Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    BTGO Bude oznámeno

    Americká společnost specializující se na bezpečné úschovy kryptoměn

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka zaměřená na půjčky, kreditní karty a spoření

    TBA Bude oznámeno

    Americká technologická společnost zaměřená na cloudovou datovou platformu

    TBA Bude oznámeno

    Největší indický telekomunikační operátor a digitální ekosystém

    TBA Bude oznámeno

    Indický výrobce elektromobilů a řešení pro elektrickou mobilitu

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    BTGO Bude oznámeno

    Americká společnost specializující se na bezpečné úschovy kryptoměn

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka zaměřená na půjčky, kreditní karty a spoření

    TBA Bude oznámeno

    Americká technologická společnost zaměřená na cloudovou datovou platformu

    TBA Bude oznámeno

    Největší indický telekomunikační operátor a digitální ekosystém

    TBA Bude oznámeno

    Indický výrobce elektromobilů a řešení pro elektrickou mobilitu

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Pohled do zákulisí odvětví, které je v první linii obchodní války mezi USA a Čínou

Když se v hongkongském přístavu spustil kovový můstek kontejnerové lodi ONE Modern, posádka ihned nastoupila do akce.

David Škvára Autor: David Škvára
17 června, 2025
4 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

4 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Globální dodavatelské řetězce čelí extrémní nejistotě kvůli obchodní válce
  • Firmy horečně nakupují zásoby a přepravci závodí s časem
  • Lodní doprava zůstává stabilní i přes globální krize a výzvy
  • Spotřebitelé nakonec zaplatí skutečné náklady celních rozhodnutí

V oranžových kombinézách začala zajišťovat loď k molu, zatímco tři jeřábníci se pustili do náročného úkolu: během necelých deseti hodin naložit a vyložit více než 700 kontejnerů. Tato operace není jen logistickou rutinou – je součástí mnohem většího závodu s časem. Po celém světě se firmy snaží dostat zboží z Číny do Spojených států před vypršením odkladu celních sazeb, který skončí 12. srpna.

Situace na globálním trhu je napjatá. Podle Roberta Giannetty, předsedy Hongkongské asociace liniové lodní dopravy, dosahuje úroveň nepředvídatelnosti a chaosu historického maxima. Jednání mezi USA a Čínou sice minulý týden vedla k prozatímnímu příměří, ale pro firmy v první linii to nic nemění – pravidla se mění rychle a bez varování.

Zdroj: BurzovniSvet.cz

Nestabilita nutí firmy jednat bez jistoty

Podle Ricka Woldenberga, ředitele společnosti Learning Resources z Chicaga, se podmínky mění doslova „třikrát týdně“. Jeho firma, která vyrábí vzdělávací hračky, nemá žádnou jistotu, co bude platit v momentě, kdy zboží dorazí do přístavu. Americké rozhodnutí z počátku dubna zavést cla na většinu světového zboží vyvolalo v globálních dodavatelských řetězcích vlnu paniky. Lodní doprava, která zajišťuje přepravu 90 % veškerého zboží, se ocitla ve středu tohoto narušení.

Firmy reagují rychlým nákupem zásob a výrobci v Číně jedou na maximum. Americké firmy mezitím vyvíjejí tlak na přepravní společnosti, aby co nejvíce zboží doručily v časovém okně, které jim ještě zbývá. „Nevíme, co bude za pár týdnů. To velmi komplikuje plánování,“ řekl Jens Eskelund, prezident Evropské obchodní komory v Číně. Výsledkem je rostoucí neefektivita a vyšší náklady.

Lodní doprava jede dál navzdory krizím

Na palubě 302 metrů dlouhé lodi ONE Modern se přepravuje přibližně 7 000 kontejnerů – od oblečení po automobilové díly. Většina z nich míří do Spojených států. Navzdory omezením a celním hrozbám se posádka chová klidně. Tato odolnost je charakteristická pro celé odvětví, které přežilo pandemii covidu-19, blokádu Suezského průplavu i útoky v Rudém moři. „Lodní doprava se nezastavuje,“ připomíná Giannetta.

Trasa lodi z Hongkongu zahrnuje zastávky v několika čínských a jihokorejských přístavech, přechod přes Tichý oceán, průjezd Panamským průplavem a cílový přístav v Houstonu. Jde o desetitisíce kilometrů, které zboží musí urazit včas, aby se vyhnulo celním bariérám.

Advertisement

Zatímco plavby pokračují, americké firmy se snaží adaptovat. Woldenberg varuje, že některé z nich „prostě nepřežijí“. Hračkářský průmysl, z velké části závislý na výrobě v Číně, čelí zvlášť tvrdým dopadům. Až 80 % hraček prodávaných v USA se podle tamní asociace vyrábí právě tam.

Chcete využít této příležitosti?

Průmysl se brání, ale kapacity v USA chybí

Woldenberg, jehož firma zaměstnává 500 lidí v USA, se rozhodl Trumpovu administrativu kvůli celní politice zažalovat. I když dosáhl dočasného vítězství, verdikt byl pozastaven po vládním odvolání. „Museli jsme bojovat. Nehodlám se jen tak vzdát,“ říká. Firma se snaží přesunout část výroby mimo Čínu, ale podle Woldenberga je představa, že výroba bude plně přesunuta do USA, nereálná. V současnosti prostě neexistují potřebné kapacity ani infrastruktura.

Zdroj: Getty Images

Přesto prezident Trump tvrdí, že dopad cel není tak zásadní. Podle něj zboží, které lodě přivážejí, „většinou ani nepotřebujeme“. Dodal, že „děti si vystačí se dvěma panenkami místo třiceti“. V praxi to ale znamená jediné – nedostatek zboží a vyšší ceny.

Giannetta potvrzuje, že veškeré poplatky a cla se nakonec promítnou do cen pro spotřebitele. Woldenberg s tím souhlasí: „Je to jen jiný způsob, jak zdanit americkou veřejnost. My jsme se stali výběrčími daní.“

🐂💸 Bullionářovo suma sumárum

Současná situace v námořní dopravě odhaluje hlubokou zranitelnost globálních dodavatelských řetězců. Chaos a nejistota, které provázejí obchodní válku mezi USA a Čínou, mají přímý dopad nejen na firmy a jejich zaměstnance, ale i na každodenní život běžných spotřebitelů. Pro mnohé podniky se stává prioritou přežití – ať už přesunem výroby, nebo právními kroky. Lodní doprava mezitím zůstává jakýmsi tichým hrdinou této krize. Navzdory globálním otřesům pokračuje v pohybu a udržuje svět v chodu. Zda se podaří situaci stabilizovat, ukáže až čas. Jasné však je, že každé nové rozhodnutí na vládní úrovni se promítá s neuvěřitelnou rychlostí do reality těch, kdo pracují na moři i na pevnině.

V oranžových kombinézách začala zajišťovat loď k molu, zatímco tři jeřábníci se pustili do náročného úkolu: během necelých deseti hodin naložit a vyložit více než 700 kontejnerů. Tato operace není jen logistickou rutinou – je součástí mnohem většího závodu s časem. Po celém světě se firmy snaží dostat zboží z Číny do Spojených států před vypršením odkladu celních sazeb, který skončí 12. srpna.Situace na globálním trhu je napjatá. Podle Roberta Giannetty, předsedy Hongkongské asociace liniové lodní dopravy, dosahuje úroveň nepředvídatelnosti a chaosu historického maxima. Jednání mezi USA a Čínou sice minulý týden vedla k prozatímnímu příměří, ale pro firmy v první linii to nic nemění – pravidla se mění rychle a bez varování.Nestabilita nutí firmy jednat bez jistotyPodle Ricka Woldenberga, ředitele společnosti Learning Resources z Chicaga, se podmínky mění doslova „třikrát týdně“. Jeho firma, která vyrábí vzdělávací hračky, nemá žádnou jistotu, co bude platit v momentě, kdy zboží dorazí do přístavu. Americké rozhodnutí z počátku dubna zavést cla na většinu světového zboží vyvolalo v globálních dodavatelských řetězcích vlnu paniky. Lodní doprava, která zajišťuje přepravu 90 % veškerého zboží, se ocitla ve středu tohoto narušení.Firmy reagují rychlým nákupem zásob a výrobci v Číně jedou na maximum. Americké firmy mezitím vyvíjejí tlak na přepravní společnosti, aby co nejvíce zboží doručily v časovém okně, které jim ještě zbývá. „Nevíme, co bude za pár týdnů. To velmi komplikuje plánování,“ řekl Jens Eskelund, prezident Evropské obchodní komory v Číně. Výsledkem je rostoucí neefektivita a vyšší náklady.Lodní doprava jede dál navzdory krizímNa palubě 302 metrů dlouhé lodi ONE Modern se přepravuje přibližně 7 000 kontejnerů – od oblečení po automobilové díly. Většina z nich míří do Spojených států. Navzdory omezením a celním hrozbám se posádka chová klidně. Tato odolnost je charakteristická pro celé odvětví, které přežilo pandemii covidu-19, blokádu Suezského průplavu i útoky v Rudém moři. „Lodní doprava se nezastavuje,“ připomíná Giannetta.Trasa lodi z Hongkongu zahrnuje zastávky v několika čínských a jihokorejských přístavech, přechod přes Tichý oceán, průjezd Panamským průplavem a cílový přístav v Houstonu. Jde o desetitisíce kilometrů, které zboží musí urazit včas, aby se vyhnulo celním bariérám.Zatímco plavby pokračují, americké firmy se snaží adaptovat. Woldenberg varuje, že některé z nich „prostě nepřežijí“. Hračkářský průmysl, z velké části závislý na výrobě v Číně, čelí zvlášť tvrdým dopadům. Až 80 % hraček prodávaných v USA se podle tamní asociace vyrábí právě tam.Chcete využít této příležitosti?Průmysl se brání, ale kapacity v USA chybíWoldenberg, jehož firma zaměstnává 500 lidí v USA, se rozhodl Trumpovu administrativu kvůli celní politice zažalovat. I když dosáhl dočasného vítězství, verdikt byl pozastaven po vládním odvolání. „Museli jsme bojovat. Nehodlám se jen tak vzdát,“ říká. Firma se snaží přesunout část výroby mimo Čínu, ale podle Woldenberga je představa, že výroba bude plně přesunuta do USA, nereálná. V současnosti prostě neexistují potřebné kapacity ani infrastruktura.Přesto prezident Trump tvrdí, že dopad cel není tak zásadní. Podle něj zboží, které lodě přivážejí, „většinou ani nepotřebujeme“. Dodal, že „děti si vystačí se dvěma panenkami místo třiceti“. V praxi to ale znamená jediné – nedostatek zboží a vyšší ceny.Giannetta potvrzuje, že veškeré poplatky a cla se nakonec promítnou do cen pro spotřebitele. Woldenberg s tím souhlasí: „Je to jen jiný způsob, jak zdanit americkou veřejnost. My jsme se stali výběrčími daní.“🐂💸 Bullionářovo suma sumárumSoučasná situace v námořní dopravě odhaluje hlubokou zranitelnost globálních dodavatelských řetězců. Chaos a nejistota, které provázejí obchodní válku mezi USA a Čínou, mají přímý dopad nejen na firmy a jejich zaměstnance, ale i na každodenní život běžných spotřebitelů. Pro mnohé podniky se stává prioritou přežití – ať už přesunem výroby, nebo právními kroky. Lodní doprava mezitím zůstává jakýmsi tichým hrdinou této krize. Navzdory globálním otřesům pokračuje v pohybu a udržuje svět v chodu. Zda se podaří situaci stabilizovat, ukáže až čas. Jasné však je, že každé nové rozhodnutí na vládní úrovni se promítá s neuvěřitelnou rychlostí do reality těch, kdo pracují na moři i na pevnině.
Tagy: čínalodní dopravaobchodní válkaUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. 20. srpna – Na světě se objevují první barevné televize, přichází revoluce
      2. Šéf Booking.com vyzývá USA, aby turistům usnadnily návštěvu
      3. USA hrozí Rusku „přísnými“ cly a sankcemi kvůli válce na Ukrajině
      4. 19. srpna – Microsoft přebírá legendárního výrobce telefonů, Nokiu
      5. Akcie společnosti Baidu klesají po zveřejnění výsledků. Co trápí trhy
      Advertisement

      Breaking.

      23:52

      Rio Tinto překonává překážky, zvyšuje těžbu železné rudy o 6 %

      23:28

      NUBURU čelí poklesu akcií kvůli porušení pravidel burzy

      23:25

      Goldman Sachs posiluje pozici: Kupuje správce miliardových fondů

      23:22

      Smartphony poháněné AI lámou rekordy v globálních dodávkách

      23:17

      Technologické akcie táhnou americké indexy vzhůru, zlato zdražuje

      23:12

      Trh kryptoměn pod tlakem: Investoři hledají bezpečné útočiště

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Příležitost

      Taiwan Semiconductor Manufacturing bude hrát hlavní roli v AI

      13 října, 2025

      Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSM) je bezpochyby nejdůležitějším článkem globálního ekosystému výroby čipů. Zatímco poptávka po výpočetním výkonu a datových...

      Zdroj: Shutterstock

      Google Cloud opakovaně posiluje růst díky umělé inteligenci

      13 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Estee Lauder se nadechuje k růstu, Goldman Sachs vidí zlom v jejím oživení

      13 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Čínští roboti dobývají svět – Morgan Stanley sází na Inovance a Geekplus

      13 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Stříbro míří k ceně 100 dolarů. Analytici věří, že růst teprve začíná

      13 října, 2025

      IPO Radar.

      ALEC Holdings PJSC

      Datum IPO: 15 října, 2025
      Potenciální ocenění: 7 miliard AED (asi 1,91 miliardy USD)

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      Oracle: Nový kandidát na bilionový klub technologických gigantů

      12 října, 2025

      Cena stříbra směřuje k historickému průlomu po 45 letech čekání

      11 října, 2025

      S&P 500 uzavírá níže, investoři vstřebávají prohlášení Fedu

      9 října, 2025

      AstraZeneca uzavírá strategickou dohodu s Trumpem o cenách léků

      11 října, 2025

      Velké banky se ocitají pod tlakem: Trump mění pravidla hry ve Washingtonu

      9 října, 2025

      Embraer předpovídá přicházející výzvu pro duopol Boeing a Airbus

      12 října, 2025

      Index S&P 500 posiluje díky zmírnění obav z nové obchodní války

      13 října, 2025

      Donald Trump roznítil obavy z obchodní války mezi USA a Čínou

      10 října, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: BS
      IPO

      Klarna, Gemini Trust a Netskope přepsaly pravidla na burze

      7 října, 2025

      Zářijové týdny roku 2025 přinesly na světových kapitálových trzích nebývalou vlnu optimismu. Investoři se dočkali hned tří mimořádně sledovaných primárních...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.