Evropské společnosti v pondělí reagovaly na nejnovější obchodní salvu amerického prezidenta Donalda Trumpa, který pohrozil od srpna 30% clem na dovoz z EU, aniž by zmínil očekávané zvláštní zacházení pro odvětví jako automobilový průmysl nebo výroba lihovin.
Akcie automobilek v pondělí ráno oslabily, Volkswagen (ETR:VOWG_p), majitel Fiat-Jeep Stellantis (NYSE:STLA), Renault (EPA:RENA), BMW (ETR:BMWG), Mercedes-Benz (OTC:MBGAF) a Porsche zaznamenaly pokles kolem 1–2 %.
Trump v sobotu oznámil, že od 1. srpna plánuje uvalit 30% clo na dovoz z Mexika a Evropské unie, čímž zvýšil tlak na Brusel, aby se snažil dosáhnout dohody a odvrátil tak masivní ránu pro ekonomiku bloku.
30% clo se vztahuje „odděleně od všech odvětvových cel“, napsal Trump v dopise předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové, čímž naznačil, že současné clo ve výši 27,5 % na automobily, které platí od dubna, zůstane v platnosti.
Toto oznámení, které přišlo v době, kdy někteří představitelé v Bruselu doufali v dosažení pozitivnější dohody, vnáší další nejistotu do jednoho z největších obchodních partnerství na světě, jehož objem vzájemného obchodu s tovary dosáhl loni podle údajů USTR 975,9 miliardy dolarů.
„Největším problémem současné celní politiky je absence stabilního a předvídatelného celního rámce,“ uvedl analytik společnosti Metzler Equities Pal Skirta a dodal, že to značně komplikuje a prodražuje obchodní plánování a provoz.

Evropské společnosti v pondělí reagovaly na nejnovější obchodní salvu amerického prezidenta Donalda Trumpa, který pohrozil od srpna 30% clem na dovoz z EU, aniž by zmínil očekávané zvláštní zacházení pro odvětví jako automobilový průmysl nebo výroba lihovin.
Akcie automobilek v pondělí ráno oslabily, Volkswagen , majitel Fiat-Jeep Stellantis , Renault , BMW , Mercedes-Benz a Porsche zaznamenaly pokles kolem 1–2 %.
Trump v sobotu oznámil, že od 1. srpna plánuje uvalit 30% clo na dovoz z Mexika a Evropské unie, čímž zvýšil tlak na Brusel, aby se snažil dosáhnout dohody a odvrátil tak masivní ránu pro ekonomiku bloku.
30% clo se vztahuje „odděleně od všech odvětvových cel“, napsal Trump v dopise předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové, čímž naznačil, že současné clo ve výši 27,5 % na automobily, které platí od dubna, zůstane v platnosti.
Toto oznámení, které přišlo v době, kdy někteří představitelé v Bruselu doufali v dosažení pozitivnější dohody, vnáší další nejistotu do jednoho z největších obchodních partnerství na světě, jehož objem vzájemného obchodu s tovary dosáhl loni podle údajů USTR 975,9 miliardy dolarů.
„Největším problémem současné celní politiky je absence stabilního a předvídatelného celního rámce,“ uvedl analytik společnosti Metzler Equities Pal Skirta a dodal, že to značně komplikuje a prodražuje obchodní plánování a provoz.