Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    02685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

    PPHC 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    2788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    02579.HK 17 listopadu, 2025

    Společnost specializující se na nové materiály pro baterie

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    02685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

    PPHC 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    2788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    02579.HK 17 listopadu, 2025

    Společnost specializující se na nové materiály pro baterie

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Pohled do zákulisí odvětví, které je v první linii obchodní války mezi USA a Čínou

Když se v hongkongském přístavu spustil kovový můstek kontejnerové lodi ONE Modern, posádka ihned nastoupila do akce.

David Škvára Autor: David Škvára
17 června, 2025
4 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

4 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Globální dodavatelské řetězce čelí extrémní nejistotě kvůli obchodní válce
  • Firmy horečně nakupují zásoby a přepravci závodí s časem
  • Lodní doprava zůstává stabilní i přes globální krize a výzvy
  • Spotřebitelé nakonec zaplatí skutečné náklady celních rozhodnutí

V oranžových kombinézách začala zajišťovat loď k molu, zatímco tři jeřábníci se pustili do náročného úkolu: během necelých deseti hodin naložit a vyložit více než 700 kontejnerů. Tato operace není jen logistickou rutinou – je součástí mnohem většího závodu s časem. Po celém světě se firmy snaží dostat zboží z Číny do Spojených států před vypršením odkladu celních sazeb, který skončí 12. srpna.

Situace na globálním trhu je napjatá. Podle Roberta Giannetty, předsedy Hongkongské asociace liniové lodní dopravy, dosahuje úroveň nepředvídatelnosti a chaosu historického maxima. Jednání mezi USA a Čínou sice minulý týden vedla k prozatímnímu příměří, ale pro firmy v první linii to nic nemění – pravidla se mění rychle a bez varování.

Zdroj: BurzovniSvet.cz

Nestabilita nutí firmy jednat bez jistoty

Podle Ricka Woldenberga, ředitele společnosti Learning Resources z Chicaga, se podmínky mění doslova „třikrát týdně“. Jeho firma, která vyrábí vzdělávací hračky, nemá žádnou jistotu, co bude platit v momentě, kdy zboží dorazí do přístavu. Americké rozhodnutí z počátku dubna zavést cla na většinu světového zboží vyvolalo v globálních dodavatelských řetězcích vlnu paniky. Lodní doprava, která zajišťuje přepravu 90 % veškerého zboží, se ocitla ve středu tohoto narušení.

Firmy reagují rychlým nákupem zásob a výrobci v Číně jedou na maximum. Americké firmy mezitím vyvíjejí tlak na přepravní společnosti, aby co nejvíce zboží doručily v časovém okně, které jim ještě zbývá. „Nevíme, co bude za pár týdnů. To velmi komplikuje plánování,“ řekl Jens Eskelund, prezident Evropské obchodní komory v Číně. Výsledkem je rostoucí neefektivita a vyšší náklady.

Lodní doprava jede dál navzdory krizím

Na palubě 302 metrů dlouhé lodi ONE Modern se přepravuje přibližně 7 000 kontejnerů – od oblečení po automobilové díly. Většina z nich míří do Spojených států. Navzdory omezením a celním hrozbám se posádka chová klidně. Tato odolnost je charakteristická pro celé odvětví, které přežilo pandemii covidu-19, blokádu Suezského průplavu i útoky v Rudém moři. „Lodní doprava se nezastavuje,“ připomíná Giannetta.

Trasa lodi z Hongkongu zahrnuje zastávky v několika čínských a jihokorejských přístavech, přechod přes Tichý oceán, průjezd Panamským průplavem a cílový přístav v Houstonu. Jde o desetitisíce kilometrů, které zboží musí urazit včas, aby se vyhnulo celním bariérám.

Advertisement

Zatímco plavby pokračují, americké firmy se snaží adaptovat. Woldenberg varuje, že některé z nich „prostě nepřežijí“. Hračkářský průmysl, z velké části závislý na výrobě v Číně, čelí zvlášť tvrdým dopadům. Až 80 % hraček prodávaných v USA se podle tamní asociace vyrábí právě tam.

Chcete využít této příležitosti?

Průmysl se brání, ale kapacity v USA chybí

Woldenberg, jehož firma zaměstnává 500 lidí v USA, se rozhodl Trumpovu administrativu kvůli celní politice zažalovat. I když dosáhl dočasného vítězství, verdikt byl pozastaven po vládním odvolání. „Museli jsme bojovat. Nehodlám se jen tak vzdát,“ říká. Firma se snaží přesunout část výroby mimo Čínu, ale podle Woldenberga je představa, že výroba bude plně přesunuta do USA, nereálná. V současnosti prostě neexistují potřebné kapacity ani infrastruktura.

Zdroj: Getty Images

Přesto prezident Trump tvrdí, že dopad cel není tak zásadní. Podle něj zboží, které lodě přivážejí, „většinou ani nepotřebujeme“. Dodal, že „děti si vystačí se dvěma panenkami místo třiceti“. V praxi to ale znamená jediné – nedostatek zboží a vyšší ceny.

Giannetta potvrzuje, že veškeré poplatky a cla se nakonec promítnou do cen pro spotřebitele. Woldenberg s tím souhlasí: „Je to jen jiný způsob, jak zdanit americkou veřejnost. My jsme se stali výběrčími daní.“

🐂💸 Bullionářovo suma sumárum

Současná situace v námořní dopravě odhaluje hlubokou zranitelnost globálních dodavatelských řetězců. Chaos a nejistota, které provázejí obchodní válku mezi USA a Čínou, mají přímý dopad nejen na firmy a jejich zaměstnance, ale i na každodenní život běžných spotřebitelů. Pro mnohé podniky se stává prioritou přežití – ať už přesunem výroby, nebo právními kroky. Lodní doprava mezitím zůstává jakýmsi tichým hrdinou této krize. Navzdory globálním otřesům pokračuje v pohybu a udržuje svět v chodu. Zda se podaří situaci stabilizovat, ukáže až čas. Jasné však je, že každé nové rozhodnutí na vládní úrovni se promítá s neuvěřitelnou rychlostí do reality těch, kdo pracují na moři i na pevnině.

V oranžových kombinézách začala zajišťovat loď k molu, zatímco tři jeřábníci se pustili do náročného úkolu: během necelých deseti hodin naložit a vyložit více než 700 kontejnerů. Tato operace není jen logistickou rutinou – je součástí mnohem většího závodu s časem. Po celém světě se firmy snaží dostat zboží z Číny do Spojených států před vypršením odkladu celních sazeb, který skončí 12. srpna.Situace na globálním trhu je napjatá. Podle Roberta Giannetty, předsedy Hongkongské asociace liniové lodní dopravy, dosahuje úroveň nepředvídatelnosti a chaosu historického maxima. Jednání mezi USA a Čínou sice minulý týden vedla k prozatímnímu příměří, ale pro firmy v první linii to nic nemění – pravidla se mění rychle a bez varování.Nestabilita nutí firmy jednat bez jistotyPodle Ricka Woldenberga, ředitele společnosti Learning Resources z Chicaga, se podmínky mění doslova „třikrát týdně“. Jeho firma, která vyrábí vzdělávací hračky, nemá žádnou jistotu, co bude platit v momentě, kdy zboží dorazí do přístavu. Americké rozhodnutí z počátku dubna zavést cla na většinu světového zboží vyvolalo v globálních dodavatelských řetězcích vlnu paniky. Lodní doprava, která zajišťuje přepravu 90 % veškerého zboží, se ocitla ve středu tohoto narušení.Firmy reagují rychlým nákupem zásob a výrobci v Číně jedou na maximum. Americké firmy mezitím vyvíjejí tlak na přepravní společnosti, aby co nejvíce zboží doručily v časovém okně, které jim ještě zbývá. „Nevíme, co bude za pár týdnů. To velmi komplikuje plánování,“ řekl Jens Eskelund, prezident Evropské obchodní komory v Číně. Výsledkem je rostoucí neefektivita a vyšší náklady.Lodní doprava jede dál navzdory krizímNa palubě 302 metrů dlouhé lodi ONE Modern se přepravuje přibližně 7 000 kontejnerů – od oblečení po automobilové díly. Většina z nich míří do Spojených států. Navzdory omezením a celním hrozbám se posádka chová klidně. Tato odolnost je charakteristická pro celé odvětví, které přežilo pandemii covidu-19, blokádu Suezského průplavu i útoky v Rudém moři. „Lodní doprava se nezastavuje,“ připomíná Giannetta.Trasa lodi z Hongkongu zahrnuje zastávky v několika čínských a jihokorejských přístavech, přechod přes Tichý oceán, průjezd Panamským průplavem a cílový přístav v Houstonu. Jde o desetitisíce kilometrů, které zboží musí urazit včas, aby se vyhnulo celním bariérám.Zatímco plavby pokračují, americké firmy se snaží adaptovat. Woldenberg varuje, že některé z nich „prostě nepřežijí“. Hračkářský průmysl, z velké části závislý na výrobě v Číně, čelí zvlášť tvrdým dopadům. Až 80 % hraček prodávaných v USA se podle tamní asociace vyrábí právě tam.Chcete využít této příležitosti?Průmysl se brání, ale kapacity v USA chybíWoldenberg, jehož firma zaměstnává 500 lidí v USA, se rozhodl Trumpovu administrativu kvůli celní politice zažalovat. I když dosáhl dočasného vítězství, verdikt byl pozastaven po vládním odvolání. „Museli jsme bojovat. Nehodlám se jen tak vzdát,“ říká. Firma se snaží přesunout část výroby mimo Čínu, ale podle Woldenberga je představa, že výroba bude plně přesunuta do USA, nereálná. V současnosti prostě neexistují potřebné kapacity ani infrastruktura.Přesto prezident Trump tvrdí, že dopad cel není tak zásadní. Podle něj zboží, které lodě přivážejí, „většinou ani nepotřebujeme“. Dodal, že „děti si vystačí se dvěma panenkami místo třiceti“. V praxi to ale znamená jediné – nedostatek zboží a vyšší ceny.Giannetta potvrzuje, že veškeré poplatky a cla se nakonec promítnou do cen pro spotřebitele. Woldenberg s tím souhlasí: „Je to jen jiný způsob, jak zdanit americkou veřejnost. My jsme se stali výběrčími daní.“🐂💸 Bullionářovo suma sumárumSoučasná situace v námořní dopravě odhaluje hlubokou zranitelnost globálních dodavatelských řetězců. Chaos a nejistota, které provázejí obchodní válku mezi USA a Čínou, mají přímý dopad nejen na firmy a jejich zaměstnance, ale i na každodenní život běžných spotřebitelů. Pro mnohé podniky se stává prioritou přežití – ať už přesunem výroby, nebo právními kroky. Lodní doprava mezitím zůstává jakýmsi tichým hrdinou této krize. Navzdory globálním otřesům pokračuje v pohybu a udržuje svět v chodu. Zda se podaří situaci stabilizovat, ukáže až čas. Jasné však je, že každé nové rozhodnutí na vládní úrovni se promítá s neuvěřitelnou rychlostí do reality těch, kdo pracují na moři i na pevnině.
Tagy: čínalodní dopravaobchodní válkaUSA


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    01:16

    Nexperia, nizozemský výrobce čipů, vyzývá své čínské divize, aby pomohly při obnově dodavatelského řetězce.

    00:37

    Rio2 Limited investuje 750 000 USD do Royal Road Minerals

    00:07

    Kanadský trh končí na vysoké notě; S&P/TSX Composite vzrostl o 0,05 %

    23:26

    Data společnosti Salesforce ukazují na 6% nárůst online prodeje během Dne díkůvzdání v USA.

    23:20

    Kiboko Gold upravuje cenu soukromého umístění na $0,08 za jednotku.

    23:16

    Freehold Royalties oznamuje odchod COO a zrušení pozice

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: AP Photo
    Akcie

    Dominion Energy je energetická společnost s potenciálem růstu

    27 listopadu, 2025

    Dominion Energy je energetická společnost s dlouhodobým růstovým potenciálem, který vyplývá z dvou hlavních oblastí investičních projektů a rostoucí poptávky...

    Zdroj: Sicty

    Tianyu Semiconductor chystá IPO: čínský lídr může změnit pravidla hry

    27 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Autodesk měl „poklidné“ čtvrtletí. Akcie přesto prudce rostou

    27 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Nejlepší technologické tipy od Dana Ivese pro konec letošního roku

    26 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Goldman Sachs se domnívá, že akcie Broadcom mohou posilovat

    26 listopadu, 2025

    IPO Radar.

    UltraGreen.ai Ltd.

    Datum IPO: 3 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 1,6 mld. USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Deere & Co. přinesl překvapivě dobrá čísla, akcie přesto padají

    26 listopadu, 2025

    Slabé maloobchodní tržby slouží jako varování pro americkou ekonomiku

    25 listopadu, 2025

    AI ovládla phishing: jak falešné weby vznikají rychleji než kdy dřív

    23 listopadu, 2025

    S&P 500 doslova ignoruje pokles akcií Nvidie a uzavírá výše

    25 listopadu, 2025

    Trumpovy „celní dividendy“ narážejí na realitu financí i zákonů

    23 listopadu, 2025

    S&P 500 posiluje, AI průmysl nabírá na síle před svátkem Díkůvzdání

    26 listopadu, 2025

    Ekonomika USA zpomaluje, Fed stojí před nejtěžším rozhodnutím roku

    27 listopadu, 2025

    S&P 500 prudce stoupá, Alphabet posiluje oživení technologických akcií

    24 listopadu, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Oblíbené akcie Wall Street pro vánoční nákupy s blížícím se Black Friday

    25 listopadu, 2025

    S blížícím se Black Friday se na Wall Street tradičně zvyšuje pozornost směrem k maloobchodním akciím.

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • DIP
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost