Klíčové body
- Agentura Fitch snížila rating Francie z AA- na A+ kvůli dluhu a nestabilitě
- Politická fragmentace oslabuje schopnost vlády prosadit fiskální konsolidaci
- Nový premiér Lecornu zahajuje konzultace o rozpočtu s opozicí
Ve svém prohlášení uvedla, že za tímto krokem stojí především rostoucí veřejné zadlužení a pokračující politická nestabilita, které dohromady snižují schopnost země čelit budoucím šokům bez dalšího zhoršení stavu veřejných financí. Nové hodnocení řadí Francii o stupeň níže než Spojené království a na stejnou úroveň s Belgií. Z pohledu hlavních arbitráží suverénních dlužníků jde zároveň o nejnižší hodnocení, které Francie od Fitch v současnosti má, a to šest stupňů nad „junk“ úrovní.
Snížení přichází na konci týdne, který začal pádem další francouzské vlády poté, co parlament odmítl rozpočtový plán na řešení největšího rozpočtového deficitu v eurozóně. Fitch v této souvislosti varuje, že v nejbližších letech zůstane prostor pro fiskální konsolidaci omezený. Agentura zároveň připomíná, že fiskální schodky mají podle jejího odhadu v letech 2026–2027 zůstat nad 5 % HDP, což je nekompatibilní s rychlým přiblížením k evropským rozpočtovým kritériím.
Formulace Fitch jsou jednoznačné: „Rostoucí veřejné zadlužení Francie omezuje schopnost reagovat na nové šoky“. V praxi to znamená, že bez věrohodného a schůdného plánu konsolidace se rizikový profil země dál zhoršuje, a to i v očích hodnotitelů, kteří sledují nejen stav rozpočtu, ale i politickou kapacitu prosazovat rozhodnutí.

Politická nestabilita jako brzda rozpočtových změn
Po pádu kabinetu pověřil prezident Emmanuel Macron vedením vlády Sébastiena Lecornu, aby před jmenováním nové vlády zahájil široké konzultace o rozpočtu s opozičními stranami. Nový premiér přislíbil „významné změny“ jak v metodě vyjednávání, tak v samotném obsahu rozpočtových návrhů. Důvodem je fakt, že předchozí plán – snížení deficitu z očekávaných 5,4 % HDP v letošním roce na 4,6 % – zákonodárci odmítli.
Fitch v této souvislosti konstatuje zvýšenou fragmentaci a polarizaci domácí politiky. Od předčasných parlamentních voleb v polovině roku 2024 měla Francie už tři různé vlády. Taková nestabilita podle agentury oslabuje schopnost politického systému provést podstatnou fiskální konsolidaci a snižuje pravděpodobnost dosažení cíle, jímž je snížení celkového deficitu na 3 % HDP do roku 2029, jak si stanovila odcházející vláda.
Napětí dále zvyšuje skutečnost, že část politického spektra volá po opakování předčasných voleb, které už jednou rozložily Národní shromáždění do tří navzájem se blokujících táborů. Zaznívají i požadavky na rezignaci prezidenta před koncem mandátu v roce 2027, které však hlava státu kategoricky odmítá. V takovém prostředí se hledání rozpočtového kompromisu stává nejen technickou, ale především politickou výzvou.
Chcete využít této příležitosti?Fiskální výhled pod tlakem a omezený prostor pro konsolidaci
Jedním z důležitých poselství Fitch je, že příprava na prezidentské volby v roce 2027 pravděpodobně dále zúží manévrovací prostor pro rychlé ozdravné kroky ve veřejných financích. Agentura proto předpokládá méně ambiciózní balíček konsolidace, než byl původně navrhován. V jádru stojí dlouhodobý problém: Francie má slabou bilanci plnění vlastních cílů pro snižování deficitu a – na rozdíl od řady dalších zemí eurozóny – se opakovaně potýká s obtížemi při omezování výdajů a závislosti na dluhu v důsledku krizí posledních let.
Kurz nového premiéra naznačuje snahu změnit způsob, jak rozpočtové návrhy vznikají a jak se o nich vyjednává. Dočasný ministr financí Eric Lombard na síti X potvrdil snížení ratingu a zdůraznil, že premiér již zahájil konzultace s politickými silami zastoupenými v parlamentu s cílem přijmout rozpočet pro „národní zájem“ a pokračovat v úsilí o obnovení veřejných financí. Výsledek těchto rozhovorů bude určující pro to, zda se podaří nastavit trajektorii, která se alespoň přiblíží k původním ambicím vlády.
Pro Fitch je důležité nejen to, zda se podaří dosáhnout nominálně lepších čísel, ale i to, zda se obnoví věrohodnost rozpočtové politiky a schopnost přenést schválené rámce do praxe i v politicky exponovaném období. Právě tato schopnost bývá u hodnocení suverénů klíčovým faktorem – zvlášť když se ekonomické cíle střetávají s koaliční aritmetikou a krátkodobými politickými prioritami.
Co znamená nové hodnocení a jaké jsou podmínky zlepšení
Snížení ratingu neznamená definitivní verdikt o dlouhodobém směřování země, ale jasný signál, že aktuální kombinace vysokých deficitů a politické nejistoty je pro agenturu neudržitelná. Fitch výslovně uvádí, že očekává deficity nad 5 % HDP i v letech 2026–2027, a zároveň upozorňuje, že pokračující politická patová situace může přetrvat i po prezidentských volbách v roce 2027. Tento rámec výrazně zužuje okno, v němž lze přijímat konsolidační opatření bez další eskalace napětí.
Jestliže mají být cíle přiblížení deficitu ke 3 % HDP do roku 2029 znovu realistické, musí Francie nalézt průchodný kompromis v rozděleném parlamentu a přesvědčit domácí i mezinárodní publikum, že přijaté kroky budou konzistentní a proveditelné i přes politický cyklus. To je podmínka, kterou Fitch opakovaně zdůrazňuje – ne v podobě konkrétních receptů, ale v důrazu na provázanost politiky a fiskální trajektorie.
Závěrem: aktuální rozhodnutí Fitch není izolovanou epizodou, ale vyústěním série událostí – od pádu vlády přes odmítnutí rozpočtu až po konstatování, že politická fragmentace oslabuje schopnost země konat. Odezva nové vlády v čele se Sébastienem Lecornu bude první zkouškou, zda lze v krátké době nastavit věrohodný rozpočtový rámec, který začne obracet trend, jenž ratingovou agenturu vedl ke snížení hodnocení na A+.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky