Po pandemickém boomu Johnson & Johnson [JNJ] hledá nový motor růstu
Onkologie má do roku 2030 generovat 50 miliard dolarů
Firma investuje do ADC léčiv a strategických akvizic
Akcie opět nabírají sílu díky obnovené investorské důvěře
V posledních letech však její akcie neprožívaly nejlepší období. Po bouřlivém růstu během pandemie COVID-19 se výkon firmy na burze výrazně zklidnil a od roku 2022 investory spíše zklamává. Přesto se nyní začínají objevovat náznaky pozitivního obratu a analytici se opět dívají na tuto farmaceutickou ikonu s větším optimismem.
Zdroj: Shutterstock
Vakcína Jcovden byla jen krátkodobým tahounem
Johnson & Johnson se v roce 2021 dostala do středu pozornosti díky své vakcíně Jcovden, která byla jednou z mála připravených k masové distribuci v kritické fázi pandemie. Výnosy z tohoto produktu dosáhly tehdy více než 2 miliardy dolarů. I v roce 2022 se firmě téměř podařilo tento úspěch zopakovat. Od roku 2023 však poptávka po vakcíně prakticky zmizela. Ukázalo se, že Jcovden byl spíše dočasným řešením než dlouhodobým zdrojem tržeb.
Zároveň Johnson & Johnson čelila i dalším výzvám – příjmy z léků jako Remicade, Simponi nebo Imbruvica mírně, ale vytrvale klesaly. V součtu to znamenalo, že společnost neměla adekvátní náhradu za ztracené příjmy. Právě proto se její akcie od roku 2022 potýkaly s nejistotou a neplnily očekávání investorů.
Nová éra: Investice do ADC a onkologických léčiv
Situace se však začíná měnit. Johnson & Johnson se rozhodla výrazně investovat do onkologického segmentu, který považuje za svou klíčovou růstovou oblast pro následující dekádu. Společnost nejen vyvíjí vlastní inovativní léky proti rakovině, ale také kupuje slibné projekty. Jedním z nejvýznamnějších kroků bylo získání kandidátního léčiva ARX517 od firmy Ambrx Biopharma – jde o tzv. antibody-drug conjugate(ADC), tedy cílené léčivo pro léčbu rakoviny prostaty.
Cílem Johnson & Johnson je vytvořit široké a hluboké portfolio ADC léčiv. Podle Stefana Harta, ředitele pro onkologické inovace ve firmě, „rostoucí pipeline ADC terapeutik a externí spolupráce odráží naši investici a důvěru v budoucnost ADC technologií.“ Tato strategie naznačuje ambici stát se lídrem v tomto rychle se rozvíjejícím segmentu.
Do roku 2030 má onkologie tvořit polovinu tržeb
Johnson & Johnson očekává, že její onkologické portfolio bude do roku 2030 generovat až 50 miliard dolarů ročně, což by bylo více než dvojnásobek oproti 20 miliardám dolarů, které přinesla tato oblast v roce 2024. Pro srovnání: celkové tržby firmy se aktuálně pohybují těsně pod 90 miliardami dolarů. Pokud by se tyto odhady naplnily, stala by se onkologie klíčovým pilířem celého byznysu.
Vývoj akcií zatím začíná tyto ambice odrážet – cena akcie se od začátku roku postupně zvedá a tvoří nová vyšší minima i maxima. To naznačuje, že investoři si začínají všímat nové strategie a oceňují snahu firmy o restrukturalizaci portfolia směrem k oblastem s vyšším potenciálem.
Zdroj: Shutterstock
Johnson & Johnson má podle všeho znovu našlápnuto
Dlouhodobí investoři, kteří se nenechali odradit poklesem výnosů po pandemii, tak mohou být odměněni. Johnson & Johnson má nejen silnou dividendovou politiku(aktuální dividendový výnos činí 2,98 %), ale nyní i jasný plán, jak přetavit svou výzkumnou a kapitálovou sílu v nový růst. Onkologická léčiva nejsou jen módním trendem – jedná se o oblast s rostoucí poptávkou a vysokou přidanou hodnotou.
Přesun směrem k ADC technologiím zároveň reflektuje posun ve farmaceutickém průmyslu jako celku. Mnoho tradičních hráčů v odvětví se nyní snaží najít cestu k cílenější a efektivnější léčbě – a JNJ patří mezi ty, kteří v tomto směru udělali konkrétní a odvážné kroky.
Následující měsíce a roky tak budou rozhodující. Úspěch nezávisí jen na schválení jednotlivých léčiv, ale také na jejich uvedení na trh, přijetí zdravotními systémy a konkurenci. Pokud však Johnson & Johnson dokáže tuto složitou rovnováhu zvládnout, může se stát, že akcie společnosti zažijí podobnou éru růstu, jakou si prošly během pandemie – tentokrát však na udržitelnějším základu.
V posledních letech však její akcie neprožívaly nejlepší období. Po bouřlivém růstu během pandemie COVID-19 se výkon firmy na burze výrazně zklidnil a od roku 2022 investory spíše zklamává. Přesto se nyní začínají objevovat náznaky pozitivního obratu a analytici se opět dívají na tuto farmaceutickou ikonu s větším optimismem. Vakcína Jcovden byla jen krátkodobým tahounemJohnson & Johnson se v roce 2021 dostala do středu pozornosti díky své vakcíně Jcovden, která byla jednou z mála připravených k masové distribuci v kritické fázi pandemie. Výnosy z tohoto produktu dosáhly tehdy více než 2 miliardy dolarů. I v roce 2022 se firmě téměř podařilo tento úspěch zopakovat. Od roku 2023 však poptávka po vakcíně prakticky zmizela. Ukázalo se, že Jcovden byl spíše dočasným řešením než dlouhodobým zdrojem tržeb.Zároveň Johnson & Johnson čelila i dalším výzvám – příjmy z léků jako Remicade, Simponi nebo Imbruvica mírně, ale vytrvale klesaly. V součtu to znamenalo, že společnost neměla adekvátní náhradu za ztracené příjmy. Právě proto se její akcie od roku 2022 potýkaly s nejistotou a neplnily očekávání investorů.Nová éra: Investice do ADC a onkologických léčivSituace se však začíná měnit. Johnson & Johnson se rozhodla výrazně investovat do onkologického segmentu, který považuje za svou klíčovou růstovou oblast pro následující dekádu. Společnost nejen vyvíjí vlastní inovativní léky proti rakovině, ale také kupuje slibné projekty. Jedním z nejvýznamnějších kroků bylo získání kandidátního léčiva ARX517 od firmy Ambrx Biopharma – jde o tzv. antibody-drug conjugate , tedy cílené léčivo pro léčbu rakoviny prostaty.Cílem Johnson & Johnson je vytvořit široké a hluboké portfolio ADC léčiv. Podle Stefana Harta, ředitele pro onkologické inovace ve firmě, „rostoucí pipeline ADC terapeutik a externí spolupráce odráží naši investici a důvěru v budoucnost ADC technologií.“ Tato strategie naznačuje ambici stát se lídrem v tomto rychle se rozvíjejícím segmentu.Do roku 2030 má onkologie tvořit polovinu tržebJohnson & Johnson očekává, že její onkologické portfolio bude do roku 2030 generovat až 50 miliard dolarů ročně, což by bylo více než dvojnásobek oproti 20 miliardám dolarů, které přinesla tato oblast v roce 2024. Pro srovnání: celkové tržby firmy se aktuálně pohybují těsně pod 90 miliardami dolarů. Pokud by se tyto odhady naplnily, stala by se onkologie klíčovým pilířem celého byznysu.Vývoj akcií zatím začíná tyto ambice odrážet – cena akcie se od začátku roku postupně zvedá a tvoří nová vyšší minima i maxima. To naznačuje, že investoři si začínají všímat nové strategie a oceňují snahu firmy o restrukturalizaci portfolia směrem k oblastem s vyšším potenciálem.Johnson & Johnson má podle všeho znovu našlápnutoDlouhodobí investoři, kteří se nenechali odradit poklesem výnosů po pandemii, tak mohou být odměněni. Johnson & Johnson má nejen silnou dividendovou politiku , ale nyní i jasný plán, jak přetavit svou výzkumnou a kapitálovou sílu v nový růst. Onkologická léčiva nejsou jen módním trendem – jedná se o oblast s rostoucí poptávkou a vysokou přidanou hodnotou.Přesun směrem k ADC technologiím zároveň reflektuje posun ve farmaceutickém průmyslu jako celku. Mnoho tradičních hráčů v odvětví se nyní snaží najít cestu k cílenější a efektivnější léčbě – a JNJ patří mezi ty, kteří v tomto směru udělali konkrétní a odvážné kroky.Následující měsíce a roky tak budou rozhodující. Úspěch nezávisí jen na schválení jednotlivých léčiv, ale také na jejich uvedení na trh, přijetí zdravotními systémy a konkurenci. Pokud však Johnson & Johnson dokáže tuto složitou rovnováhu zvládnout, může se stát, že akcie společnosti zažijí podobnou éru růstu, jakou si prošly během pandemie – tentokrát však na udržitelnějším základu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky
Společnost Boeing, kdysi ikonický letecký gigant, který v uplynulých letech čelil rozsáhlým krizím, nyní podle analytiků vykazuje znaky stabilizace a...