ETF Vanguard se v roce 2025 propadl o 18 %. Zde je důvod, proč ho právě teď koupit
Společnost Vanguard, která se zabývá správou investic, nabízí přibližně 50 burzovně obchodovaných fondů (ETF) zaměřených na akcie s velmi nízkými poměry nákladů.
Tyto fondy nabízejí jednoduché způsoby, jak investovat do desítek nebo dokonce tisíců akcií pod jedním tickerem – dosáhnout diverzifikace a uspokojit specifická témata nebo zájmy.
Zdroj: Vanguard
Existují fondy Vanguard pro růst, výnosy a hodnotu. Existují také fondy Vanguard založené na jednotlivých sektorech akciového trhu.
Fond Vanguard Consumer Discretionary ETF(VCR) je od počátku roku druhým nejvýkonnějším fondem Vanguard ETF — hned za fondem Vanguard S&P Small-Cap 600 Value ETF.
Zde se dozvíte, proč tento sektorový fond tolik klesl a proč je pro dlouhodobé investory dobrou příležitostí zvážit jeho nákup právě nyní.
VCR
Vanguard Consumer Discretion ET
NYSEArca
$320.78
$6.28
2.00%
Vysoce cyklický sektor
Sektor spotřebního zboží je dvousečná zbraň. Nízké úrokové sazby a ekonomická expanze mohou povzbudit spotřebitele k většímu utrácení, což podporuje růst celého sektoru. Rostoucí úrokové sazby a obavy ze zpomalení růstu nebo dokonce recese však působí opačným směrem, což napíná zisky a potenciálně i ceny akcií (jak vidíme na dnešním trhu).
Maloobchodníci s domácími potřebami, jako jsou Home Depot[HD] a Lowe’s [LOW], restaurace, kamenné i internetové obchody, výletní lodě a cestovní společnosti, jako je Booking Holdings [BKNG], jsou zranitelné vůči poklesu spotřebitelských výdajů. Tyto společnosti však nejsou tím, co táhne sektor dolů.
Od začátku roku do dneška klesl fond Vanguard Consumer Discretionary ETF v době psaní tohoto článku o 18,3 %. Z jeho deseti hlavních držitelů pouze dvě společnosti klesly více než ETF, a to Amazon[AMZN] a Tesla(TSLA), což ilustruje vliv těchto dvou společností na fond. Dohromady tvoří Amazon a Tesla více než 35 % fondu – přičemž Amazon od začátku roku poklesl o více než 21 % a Tesla o něco více než 41 %.
Nejsou to však jen akcie Amazonu a Tesly, které se propadly. Hotely, letoviska a výletní lodě tvoří 8,7 % ETF. Všechna tato odvětví, zejména výletní lodě, jsou zranitelná vůči ekonomickým cyklům. Royal Caribbean Cruises, Carnival a Norwegian Cruise Line [NCLH] se v době psaní tohoto článku meziročně propadly o 14 %, 28 % a 36 %.
Společnost McDonald’s, jedna z největších držených akcií fondu, se drží dobře a je jednou z nejvýkonnějších složek indexu Dow Jones Industrial Average v roce 2025. Ale restaurace, které se méně zaměřují na hodnotu, jako Starbucks a Chipotle Mexican Grill, jsou ve velkém poklesu. Mezitím se propadly obuvnické a oděvní společnosti jako Nike a Lululemon Athletica, které se od začátku roku propadly o 24 %, resp. 32 %.
Klíčovým poznatkem je, že dva největší držitelé ETF se podílejí na většině ztrát v tomto sektoru. Co však výprodej v sektoru spotřebního zboží ještě zhoršilo, je výrazný pokles napříč více společnostmi v klíčových odvětvích. Ve skutečnosti je spotřebitelský diskreční sektor od počátku roku nejhůře fungujícím sektorem – klesl o něco více než technologie. To může být překvapivé vzhledem k prudkému výprodeji velkých technologických firem citlivých na cla, jako je Apple a polovodičový průmysl.
Dlouhodobý vítěz
Nelze popřít, že sektor spotřebního zboží je jedním z nejzranitelnějších vůči ekonomickým cyklům, geopolitickému napětí a celním otřesům. Krátkodobě smýšlející investoři se tak mohou zbavit společností z oblasti spotřebního zboží ve prospěch jiných jmen. Z dlouhodobého hlediska je však sektor consumer discretionary vynikajícím způsobem, jak využít růstu širší ekonomiky.
Za dva roky od roku 2023 do konce loňského roku si index S&P 500 připsal neuvěřitelných 53,2 %. Pouze tři sektory index překonaly – sektor spotřebního zboží se ziskem 73,7 %, sektor technologií s nárůstem 86,7 % a sektor komunikačních služeb se více než zdvojnásobil díky mimořádně vysokým ziskům předních držitelů, jako jsou Meta Platforms, Alphabet [GOOG] [GOOGL] a Netflix.
Zdroj: Getty Images
Sektor spotřebního zboží byl v posledních letech vedoucím hráčem a přinášel velké zisky. Nicméně, jak tomu bylo doposud v roce 2025, může během rychlých výprodejů také zaostávat za hlavními indexy.
Solidní nákup pro investory tolerující riziko
Dlouhodobě smýšlející investoři, které spíše než krátkodobé výkyvy zajímá, kde se jejich portfolia budou nacházet za několik let, se mohou blíže podívat na sektor consumer discretionary, a to buď prostřednictvím nízkonákladového ETF, nebo výběrem jednotlivých akcií. Vzhledem ke koncentraci na Amazon a Teslu není ETF Vanguard Consumer Discretionary pravděpodobně skvělou koupí, pokud již tyto dvě jména vlastníte nebo pokud nechcete být tolik vystaveni pouze dvěma akciím.
Fond Vanguard Growth ETF(VUG) je dobrou alternativou pro investory, kteří hledají více růstových akcií s megakapacitou (nejen Amazon a Tesla) a zároveň mají expozici vůči mnoha dalším nejvýznamnějším akciím v sektoru consumer discretionary. Tento fond se od začátku roku prodával také kvůli své koncentraci na sektory technologií, spotřebního zboží a komunikací – což z něj činí vhodnou volbu pro investory, kteří mají zájem o růstové akcie a jsou ochotni snášet volatilitu.
Tyto fondy nabízejí jednoduché způsoby, jak investovat do desítek nebo dokonce tisíců akcií pod jedním tickerem – dosáhnout diverzifikace a uspokojit specifická témata nebo zájmy.Existují fondy Vanguard pro růst, výnosy a hodnotu. Existují také fondy Vanguard založené na jednotlivých sektorech akciového trhu.Fond Vanguard Consumer Discretionary ETF je od počátku roku druhým nejvýkonnějším fondem Vanguard ETF — hned za fondem Vanguard S&P Small-Cap 600 Value ETF.Zde se dozvíte, proč tento sektorový fond tolik klesl a proč je pro dlouhodobé investory dobrou příležitostí zvážit jeho nákup právě nyní. Vysoce cyklický sektorSektor spotřebního zboží je dvousečná zbraň. Nízké úrokové sazby a ekonomická expanze mohou povzbudit spotřebitele k většímu utrácení, což podporuje růst celého sektoru. Rostoucí úrokové sazby a obavy ze zpomalení růstu nebo dokonce recese však působí opačným směrem, což napíná zisky a potenciálně i ceny akcií .Maloobchodníci s domácími potřebami, jako jsou Home Depot [HD] a Lowe’s [LOW], restaurace, kamenné i internetové obchody, výletní lodě a cestovní společnosti, jako je Booking Holdings [BKNG], jsou zranitelné vůči poklesu spotřebitelských výdajů. Tyto společnosti však nejsou tím, co táhne sektor dolů.Od začátku roku do dneška klesl fond Vanguard Consumer Discretionary ETF v době psaní tohoto článku o 18,3 %. Z jeho deseti hlavních držitelů pouze dvě společnosti klesly více než ETF, a to Amazon [AMZN] a Tesla , což ilustruje vliv těchto dvou společností na fond. Dohromady tvoří Amazon a Tesla více než 35 % fondu – přičemž Amazon od začátku roku poklesl o více než 21 % a Tesla o něco více než 41 %.Nejsou to však jen akcie Amazonu a Tesly, které se propadly. Hotely, letoviska a výletní lodě tvoří 8,7 % ETF. Všechna tato odvětví, zejména výletní lodě, jsou zranitelná vůči ekonomickým cyklům. Royal Caribbean Cruises, Carnival a Norwegian Cruise Line [NCLH] se v době psaní tohoto článku meziročně propadly o 14 %, 28 % a 36 %.Společnost McDonald’s, jedna z největších držených akcií fondu, se drží dobře a je jednou z nejvýkonnějších složek indexu Dow Jones Industrial Average v roce 2025. Ale restaurace, které se méně zaměřují na hodnotu, jako Starbucks a Chipotle Mexican Grill, jsou ve velkém poklesu. Mezitím se propadly obuvnické a oděvní společnosti jako Nike a Lululemon Athletica, které se od začátku roku propadly o 24 %, resp. 32 %.Klíčovým poznatkem je, že dva největší držitelé ETF se podílejí na většině ztrát v tomto sektoru. Co však výprodej v sektoru spotřebního zboží ještě zhoršilo, je výrazný pokles napříč více společnostmi v klíčových odvětvích. Ve skutečnosti je spotřebitelský diskreční sektor od počátku roku nejhůře fungujícím sektorem – klesl o něco více než technologie. To může být překvapivé vzhledem k prudkému výprodeji velkých technologických firem citlivých na cla, jako je Apple a polovodičový průmysl.Dlouhodobý vítězNelze popřít, že sektor spotřebního zboží je jedním z nejzranitelnějších vůči ekonomickým cyklům, geopolitickému napětí a celním otřesům. Krátkodobě smýšlející investoři se tak mohou zbavit společností z oblasti spotřebního zboží ve prospěch jiných jmen. Z dlouhodobého hlediska je však sektor consumer discretionary vynikajícím způsobem, jak využít růstu širší ekonomiky.Za dva roky od roku 2023 do konce loňského roku si index S&P 500 připsal neuvěřitelných 53,2 %. Pouze tři sektory index překonaly – sektor spotřebního zboží se ziskem 73,7 %, sektor technologií s nárůstem 86,7 % a sektor komunikačních služeb se více než zdvojnásobil díky mimořádně vysokým ziskům předních držitelů, jako jsou Meta Platforms, Alphabet [GOOG] [GOOGL] a Netflix.Sektor spotřebního zboží byl v posledních letech vedoucím hráčem a přinášel velké zisky. Nicméně, jak tomu bylo doposud v roce 2025, může během rychlých výprodejů také zaostávat za hlavními indexy.Solidní nákup pro investory tolerující rizikoDlouhodobě smýšlející investoři, které spíše než krátkodobé výkyvy zajímá, kde se jejich portfolia budou nacházet za několik let, se mohou blíže podívat na sektor consumer discretionary, a to buď prostřednictvím nízkonákladového ETF, nebo výběrem jednotlivých akcií. Vzhledem ke koncentraci na Amazon a Teslu není ETF Vanguard Consumer Discretionary pravděpodobně skvělou koupí, pokud již tyto dvě jména vlastníte nebo pokud nechcete být tolik vystaveni pouze dvěma akciím.Fond Vanguard Growth ETF je dobrou alternativou pro investory, kteří hledají více růstových akcií s megakapacitou a zároveň mají expozici vůči mnoha dalším nejvýznamnějším akciím v sektoru consumer discretionary. Tento fond se od začátku roku prodával také kvůli své koncentraci na sektory technologií, spotřebního zboží a komunikací – což z něj činí vhodnou volbu pro investory, kteří mají zájem o růstové akcie a jsou ochotni snášet volatilitu.
Telekomunikační gigant AT&T si letos získává pozornost investorů i analytiků díky působivé kombinaci stability, dividendového výnosu a růstu ceny akcií.