Nio (NIO) zvýšilo dodávky vozidel o 40 %, ale prohloubilo čistou ztrátu
Tržby vzrostly, přesto nedosáhly očekávání analytiků
Společnost cílí na zisk ve 4. čtvrtletí a prodej 50 000 vozů měsíčně
Společnost, která vyrábí elektromobily, čelila náročnému prostředí na domácím trhu, především kvůli pokračující cenové válce mezi výrobci a klesající poptávce. Přestože její čistá ztráta se prohloubila, rostoucí dodávky vozidel a zlepšená provozní efektivita ukazují, že firma se nevzdává a hledá cestu k dlouhodobé stabilitě.
Cenová konkurence mezi čínskými výrobci je v současnosti extrémně vyostřená. Výrazné zlevnění ze strany dominantních hráčů, jako je BYD, které snížilo ceny až o 34 % u 22 modelů, vytvořilo tlak na celkový trh. V takovém prostředí se společnosti, jako je Nio(NIO), musí spoléhat nejen na inovace a design, ale především na důsledné řízení nákladů a hledání provozních úspor.
Zdroj: Shutterstock
Dodávky rostou, ale ztráta se prohlubuje
Za první čtvrtletí roku 2025 oznámila společnost Nio celkové tržby ve výši 1,6 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 21,5 %. Tato hodnota ale nedosáhla konsensu analytiků, což se negativně promítlo do akciového trhu. Mnohem výraznějším problémem je však prohloubení čisté ztráty o více než 30 % na 932 milionů dolarů.
Na druhou stranu společnost výrazně zvedla objem dodávek. V prvním čtvrtletí bylo zákazníkům předáno 42 094 inteligentních elektromobilů, což je nárůst o 40,1 % oproti stejnému období loňského roku. Zakladatel a výkonný ředitel William Bin Li zároveň uvedl, že v průběhu druhého čtvrtletí už firma zaznamenává stabilní růst měsíčního objemu dodávek.
Nové modely, včetně vozidel značky Firefly, by měly sehrát klíčovou roli v dalším zvyšování dodávek. Právě Firefly má potenciál oslovit širší spektrum zákazníků a pomoci společnosti získat větší podíl na domácím trhu.
Ačkoli se ztráta prohloubila, ve výsledcích společnosti se objevují i pozitivní trendy, zejména v oblasti provozní efektivity. Hrubá marže společnosti vzrostla na 7,6 %, což je zlepšení oproti 4,9 % ve stejném období předchozího roku. Ještě výraznější posun nastal u marže z prodeje vozidel, která dosáhla 10,2 %, oproti 9,2 % před rokem.
Za tímto zlepšením stojí především snížení jednotkových nákladů na materiál a celková snaha firmy zefektivnit své vnitřní procesy. Finanční ředitel Stanley Yu Qu zdůraznil, že od prvního čtvrtletí probíhá restrukturalizace organizace, včetně integrace značek a optimalizace výzkumu, vývoje, prodeje i služeb. Cílem těchto kroků je dlouhodobé snížení nákladů a posílení finanční stability.
Podle vyjádření vedení se nyní společnost soustředí na strukturální zlepšení celkové nákladové efektivity. Pokud bude v těchto snahách pokračovat a zároveň si udrží rostoucí objem dodávek, mohla by se přiblížit k vytyčenému cíli – ziskovosti.
Výhled na druhou polovinu roku
Zbytek roku 2025 bude pro společnost klíčový. Firma plánuje zrychlení výroby a postupné navyšování objemu dodávek nových modelů, včetně řad ES6, EC6, ET5 a ET5T. Dodávky těchto vozidel byly zahájeny koncem května a očekává se, že pomohou zvýšit meziroční růst dodávek ve druhém čtvrtletí o 25 až 30 %.
Společnost zároveň plánuje pokračovat ve snižování prodejních, správních a režijních nákladů, které by se podle plánů měly do konce roku dostat pod 10 % tržeb. Dalším milníkem je dosažení měsíčního objemu prodeje přes 50 000 vozidel. Vedení rovněž věří, že ve čtvrtém čtvrtletí by společnost mohla dosáhnout kladného hospodářského výsledku. K tomu by měla přispět také cílená hrubá marže z prodeje vozidel mezi 17 % a 18 %, zejména díky vyšší efektivitě výroby a stabilizaci nákladů na suroviny.
Tato čísla jsou pro investory důležitým signálem, že Nio sice čelí těžkému období, ale aktivně pracuje na dosažení finanční rovnováhy a růstu. Přestože první čtvrtletí přineslo zklamání, výhled na zbytek roku je podstatně optimističtější a analytici očekávají, že pozitivní trend by mohl pokračovat i v roce 2026.
Zdroj: Nio
Společnost, která vyrábí elektromobily, čelila náročnému prostředí na domácím trhu, především kvůli pokračující cenové válce mezi výrobci a klesající poptávce. Přestože její čistá ztráta se prohloubila, rostoucí dodávky vozidel a zlepšená provozní efektivita ukazují, že firma se nevzdává a hledá cestu k dlouhodobé stabilitě.Cenová konkurence mezi čínskými výrobci je v současnosti extrémně vyostřená. Výrazné zlevnění ze strany dominantních hráčů, jako je BYD, které snížilo ceny až o 34 % u 22 modelů, vytvořilo tlak na celkový trh. V takovém prostředí se společnosti, jako je Nio , musí spoléhat nejen na inovace a design, ale především na důsledné řízení nákladů a hledání provozních úspor.Dodávky rostou, ale ztráta se prohlubujeZa první čtvrtletí roku 2025 oznámila společnost Nio celkové tržby ve výši 1,6 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 21,5 %. Tato hodnota ale nedosáhla konsensu analytiků, což se negativně promítlo do akciového trhu. Mnohem výraznějším problémem je však prohloubení čisté ztráty o více než 30 % na 932 milionů dolarů.Na druhou stranu společnost výrazně zvedla objem dodávek. V prvním čtvrtletí bylo zákazníkům předáno 42 094 inteligentních elektromobilů, což je nárůst o 40,1 % oproti stejnému období loňského roku. Zakladatel a výkonný ředitel William Bin Li zároveň uvedl, že v průběhu druhého čtvrtletí už firma zaznamenává stabilní růst měsíčního objemu dodávek.Nové modely, včetně vozidel značky Firefly, by měly sehrát klíčovou roli v dalším zvyšování dodávek. Právě Firefly má potenciál oslovit širší spektrum zákazníků a pomoci společnosti získat větší podíl na domácím trhu.Chcete využít této příležitosti?Zlepšení marží i díky úsporámAčkoli se ztráta prohloubila, ve výsledcích společnosti se objevují i pozitivní trendy, zejména v oblasti provozní efektivity. Hrubá marže společnosti vzrostla na 7,6 %, což je zlepšení oproti 4,9 % ve stejném období předchozího roku. Ještě výraznější posun nastal u marže z prodeje vozidel, která dosáhla 10,2 %, oproti 9,2 % před rokem.Za tímto zlepšením stojí především snížení jednotkových nákladů na materiál a celková snaha firmy zefektivnit své vnitřní procesy. Finanční ředitel Stanley Yu Qu zdůraznil, že od prvního čtvrtletí probíhá restrukturalizace organizace, včetně integrace značek a optimalizace výzkumu, vývoje, prodeje i služeb. Cílem těchto kroků je dlouhodobé snížení nákladů a posílení finanční stability.Podle vyjádření vedení se nyní společnost soustředí na strukturální zlepšení celkové nákladové efektivity. Pokud bude v těchto snahách pokračovat a zároveň si udrží rostoucí objem dodávek, mohla by se přiblížit k vytyčenému cíli – ziskovosti. Výhled na druhou polovinu rokuZbytek roku 2025 bude pro společnost klíčový. Firma plánuje zrychlení výroby a postupné navyšování objemu dodávek nových modelů, včetně řad ES6, EC6, ET5 a ET5T. Dodávky těchto vozidel byly zahájeny koncem května a očekává se, že pomohou zvýšit meziroční růst dodávek ve druhém čtvrtletí o 25 až 30 %.Společnost zároveň plánuje pokračovat ve snižování prodejních, správních a režijních nákladů, které by se podle plánů měly do konce roku dostat pod 10 % tržeb. Dalším milníkem je dosažení měsíčního objemu prodeje přes 50 000 vozidel. Vedení rovněž věří, že ve čtvrtém čtvrtletí by společnost mohla dosáhnout kladného hospodářského výsledku. K tomu by měla přispět také cílená hrubá marže z prodeje vozidel mezi 17 % a 18 %, zejména díky vyšší efektivitě výroby a stabilizaci nákladů na suroviny.Tato čísla jsou pro investory důležitým signálem, že Nio sice čelí těžkému období, ale aktivně pracuje na dosažení finanční rovnováhy a růstu. Přestože první čtvrtletí přineslo zklamání, výhled na zbytek roku je podstatně optimističtější a analytici očekávají, že pozitivní trend by mohl pokračovat i v roce 2026.