Čistý zisk ČS vzrostl na 12,8 miliardy díky vyšším úrokovým výnosům
Úvěry domácnostem i firmám meziročně výrazně narostly
Počet poboček klesá, online bankovnictví využívá 2,5 milionu klientů
ČS zůstává největší bankou v ČR podle počtu klientů, Erste Group prosperuje (EBS.VI)
Podle neauditovaných konsolidovaných výsledků, které banka zveřejnila v tiskové zprávě, vzrostl čistý zisk meziročně o 3,3 % na 12,8 miliardy korun. Provozní zisk dosáhl 16,1 miliardy korun, což představuje nárůst o 5,8 %.
K vyšší ziskovosti přispěl především růst čistého úrokového výnosu, který meziročně vzrostl o 8,3 % na 20,6 miliardy korun. Důležitou roli sehrál objem poskytnutých úvěrů, jenž meziročně stoupl o 7,7 % na 1,15 bilionu korun. Banka si zároveň mírně polepšila i v čisté úrokové marži, která vzrostla z 1,95 % na 2,07 %. Naopak čistý zisk z obchodních operací poklesl o 14,3 % a činil 1,5 miliardy korun.
EBS.VI
Erste Group Bank AG
Vienna
79,50 €
1,05 €
1,30%
Zdroj: Shutterstock
Výrazný růst úvěrů i vkladů
Na straně úvěrů zaznamenala Česká spořitelna růst napříč všemi segmenty. Úvěry domácnostem vzrostly o 7,9 % na 717,7 miliardy korun, zejména díky vysoké poptávce po hypotékách. Také korporátní úvěry se zvýšily o 7,7 % na 427,3 miliardy korun, přičemž banka zaznamenala vyšší objemy u malých a středních podniků, ve financování komerčních nemovitostí i u úvěrů pro veřejný sektor.
Rostly rovněž závazky ke klientům, tedy vklady, které se meziročně zvýšily o 8,8 % na 1,627 bilionu korun. K růstu přispěly vklady domácností i firem, což podle banky odráží důvěru klientů v její služby i stabilitu české ekonomiky.
Menší, ale stále pozitivní růst vykázaly výnosy z poplatků a provizí, které se meziročně zvýšily o 2,5 % na 6,3 miliardy korun. Hlavním důvodem byly vyšší poplatky z transakcí s cennými papíry, především díky rostoucím prodejům podílových fondů. K růstu přispěly i poplatky za zprostředkování pojištění.
Úspory a digitalizace hrají stále větší roli
Podle Ivana Vondry, člena představenstva zodpovědného za finanční řízení, banka aktivně podporuje domácí ekonomiku v její fázi postupného oživování, což se odráží i ve výsledcích za první polovinu roku. Analytik XTB Tomáš Cverna poukázal na to, že ke mezikvartálnímu růstu zisku přispělo i snížení provozních nákladů a rozpuštění opravných položek. Navzdory určitému poklesu příjmů z poplatků zůstávají hlavním zdrojem příjmů úrokové výnosy.
Digitalizace služeb ČS postupuje rychlým tempem. On-line bankovnictví využívá již 2,5 milionu klientů, což odpovídá více než polovině celkové klientské základny, která ke konci června činila 4,6 milionu osob. To ukazuje na proměnu bankovního chování Čechů a rostoucí zájem o digitální řešení.
Rovněž stoupá počet aktivních platebních karet, jejichž počet vzrostl o 10,3 % na 4,2 milionu kusů, přičemž téměř 234 tisíc tvořily kreditní karty. Naopak klesá počet poboček a bankomatů – počet poboček se meziročně snížil o 20 na 336 a počet bankomatů a platbomatů poklesl o 78 na 1581. Tento trend reflektuje modernizační snahu banky a přesun mnoha služeb do online prostoru.
Zdroj: Shutterstock
Klíčová role v rámci skupiny Erste
Česká spořitelna je dceřinou společností rakouské Erste Group Bank (EBS.VI), která je jedním z nejvýznamnějších hráčů na bankovním trhu ve střední a východní Evropě. Výkonnost ČS tak má důležitý dopad nejen na český bankovní sektor, ale i na výsledky celé skupiny. Erste Group se dlouhodobě orientuje na stabilitu, organický růst a expanzi v regionech s rostoucí ekonomikou.
Výsledky ČS ukazují, že i přes mírné zpomalení růstu některých výnosových složek zůstává banka silná v klíčových oblastech, jako je úvěrová aktivita, úroková marže a důraz na digitalizaci. Tento výkon přispívá k udržení pozice největší banky v České republice podle počtu klientů, ale také k zajištění dlouhodobé udržitelnosti a konkurenceschopnosti na domácím trhu.
Podle neauditovaných konsolidovaných výsledků, které banka zveřejnila v tiskové zprávě, vzrostl čistý zisk meziročně o 3,3 % na 12,8 miliardy korun. Provozní zisk dosáhl 16,1 miliardy korun, což představuje nárůst o 5,8 %.K vyšší ziskovosti přispěl především růst čistého úrokového výnosu, který meziročně vzrostl o 8,3 % na 20,6 miliardy korun. Důležitou roli sehrál objem poskytnutých úvěrů, jenž meziročně stoupl o 7,7 % na 1,15 bilionu korun. Banka si zároveň mírně polepšila i v čisté úrokové marži, která vzrostla z 1,95 % na 2,07 %. Naopak čistý zisk z obchodních operací poklesl o 14,3 % a činil 1,5 miliardy korun. Výrazný růst úvěrů i vkladůNa straně úvěrů zaznamenala Česká spořitelna růst napříč všemi segmenty. Úvěry domácnostem vzrostly o 7,9 % na 717,7 miliardy korun, zejména díky vysoké poptávce po hypotékách. Také korporátní úvěry se zvýšily o 7,7 % na 427,3 miliardy korun, přičemž banka zaznamenala vyšší objemy u malých a středních podniků, ve financování komerčních nemovitostí i u úvěrů pro veřejný sektor.Rostly rovněž závazky ke klientům, tedy vklady, které se meziročně zvýšily o 8,8 % na 1,627 bilionu korun. K růstu přispěly vklady domácností i firem, což podle banky odráží důvěru klientů v její služby i stabilitu české ekonomiky.Menší, ale stále pozitivní růst vykázaly výnosy z poplatků a provizí, které se meziročně zvýšily o 2,5 % na 6,3 miliardy korun. Hlavním důvodem byly vyšší poplatky z transakcí s cennými papíry, především díky rostoucím prodejům podílových fondů. K růstu přispěly i poplatky za zprostředkování pojištění.Úspory a digitalizace hrají stále větší roliPodle Ivana Vondry, člena představenstva zodpovědného za finanční řízení, banka aktivně podporuje domácí ekonomiku v její fázi postupného oživování, což se odráží i ve výsledcích za první polovinu roku. Analytik XTB Tomáš Cverna poukázal na to, že ke mezikvartálnímu růstu zisku přispělo i snížení provozních nákladů a rozpuštění opravných položek. Navzdory určitému poklesu příjmů z poplatků zůstávají hlavním zdrojem příjmů úrokové výnosy.Digitalizace služeb ČS postupuje rychlým tempem. On-line bankovnictví využívá již 2,5 milionu klientů, což odpovídá více než polovině celkové klientské základny, která ke konci června činila 4,6 milionu osob. To ukazuje na proměnu bankovního chování Čechů a rostoucí zájem o digitální řešení.Rovněž stoupá počet aktivních platebních karet, jejichž počet vzrostl o 10,3 % na 4,2 milionu kusů, přičemž téměř 234 tisíc tvořily kreditní karty. Naopak klesá počet poboček a bankomatů – počet poboček se meziročně snížil o 20 na 336 a počet bankomatů a platbomatů poklesl o 78 na 1581. Tento trend reflektuje modernizační snahu banky a přesun mnoha služeb do online prostoru.Klíčová role v rámci skupiny ErsteČeská spořitelna je dceřinou společností rakouské Erste Group Bank , která je jedním z nejvýznamnějších hráčů na bankovním trhu ve střední a východní Evropě. Výkonnost ČS tak má důležitý dopad nejen na český bankovní sektor, ale i na výsledky celé skupiny. Erste Group se dlouhodobě orientuje na stabilitu, organický růst a expanzi v regionech s rostoucí ekonomikou.Výsledky ČS ukazují, že i přes mírné zpomalení růstu některých výnosových složek zůstává banka silná v klíčových oblastech, jako je úvěrová aktivita, úroková marže a důraz na digitalizaci. Tento výkon přispívá k udržení pozice největší banky v České republice podle počtu klientů, ale také k zajištění dlouhodobé udržitelnosti a konkurenceschopnosti na domácím trhu.