Falešné e-shopy napodobují známé značky a lákají na obří slevy
Podvodníci využívají reklamy na Facebooku cílené na mobilní uživatele
Reakce kontrolních orgánů i platforem je pomalá a nedostatečná
Svaz vyzývá k legislativní změně a účinnějšímu postihu podvodníků
Podle informací Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR už tyto podvodné weby připravily o peníze tisíce lidí. Mezi zasažené značky patří například Sportisimo, Tescoma či Super Zoo. Přestože obchodníci i svaz podali trestní oznámení a kontaktovali příslušné instituce, reakce kontrolních orgánů i platforem, kde podvodníci působí, je zatím velmi pomalá.
<!– DIP popup–>
Jak falešné e-shopy fungují
Podvodníci využívají především reklamy na sociální síti Facebook, které se zobrazují zejména uživatelům mobilních telefonů. Tyto reklamy lákají na neuvěřitelné slevy v rozmezí 70 až 90 procent na celý sortiment. Odkazy směřují na stránky, které jsou vizuálně velmi podobné originálním e-shopům. Zákazníci si tam zboží objednají, zaplatí, ale žádného produktu se už nedočkají. Veškerá komunikace následně končí a lidé přicházejí o své peníze.
Zdroj: Shutterstock
Prezident svazu Tomáš Prouza označil tuto novou vlnu podvodů za jednu z nejsofistikovanějších, jaké se dosud objevily. Podvodné weby jsou podle něj zpracované velmi profesionálně a jediným jasným varováním jsou právě nereálné slevy. Tento způsob klamání spotřebitelů je proto obzvlášť nebezpečný.
Kritika pomalé reakce institucí
Na problém upozornily samotné e-shopy i Svaz obchodu a cestovního ruchu. Obrátily se na Českou obchodní inspekci (ČOI), Facebook i správce doménového systému. Došlo také k podání trestních oznámení. Podle Luboše Rejchrta, jednatele společnosti provozující Super Zoo, je však reakce ze strany institucí stále nedostatečná.
Rejchrt popsal, že podvodníci vytvořili věrnou kopii webu Super Zoo a neustále mění domény, na kterých jej provozují. Podle něj by bylo na místě, aby kontrolní orgány zasáhly okamžitě, zablokovaly podvodné stránky a důrazně varovaly spotřebitele. Zároveň by měl Facebook stáhnout reklamy, které na falešné e-shopy odkazují. Zatím však podle něj k adekvátním krokům nedošlo, a okrádání zákazníků tak pokračuje.
Svaz proto očekává, že podobných případů bude v budoucnu přibývat. Vyzývá proto ČOI, aby aktivně plnila svou kontrolní i vzdělávací úlohu a lépe chránila české spotřebitele před podvodníky.
Potřeba legislativních změn a efektivnější kontroly
Podle Tomáše Prouzy je současný právní rámec nedostatečný. Neumožňuje totiž podvodné stránky účinně blokovat ani donutit platformy, jako je Facebook, aby okamžitě odstranily reklamy na zjevně nelegální e-shopy. Svaz proto navrhuje, aby ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s ministerstvem spravedlnosti, Policií ČR, zástupci podnikatelů i spotřebitelů připravilo rychlou revizi legislativy. Ta by měla zajistit možnost efektivního postihu podvodníků a účinnější ochranu zákazníků.
Na nedostatečnou kontrolu zahraničních on-line tržišť ze strany ČOI dlouhodobě upozorňuje také Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Podle ní inspekce nedokáže pružně reagovat na množství podnětů a spotřebitelských stížností, které se přeshraničních platforem týkají.
Z oficiálních čísel ČOI vyplývá, že problémy jsou na českém on-line trhu skutečně rozsáhlé. Loni inspekce zjistila porušení zákona u přibližně 82 procent kontrolovaných e-shopů. Celkem udělila 907 pokut v souhrnné výši 15,6 milionu korun. Nejčastějším prohřeškem bylo nedostatečné informování zákazníků o jejich právech, zejména o možnostech reklamace.
Zdroj: Shutterstock
Další souvislosti a dopady
Falešné e-shopy zároveň výrazně podrývají důvěru spotřebitelů v online nakupování. Pokud zákazníci opakovaně narazí na podvodné stránky, může to vést k celkovému poklesu ochoty nakupovat přes internet, což se negativně dotýká i poctivých obchodníků.
Problém je také v rychlosti, s jakou podvodníci dokážou měnit domény a přizpůsobovat své weby. Tato flexibilita ztěžuje jejich odhalení a účinné zablokování. Proto je důležité, aby kontrolní orgány spolupracovaly s poskytovateli internetu i bankami a hledaly cesty, jak podvody zastavit dříve, než dojde k rozsáhlým škodám.
Z pohledu zákazníků je zásadní zvýšit povědomí o varovných signálech. Extrémní slevy, nedostatek kontaktních údajů či absence bezpečnostních certifikátů na stránkách by měly být jasným varováním. Edukace veřejnosti může být rychlým a účinným nástrojem, který pomůže zabránit dalším obětem.
Pokud se podaří propojit legislativní změny, efektivní dohled institucí a osvětu spotřebitelů, lze očekávat postupné omezení těchto podvodných praktik. Klíčové však bude, aby k těmto změnám došlo rychle, protože podvodníci využívají každou mezeru v systému a škody na straně spotřebitelů už nyní dosahují značného rozsahu.
Podle informací Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR už tyto podvodné weby připravily o peníze tisíce lidí. Mezi zasažené značky patří například Sportisimo, Tescoma či Super Zoo. Přestože obchodníci i svaz podali trestní oznámení a kontaktovali příslušné instituce, reakce kontrolních orgánů i platforem, kde podvodníci působí, je zatím velmi pomalá.<!– DIP popup–>Jak falešné e-shopy fungujíPodvodníci využívají především reklamy na sociální síti Facebook, které se zobrazují zejména uživatelům mobilních telefonů. Tyto reklamy lákají na neuvěřitelné slevy v rozmezí 70 až 90 procent na celý sortiment. Odkazy směřují na stránky, které jsou vizuálně velmi podobné originálním e-shopům. Zákazníci si tam zboží objednají, zaplatí, ale žádného produktu se už nedočkají. Veškerá komunikace následně končí a lidé přicházejí o své peníze.Prezident svazu Tomáš Prouza označil tuto novou vlnu podvodů za jednu z nejsofistikovanějších, jaké se dosud objevily. Podvodné weby jsou podle něj zpracované velmi profesionálně a jediným jasným varováním jsou právě nereálné slevy. Tento způsob klamání spotřebitelů je proto obzvlášť nebezpečný.Kritika pomalé reakce institucíNa problém upozornily samotné e-shopy i Svaz obchodu a cestovního ruchu. Obrátily se na Českou obchodní inspekci , Facebook i správce doménového systému. Došlo také k podání trestních oznámení. Podle Luboše Rejchrta, jednatele společnosti provozující Super Zoo, je však reakce ze strany institucí stále nedostatečná.Rejchrt popsal, že podvodníci vytvořili věrnou kopii webu Super Zoo a neustále mění domény, na kterých jej provozují. Podle něj by bylo na místě, aby kontrolní orgány zasáhly okamžitě, zablokovaly podvodné stránky a důrazně varovaly spotřebitele. Zároveň by měl Facebook stáhnout reklamy, které na falešné e-shopy odkazují. Zatím však podle něj k adekvátním krokům nedošlo, a okrádání zákazníků tak pokračuje.Svaz proto očekává, že podobných případů bude v budoucnu přibývat. Vyzývá proto ČOI, aby aktivně plnila svou kontrolní i vzdělávací úlohu a lépe chránila české spotřebitele před podvodníky. Chcete využít této příležitosti?Potřeba legislativních změn a efektivnější kontrolyPodle Tomáše Prouzy je současný právní rámec nedostatečný. Neumožňuje totiž podvodné stránky účinně blokovat ani donutit platformy, jako je Facebook, aby okamžitě odstranily reklamy na zjevně nelegální e-shopy. Svaz proto navrhuje, aby ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s ministerstvem spravedlnosti, Policií ČR, zástupci podnikatelů i spotřebitelů připravilo rychlou revizi legislativy. Ta by měla zajistit možnost efektivního postihu podvodníků a účinnější ochranu zákazníků.Na nedostatečnou kontrolu zahraničních on-line tržišť ze strany ČOI dlouhodobě upozorňuje také Asociace pro elektronickou komerci . Podle ní inspekce nedokáže pružně reagovat na množství podnětů a spotřebitelských stížností, které se přeshraničních platforem týkají.Z oficiálních čísel ČOI vyplývá, že problémy jsou na českém on-line trhu skutečně rozsáhlé. Loni inspekce zjistila porušení zákona u přibližně 82 procent kontrolovaných e-shopů. Celkem udělila 907 pokut v souhrnné výši 15,6 milionu korun. Nejčastějším prohřeškem bylo nedostatečné informování zákazníků o jejich právech, zejména o možnostech reklamace.Další souvislosti a dopadyFalešné e-shopy zároveň výrazně podrývají důvěru spotřebitelů v online nakupování. Pokud zákazníci opakovaně narazí na podvodné stránky, může to vést k celkovému poklesu ochoty nakupovat přes internet, což se negativně dotýká i poctivých obchodníků.Problém je také v rychlosti, s jakou podvodníci dokážou měnit domény a přizpůsobovat své weby. Tato flexibilita ztěžuje jejich odhalení a účinné zablokování. Proto je důležité, aby kontrolní orgány spolupracovaly s poskytovateli internetu i bankami a hledaly cesty, jak podvody zastavit dříve, než dojde k rozsáhlým škodám.Z pohledu zákazníků je zásadní zvýšit povědomí o varovných signálech. Extrémní slevy, nedostatek kontaktních údajů či absence bezpečnostních certifikátů na stránkách by měly být jasným varováním. Edukace veřejnosti může být rychlým a účinným nástrojem, který pomůže zabránit dalším obětem.Pokud se podaří propojit legislativní změny, efektivní dohled institucí a osvětu spotřebitelů, lze očekávat postupné omezení těchto podvodných praktik. Klíčové však bude, aby k těmto změnám došlo rychle, protože podvodníci využívají každou mezeru v systému a škody na straně spotřebitelů už nyní dosahují značného rozsahu.
Primární úpis akcií společnosti Netskope patří mezi nejdiskutovanější události na kapitálovém trhu tohoto roku. Firma, která se stala globálním lídrem...
Svět kryptoměn zažívá další klíčový okamžik. Společnost Gemini Space Station, založená Cameronem a Tylerem Winklevossovými, oznámila termín svého dlouho očekávaného...