Estée Lauder (EL) zaznamenala ve 4. čtvrtletí pokles tržeb o 12 %
Upravený zisk na akcii spadl o 86 % na 0,09 USD
Společnost předpokládá, že v roce 2026 se tržby opět vrátí k růstu
Akcie kosmetického giganta během obchodování klesly až o 6,1 %, než se propad zmírnil na 4,3 %. Přestože výsledky překonaly velmi nízká očekávání analytiků, celkový obraz zůstává pro investory neuspokojivý. Firma čelí slabému globálnímu cestovnímu ruchu, zejména z Číny, a pokračujícímu poklesu poptávky na několika klíčových trzích.
Nový generální ředitel Stéphane de La Faverie, který se funkce ujal v lednu, však zdůraznil, že společnost je na cestě k transformaci. V rámci programu „Profit Recovery and Growth Plan“ již došlo k rozsáhlým úsporám a restrukturalizaci, která zahrnovala i propouštění tisíců zaměstnanců. Management věří, že tato opatření připraví půdu pro návrat k růstu v roce 2026.
Zdroj: Getty images
Slabé výsledky ve čtvrtém čtvrtletí
Ve čtvrtém čtvrtletí klesly tržby společnosti o 11,9 % na 3,41 miliardy USD, což odráží pokračující slabost zejména v segmentu cestovního retailu. Upravený zisk na akcii se propadl o 86 % na pouhých 0,09 USD, i když tato čísla byla stále mírně lepší, než očekávali analytici.
Regionálně se největší pokles projevil v Evropě, na Blízkém východě a v Africe, kde tržby při konstantním kurzu spadly o 24 %. Vedení to vysvětluje slabým mezinárodním cestováním, zejména nižším počtem čínských turistů, a také obtížným srovnáním s předchozím rokem, kdy došlo k mimořádnému doplnění zásob. V Americe tržby klesly o 5 % a v Asii a Tichomoří o 4 %, opět při konstantních měnových kurzech. To potvrzuje, že slabší poptávka není pouze regionálním jevem, ale širším problémem.
Navzdory nepříznivému vývoji společnost uvedla, že její upravené hrubé marže se v průběhu roku strukturálně zvýšily. To naznačuje, že úsporná opatření již začínají nést výsledky, i když se zatím plně neprojevila na úrovni tržeb.
Transformace pod vedením nového generálního ředitele
Stéphane de La Faverie převzal vedení společnosti s cílem provést hlubší restrukturalizaci. V únoru rozšířil program PRGP, který přinesl snížení počtu zaměstnanců o 5 800 až 7 000, což má zásadní dopad na nákladovou základnu. Tyto kroky jsou sice bolestivé, ale mají společnosti pomoci překonat slabé období a připravit se na návrat k růstu.
Nové vedení se soustředí nejen na úspory, ale také na efektivnější řízení dodavatelských řetězců a lepší kontrolu zásob, což je v kosmetickém odvětví klíčové. De La Faverie zdůraznil, že cílem není pouze krátkodobé snížení nákladů, ale dlouhodobé zlepšení ziskovosti a pružnosti byznysu.
Investoři však zůstávají opatrní. Přestože společnost vykazuje první známky stabilizace marží, stále je vzdálena návratu k růstu tržeb. Skepticismus trhu je patrný i na akciích – titul se sice zotavil z dubnových minim, ale i po posledních výsledcích se stále obchoduje přibližně o 76 % pod historickými maximy z počátku roku 2022.
Výhled: cesta k růstu zůstává trnitá
Vedení očekává, že rok 2026 přinese obrat a návrat k růstu tržeb v rozmezí 0–3 % při konstantních měnových kurzech. To je sice skromné číslo, ale znamená konec série meziročních poklesů. Pokud se podaří dále zvyšovat marže a udržet disciplínu v řízení nákladů, mohl by se postupně vrátit i růst zisků.
Výzvou zůstává vysoké ocenění akcií. Přestože titul dramaticky oslabil, stále se obchoduje za zhruba 40násobek očekávaných zisků, což je vzhledem k aktuálním výsledkům vysoký násobek. Investoři proto budou muset věřit, že transformace skutečně přinese vyšší profitabilitu a že firma dokáže znovu nastartovat poptávku na klíčových trzích.
Pro dlouhodobé akcionáře je proto zásadní otázkou, zda bude plán PRGP úspěšný a zda se podaří využít silných stránek značky k obnově dynamiky. Estée Lauder(EL) má stále globální jméno a silné portfolio značek, ale cesta k opětovnému růstu bude vyžadovat trpělivost.
Zdroj: Shutterstock
Akcie kosmetického giganta během obchodování klesly až o 6,1 %, než se propad zmírnil na 4,3 %. Přestože výsledky překonaly velmi nízká očekávání analytiků, celkový obraz zůstává pro investory neuspokojivý. Firma čelí slabému globálnímu cestovnímu ruchu, zejména z Číny, a pokračujícímu poklesu poptávky na několika klíčových trzích.Nový generální ředitel Stéphane de La Faverie, který se funkce ujal v lednu, však zdůraznil, že společnost je na cestě k transformaci. V rámci programu „Profit Recovery and Growth Plan“ již došlo k rozsáhlým úsporám a restrukturalizaci, která zahrnovala i propouštění tisíců zaměstnanců. Management věří, že tato opatření připraví půdu pro návrat k růstu v roce 2026.Slabé výsledky ve čtvrtém čtvrtletíVe čtvrtém čtvrtletí klesly tržby společnosti o 11,9 % na 3,41 miliardy USD, což odráží pokračující slabost zejména v segmentu cestovního retailu. Upravený zisk na akcii se propadl o 86 % na pouhých 0,09 USD, i když tato čísla byla stále mírně lepší, než očekávali analytici.Regionálně se největší pokles projevil v Evropě, na Blízkém východě a v Africe, kde tržby při konstantním kurzu spadly o 24 %. Vedení to vysvětluje slabým mezinárodním cestováním, zejména nižším počtem čínských turistů, a také obtížným srovnáním s předchozím rokem, kdy došlo k mimořádnému doplnění zásob. V Americe tržby klesly o 5 % a v Asii a Tichomoří o 4 %, opět při konstantních měnových kurzech. To potvrzuje, že slabší poptávka není pouze regionálním jevem, ale širším problémem.Navzdory nepříznivému vývoji společnost uvedla, že její upravené hrubé marže se v průběhu roku strukturálně zvýšily. To naznačuje, že úsporná opatření již začínají nést výsledky, i když se zatím plně neprojevila na úrovni tržeb.Chcete využít této příležitosti?Transformace pod vedením nového generálního řediteleStéphane de La Faverie převzal vedení společnosti s cílem provést hlubší restrukturalizaci. V únoru rozšířil program PRGP, který přinesl snížení počtu zaměstnanců o 5 800 až 7 000, což má zásadní dopad na nákladovou základnu. Tyto kroky jsou sice bolestivé, ale mají společnosti pomoci překonat slabé období a připravit se na návrat k růstu.Nové vedení se soustředí nejen na úspory, ale také na efektivnější řízení dodavatelských řetězců a lepší kontrolu zásob, což je v kosmetickém odvětví klíčové. De La Faverie zdůraznil, že cílem není pouze krátkodobé snížení nákladů, ale dlouhodobé zlepšení ziskovosti a pružnosti byznysu.Investoři však zůstávají opatrní. Přestože společnost vykazuje první známky stabilizace marží, stále je vzdálena návratu k růstu tržeb. Skepticismus trhu je patrný i na akciích – titul se sice zotavil z dubnových minim, ale i po posledních výsledcích se stále obchoduje přibližně o 76 % pod historickými maximy z počátku roku 2022. Výhled: cesta k růstu zůstává trnitáVedení očekává, že rok 2026 přinese obrat a návrat k růstu tržeb v rozmezí 0–3 % při konstantních měnových kurzech. To je sice skromné číslo, ale znamená konec série meziročních poklesů. Pokud se podaří dále zvyšovat marže a udržet disciplínu v řízení nákladů, mohl by se postupně vrátit i růst zisků.Výzvou zůstává vysoké ocenění akcií. Přestože titul dramaticky oslabil, stále se obchoduje za zhruba 40násobek očekávaných zisků, což je vzhledem k aktuálním výsledkům vysoký násobek. Investoři proto budou muset věřit, že transformace skutečně přinese vyšší profitabilitu a že firma dokáže znovu nastartovat poptávku na klíčových trzích.Pro dlouhodobé akcionáře je proto zásadní otázkou, zda bude plán PRGP úspěšný a zda se podaří využít silných stránek značky k obnově dynamiky. Estée Lauder má stále globální jméno a silné portfolio značek, ale cesta k opětovnému růstu bude vyžadovat trpělivost.
Meta Platforms zažila ve čtvrtek výrazný nárůst pozornosti investorů poté, co agentura Bloomberg zveřejnila informaci, že vedení společnosti zvažuje razantní...
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...