Odsunutí konce výroby spalovacích motorů nemusí být v zájmu Škody Auto
Automobilka Škoda Auto (ŠKODA) upozorňuje, že případné odsunutí termínu ukončení výroby vozů se spalovacími motory po roce 2035 nemusí být pro ni výhodné.
Škoda varuje, že odklad konce spalovacích motorů brzdí investice
Nejasná legislativa nutí firmy financovat dva typy technologií současně
Čína a Tesla (TSLA) zvyšují konkurenční tlak na evropské automobilky
Klíčovým cílem je snížit cenu baterií a posílit soběstačnost
Na konferenci o vývoji automobilového průmyslu v Brně to uvedl Jan Hoffman, vedoucí řízení značky ve Škodě Auto. Podle něj by nejasnost ohledně konce spalovacích motorů mohla vést ke zpomalení investic a znejistění celé strategie přechodu k elektromobilitě.
<!– DIP popup–>
Nejasný termín brzdí investice do elektromobility
Škoda Auto dlouhodobě směřuje své úsilí k výrobě konkurenceschopných hybridních a elektrických vozů. Hoffman vysvětlil, že pokud by byl termín konce spalovacích motorů pevně stanoven, mohla by automobilka alokovat většinu investic výhradně do vývoje elektrických a hybridních pohonů. Neurčitost kolem legislativního termínu však nutí firmy pokračovat ve financování vývoje spalovacích motorů i modernizace výrobních linek pro jejich montáž.
Tento dvojí tlak znamená, že výrobní i vývojové kapacity musejí být rozděleny mezi dva paralelní směry, což prodražuje přechod na nové technologie. „Pokud bude konec spalovacích motorů nejasný, je třeba se připravit na více scénářů a investiční prostředky se budou tříštit,“ uvedl Hoffman. Tento stav podle něj může trvat nejméně dalších deset let.
Zdroj: Shutterstock
Rostoucí tlak technologií i konkurence z Číny a USA
Vedle nejistoty v legislativě čelí Škoda Auto i rostoucím technologickým a konkurenčním tlakům. „Technologické tlaky nabírají na intenzitě,“ řekl Hoffman. Zmínil například trend vysokotlakého lití velkých dílů, které integruje více komponent do jednoho celku, čímž snižuje náklady a zvyšuje efektivitu výroby. Dále zdůraznil modulární systémy na výrobních linkách, které zjednodušují přizpůsobení různým modelům.
Konkurenční hrozby přicházejí především z Číny a od americké Tesly (TSLA). Čínský export automobilů totiž v posledních čtyřech letech dramaticky roste. „Čína zatím využívá pouze polovinu svých výrobních kapacit a plánuje aktivovat i druhou polovinu,“ uvedl Hoffman s tím, že to může znamenat převis nabídky nad poptávkou a tlak na ceny evropských vozů.
Tento vývoj je pro Škodu i další evropské automobilky varováním, že globální konkurence se zrychluje a že čínské značky se snaží agresivně prosadit i na evropském trhu, kde využívají cenové i výrobní výhody.
Hoffman také zdůraznil, že klíčovým prvkem v přechodu na elektromobilitu je vývoj a výroba baterií. Zatímco v případě konvenčních pohonů a převodovek má Škoda Auto pod kontrolou celý dodavatelský řetězec, u baterií tomu tak není. „Vše je v rukou asijských dodavatelů. Polovinu baterií dnes kupujeme z Číny, druhou polovinu se snažíme zajistit z naší výroby, ale i zde jsou technologie z Číny,“ vysvětlil.
Firma proto považuje za klíčové v příštích pěti letech snížit cenu baterií o 45 % na jednu kilowatthodinu, aby mohla vyrábět elektromobily, které si zákazníci skutečně budou chtít koupit. „Jinak nedokážeme udělat produkt, který bude pro lidi atraktivní,“ upozornil Hoffman.
Zároveň zdůraznil, že v oblasti baterií není problém jen v nákladech, ale i v technologické závislosti na Asii. Evropský průmysl zatím nedokázal vybudovat plnohodnotnou infrastrukturu pro výrobu článků ve velkém měřítku, což ohrožuje jeho soběstačnost.
Hoffman rovněž upozornil, že Čína se stala centrem inovací v automobilovém průmyslu, především díky masivní digitalizaci a ochotě zavádět nové výrobní postupy bez legislativních omezení. „Nikdo u nich neřeší GDPR ani používání soukromých telefonů při práci. Nám legislativa brání například v nasazení kamer na výrobních linkách,“ doplnil.
Evropa se nesmí uzavírat, ale musí reagovat
Ačkoli je Čína pro evropské výrobce rostoucí konkurencí, Hoffman odmítá myšlenku, že by se Evropa měla před světem uzavírat. Podle něj by Evropská unie měla místo protekcionismu přijímat cílená opatření, která posílí konkurenceschopnost evropských značek.
„Nemá cenu dělat z Evropy pevnost,“ řekl Hoffman. „Ale zároveň je potřeba, aby EU reagovala na to, jak čínské automobilky zaplavují evropský trh.“ Tlak z čínského exportu totiž dopadne především na dealery a prodejní sítě, které budou muset čelit novým, levnějším modelům z Asie.
Zdroj: Shutterstock
Podle Hoffmana tak Evropa stojí na rozcestí – buď se přizpůsobí globální realitě a zaměří se na inovace a efektivitu, nebo riskuje ztrátu podílu na trhu, který si v minulosti vybudovala.
Kromě Škody Auto působí v České republice i další významní výrobci. Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) oznámila, že od letošního roku přechází výhradně na výrobu hybridních vozů. V Nošovicích na Frýdecko-Místecku pak provozuje svůj závod Hyundai Motor (HYMTF) – jedinou továrnu této značky v rámci Evropské unie. Podle mluvčího firmy však závod letos opakovaně čelí celodenním odstávkám výroby kvůli nižší poptávce po automobilech, což dokládá nejistotu na evropském trhu s vozy.
Na konferenci o vývoji automobilového průmyslu v Brně to uvedl Jan Hoffman, vedoucí řízení značky ve Škodě Auto. Podle něj by nejasnost ohledně konce spalovacích motorů mohla vést ke zpomalení investic a znejistění celé strategie přechodu k elektromobilitě.<!– DIP popup–>Nejasný termín brzdí investice do elektromobilityŠkoda Auto dlouhodobě směřuje své úsilí k výrobě konkurenceschopných hybridních a elektrických vozů. Hoffman vysvětlil, že pokud by byl termín konce spalovacích motorů pevně stanoven, mohla by automobilka alokovat většinu investic výhradně do vývoje elektrických a hybridních pohonů. Neurčitost kolem legislativního termínu však nutí firmy pokračovat ve financování vývoje spalovacích motorů i modernizace výrobních linek pro jejich montáž.Tento dvojí tlak znamená, že výrobní i vývojové kapacity musejí být rozděleny mezi dva paralelní směry, což prodražuje přechod na nové technologie. „Pokud bude konec spalovacích motorů nejasný, je třeba se připravit na více scénářů a investiční prostředky se budou tříštit,“ uvedl Hoffman. Tento stav podle něj může trvat nejméně dalších deset let.Rostoucí tlak technologií i konkurence z Číny a USAVedle nejistoty v legislativě čelí Škoda Auto i rostoucím technologickým a konkurenčním tlakům. „Technologické tlaky nabírají na intenzitě,“ řekl Hoffman. Zmínil například trend vysokotlakého lití velkých dílů, které integruje více komponent do jednoho celku, čímž snižuje náklady a zvyšuje efektivitu výroby. Dále zdůraznil modulární systémy na výrobních linkách, které zjednodušují přizpůsobení různým modelům.Konkurenční hrozby přicházejí především z Číny a od americké Tesly . Čínský export automobilů totiž v posledních čtyřech letech dramaticky roste. „Čína zatím využívá pouze polovinu svých výrobních kapacit a plánuje aktivovat i druhou polovinu,“ uvedl Hoffman s tím, že to může znamenat převis nabídky nad poptávkou a tlak na ceny evropských vozů.Tento vývoj je pro Škodu i další evropské automobilky varováním, že globální konkurence se zrychluje a že čínské značky se snaží agresivně prosadit i na evropském trhu, kde využívají cenové i výrobní výhody.Chcete využít této příležitosti?Baterie zůstávají klíčovým faktorem úspěchuHoffman také zdůraznil, že klíčovým prvkem v přechodu na elektromobilitu je vývoj a výroba baterií. Zatímco v případě konvenčních pohonů a převodovek má Škoda Auto pod kontrolou celý dodavatelský řetězec, u baterií tomu tak není. „Vše je v rukou asijských dodavatelů. Polovinu baterií dnes kupujeme z Číny, druhou polovinu se snažíme zajistit z naší výroby, ale i zde jsou technologie z Číny,“ vysvětlil.Firma proto považuje za klíčové v příštích pěti letech snížit cenu baterií o 45 % na jednu kilowatthodinu, aby mohla vyrábět elektromobily, které si zákazníci skutečně budou chtít koupit. „Jinak nedokážeme udělat produkt, který bude pro lidi atraktivní,“ upozornil Hoffman.Zároveň zdůraznil, že v oblasti baterií není problém jen v nákladech, ale i v technologické závislosti na Asii. Evropský průmysl zatím nedokázal vybudovat plnohodnotnou infrastrukturu pro výrobu článků ve velkém měřítku, což ohrožuje jeho soběstačnost.Hoffman rovněž upozornil, že Čína se stala centrem inovací v automobilovém průmyslu, především díky masivní digitalizaci a ochotě zavádět nové výrobní postupy bez legislativních omezení. „Nikdo u nich neřeší GDPR ani používání soukromých telefonů při práci. Nám legislativa brání například v nasazení kamer na výrobních linkách,“ doplnil.Evropa se nesmí uzavírat, ale musí reagovatAčkoli je Čína pro evropské výrobce rostoucí konkurencí, Hoffman odmítá myšlenku, že by se Evropa měla před světem uzavírat. Podle něj by Evropská unie měla místo protekcionismu přijímat cílená opatření, která posílí konkurenceschopnost evropských značek.„Nemá cenu dělat z Evropy pevnost,“ řekl Hoffman. „Ale zároveň je potřeba, aby EU reagovala na to, jak čínské automobilky zaplavují evropský trh.“ Tlak z čínského exportu totiž dopadne především na dealery a prodejní sítě, které budou muset čelit novým, levnějším modelům z Asie.Podle Hoffmana tak Evropa stojí na rozcestí – buď se přizpůsobí globální realitě a zaměří se na inovace a efektivitu, nebo riskuje ztrátu podílu na trhu, který si v minulosti vybudovala.Kromě Škody Auto působí v České republice i další významní výrobci. Toyota Motor Manufacturing Czech Republic oznámila, že od letošního roku přechází výhradně na výrobu hybridních vozů. V Nošovicích na Frýdecko-Místecku pak provozuje svůj závod Hyundai Motor – jedinou továrnu této značky v rámci Evropské unie. Podle mluvčího firmy však závod letos opakovaně čelí celodenním odstávkám výroby kvůli nižší poptávce po automobilech, což dokládá nejistotu na evropském trhu s vozy.
Společnost AppLovin Corp, jeden z nejrychleji rostoucích hráčů v oblasti digitální reklamy a mobilních technologií, získala silnou podporu od Deutsche...