Tesla překonala odhady tržeb, ale zisk klesl o 40 % kvůli vyšším nákladům
Elon Musk oznámil expanzi služby Robotaxi do 10 amerických měst do konce roku
Společnost čelí dopadům 25% cel a zrušení daňových úlev na elektromobily
Analytici věří, že autonomní řízení může Tesle přinést hodnotu přes 1 bilion dolarů
Přestože automobilka překonala očekávání tržeb, zisk na akcii i provozní zisk zaostal za odhady analytiků. Výsledky tak odhalily tlak, kterému Tesla čelí po zrušení daňových úlev na elektromobily v USA a v prostředí, kde rostou náklady kvůli celním opatřením. Současně se pozornost investorů zaměřuje na rozšíření projektu Robotaxi, které Elon Musk slíbil do konce roku.
Tesla oznámila tržby ve výši 28,01 miliardy dolarů, což představuje nárůst o 12 % oproti 25,18 miliardám dolarů před rokem a zároveň překonání očekávání trhu (26,27 miliardy). Na druhé straně však zisk na akcii činil 0,50 USD, tedy mírně pod očekáváním 0,54 USD. Provozní zisk klesl meziročně o 40 % na 1,62 miliardy dolarů, především kvůli nižším výnosům z emisních kreditů a vyšším nákladům spojeným s dovozními cly.
Robotaxi se rozšíří do nových měst
Elon Musk na konferenčním hovoru po výsledcích oznámil, že Tesla do konce roku rozšíří testování služby Robotaxi do 8 až 10 metropolitních oblastí. Mezi nimi mají být Nevada, Florida a Arizona. „Očekáváme, že do konce roku nebudeme mít v části Austinu žádné bezpečnostní řidiče,“ uvedl Musk. Zároveň dodal, že přístup společnosti zůstává opatrný a nasazení bezpilotních vozů probíhá s důrazem na bezpečnost.
Zdroj: BurzovniSvet.cz
Robotaxi se pro Teslu stává klíčovým pilířem strategie pro nadcházející roky. Služba byla poprvé testována v austinské oblasti v Texasu, kde vozy stále řídí bezpečnostní řidiči. V Kalifornii Tesla zahájila testy v oblasti San Francisco Bay Area, avšak i zde stále zůstává lidská kontrola za volantem. Zprávy naznačují, že brzy se testování rozšíří také do dalších států, včetně Nevady a Arizony.
Podle analytika Dana Ivese ze společnosti Wedbush představuje éra autonomního řízení zásadní milník v historii Tesly. „Věříme, že autonomní řízení a robotika mají pro Teslu potenciální hodnotu až 1 bilion dolarů v příštích letech,“ uvedl Ives, který stanovil cílovou cenu akcií na 600 dolarů.
Tlak celních opatření a daňových změn
Tesla čelí i vnějším výzvám. Americké celní sazby ve výši 25 % na dovážené automobily a komponenty zůstávají v platnosti a představují významnou zátěž pro náklady výrobců. Ve třetím čtvrtletí činil celní dopad pro Teslu 400 milionů dolarů, zatímco ve druhém čtvrtletí to bylo 300 milionů.
„Je obtížné přesně měřit dopady měnící se globální obchodní a fiskální politiky na naše dodavatelské řetězce, náklady a poptávku,“ uvedla Tesla ve své zprávě. Situaci dále komplikuje vypršení platnosti federálních daňových úlev na elektromobily k 30. září, které zřejmě ovlivní poptávku v posledním čtvrtletí roku.
Navzdory těmto tlakům Tesla ve třetím čtvrtletí dodala 497 099 vozů, což je nový rekord společnosti a výrazně nad konsenzem Bloombergu (439 800 vozů). Firma také zaznamenala rekordní nasazení 12,5 gigawatthodin produktů pro skladování energie, čímž posílila svou pozici v segmentu energetických řešení.
Aby Tesla reagovala na ztrátu části kupní síly po skončení daňových pobídek, představila „standardní“ verze Modelu Y a Modelu 3 s pohonem zadních kol, menšími bateriemi a nižší cenou. Model Y začíná na 39 990 USD, Model 3 pak na 36 990 USD. Tyto varianty mají oslovit zákazníky, kteří hledají levnější alternativu, aniž by zcela rezignovali na značku Tesla.
Elon Musk však upozornil, že přechodné období bude náročné. „Čeká nás několik těžkých čtvrtletí,“ řekl po zveřejnění předchozích výsledků. Společnost se nyní musí přizpůsobit novému daňovému režimu i konkurenčním tlakům ze strany čínských výrobců elektromobilů.
Další pozornost investorů směřuje na valnou hromadu Tesly plánovanou na 6. listopadu, kde se bude hlasovat o schválení Muskovy odměny v hodnotě 1 bilionu dolarů. Tento platový balíček je předmětem soudního sporu v Delaware, kde akcionáři argumentují, že původní hlasování bylo neinformované. Nezávislé poradenské společnosti Glass Lewis a ISS dokonce doporučily návrh zamítnout. Přesto řada dlouhodobých investorů – včetně Nancy Tenglerové z Laffer Tengler Investments – považuje Muska za zásadní postavu úspěchu Tesly a očekává, že návrh projde.
Současné výsledky tak potvrzují, že Tesla stojí na prahu nové etapy. I přes krátkodobé výzvy zůstává společnost jedním z hlavních tahounů inovací v oblasti elektromobility, umělé inteligence a autonomního řízení. Investoři nyní sledují, zda se Muskovy plány s Robotaxi skutečně naplní – a zda Tesla dokáže udržet zisky v prostředí rostoucích nákladů a geopolitických tlaků.
Přestože automobilka překonala očekávání tržeb, zisk na akcii i provozní zisk zaostal za odhady analytiků. Výsledky tak odhalily tlak, kterému Tesla čelí po zrušení daňových úlev na elektromobily v USA a v prostředí, kde rostou náklady kvůli celním opatřením. Současně se pozornost investorů zaměřuje na rozšíření projektu Robotaxi, které Elon Musk slíbil do konce roku.Tesla oznámila tržby ve výši 28,01 miliardy dolarů, což představuje nárůst o 12 % oproti 25,18 miliardám dolarů před rokem a zároveň překonání očekávání trhu . Na druhé straně však zisk na akcii činil 0,50 USD, tedy mírně pod očekáváním 0,54 USD. Provozní zisk klesl meziročně o 40 % na 1,62 miliardy dolarů, především kvůli nižším výnosům z emisních kreditů a vyšším nákladům spojeným s dovozními cly.Robotaxi se rozšíří do nových městElon Musk na konferenčním hovoru po výsledcích oznámil, že Tesla do konce roku rozšíří testování služby Robotaxi do 8 až 10 metropolitních oblastí. Mezi nimi mají být Nevada, Florida a Arizona. „Očekáváme, že do konce roku nebudeme mít v části Austinu žádné bezpečnostní řidiče,“ uvedl Musk. Zároveň dodal, že přístup společnosti zůstává opatrný a nasazení bezpilotních vozů probíhá s důrazem na bezpečnost.Robotaxi se pro Teslu stává klíčovým pilířem strategie pro nadcházející roky. Služba byla poprvé testována v austinské oblasti v Texasu, kde vozy stále řídí bezpečnostní řidiči. V Kalifornii Tesla zahájila testy v oblasti San Francisco Bay Area, avšak i zde stále zůstává lidská kontrola za volantem. Zprávy naznačují, že brzy se testování rozšíří také do dalších států, včetně Nevady a Arizony.Podle analytika Dana Ivese ze společnosti Wedbush představuje éra autonomního řízení zásadní milník v historii Tesly. „Věříme, že autonomní řízení a robotika mají pro Teslu potenciální hodnotu až 1 bilion dolarů v příštích letech,“ uvedl Ives, který stanovil cílovou cenu akcií na 600 dolarů.Tlak celních opatření a daňových změnTesla čelí i vnějším výzvám. Americké celní sazby ve výši 25 % na dovážené automobily a komponenty zůstávají v platnosti a představují významnou zátěž pro náklady výrobců. Ve třetím čtvrtletí činil celní dopad pro Teslu 400 milionů dolarů, zatímco ve druhém čtvrtletí to bylo 300 milionů.„Je obtížné přesně měřit dopady měnící se globální obchodní a fiskální politiky na naše dodavatelské řetězce, náklady a poptávku,“ uvedla Tesla ve své zprávě. Situaci dále komplikuje vypršení platnosti federálních daňových úlev na elektromobily k 30. září, které zřejmě ovlivní poptávku v posledním čtvrtletí roku.Navzdory těmto tlakům Tesla ve třetím čtvrtletí dodala 497 099 vozů, což je nový rekord společnosti a výrazně nad konsenzem Bloombergu . Firma také zaznamenala rekordní nasazení 12,5 gigawatthodin produktů pro skladování energie, čímž posílila svou pozici v segmentu energetických řešení.Chcete využít této příležitosti?Nové modely pro dostupnější trhAby Tesla reagovala na ztrátu části kupní síly po skončení daňových pobídek, představila „standardní“ verze Modelu Y a Modelu 3 s pohonem zadních kol, menšími bateriemi a nižší cenou. Model Y začíná na 39 990 USD, Model 3 pak na 36 990 USD. Tyto varianty mají oslovit zákazníky, kteří hledají levnější alternativu, aniž by zcela rezignovali na značku Tesla.Elon Musk však upozornil, že přechodné období bude náročné. „Čeká nás několik těžkých čtvrtletí,“ řekl po zveřejnění předchozích výsledků. Společnost se nyní musí přizpůsobit novému daňovému režimu i konkurenčním tlakům ze strany čínských výrobců elektromobilů.Tesla Inc. Muskova odměna a napětí mezi akcionářiDalší pozornost investorů směřuje na valnou hromadu Tesly plánovanou na 6. listopadu, kde se bude hlasovat o schválení Muskovy odměny v hodnotě 1 bilionu dolarů. Tento platový balíček je předmětem soudního sporu v Delaware, kde akcionáři argumentují, že původní hlasování bylo neinformované. Nezávislé poradenské společnosti Glass Lewis a ISS dokonce doporučily návrh zamítnout. Přesto řada dlouhodobých investorů – včetně Nancy Tenglerové z Laffer Tengler Investments – považuje Muska za zásadní postavu úspěchu Tesly a očekává, že návrh projde.Současné výsledky tak potvrzují, že Tesla stojí na prahu nové etapy. I přes krátkodobé výzvy zůstává společnost jedním z hlavních tahounů inovací v oblasti elektromobility, umělé inteligence a autonomního řízení. Investoři nyní sledují, zda se Muskovy plány s Robotaxi skutečně naplní – a zda Tesla dokáže udržet zisky v prostředí rostoucích nákladů a geopolitických tlaků.
Americká investiční banka Citigroup vzbudila mezi investory pozornost, když ve své nové analýze uvedla, že biotechnologická společnost BioAge Labs, zaměřená...