Falešné e-shopy napodobují známé značky a lákají na obří slevy
Podvodníci využívají reklamy na Facebooku cílené na mobilní uživatele
Reakce kontrolních orgánů i platforem je pomalá a nedostatečná
Svaz vyzývá k legislativní změně a účinnějšímu postihu podvodníků
Podle informací Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR už tyto podvodné weby připravily o peníze tisíce lidí. Mezi zasažené značky patří například Sportisimo, Tescoma či Super Zoo. Přestože obchodníci i svaz podali trestní oznámení a kontaktovali příslušné instituce, reakce kontrolních orgánů i platforem, kde podvodníci působí, je zatím velmi pomalá.
<!– DIP popup–>
Jak falešné e-shopy fungují
Podvodníci využívají především reklamy na sociální síti Facebook, které se zobrazují zejména uživatelům mobilních telefonů. Tyto reklamy lákají na neuvěřitelné slevy v rozmezí 70 až 90 procent na celý sortiment. Odkazy směřují na stránky, které jsou vizuálně velmi podobné originálním e-shopům. Zákazníci si tam zboží objednají, zaplatí, ale žádného produktu se už nedočkají. Veškerá komunikace následně končí a lidé přicházejí o své peníze.
Zdroj: Shutterstock
Prezident svazu Tomáš Prouza označil tuto novou vlnu podvodů za jednu z nejsofistikovanějších, jaké se dosud objevily. Podvodné weby jsou podle něj zpracované velmi profesionálně a jediným jasným varováním jsou právě nereálné slevy. Tento způsob klamání spotřebitelů je proto obzvlášť nebezpečný.
Kritika pomalé reakce institucí
Na problém upozornily samotné e-shopy i Svaz obchodu a cestovního ruchu. Obrátily se na Českou obchodní inspekci (ČOI), Facebook i správce doménového systému. Došlo také k podání trestních oznámení. Podle Luboše Rejchrta, jednatele společnosti provozující Super Zoo, je však reakce ze strany institucí stále nedostatečná.
Rejchrt popsal, že podvodníci vytvořili věrnou kopii webu Super Zoo a neustále mění domény, na kterých jej provozují. Podle něj by bylo na místě, aby kontrolní orgány zasáhly okamžitě, zablokovaly podvodné stránky a důrazně varovaly spotřebitele. Zároveň by měl Facebook stáhnout reklamy, které na falešné e-shopy odkazují. Zatím však podle něj k adekvátním krokům nedošlo, a okrádání zákazníků tak pokračuje.
Svaz proto očekává, že podobných případů bude v budoucnu přibývat. Vyzývá proto ČOI, aby aktivně plnila svou kontrolní i vzdělávací úlohu a lépe chránila české spotřebitele před podvodníky.
Potřeba legislativních změn a efektivnější kontroly
Podle Tomáše Prouzy je současný právní rámec nedostatečný. Neumožňuje totiž podvodné stránky účinně blokovat ani donutit platformy, jako je Facebook, aby okamžitě odstranily reklamy na zjevně nelegální e-shopy. Svaz proto navrhuje, aby ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s ministerstvem spravedlnosti, Policií ČR, zástupci podnikatelů i spotřebitelů připravilo rychlou revizi legislativy. Ta by měla zajistit možnost efektivního postihu podvodníků a účinnější ochranu zákazníků.
Na nedostatečnou kontrolu zahraničních on-line tržišť ze strany ČOI dlouhodobě upozorňuje také Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Podle ní inspekce nedokáže pružně reagovat na množství podnětů a spotřebitelských stížností, které se přeshraničních platforem týkají.
Z oficiálních čísel ČOI vyplývá, že problémy jsou na českém on-line trhu skutečně rozsáhlé. Loni inspekce zjistila porušení zákona u přibližně 82 procent kontrolovaných e-shopů. Celkem udělila 907 pokut v souhrnné výši 15,6 milionu korun. Nejčastějším prohřeškem bylo nedostatečné informování zákazníků o jejich právech, zejména o možnostech reklamace.
Zdroj: Shutterstock
Další souvislosti a dopady
Falešné e-shopy zároveň výrazně podrývají důvěru spotřebitelů v online nakupování. Pokud zákazníci opakovaně narazí na podvodné stránky, může to vést k celkovému poklesu ochoty nakupovat přes internet, což se negativně dotýká i poctivých obchodníků.
Problém je také v rychlosti, s jakou podvodníci dokážou měnit domény a přizpůsobovat své weby. Tato flexibilita ztěžuje jejich odhalení a účinné zablokování. Proto je důležité, aby kontrolní orgány spolupracovaly s poskytovateli internetu i bankami a hledaly cesty, jak podvody zastavit dříve, než dojde k rozsáhlým škodám.
Z pohledu zákazníků je zásadní zvýšit povědomí o varovných signálech. Extrémní slevy, nedostatek kontaktních údajů či absence bezpečnostních certifikátů na stránkách by měly být jasným varováním. Edukace veřejnosti může být rychlým a účinným nástrojem, který pomůže zabránit dalším obětem.
Pokud se podaří propojit legislativní změny, efektivní dohled institucí a osvětu spotřebitelů, lze očekávat postupné omezení těchto podvodných praktik. Klíčové však bude, aby k těmto změnám došlo rychle, protože podvodníci využívají každou mezeru v systému a škody na straně spotřebitelů už nyní dosahují značného rozsahu.
Podle informací Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR už tyto podvodné weby připravily o peníze tisíce lidí. Mezi zasažené značky patří například Sportisimo, Tescoma či Super Zoo. Přestože obchodníci i svaz podali trestní oznámení a kontaktovali příslušné instituce, reakce kontrolních orgánů i platforem, kde podvodníci působí, je zatím velmi pomalá.<!– DIP popup–>Jak falešné e-shopy fungujíPodvodníci využívají především reklamy na sociální síti Facebook, které se zobrazují zejména uživatelům mobilních telefonů. Tyto reklamy lákají na neuvěřitelné slevy v rozmezí 70 až 90 procent na celý sortiment. Odkazy směřují na stránky, které jsou vizuálně velmi podobné originálním e-shopům. Zákazníci si tam zboží objednají, zaplatí, ale žádného produktu se už nedočkají. Veškerá komunikace následně končí a lidé přicházejí o své peníze.Prezident svazu Tomáš Prouza označil tuto novou vlnu podvodů za jednu z nejsofistikovanějších, jaké se dosud objevily. Podvodné weby jsou podle něj zpracované velmi profesionálně a jediným jasným varováním jsou právě nereálné slevy. Tento způsob klamání spotřebitelů je proto obzvlášť nebezpečný.Kritika pomalé reakce institucíNa problém upozornily samotné e-shopy i Svaz obchodu a cestovního ruchu. Obrátily se na Českou obchodní inspekci , Facebook i správce doménového systému. Došlo také k podání trestních oznámení. Podle Luboše Rejchrta, jednatele společnosti provozující Super Zoo, je však reakce ze strany institucí stále nedostatečná.Rejchrt popsal, že podvodníci vytvořili věrnou kopii webu Super Zoo a neustále mění domény, na kterých jej provozují. Podle něj by bylo na místě, aby kontrolní orgány zasáhly okamžitě, zablokovaly podvodné stránky a důrazně varovaly spotřebitele. Zároveň by měl Facebook stáhnout reklamy, které na falešné e-shopy odkazují. Zatím však podle něj k adekvátním krokům nedošlo, a okrádání zákazníků tak pokračuje.Svaz proto očekává, že podobných případů bude v budoucnu přibývat. Vyzývá proto ČOI, aby aktivně plnila svou kontrolní i vzdělávací úlohu a lépe chránila české spotřebitele před podvodníky.Chcete využít této příležitosti?Potřeba legislativních změn a efektivnější kontrolyPodle Tomáše Prouzy je současný právní rámec nedostatečný. Neumožňuje totiž podvodné stránky účinně blokovat ani donutit platformy, jako je Facebook, aby okamžitě odstranily reklamy na zjevně nelegální e-shopy. Svaz proto navrhuje, aby ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s ministerstvem spravedlnosti, Policií ČR, zástupci podnikatelů i spotřebitelů připravilo rychlou revizi legislativy. Ta by měla zajistit možnost efektivního postihu podvodníků a účinnější ochranu zákazníků.Na nedostatečnou kontrolu zahraničních on-line tržišť ze strany ČOI dlouhodobě upozorňuje také Asociace pro elektronickou komerci . Podle ní inspekce nedokáže pružně reagovat na množství podnětů a spotřebitelských stížností, které se přeshraničních platforem týkají.Z oficiálních čísel ČOI vyplývá, že problémy jsou na českém on-line trhu skutečně rozsáhlé. Loni inspekce zjistila porušení zákona u přibližně 82 procent kontrolovaných e-shopů. Celkem udělila 907 pokut v souhrnné výši 15,6 milionu korun. Nejčastějším prohřeškem bylo nedostatečné informování zákazníků o jejich právech, zejména o možnostech reklamace.Další souvislosti a dopadyFalešné e-shopy zároveň výrazně podrývají důvěru spotřebitelů v online nakupování. Pokud zákazníci opakovaně narazí na podvodné stránky, může to vést k celkovému poklesu ochoty nakupovat přes internet, což se negativně dotýká i poctivých obchodníků.Problém je také v rychlosti, s jakou podvodníci dokážou měnit domény a přizpůsobovat své weby. Tato flexibilita ztěžuje jejich odhalení a účinné zablokování. Proto je důležité, aby kontrolní orgány spolupracovaly s poskytovateli internetu i bankami a hledaly cesty, jak podvody zastavit dříve, než dojde k rozsáhlým škodám.Z pohledu zákazníků je zásadní zvýšit povědomí o varovných signálech. Extrémní slevy, nedostatek kontaktních údajů či absence bezpečnostních certifikátů na stránkách by měly být jasným varováním. Edukace veřejnosti může být rychlým a účinným nástrojem, který pomůže zabránit dalším obětem.Pokud se podaří propojit legislativní změny, efektivní dohled institucí a osvětu spotřebitelů, lze očekávat postupné omezení těchto podvodných praktik. Klíčové však bude, aby k těmto změnám došlo rychle, protože podvodníci využívají každou mezeru v systému a škody na straně spotřebitelů už nyní dosahují značného rozsahu.