Klíčové body
- Nio (NIO) zvýšilo dodávky vozidel o 40 %, ale prohloubilo čistou ztrátu
- Tržby vzrostly, přesto nedosáhly očekávání analytiků
- Společnost cílí na zisk ve 4. čtvrtletí a prodej 50 000 vozů měsíčně
Společnost, která vyrábí elektromobily, čelila náročnému prostředí na domácím trhu, především kvůli pokračující cenové válce mezi výrobci a klesající poptávce. Přestože její čistá ztráta se prohloubila, rostoucí dodávky vozidel a zlepšená provozní efektivita ukazují, že firma se nevzdává a hledá cestu k dlouhodobé stabilitě.
Cenová konkurence mezi čínskými výrobci je v současnosti extrémně vyostřená. Výrazné zlevnění ze strany dominantních hráčů, jako je BYD, které snížilo ceny až o 34 % u 22 modelů, vytvořilo tlak na celkový trh. V takovém prostředí se společnosti, jako je Nio

Dodávky rostou, ale ztráta se prohlubuje
Za první čtvrtletí roku 2025 oznámila společnost Nio celkové tržby ve výši 1,6 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 21,5 %. Tato hodnota ale nedosáhla konsensu analytiků, což se negativně promítlo do akciového trhu. Mnohem výraznějším problémem je však prohloubení čisté ztráty o více než 30 % na 932 milionů dolarů.
Na druhou stranu společnost výrazně zvedla objem dodávek. V prvním čtvrtletí bylo zákazníkům předáno 42 094 inteligentních elektromobilů, což je nárůst o 40,1 % oproti stejnému období loňského roku. Zakladatel a výkonný ředitel William Bin Li zároveň uvedl, že v průběhu druhého čtvrtletí už firma zaznamenává stabilní růst měsíčního objemu dodávek.
Nové modely, včetně vozidel značky Firefly, by měly sehrát klíčovou roli v dalším zvyšování dodávek. Právě Firefly má potenciál oslovit širší spektrum zákazníků a pomoci společnosti získat větší podíl na domácím trhu.
Zlepšení marží i díky úsporám
Ačkoli se ztráta prohloubila, ve výsledcích společnosti se objevují i pozitivní trendy, zejména v oblasti provozní efektivity. Hrubá marže společnosti vzrostla na 7,6 %, což je zlepšení oproti 4,9 % ve stejném období předchozího roku. Ještě výraznější posun nastal u marže z prodeje vozidel, která dosáhla 10,2 %, oproti 9,2 % před rokem.
Za tímto zlepšením stojí především snížení jednotkových nákladů na materiál a celková snaha firmy zefektivnit své vnitřní procesy. Finanční ředitel Stanley Yu Qu zdůraznil, že od prvního čtvrtletí probíhá restrukturalizace organizace, včetně integrace značek a optimalizace výzkumu, vývoje, prodeje i služeb. Cílem těchto kroků je dlouhodobé snížení nákladů a posílení finanční stability.
Podle vyjádření vedení se nyní společnost soustředí na strukturální zlepšení celkové nákladové efektivity. Pokud bude v těchto snahách pokračovat a zároveň si udrží rostoucí objem dodávek, mohla by se přiblížit k vytyčenému cíli – ziskovosti.
Výhled na druhou polovinu roku
Zbytek roku 2025 bude pro společnost klíčový. Firma plánuje zrychlení výroby a postupné navyšování objemu dodávek nových modelů, včetně řad ES6, EC6, ET5 a ET5T. Dodávky těchto vozidel byly zahájeny koncem května a očekává se, že pomohou zvýšit meziroční růst dodávek ve druhém čtvrtletí o 25 až 30 %.
Společnost zároveň plánuje pokračovat ve snižování prodejních, správních a režijních nákladů, které by se podle plánů měly do konce roku dostat pod 10 % tržeb. Dalším milníkem je dosažení měsíčního objemu prodeje přes 50 000 vozidel. Vedení rovněž věří, že ve čtvrtém čtvrtletí by společnost mohla dosáhnout kladného hospodářského výsledku. K tomu by měla přispět také cílená hrubá marže z prodeje vozidel mezi 17 % a 18 %, zejména díky vyšší efektivitě výroby a stabilizaci nákladů na suroviny.
Tato čísla jsou pro investory důležitým signálem, že Nio sice čelí těžkému období, ale aktivně pracuje na dosažení finanční rovnováhy a růstu. Přestože první čtvrtletí přineslo zklamání, výhled na zbytek roku je podstatně optimističtější a analytici očekávají, že pozitivní trend by mohl pokračovat i v roce 2026.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky