Evropské letecké společnosti: favoritem IAG, pesimismus u Lufthansy
Evropské letecké společnosti procházejí náročným obdobím, ve kterém se mísí rostoucí kapacita na trasách, proměnlivá poptávka a tlak na snižování nákladů prostřednictvím digitalizace a umělé inteligence.
JPMorgan potvrzuje IAG jako nejlepší volbu mezi evropskými leteckými společnostmi
Lufthansa čelí slabší poptávce po transatlantických letech a plánuje propouštění
Air France-KLM zůstává neutrální volbou bez zásadních pozitivních ani negativních faktorů
Kapacita dálkových letů v Evropě roste, ale tlak na ceny zůstává silný
Analytici banky JPMorgan zveřejnili svou aktualizovanou analýzu evropských vlajkových dopravců, ve které potvrdili, že International Airlines Group (IAG) zůstává jejich favoritem, zatímco na Lufthansu pohlížejí s výrazným pesimismem. Air France-KLM se podle jejich názoru drží v neutrální pozici, bez jasného pozitivního či negativního výhledu.
IAG jako jasný favorit díky transatlantickým letům
Podle analytika Harryho Gowerse má IAG nejnižší riziko nadbytečné kapacity na svých hlavních trasách. Skupina, do níž patří British Airways, Iberia nebo Aer Lingus, těží zejména ze silné pozice na transatlantickém trhu mezi Velkou Británií a USA. Tento trh představuje pro IAG hlavní zdroj zisků a díky omezené konkurenci na těchto linkách si společnost udržuje silnou cenovou politiku.
Zdroj: Getty Images
Na rozdíl od evropského trhu krátkých letů, kde se projevuje vyšší riziko přebytku kapacit a nižší poptávky, zůstává transatlantický segment pro IAG stabilním pilířem. JPMorgan proto potvrdila své doporučení „nadvážené“ a ponechala IAG na seznamu „Positive Catalyst Watch“ až do třetího čtvrtletí. Analytici zároveň zdůraznili, že schopnost IAG generovat silný volný peněžní tok bude hrát klíčovou roli při návratu hodnoty akcionářům.
Lufthansa čelí slabé poptávce i organizačním změnám
Naopak Lufthansa podle JPMorgan čelí hned několika problémům. Především jde o nízkou poptávku po transatlantických letech z jejích klíčových trhů v Německu, která je výrazně slabší než u konkurentů. Tato situace oslabuje ziskovost společnosti, a proto JPMorgan ponechává hodnocení Lufthansy na úrovni „podvážené“ a zařazuje ji na seznam „Negative Catalyst Watch“.
Dalším faktorem je samotná strategie společnosti do roku 2030. Lufthansa oznámila, že plánuje snížit počet zaměstnanců o 4 000 v důsledku zavádění digitalizace, umělé inteligence a konsolidace v rámci celé skupiny. Většina propouštění by se měla týkat administrativních rolí v Německu. I když tyto kroky mohou z dlouhodobého hlediska zvýšit efektivitu, krátkodobě přispívají k nejistotě mezi investory a zaměstnanci.
Zdroj: Getty Images
Air France-KLM zůstává bez jasného směru
Air France-KLM podle JPMorgan nezaznamenává výrazné pozitivní ani negativní impulsy. Analytici proto udržují neutrální doporučení. Společnost čelí podobným výzvám jako ostatní dopravci, zejména pokud jde o nadbytečnou kapacitu v Evropě a ekonomické tlaky v jednotlivých členských státech EU. Na rozdíl od Lufthansy ale nevysílá na trh tolik negativních signálů, což jí umožňuje zůstat v relativně stabilní pozici.
JPMorgan upozornila, že kapacita dálkových letů v Evropě má během zimní sezóny vzrůst navzdory slabší ekonomické situaci v eurozóně. Tento růst by mohl být částečně vyvážen vyšším přílivem příletů, zejména turistických, nicméně tlak na ceny zůstane silný. Analytici očekávají, že cenové trendy u leteckých dopravců zpomalí, a to hlavně kvůli poklesu transatlantických tarifů ve třetím čtvrtletí.
Tato situace zdůrazňuje nutnost selektivního přístupu k investicím do evropských aerolinek. Zatímco IAG těží z exkluzivního postavení na lukrativních trasách, Lufthansa se pere se slabší poptávkou a nutností restrukturalizace. Air France-KLM se pohybuje mezi těmito dvěma extrémy, bez zásadního růstového potenciálu, ale i bez kritických problémů, které by mohly ohrozit její stabilitu.
Zdroj: Getty Images
Dlouhodobé trendy v odvětví
Celé odvětví čelí tlaku, aby se vyrovnalo s rostoucími náklady, digitalizací a tlakem na snižování emisí. Zavádění umělé inteligence a automatizace má podle dopravců výrazně zvýšit efektivitu, ale zároveň mění strukturu zaměstnanosti a vyvolává otázky o budoucnosti pracovních míst. Investoři proto sledují nejen hospodářské výsledky, ale i to, jak jednotlivé společnosti zvládají tyto strukturální změny.
JPMorgan shrnuje, že v současném prostředí je nejbezpečnější sázkou IAG, která má nejnižší riziko nadbytečné kapacity, silný transatlantický byznys a perspektivu stabilního růstu. Lufthansa naopak zůstává symbolem nejistoty a nutných změn, zatímco Air France-KLM balancuje uprostřed.
Analytici banky JPMorgan zveřejnili svou aktualizovanou analýzu evropských vlajkových dopravců, ve které potvrdili, že International Airlines Group zůstává jejich favoritem, zatímco na Lufthansu pohlížejí s výrazným pesimismem. Air France-KLM se podle jejich názoru drží v neutrální pozici, bez jasného pozitivního či negativního výhledu.IAG jako jasný favorit díky transatlantickým letůmPodle analytika Harryho Gowerse má IAG nejnižší riziko nadbytečné kapacity na svých hlavních trasách. Skupina, do níž patří British Airways, Iberia nebo Aer Lingus, těží zejména ze silné pozice na transatlantickém trhu mezi Velkou Británií a USA. Tento trh představuje pro IAG hlavní zdroj zisků a díky omezené konkurenci na těchto linkách si společnost udržuje silnou cenovou politiku.Na rozdíl od evropského trhu krátkých letů, kde se projevuje vyšší riziko přebytku kapacit a nižší poptávky, zůstává transatlantický segment pro IAG stabilním pilířem. JPMorgan proto potvrdila své doporučení „nadvážené“ a ponechala IAG na seznamu „Positive Catalyst Watch“ až do třetího čtvrtletí. Analytici zároveň zdůraznili, že schopnost IAG generovat silný volný peněžní tok bude hrát klíčovou roli při návratu hodnoty akcionářům.Lufthansa čelí slabé poptávce i organizačním změnámNaopak Lufthansa podle JPMorgan čelí hned několika problémům. Především jde o nízkou poptávku po transatlantických letech z jejích klíčových trhů v Německu, která je výrazně slabší než u konkurentů. Tato situace oslabuje ziskovost společnosti, a proto JPMorgan ponechává hodnocení Lufthansy na úrovni „podvážené“ a zařazuje ji na seznam „Negative Catalyst Watch“.Dalším faktorem je samotná strategie společnosti do roku 2030. Lufthansa oznámila, že plánuje snížit počet zaměstnanců o 4 000 v důsledku zavádění digitalizace, umělé inteligence a konsolidace v rámci celé skupiny. Většina propouštění by se měla týkat administrativních rolí v Německu. I když tyto kroky mohou z dlouhodobého hlediska zvýšit efektivitu, krátkodobě přispívají k nejistotě mezi investory a zaměstnanci.Air France-KLM zůstává bez jasného směruAir France-KLM podle JPMorgan nezaznamenává výrazné pozitivní ani negativní impulsy. Analytici proto udržují neutrální doporučení. Společnost čelí podobným výzvám jako ostatní dopravci, zejména pokud jde o nadbytečnou kapacitu v Evropě a ekonomické tlaky v jednotlivých členských státech EU. Na rozdíl od Lufthansy ale nevysílá na trh tolik negativních signálů, což jí umožňuje zůstat v relativně stabilní pozici.Chcete využít této příležitosti?Kapacita roste, ceny zpomalujíJPMorgan upozornila, že kapacita dálkových letů v Evropě má během zimní sezóny vzrůst navzdory slabší ekonomické situaci v eurozóně. Tento růst by mohl být částečně vyvážen vyšším přílivem příletů, zejména turistických, nicméně tlak na ceny zůstane silný. Analytici očekávají, že cenové trendy u leteckých dopravců zpomalí, a to hlavně kvůli poklesu transatlantických tarifů ve třetím čtvrtletí.Tato situace zdůrazňuje nutnost selektivního přístupu k investicím do evropských aerolinek. Zatímco IAG těží z exkluzivního postavení na lukrativních trasách, Lufthansa se pere se slabší poptávkou a nutností restrukturalizace. Air France-KLM se pohybuje mezi těmito dvěma extrémy, bez zásadního růstového potenciálu, ale i bez kritických problémů, které by mohly ohrozit její stabilitu.Dlouhodobé trendy v odvětvíCelé odvětví čelí tlaku, aby se vyrovnalo s rostoucími náklady, digitalizací a tlakem na snižování emisí. Zavádění umělé inteligence a automatizace má podle dopravců výrazně zvýšit efektivitu, ale zároveň mění strukturu zaměstnanosti a vyvolává otázky o budoucnosti pracovních míst. Investoři proto sledují nejen hospodářské výsledky, ale i to, jak jednotlivé společnosti zvládají tyto strukturální změny.JPMorgan shrnuje, že v současném prostředí je nejbezpečnější sázkou IAG, která má nejnižší riziko nadbytečné kapacity, silný transatlantický byznys a perspektivu stabilního růstu. Lufthansa naopak zůstává symbolem nejistoty a nutných změn, zatímco Air France-KLM balancuje uprostřed.