Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost poskytující SaaS ERP software pro e-commerce

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    BTGO Bude oznámeno

    Americká společnost specializující se na bezpečné úschovy kryptoměn

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka zaměřená na půjčky, kreditní karty a spoření

    TBA Bude oznámeno

    Americká technologická společnost zaměřená na cloudovou datovou platformu

    TBA Bude oznámeno

    Největší indický telekomunikační operátor a digitální ekosystém

    TBA Bude oznámeno

    Indický výrobce elektromobilů a řešení pro elektrickou mobilitu

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost poskytující SaaS ERP software pro e-commerce

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    BTGO Bude oznámeno

    Americká společnost specializující se na bezpečné úschovy kryptoměn

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka zaměřená na půjčky, kreditní karty a spoření

    TBA Bude oznámeno

    Americká technologická společnost zaměřená na cloudovou datovou platformu

    TBA Bude oznámeno

    Největší indický telekomunikační operátor a digitální ekosystém

    TBA Bude oznámeno

    Indický výrobce elektromobilů a řešení pro elektrickou mobilitu

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Jak největší světoví výrobci automobilů zaostali v oblasti softwaru

Automobilový průmysl prochází zásadní transformací, která mění jeho tradičně hardwarově orientovaný charakter směrem k softwarově definovaným vozidlům.

David Škvára Autor: David Škvára
30 srpna, 2025
5 min. čtení
Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Největší světoví výrobci automobilů, včetně takových gigantů jako Toyota (TM), Volkswagen nebo Mercedes-Benz, však v této oblasti výrazně zaostávají za novými hráči na trhu. Podle každoročního „indexu digitálních automobilek“ společnosti Gartner, který porovnává automobilky podle jejich potenciálu zpeněžit svůj software, dominují první pětce Tesla (TSLA) a čínské značky, včetně Nio (NIO), Xiaomi (XIACF) a Xpeng (XPEV).

Tato situace je o to překvapivější, že tradiční automobilky investují do vývoje softwaru miliardy dolarů a najímají tisíce specialistů z technologických gigantů. General Motors (GM) se umístil teprve na devátém místě, Mercedes-Benz (MBG.DE) na 13. pozici a Toyota (TM) dokonce až na 21. místě. Experti varují, že automobilový průmysl se pravděpodobně vydá stejným směrem jako smartphony a počítače, kde nakonec bude softwarový prostor ovládat malý počet operačních systémů, podobně jako iOS a Android.

Zdroj: Shutterstock

Toyota bojuje s komplexností vlastního softwarového systému

Toyota před deseti lety začala najímat desítky odborníků z Googlu (GOOGL) a dalších technologických gigantů, aby přesunula své vývojové úsilí z hardwaru na umělou inteligenci a software. Cílem bylo vytvořit centralizovaný počítačový systém, který by ovládal vše od převodovky, brzd a řízení až po asistované řízení a infotainmentové funkce. Výsledky tohoto dlouholetého úsilí však zklamaly očekávání.

Softwarová platforma známá jako Arene bude pohánět pouze infotainment systém a pokročilé bezpečnostní technologie v sportovním užitkovém vozidle RAV4, které bude uvedeno na trh později v tomto roce. Není jasné, kdy bude plně integrovaný systém dokončen. I vlastní vedoucí pracovníci Toyoty přiznávají, že první verze zdaleka není převratná. John Absmeier, technologický ředitel společnosti Woven by Toyota, otevřeně přiznal: „Není to žádný velký průlom.“

Ještě kritičtější byl anonymní softwarový inženýr společnosti Woven, který pro Financial Times uvedl, že Arene je „hrozné“ a „plné chyb“. Podle jeho slov to není operační systém, ale pouze sada nástrojů. Tato kritika odhaluje hluboké problémy v přístupu tradičních automobilek k vývoju softwaru, kde se střetává konzervativní kultura založená na konsensu s potřebou rychlých inovací typických pro technologický sektor.

Evropští výrobci čelí podobným výzvám

Volvo Cars představuje další příklad problémů, s nimiž se potykají tradiční evropští výrobci. Společnost v roce 2022 přijala bývalého šéfa společnosti Dyson Jima Rowana jako generálního ředitele, přičemž její čínská mateřská společnost Geely usoudila, že k dohledu nad digitální transformací je zapotřebí generální ředitel z mimo automobilového průmyslu. I přes toto strategické rozhodnutí byl vývoj nového centralizovaného výpočetního systému pro vlajkovou loď EX90 provázen zpožděními a rostoucími náklady.

Advertisement

Na konci března společnost Volvo Cars oznámila Rowanův odchod a opětovné přijetí bývalého šéfa Håkana Samuelssona. Lidé blízcí společnosti tvrdí, že Samuelsson se vrátil, aby oživil skupinu „pohřbenou“ v obrovských vývojových nákladech na model EX90 a jeho softwarový systém. Okamžitě oznámil globální propuštění 3 000 zaměstnanců a jednorázový náklad ve výši 1,2 miliardy dolarů, který byl z velké části způsoben dvouletým zpožděním modelu EX90.

Samuelsson upozorňuje, že společnost může i v budoucnu čelit novým softwarovým problémům, a to i po snahách o snížení složitosti softwaru a posílení testovacích standardů. „Při zavádění softwaru samozřejmě vždy existuje riziko chyb,“ říká. „Ale v posledních dvou letech jsme měli úroveň, která byla příliš vysoká a pro zákazníky nepřijatelná.“

Chcete využít této příležitosti?

Technické výzvy přechodu na elektromobily

Elektromobily vyžadují větší výpočetní výkon než vozidla se spalovacím motorem, aby mohly řídit baterie a další funkce, jako je rekuperativní brzdění. To znamená, že elektronické řídicí jednotky s vlastním vestavěným softwarem musí být nahrazeny „zónovou architekturou“, která řídí funkce vozidla na základě jednotlivých zón, kde jsou elektronické komponenty seskupeny v oddělených oblastech každého vozidla.

Zdroj: Shutterstock

Tato architektura nejen umožňuje konsolidaci softwaru, ale také snižuje složitość kabeláže a hmotnost vozidla, což vede k podstatným úsporám nákladů. Pomalý přechod na elektromobily u tradičních výrobců automobilů – zejména u Toyoty, která očekává, že hybridní technologie vydrží déle než většina ostatních – však brzdí jejich snahy o vývoj nejlepšího softwaru ve své třídě.

Vybavení vozidla výpočetním výkonem, který daleko přesahuje současné požadavky, také není v souladu s dlouhodobým a velmi úspěšným systémem just-in-time výroby společnosti Toyota, jehož cílem je minimalizovat plýtvání. Absmeier ze společnosti Woven říká, že změna architektury není z technologického hlediska tak obtížná, ale výzvou je přizpůsobit ji konstrukčním a výrobním procesům zaměřeným na tradiční vozidla.

Navzdory velkým obtížím automobilky po celém světě nadále investují miliardy do vývoje softwaru. BMW (BMWYY) v září představí svou platformu Neue Klasse, zónový architektonický systém, který bude základem nové generace elektromobilů s delším dojezdem, rychlejším nabíjením a vylepšenými softwarovými funkcemi. Zahrnuje čtyři „supermozky“, které výrazně zlepšují komunikaci uvnitř vozidla a poskytují více než 20krát vyšší výpočetní výkon než současné vozy. BMW plánuje do roku 2027 uvést 40 nových modelů a aktualizací modelů.

Největší světoví výrobci automobilů, včetně takových gigantů jako Toyota , Volkswagen nebo Mercedes-Benz, však v této oblasti výrazně zaostávají za novými hráči na trhu. Podle každoročního „indexu digitálních automobilek“ společnosti Gartner, který porovnává automobilky podle jejich potenciálu zpeněžit svůj software, dominují první pětce Tesla a čínské značky, včetně Nio , Xiaomi a Xpeng .Tato situace je o to překvapivější, že tradiční automobilky investují do vývoje softwaru miliardy dolarů a najímají tisíce specialistů z technologických gigantů. General Motors se umístil teprve na devátém místě, Mercedes-Benz na 13. pozici a Toyota dokonce až na 21. místě. Experti varují, že automobilový průmysl se pravděpodobně vydá stejným směrem jako smartphony a počítače, kde nakonec bude softwarový prostor ovládat malý počet operačních systémů, podobně jako iOS a Android.Toyota bojuje s komplexností vlastního softwarového systémuToyota před deseti lety začala najímat desítky odborníků z Googlu a dalších technologických gigantů, aby přesunula své vývojové úsilí z hardwaru na umělou inteligenci a software. Cílem bylo vytvořit centralizovaný počítačový systém, který by ovládal vše od převodovky, brzd a řízení až po asistované řízení a infotainmentové funkce. Výsledky tohoto dlouholetého úsilí však zklamaly očekávání.Softwarová platforma známá jako Arene bude pohánět pouze infotainment systém a pokročilé bezpečnostní technologie v sportovním užitkovém vozidle RAV4, které bude uvedeno na trh později v tomto roce. Není jasné, kdy bude plně integrovaný systém dokončen. I vlastní vedoucí pracovníci Toyoty přiznávají, že první verze zdaleka není převratná. John Absmeier, technologický ředitel společnosti Woven by Toyota, otevřeně přiznal: „Není to žádný velký průlom.“Ještě kritičtější byl anonymní softwarový inženýr společnosti Woven, který pro Financial Times uvedl, že Arene je „hrozné“ a „plné chyb“. Podle jeho slov to není operační systém, ale pouze sada nástrojů. Tato kritika odhaluje hluboké problémy v přístupu tradičních automobilek k vývoju softwaru, kde se střetává konzervativní kultura založená na konsensu s potřebou rychlých inovací typických pro technologický sektor.Evropští výrobci čelí podobným výzvámVolvo Cars představuje další příklad problémů, s nimiž se potykají tradiční evropští výrobci. Společnost v roce 2022 přijala bývalého šéfa společnosti Dyson Jima Rowana jako generálního ředitele, přičemž její čínská mateřská společnost Geely usoudila, že k dohledu nad digitální transformací je zapotřebí generální ředitel z mimo automobilového průmyslu. I přes toto strategické rozhodnutí byl vývoj nového centralizovaného výpočetního systému pro vlajkovou loď EX90 provázen zpožděními a rostoucími náklady.Na konci března společnost Volvo Cars oznámila Rowanův odchod a opětovné přijetí bývalého šéfa Håkana Samuelssona. Lidé blízcí společnosti tvrdí, že Samuelsson se vrátil, aby oživil skupinu „pohřbenou“ v obrovských vývojových nákladech na model EX90 a jeho softwarový systém. Okamžitě oznámil globální propuštění 3 000 zaměstnanců a jednorázový náklad ve výši 1,2 miliardy dolarů, který byl z velké části způsoben dvouletým zpožděním modelu EX90.Samuelsson upozorňuje, že společnost může i v budoucnu čelit novým softwarovým problémům, a to i po snahách o snížení složitosti softwaru a posílení testovacích standardů. „Při zavádění softwaru samozřejmě vždy existuje riziko chyb,“ říká. „Ale v posledních dvou letech jsme měli úroveň, která byla příliš vysoká a pro zákazníky nepřijatelná.“Chcete využít této příležitosti?Technické výzvy přechodu na elektromobilyElektromobily vyžadují větší výpočetní výkon než vozidla se spalovacím motorem, aby mohly řídit baterie a další funkce, jako je rekuperativní brzdění. To znamená, že elektronické řídicí jednotky s vlastním vestavěným softwarem musí být nahrazeny „zónovou architekturou“, která řídí funkce vozidla na základě jednotlivých zón, kde jsou elektronické komponenty seskupeny v oddělených oblastech každého vozidla.Tato architektura nejen umožňuje konsolidaci softwaru, ale také snižuje složitość kabeláže a hmotnost vozidla, což vede k podstatným úsporám nákladů. Pomalý přechod na elektromobily u tradičních výrobců automobilů – zejména u Toyoty, která očekává, že hybridní technologie vydrží déle než většina ostatních – však brzdí jejich snahy o vývoj nejlepšího softwaru ve své třídě.Vybavení vozidla výpočetním výkonem, který daleko přesahuje současné požadavky, také není v souladu s dlouhodobým a velmi úspěšným systémem just-in-time výroby společnosti Toyota, jehož cílem je minimalizovat plýtvání. Absmeier ze společnosti Woven říká, že změna architektury není z technologického hlediska tak obtížná, ale výzvou je přizpůsobit ji konstrukčním a výrobním procesům zaměřeným na tradiční vozidla.Navzdory velkým obtížím automobilky po celém světě nadále investují miliardy do vývoje softwaru. BMW v září představí svou platformu Neue Klasse, zónový architektonický systém, který bude základem nové generace elektromobilů s delším dojezdem, rychlejším nabíjením a vylepšenými softwarovými funkcemi. Zahrnuje čtyři „supermozky“, které výrazně zlepšují komunikaci uvnitř vozidla a poskytují více než 20krát vyšší výpočetní výkon než současné vozy. BMW plánuje do roku 2027 uvést 40 nových modelů a aktualizací modelů.
Tagy: automobilyevsoftware

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Ford chystá dostupný elektrický pickup a revoluci ve výrobě, akcie prudce rostou
      2. 24. srpna – Gigant Volkswagen a jeho skandální aféra Dieselgate
      3. Pokles akcií IBM otevírá dveře investorům, analytici věří v růst díky cloudu a AI
      4. AI otřásá softwarovým sektorem a nahrává růstu hardwarových firem
      5. 22. srpna – Uber mění svět taxislužeb – a rozhodně ne jen jednou
      6. Tesla vs. Alphabet: Kdo má navrch v závodě o autonomní mobilitu?
      7. Toyota v Kolíně mírně zvýšila zisk i tržby díky růstu hybridní výroby
      Advertisement

      Breaking.

      08:58

      ASML překonává očekávání: Čína posiluje pozici klíčového trhu

      08:53

      Luxusní gigant LVMH na vzestupu: Tržby přinášejí naději investorům

      08:46

      Tchajwanské trhy čelí propadům, optoelektronika v čele ztrát

      08:42

      Capita snižuje pokutu za kyberútok, míří k finanční stabilitě

      08:36

      Rakuten míří na americký trh s IPO kreditních karet

      08:32

      Sulzer čelí výzvám: Různé trhy, různé výsledky objednávek

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      JPMorgan věří v DoorDash. Po akvizici Deliveroo cílí na rekordní růst akcií

      14 října, 2025

      Investiční banka JPMorgan zveřejnila optimistický výhled pro společnost DoorDash, předního hráče v oblasti rozvozu jídla, poté co firma dokončila akvizici...

      Zdroj: Bloomberg

      Akcie Papa John’s prudce rostou. Na trhu sílí spekulace o převzetí

      14 října, 2025

      Klenot mezi technologickými IPO – společnost JST Group míří na burzu

      14 října, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Partnerství OpenAI a Broadcom mění měřítka umělé inteligence

      14 října, 2025
      Zdroj: Bloomberg

      RBC věří v silný návrat Sprouts Farmers Market a výrazný růst akcií

      14 října, 2025

      IPO Radar.

      JST Group Corporation Limited

      Datum IPO: 21 října, 2025
      Potenciální ocenění: HK$8 miliard (přibližně 1 miliarda USD)

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      S&P 500 posiluje, Powell z Fedu naznačuje uvolnění měnové politiky

      14 října, 2025

      Akcie posilují díky naději na uklidnění napětí mezi USA a Čínou

      13 října, 2025

      AstraZeneca uzavírá strategickou dohodu s Trumpem o cenách léků

      11 října, 2025

      Index S&P 500 posiluje díky zmírnění obav z nové obchodní války

      13 října, 2025

      Cena stříbra směřuje k historickému průlomu po 45 letech čekání

      11 října, 2025

      S&P 500 klesá poté, co Trump varoval Čínu o zákazu dovozu kuchyňského oleje

      14 října, 2025

      Tesla stojí před klíčovým soudem, Musk bojuje o miliardový balíček odměn

      15 října, 2025

      Embraer předpovídá přicházející výzvu pro duopol Boeing a Airbus

      12 října, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Burzovní svět
      Akcie

      Tři hvězdné IPO roku 2025: od čínských elektromobilů po evropské alarmy

      14 října, 2025

      Po dvou letech opatrnosti se globální trh s primárními emisemi (IPO) znovu probouzí. Rok 2025 přinesl několik mimořádně úspěšných debutů,...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.