Aston Martin očekává roční ztrátu přes 110 milionů liber kvůli clům a slabší poptávce
Společnost snížila výhled prodejů i investic a odložila očekávané pozitivní peněžní toky
Dodávky hyperauta Valhalla se zpozdí, první kusy dorazí až na konci roku 2025
Firma zvažuje žádost o podporu od britské vlády kvůli dopadům amerických cel
Společnost upozornila, že hlavními důvody jsou americká cla na dovoz vozidel, slabší poptávka na klíčových trzích v Severní Americe a Asii a také komplikace spojené s dodavatelskými řetězci. Akcie společnosti po oznámení prudce klesly o více než 11 %, čímž navázaly na dlouhodobý negativní trend.
Aston Martin nyní očekává, že jeho roční ztráta překročí 110 milionů liber(přibližně 147,8 milionu dolarů), což znamená znatelné zhoršení oproti předchozím odhadům. Ještě v červenci přitom vedení věřilo, že by mohl být provozní zisk v roce 2025 vyrovnaný. V novém výhledu se však společnost musela smířit s tím, že cla a oslabení poptávky výrazně narušily finanční stabilitu i výrobní plány.
Zdroj: Autocars
Kombinace cel, daní a zpožděných projektů
Podle oficiálního prohlášení společnost působí v „extrémně náročném prostředí“, na které má vliv hned několik faktorů. Klíčovou roli sehrál systém celních kvót mezi Británií a Spojenými státy, jenž výrazně ztížil export britských luxusních vozů na americký trh. K tomu se přidaly nové daně z ultra luxusních automobilů v Číně, které omezily poptávku mezi tamní elitou.
Situaci navíc zkomplikoval kybernetický incident u konkurenčního výrobce Jaguar Land Rover, který ovlivnil některé dodavatelské řetězce v britském automobilovém sektoru. I když Aston Martin nebyl přímým cílem útoku, musel čelit zpožděním v dodávkách komponentů a rostoucím nákladům na logistiku.
Akcie společnosti, které za posledních dvanáct měsíců ztratily téměř 30 % své hodnoty, se v pondělí dopoledne obchodovaly za 76,1 pence, což představuje pokles o 6,4 %. Pro investory jde o další znepokojivý signál, že oživení značky, na které automobilka sází už několik let, je stále v nedohlednu.
Slabší prodeje a omezené investice
Aston Martin také snížil své odhady ohledně objemu prodejů. Společnost nyní očekává, že za rok 2025 prodeje klesnou o střední až vysoké jednociferné procento oproti předchozímu roku. V důsledku toho se firma rozhodla omezit kapitálové výdaje a odložila některé plánované investice do rozšíření výroby i vývoje nových modelů.
Původní očekávání, že ve druhé polovině roku dosáhne pozitivního volného peněžního toku, byla rovněž revidována. Společnost nyní počítá s tím, že zůstane v záporných číslech. Vedení navíc uvedlo, že zvažuje žádost o podporu od britské vlády, která by měla ochránit menší výrobce luxusních automobilů před dopady amerických cel.
Ve třetím čtvrtletí Aston Martin dodal přibližně 1 430 vozidel, což je méně než loňských 1 641 kusů. Pokles je přičítán především slabší poptávce v Severní Americe a Asijsko-pacifickém regionu, kde vyšší cla a měnové výkyvy zvýšily ceny vozů.
Zdroj: Unsplash
Zpoždění postihlo také dlouho očekávaný projekt hyperauta Valhalla, které mělo být uvedeno na trh už na konci roku 2024. Nově automobilka oznámila, že dodávky začnou až ve čtvrtém čtvrtletí 2025, a to v omezeném počtu přibližně 150 kusů. Zdržení souvisí s dodatečnými konstrukčními úpravami a s procesem získávání regulačních schválení na klíčových trzích.
Společnost ale dodala, že od roku 2026 očekává plynulý průběh výroby i dodávek, což by mělo zlepšit výsledky. V dlouhodobém horizontu se Aston Martin chce více zaměřit na elektrifikaci portfolia a expanzi do segmentu ultra prémiových vozidel, čímž by měl lépe konkurovat značkám jako Ferrari nebo McLaren.
Navzdory současným ztrátám vedení automobilky věří, že značka má potenciál vrátit se k ziskovosti, jakmile se stabilizují obchodní vztahy a celní podmínky mezi Spojeným královstvím a Spojenými státy.
Společnost upozornila, že hlavními důvody jsou americká cla na dovoz vozidel, slabší poptávka na klíčových trzích v Severní Americe a Asii a také komplikace spojené s dodavatelskými řetězci. Akcie společnosti po oznámení prudce klesly o více než 11 %, čímž navázaly na dlouhodobý negativní trend.Aston Martin nyní očekává, že jeho roční ztráta překročí 110 milionů liber , což znamená znatelné zhoršení oproti předchozím odhadům. Ještě v červenci přitom vedení věřilo, že by mohl být provozní zisk v roce 2025 vyrovnaný. V novém výhledu se však společnost musela smířit s tím, že cla a oslabení poptávky výrazně narušily finanční stabilitu i výrobní plány.Kombinace cel, daní a zpožděných projektůPodle oficiálního prohlášení společnost působí v „extrémně náročném prostředí“, na které má vliv hned několik faktorů. Klíčovou roli sehrál systém celních kvót mezi Británií a Spojenými státy, jenž výrazně ztížil export britských luxusních vozů na americký trh. K tomu se přidaly nové daně z ultra luxusních automobilů v Číně, které omezily poptávku mezi tamní elitou.Situaci navíc zkomplikoval kybernetický incident u konkurenčního výrobce Jaguar Land Rover, který ovlivnil některé dodavatelské řetězce v britském automobilovém sektoru. I když Aston Martin nebyl přímým cílem útoku, musel čelit zpožděním v dodávkách komponentů a rostoucím nákladům na logistiku.Akcie společnosti, které za posledních dvanáct měsíců ztratily téměř 30 % své hodnoty, se v pondělí dopoledne obchodovaly za 76,1 pence, což představuje pokles o 6,4 %. Pro investory jde o další znepokojivý signál, že oživení značky, na které automobilka sází už několik let, je stále v nedohlednu.Slabší prodeje a omezené investiceAston Martin také snížil své odhady ohledně objemu prodejů. Společnost nyní očekává, že za rok 2025 prodeje klesnou o střední až vysoké jednociferné procento oproti předchozímu roku. V důsledku toho se firma rozhodla omezit kapitálové výdaje a odložila některé plánované investice do rozšíření výroby i vývoje nových modelů.Původní očekávání, že ve druhé polovině roku dosáhne pozitivního volného peněžního toku, byla rovněž revidována. Společnost nyní počítá s tím, že zůstane v záporných číslech. Vedení navíc uvedlo, že zvažuje žádost o podporu od britské vlády, která by měla ochránit menší výrobce luxusních automobilů před dopady amerických cel.Chcete využít této příležitosti?Produkce a výhled do budoucnaVe třetím čtvrtletí Aston Martin dodal přibližně 1 430 vozidel, což je méně než loňských 1 641 kusů. Pokles je přičítán především slabší poptávce v Severní Americe a Asijsko-pacifickém regionu, kde vyšší cla a měnové výkyvy zvýšily ceny vozů.Zpoždění postihlo také dlouho očekávaný projekt hyperauta Valhalla, které mělo být uvedeno na trh už na konci roku 2024. Nově automobilka oznámila, že dodávky začnou až ve čtvrtém čtvrtletí 2025, a to v omezeném počtu přibližně 150 kusů. Zdržení souvisí s dodatečnými konstrukčními úpravami a s procesem získávání regulačních schválení na klíčových trzích.Společnost ale dodala, že od roku 2026 očekává plynulý průběh výroby i dodávek, což by mělo zlepšit výsledky. V dlouhodobém horizontu se Aston Martin chce více zaměřit na elektrifikaci portfolia a expanzi do segmentu ultra prémiových vozidel, čímž by měl lépe konkurovat značkám jako Ferrari nebo McLaren.Navzdory současným ztrátám vedení automobilky věří, že značka má potenciál vrátit se k ziskovosti, jakmile se stabilizují obchodní vztahy a celní podmínky mezi Spojeným královstvím a Spojenými státy.
Umělá inteligence se stala jedním z největších motorů růstu polovodičového průmyslu a každá zpráva o dodavatelském řetězci přitahuje pozornost investorů.