autonomní Cybertaxi posílilo Teslu, ale Wall Street zůstává skeptická ohledně jeho harmonogramu
Ukončení daňových úlev pro elektromobily může krátkodobě snížit poptávku, ale Teslu posílit dlouhodobě
Silná konkurence na klíčových trzích a nejistoty ohledně FSD ovlivní budoucí vývoj Tesly
Mezi klíčové nejistoty ohledně budoucího směřování automobilky patří politické snahy generálního ředitele Elona Muska a rychlost a hladkost, s jakou nové projekty Tesly, jako je levný elektromobil (EV) a přestavby vozidel, proniknou na trh. Vzhledem k tomu, že v centru pozornosti je zachování dynamiky v životně důležitém čínském sektoru uprostřed tvrdé konkurence, může mít Tesla nečekanou výhodu, což je faktor, který hrál významnou roli při posilování akcií společnosti ke konci roku.
Společnost Tesla se v říjnu dostala na titulní stránky novin díky představení autonomního “Cybertaxi”, které navzdory kritice Wall Street ohledně nedostatku konkrétních informací a neurčitého časového harmonogramu posílilo vzestup Tesly na neotřelý rekord z počátku tohoto roku. Tento vývoj předznamenává výhodu Tesly oproti ostatním společnostem vyrábějícím elektromobily – do jisté míry legitimní cestu k autonomii, jak nastínil Shay Natarajan, partner společnosti Mobility Impact Partners.
Blížící se politický vývoj situaci dále komplikuje. V současné době přechodný tým nově zvoleného prezidenta Donalda Trumpa zvažuje, zda ukončit daňové úlevy pro elektromobily, což je krok, který rozvíjí další sféru nepředvídatelnosti jak pro výrobce elektromobilů, tak pro spotřebitele. Navzdory všeobecnému přesvědčení, že tyto pobídky budou postupně zrušeny, zůstávají zásadní otázky nezodpovězeny: kdy se tak stane a v jakém rozsahu dojde ke snížení?
Zdroj: Getty Images
Musk si vysloužil brzký politický triumf, když se úspěšně postavil proti rozsáhlému výdajovému balíčku, který představili kongresoví představitelé, což vedlo k jeho vrácení k jednání a nakonec k vyhnutí se uzavření vlády.
Vzhledem k výhledovému ukončení pobídek pro elektromobily analytici Morgan Stanley varují, že tento přístup by “narušil krátkodobou poptávku”. Shodou okolností by se však Tesla mohla ocitnout v neutrální nebo dokonce pozitivní dlouhodobější pozici. Sám Musk je notoricky skeptický vůči daňovým úlevám pro spotřebitele, které podle něj podporují méně konkurenceschopnou nabídku a potlačují přirozený tržní podíl společnosti Tesla.
Poučení z Číny může poskytnout zajímavou perspektivu. Podle Natarajana vedlo rozhodnutí Číny ukončit nebo snížit pobídky v roce 2022 k výraznému propadu prodeje elektromobilů. Výrobci automobilů se snažili oživit zájem zákazníků snížením cen, ale zákazníci se zdrželi a sledovali další snižování cen. Ceny nakonec dále klesly, což vedlo k oživení prodejů do roku 2024, avšak nikoli na původní úroveň. Pokud se podobné vzorce objeví i ve Spojených státech, může to podle Natarajana vnést prvek nejistoty, který spotřebitelům prospívá jen zřídka.
Autonomní vozidla (AV) mají pro společnost Tesla slibné vyhlídky, nicméně ne všichni jsou přesvědčeni, že tato novinka udrží konkurenční výhodu společnosti. Tu Le, výkonný ředitel společnosti Sino Auto Insights, projevuje rozpolcenost. Tvrdí, že společnost Tesla, která je v současné době ve Spojených státech žhavým tématem, čelí stagnaci prodejů, ne-li jejich poklesu, protože společnost možná dosáhla vrcholu nasycení trhu mezi prvními uživateli.
Le předpokládá, že prodeje společnosti Tesla by se mohly v letošním roce ustálit a že je nepravděpodobné, že by Tesla zaznamenala 20-30% nárůst prodejů, který Musk předpověděl pro rok 2025. Navzdory Muskovým ambicím a agresivní marketingové strategii stojí v cestě potenciální překážky: eskalace síly dolaru, vyšší domácí produkce ropy v důsledku uvolnění regulací a ústup cen ropy spolu s možným postupným rušením daňových pobídek.
Pokud jde o budoucnost, technologický balíček Tesla Full Self Driving (FSD), který Wall Street označuje za klíčový bod obratu pro jízdu ve městě, nepovažují všichni za jistý úspěch. Le je otázkou, zda se dopad FSD projeví celosvětově, nebo zůstane omezen na trh Spojených států, aby ospravedlnil býčí náklonnost Wall Street k akciím společnosti Tesla.
Zdroj: Getty Images
Navzdory novým technologickým nabídkám zůstává Tesla v podstatě výrobcem automobilů. Ačkoli se FSD pod Trumpovou administrativou pravděpodobně dočká hladšího zavedení, jeho přijetí na klíčovém čínském trhu zůstává nejisté, protože zde existuje silná konkurence ze strany jiných výrobců automobilů a autonomních společností. Dokonce i s potenciálem levnějších elektromobilů Tesla bude čelit značné konkurenci, nehledě na prestiž značky a plánovaný refresh Modelu Y.
Analytici Deutsche Bank poznamenali, že ačkoli se Musk v Číně těší popularitě a Tesla je jediným zahraničním výrobcem automobilů s významným zastoupením na čínském trhu s elektromobily, není jisté, zda samotný Muskův vliv bude stačit k harmonické trajektorii mezi oběma ekonomikami. Výsledek příběhu společnosti Tesla do roku 2025 je proto závislý na mnoha vnitřních i vnějších faktorech, které zůstávají zahaleny nejistotou.
Mezi klíčové nejistoty ohledně budoucího směřování automobilky patří politické snahy generálního ředitele Elona Muska a rychlost a hladkost, s jakou nové projekty Tesly, jako je levný elektromobil a přestavby vozidel, proniknou na trh. Vzhledem k tomu, že v centru pozornosti je zachování dynamiky v životně důležitém čínském sektoru uprostřed tvrdé konkurence, může mít Tesla nečekanou výhodu, což je faktor, který hrál významnou roli při posilování akcií společnosti ke konci roku.Společnost Tesla se v říjnu dostala na titulní stránky novin díky představení autonomního “Cybertaxi”, které navzdory kritice Wall Street ohledně nedostatku konkrétních informací a neurčitého časového harmonogramu posílilo vzestup Tesly na neotřelý rekord z počátku tohoto roku. Tento vývoj předznamenává výhodu Tesly oproti ostatním společnostem vyrábějícím elektromobily – do jisté míry legitimní cestu k autonomii, jak nastínil Shay Natarajan, partner společnosti Mobility Impact Partners.Blížící se politický vývoj situaci dále komplikuje. V současné době přechodný tým nově zvoleného prezidenta Donalda Trumpa zvažuje, zda ukončit daňové úlevy pro elektromobily, což je krok, který rozvíjí další sféru nepředvídatelnosti jak pro výrobce elektromobilů, tak pro spotřebitele. Navzdory všeobecnému přesvědčení, že tyto pobídky budou postupně zrušeny, zůstávají zásadní otázky nezodpovězeny: kdy se tak stane a v jakém rozsahu dojde ke snížení?Musk si vysloužil brzký politický triumf, když se úspěšně postavil proti rozsáhlému výdajovému balíčku, který představili kongresoví představitelé, což vedlo k jeho vrácení k jednání a nakonec k vyhnutí se uzavření vlády.Vzhledem k výhledovému ukončení pobídek pro elektromobily analytici Morgan Stanley varují, že tento přístup by “narušil krátkodobou poptávku”. Shodou okolností by se však Tesla mohla ocitnout v neutrální nebo dokonce pozitivní dlouhodobější pozici. Sám Musk je notoricky skeptický vůči daňovým úlevám pro spotřebitele, které podle něj podporují méně konkurenceschopnou nabídku a potlačují přirozený tržní podíl společnosti Tesla.Poučení z Číny může poskytnout zajímavou perspektivu. Podle Natarajana vedlo rozhodnutí Číny ukončit nebo snížit pobídky v roce 2022 k výraznému propadu prodeje elektromobilů. Výrobci automobilů se snažili oživit zájem zákazníků snížením cen, ale zákazníci se zdrželi a sledovali další snižování cen. Ceny nakonec dále klesly, což vedlo k oživení prodejů do roku 2024, avšak nikoli na původní úroveň. Pokud se podobné vzorce objeví i ve Spojených státech, může to podle Natarajana vnést prvek nejistoty, který spotřebitelům prospívá jen zřídka.Autonomní vozidla mají pro společnost Tesla slibné vyhlídky, nicméně ne všichni jsou přesvědčeni, že tato novinka udrží konkurenční výhodu společnosti. Tu Le, výkonný ředitel společnosti Sino Auto Insights, projevuje rozpolcenost. Tvrdí, že společnost Tesla, která je v současné době ve Spojených státech žhavým tématem, čelí stagnaci prodejů, ne-li jejich poklesu, protože společnost možná dosáhla vrcholu nasycení trhu mezi prvními uživateli.Le předpokládá, že prodeje společnosti Tesla by se mohly v letošním roce ustálit a že je nepravděpodobné, že by Tesla zaznamenala 20-30% nárůst prodejů, který Musk předpověděl pro rok 2025. Navzdory Muskovým ambicím a agresivní marketingové strategii stojí v cestě potenciální překážky: eskalace síly dolaru, vyšší domácí produkce ropy v důsledku uvolnění regulací a ústup cen ropy spolu s možným postupným rušením daňových pobídek.Pokud jde o budoucnost, technologický balíček Tesla Full Self Driving , který Wall Street označuje za klíčový bod obratu pro jízdu ve městě, nepovažují všichni za jistý úspěch. Le je otázkou, zda se dopad FSD projeví celosvětově, nebo zůstane omezen na trh Spojených států, aby ospravedlnil býčí náklonnost Wall Street k akciím společnosti Tesla.Navzdory novým technologickým nabídkám zůstává Tesla v podstatě výrobcem automobilů. Ačkoli se FSD pod Trumpovou administrativou pravděpodobně dočká hladšího zavedení, jeho přijetí na klíčovém čínském trhu zůstává nejisté, protože zde existuje silná konkurence ze strany jiných výrobců automobilů a autonomních společností. Dokonce i s potenciálem levnějších elektromobilů Tesla bude čelit značné konkurenci, nehledě na prestiž značky a plánovaný refresh Modelu Y.Analytici Deutsche Bank poznamenali, že ačkoli se Musk v Číně těší popularitě a Tesla je jediným zahraničním výrobcem automobilů s významným zastoupením na čínském trhu s elektromobily, není jisté, zda samotný Muskův vliv bude stačit k harmonické trajektorii mezi oběma ekonomikami. Výsledek příběhu společnosti Tesla do roku 2025 je proto závislý na mnoha vnitřních i vnějších faktorech, které zůstávají zahaleny nejistotou.Tesla Inc.