Klíčové body
- Unilever vykázal slabší růst tržeb, než se očekávalo, a varoval před pomalým začátkem roku 2025, ale ve druhé polovině roku očekává zlepšení
- Společnost oznámila, že oddělí svůj zmrzlinářský byznys, včetně značek Ben & Jerry’s a Magnum, prostřednictvím uvedení na burzu ve třech městech
- Navzdory tlaku na spotřební sektor se Unilever spoléhá na 30 silných značek, které ve čtvrtém čtvrtletí rostly rychleji než zbytek portfolia
- Akcie Unileveru klesly o 7,1 % poté, co firma zveřejnila výsledky a oznámila kroky ke zlepšení marží a konkurenceschopnosti v roce 2025
Společnost rovněž poskytla aktuální informace o vyčlenění svého zmrzlinářského podniku, pod který spadají značky Ben and Jerry’s a Magnum, a uvedla, že dojde k jeho rozdělení prostřednictvím trojího uvedení na burzu.
Výrobce mýdla Dove a majonézy Hellmann’s vykázal ve čtvrtém čtvrtletí 4% nárůst základních tržeb, čímž mírně zaostal za 4,1% nárůstem předpokládaným v odhadu sestaveném společností.
Celoroční tržby vzrostly o 4,2 % oproti 4,3% konsensu analytiků. K tomu přispěl 2,9% růst objemu. Základní provozní marže dosáhly 18,4 % oproti odhadovaným 18,3 %. Oba údaje byly v souladu s celoročními prognózami společnosti.
Akcie Unileveru do 11:08 londýnského času klesly o 7,1 %.

Generální ředitel Hein Schumacher ve čtvrtek pro CNBC uvedl, že za růstem stojí 30 takzvaných silných značek společnosti, mezi které patří Dove, Comfort, Vaseline a Liquid I.V., a které byly označeny za klíčový bod akčního plánu růstu společnosti oznámeného v listopadu.
„Těchto 30 silných značek ve čtvrtém čtvrtletí skutečně opět rostlo před průměrem společnosti, a to o 5,3 %,“ řekl Schumacher Julianně Tatelbaumové.
Při sdílení výhledu na rok 2025 britská firma uvedla, že očekává celoroční růst tržeb v souladu s víceletým rozmezím 3 až 5 %. Dále uvedla, že očekává „mírné zlepšení“ základní provozní marže, které se projeví ve druhé polovině roku.
„Jsme svědky zpomalení trhů. Vidíme, že to bude pokračovat i v prvním čtvrtletí. Navzdory trhům … je naším cílem růst před konkurencí. Mám pocit, že se to podařilo v roce 2024 a chceme to zopakovat i v prvním čtvrtletí, ale celkově vidíme náročnější okolnosti,“ řekl Schumacher.
Společnosti vyrábějící spotřební zboží byly v posledních čtvrtletích pod tlakem, protože rostoucí náklady na vstupy zvyšovaly ceny a vedly spotřebitele k přechodu k levnějším alternativám pod vlastní značkou.
Ve středečním rozhovoru pro CNBC však Jon Cox, vedoucí oddělení evropských spotřebitelských akcií ve společnosti Kepler Cheuvreux, uvedl, že nyní se zdá, že výhled tohoto odvětví se může zlepšit.
„Možná, že se po několika dramatických letech ve spotřebitelském sektoru karta obrátila,“ řekl Cox ve středu v pořadu CNBC ‚Street Signs Europe‘.
„Do letošního roku bychom měli být svědky normálnějšího cenového prostředí, ale kromě toho mnoho z nich nyní více investuje do vývoje nových produktů, větších odvážnějších inovací a současně i do rozsáhlejšího marketingu, než tomu bylo doposud.“
Cox dodal, že tento vývoj by mohl zvrátit některé ztráty podílu oproti zboží privátních značek a dále urychlit růst objemu.
Nestlé, největší světová společnost v oblasti balených potravin, ve čtvrtek zveřejnila celoroční růst tržeb, který byl v souladu s očekáváním, nicméně oproti předchozímu roku poklesl. Švýcarská společnost rovněž poukázala na růst tržeb v roce 2025, pokud nedojde k výrazným makroekonomickým problémům.
Schumacher z Unileveru připustil „rozdvojení“ spotřebitelského trhu, ale uvedl, že firma doufá, že získá další podíl na trhu, zejména v rámci své řady prémiových výrobků.
„Spotřebitelé, ano, kupují hodnotné výrobky, ale mají také tendenci kupovat prémiovější výrobky,“ řekl.
Oddělení společnosti Ben & Jerry’s
Společnost Unilever, pod kterou spadá přibližně 400 značek, chce prodat několik potravinových řad s celkovým obratem kolem 1 miliardy eur

Schumacher nejmenoval konkrétní značky, ale navazuje na březnové oznámení, že Unilever odděluje svou zmrzlinářskou jednotku.
Ve čtvrteční aktualizaci společnost uvedla, že jednotka bude oddělena prostřednictvím rozdělení, které bude kótováno v Amsterdamu, Londýně a New Yorku – na stejných třech burzách, na kterých se v současné době obchodují akcie společnosti Unilever – a že je na dobré cestě k jeho dokončení do konce roku 2025.
„Rozdělení je na dobré cestě,“ uvedl Schumacher a dodal, že hlavní kótací bude Amsterdam.
Na otázku, zda společnost Unilever stále zvažuje možný prodej své zmrzlinářské jednotky, Schumacher odpověděl, že se společnost „absolutně soustředí na to, aby rozdělení úspěšně dokončila. O tom jsou všechny naše kroky.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky