Akcie Lucid (LCID) klesly o 96 %, ale tržby meziročně rosto
Firma plánuje zlomové SUV Gravity ke konci roku 2024
Lucid zůstává vysoce rizikovou, ale potenciálně růstovou investicí
S tržní kapitalizací kolem 6 miliard dolarů a cenou akcie těsně nad dvěma dolary představuje Lucid(LCID) dnes typického kandidáta pro investory ochotné riskovat – s vírou ve výrazný budoucí růst. Ale co vlastně tuto firmu přivedlo do tak složité situace a může její chystané SUV skutečně zvrátit vývoj?
Při pohledu na vývoj akcií společnosti Lucid je jasné, že nadšení z jejích začátků rychle vyprchalo. Od historického maxima z počátku roku 2021, kdy se akcie obchodovaly za 58 dolarů, došlo k propadu o 96 %. Mnoho investorů, kteří vstupovali do akcie v době největšího optimismu, zaznamenalo téměř totální ztrátu kapitálu.
Za tímto vývojem nestály pouze chyby managementu, ale především vnější faktory. Po pandemii prudce vzrostla inflace, což vedlo Federální rezervní systém k rychlému zvyšování úrokových sazeb. To zkomplikovalo spotřebitelům přístup k financování dražších vozů – a Lucid Air, vlajková loď firmy, s cenovkou od 71 400 dolarů, rozhodně mezi levné nepatří.
Zároveň začala klesat poptávka po elektromobilech, protože se trh postupně nasycuje a konkurence roste. Ani Teslac (TSLA), lídr segmentu, tomuto vývoji neunikla – její automobilové tržby v roce 2024 poklesly o 6 %. Situaci v roce 2025 dále zkomplikovalo veřejné politické angažmá Elona Muska, které vedlo k ochlazení zájmu některých zákazníků.
Lucid však na rozdíl od Tesly nemá úspory z rozsahu, které by mu pomohly kompenzovat pokles ziskovosti. Firma sice ve 2. čtvrtletí 2025 dosáhla meziročního růstu tržeb o 36 % na 235 milionů dolarů, ale zároveň ve stejném období utratila 692 milionů. To znamená výrazný záporný peněžní tok, který si vynucuje další získávání kapitálu prostřednictvím ředění akcií – tedy vydáváním nových podílů, což snižuje hodnotu těch stávajících.
Zdroj: Shutterstock
Slabost konkurence jako možná výhoda?
Paradoxně by současná situace mohla Lucidu nabídnout prostor k růstu. Tesla čelí v roce 2025 značnému poklesu prodejů, když v prvním čtvrtletí klesly o 20 %. Za tím stojí částečně reakce veřejnosti na Muskovu politickou aktivitu, která vedla k bojkotu produktů značky. Lucid se svým luxusním sedanem přímo konkuruje Tesle Model S, a tak může těžit z přeskupení zákaznické loajality v tomto segmentu.
Dalším potenciálním stimulem je politická podpora ze strany Donalda Trumpa. Navrhovaný zákon „One Big, Beautiful Bill“ by mohl zrušit daňový kredit 7 500 USD pro nákup elektromobilů – ovšem s výjimkou menších výrobců, jako je Lucid. Pokud by návrh prošel, Lucid by mohl získat cenovou výhodu nad většími konkurenty. Stejně tak by mohl těžit z plánovaného 25% cla na dovoz zahraničních vozidel, což by oslabilo pozici evropských značek typu Audi nebo Mercedes v USA.
Zatím se ale jedná o návrhy, které nebyly definitivně schváleny, a jejich konkrétní dopad na trh zůstává nejasný.
Gravity: klíč k přežití i růstu
Hlavní nadějí pro Lucid v nejbližší době je očekávané uvedení nového SUV s názvem Gravity. Tento model by měl být uveden na trh koncem roku 2024 a může hrát rozhodující roli v budoucnosti firmy. SUV jsou v USA historicky mnohem oblíbenější než sedany, a úspěšné uvedení tohoto modelu by mohlo Lucidu výrazně rozšířit zákaznickou základnu.
První známky zájmu o Gravity už možná přispěly ke zvýšení tržeb ve druhém čtvrtletí. Analytici očekávají, že v celém roce 2025 dosáhne Lucid tržeb 1,4 miliardy dolarů, což by představovalo nárůst o 73,3 % oproti předchozímu roku. Pokud by firma dokázala tento růst udržet, mohla by se konečně přiblížit k udržitelné trajektorii.
Poměr ceny akcie k tržbám (P/S) aktuálně činí 6,7, což je z hlediska růstových technologických firem relativně přiměřené ocenění. Pro srovnání – Tesla má tento poměr na úrovni 11. Ačkoli je Lucid mnohem menší a rizikovější společnost, její aktuální valuace odpovídá její fázi a potenciálu.
Co z toho vyplývá pro investory?
Lucid Group je bezpochyby firma, která v sobě nese kombinaci velkého rizika a vysokého potenciálu. Propad akcií z rekordních hodnot o více než 90 % znamená, že mnozí investoři už v Lucid ztratili důvěru. Ale současný vývoj naznačuje, že by se karta mohla začít obracet – zvláště pokud se nový model Gravity setká s pozitivní odezvou a politické podmínky zůstanou nakloněny menším hráčům na trhu elektromobilů.
Na druhé straně Lucid stále bojuje s výraznou ztrátovostí a závislostí na externím financování. Úspěch firmy tak bude do značné míry záviset na tom, jak rychle dokáže snížit své náklady, zvýšit efektivitu a především – získat důvěru zákazníků.
Zdroj: Getty images
S tržní kapitalizací kolem 6 miliard dolarů a cenou akcie těsně nad dvěma dolary představuje Lucid dnes typického kandidáta pro investory ochotné riskovat – s vírou ve výrazný budoucí růst. Ale co vlastně tuto firmu přivedlo do tak složité situace a může její chystané SUV skutečně zvrátit vývoj?Při pohledu na vývoj akcií společnosti Lucid je jasné, že nadšení z jejích začátků rychle vyprchalo. Od historického maxima z počátku roku 2021, kdy se akcie obchodovaly za 58 dolarů, došlo k propadu o 96 %. Mnoho investorů, kteří vstupovali do akcie v době největšího optimismu, zaznamenalo téměř totální ztrátu kapitálu.Za tímto vývojem nestály pouze chyby managementu, ale především vnější faktory. Po pandemii prudce vzrostla inflace, což vedlo Federální rezervní systém k rychlému zvyšování úrokových sazeb. To zkomplikovalo spotřebitelům přístup k financování dražších vozů – a Lucid Air, vlajková loď firmy, s cenovkou od 71 400 dolarů, rozhodně mezi levné nepatří.Zároveň začala klesat poptávka po elektromobilech, protože se trh postupně nasycuje a konkurence roste. Ani Teslac , lídr segmentu, tomuto vývoji neunikla – její automobilové tržby v roce 2024 poklesly o 6 %. Situaci v roce 2025 dále zkomplikovalo veřejné politické angažmá Elona Muska, které vedlo k ochlazení zájmu některých zákazníků.Lucid však na rozdíl od Tesly nemá úspory z rozsahu, které by mu pomohly kompenzovat pokles ziskovosti. Firma sice ve 2. čtvrtletí 2025 dosáhla meziročního růstu tržeb o 36 % na 235 milionů dolarů, ale zároveň ve stejném období utratila 692 milionů. To znamená výrazný záporný peněžní tok, který si vynucuje další získávání kapitálu prostřednictvím ředění akcií – tedy vydáváním nových podílů, což snižuje hodnotu těch stávajících.Slabost konkurence jako možná výhoda?Paradoxně by současná situace mohla Lucidu nabídnout prostor k růstu. Tesla čelí v roce 2025 značnému poklesu prodejů, když v prvním čtvrtletí klesly o 20 %. Za tím stojí částečně reakce veřejnosti na Muskovu politickou aktivitu, která vedla k bojkotu produktů značky. Lucid se svým luxusním sedanem přímo konkuruje Tesle Model S, a tak může těžit z přeskupení zákaznické loajality v tomto segmentu.Dalším potenciálním stimulem je politická podpora ze strany Donalda Trumpa. Navrhovaný zákon „One Big, Beautiful Bill“ by mohl zrušit daňový kredit 7 500 USD pro nákup elektromobilů – ovšem s výjimkou menších výrobců, jako je Lucid. Pokud by návrh prošel, Lucid by mohl získat cenovou výhodu nad většími konkurenty. Stejně tak by mohl těžit z plánovaného 25% cla na dovoz zahraničních vozidel, což by oslabilo pozici evropských značek typu Audi nebo Mercedes v USA.Zatím se ale jedná o návrhy, které nebyly definitivně schváleny, a jejich konkrétní dopad na trh zůstává nejasný.Gravity: klíč k přežití i růstuHlavní nadějí pro Lucid v nejbližší době je očekávané uvedení nového SUV s názvem Gravity. Tento model by měl být uveden na trh koncem roku 2024 a může hrát rozhodující roli v budoucnosti firmy. SUV jsou v USA historicky mnohem oblíbenější než sedany, a úspěšné uvedení tohoto modelu by mohlo Lucidu výrazně rozšířit zákaznickou základnu.První známky zájmu o Gravity už možná přispěly ke zvýšení tržeb ve druhém čtvrtletí. Analytici očekávají, že v celém roce 2025 dosáhne Lucid tržeb 1,4 miliardy dolarů, což by představovalo nárůst o 73,3 % oproti předchozímu roku. Pokud by firma dokázala tento růst udržet, mohla by se konečně přiblížit k udržitelné trajektorii.Poměr ceny akcie k tržbám aktuálně činí 6,7, což je z hlediska růstových technologických firem relativně přiměřené ocenění. Pro srovnání – Tesla má tento poměr na úrovni 11. Ačkoli je Lucid mnohem menší a rizikovější společnost, její aktuální valuace odpovídá její fázi a potenciálu. Co z toho vyplývá pro investory?Lucid Group je bezpochyby firma, která v sobě nese kombinaci velkého rizika a vysokého potenciálu. Propad akcií z rekordních hodnot o více než 90 % znamená, že mnozí investoři už v Lucid ztratili důvěru. Ale současný vývoj naznačuje, že by se karta mohla začít obracet – zvláště pokud se nový model Gravity setká s pozitivní odezvou a politické podmínky zůstanou nakloněny menším hráčům na trhu elektromobilů.Na druhé straně Lucid stále bojuje s výraznou ztrátovostí a závislostí na externím financování. Úspěch firmy tak bude do značné míry záviset na tom, jak rychle dokáže snížit své náklady, zvýšit efektivitu a především – získat důvěru zákazníků.