Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

    2788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

    2788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Odsunutí konce výroby spalovacích motorů nemusí být v zájmu Škody Auto

Automobilka Škoda Auto (ŠKODA) upozorňuje, že případné odsunutí termínu ukončení výroby vozů se spalovacími motory po roce 2035 nemusí být pro ni výhodné.

David Škvára Autor: David Škvára
22 října, 2025
5 min. čtení
Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Škoda varuje, že odklad konce spalovacích motorů brzdí investice
  • Nejasná legislativa nutí firmy financovat dva typy technologií současně
  • Čína a Tesla (TSLA) zvyšují konkurenční tlak na evropské automobilky
  • Klíčovým cílem je snížit cenu baterií a posílit soběstačnost

 

Na konferenci o vývoji automobilového průmyslu v Brně to uvedl Jan Hoffman, vedoucí řízení značky ve Škodě Auto. Podle něj by nejasnost ohledně konce spalovacích motorů mohla vést ke zpomalení investic a znejistění celé strategie přechodu k elektromobilitě.

<!– DIP popup–>

Nejasný termín brzdí investice do elektromobility

Škoda Auto dlouhodobě směřuje své úsilí k výrobě konkurenceschopných hybridních a elektrických vozů. Hoffman vysvětlil, že pokud by byl termín konce spalovacích motorů pevně stanoven, mohla by automobilka alokovat většinu investic výhradně do vývoje elektrických a hybridních pohonů. Neurčitost kolem legislativního termínu však nutí firmy pokračovat ve financování vývoje spalovacích motorů i modernizace výrobních linek pro jejich montáž.

Tento dvojí tlak znamená, že výrobní i vývojové kapacity musejí být rozděleny mezi dva paralelní směry, což prodražuje přechod na nové technologie. „Pokud bude konec spalovacích motorů nejasný, je třeba se připravit na více scénářů a investiční prostředky se budou tříštit,“ uvedl Hoffman. Tento stav podle něj může trvat nejméně dalších deset let.

Zdroj: Shutterstock

Rostoucí tlak technologií i konkurence z Číny a USA

Vedle nejistoty v legislativě čelí Škoda Auto i rostoucím technologickým a konkurenčním tlakům. „Technologické tlaky nabírají na intenzitě,“ řekl Hoffman. Zmínil například trend vysokotlakého lití velkých dílů, které integruje více komponent do jednoho celku, čímž snižuje náklady a zvyšuje efektivitu výroby. Dále zdůraznil modulární systémy na výrobních linkách, které zjednodušují přizpůsobení různým modelům.

Konkurenční hrozby přicházejí především z Číny a od americké Tesly (TSLA). Čínský export automobilů totiž v posledních čtyřech letech dramaticky roste. „Čína zatím využívá pouze polovinu svých výrobních kapacit a plánuje aktivovat i druhou polovinu,“ uvedl Hoffman s tím, že to může znamenat převis nabídky nad poptávkou a tlak na ceny evropských vozů.

Advertisement

Tento vývoj je pro Škodu i další evropské automobilky varováním, že globální konkurence se zrychluje a že čínské značky se snaží agresivně prosadit i na evropském trhu, kde využívají cenové i výrobní výhody.

Chcete využít této příležitosti?

Baterie zůstávají klíčovým faktorem úspěchu

Hoffman také zdůraznil, že klíčovým prvkem v přechodu na elektromobilitu je vývoj a výroba baterií. Zatímco v případě konvenčních pohonů a převodovek má Škoda Auto pod kontrolou celý dodavatelský řetězec, u baterií tomu tak není. „Vše je v rukou asijských dodavatelů. Polovinu baterií dnes kupujeme z Číny, druhou polovinu se snažíme zajistit z naší výroby, ale i zde jsou technologie z Číny,“ vysvětlil.

Firma proto považuje za klíčové v příštích pěti letech snížit cenu baterií o 45 % na jednu kilowatthodinu, aby mohla vyrábět elektromobily, které si zákazníci skutečně budou chtít koupit. „Jinak nedokážeme udělat produkt, který bude pro lidi atraktivní,“ upozornil Hoffman.

Zároveň zdůraznil, že v oblasti baterií není problém jen v nákladech, ale i v technologické závislosti na Asii. Evropský průmysl zatím nedokázal vybudovat plnohodnotnou infrastrukturu pro výrobu článků ve velkém měřítku, což ohrožuje jeho soběstačnost.

Hoffman rovněž upozornil, že Čína se stala centrem inovací v automobilovém průmyslu, především díky masivní digitalizaci a ochotě zavádět nové výrobní postupy bez legislativních omezení. „Nikdo u nich neřeší GDPR ani používání soukromých telefonů při práci. Nám legislativa brání například v nasazení kamer na výrobních linkách,“ doplnil.

Evropa se nesmí uzavírat, ale musí reagovat

Ačkoli je Čína pro evropské výrobce rostoucí konkurencí, Hoffman odmítá myšlenku, že by se Evropa měla před světem uzavírat. Podle něj by Evropská unie měla místo protekcionismu přijímat cílená opatření, která posílí konkurenceschopnost evropských značek.

„Nemá cenu dělat z Evropy pevnost,“ řekl Hoffman. „Ale zároveň je potřeba, aby EU reagovala na to, jak čínské automobilky zaplavují evropský trh.“ Tlak z čínského exportu totiž dopadne především na dealery a prodejní sítě, které budou muset čelit novým, levnějším modelům z Asie.

Zdroj: Shutterstock

Podle Hoffmana tak Evropa stojí na rozcestí – buď se přizpůsobí globální realitě a zaměří se na inovace a efektivitu, nebo riskuje ztrátu podílu na trhu, který si v minulosti vybudovala.

Kromě Škody Auto působí v České republice i další významní výrobci. Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) oznámila, že od letošního roku přechází výhradně na výrobu hybridních vozů. V Nošovicích na Frýdecko-Místecku pak provozuje svůj závod Hyundai Motor (HYMTF) – jedinou továrnu této značky v rámci Evropské unie. Podle mluvčího firmy však závod letos opakovaně čelí celodenním odstávkám výroby kvůli nižší poptávce po automobilech, což dokládá nejistotu na evropském trhu s vozy.

Na konferenci o vývoji automobilového průmyslu v Brně to uvedl Jan Hoffman, vedoucí řízení značky ve Škodě Auto. Podle něj by nejasnost ohledně konce spalovacích motorů mohla vést ke zpomalení investic a znejistění celé strategie přechodu k elektromobilitě.<!– DIP popup–>Nejasný termín brzdí investice do elektromobilityŠkoda Auto dlouhodobě směřuje své úsilí k výrobě konkurenceschopných hybridních a elektrických vozů. Hoffman vysvětlil, že pokud by byl termín konce spalovacích motorů pevně stanoven, mohla by automobilka alokovat většinu investic výhradně do vývoje elektrických a hybridních pohonů. Neurčitost kolem legislativního termínu však nutí firmy pokračovat ve financování vývoje spalovacích motorů i modernizace výrobních linek pro jejich montáž.Tento dvojí tlak znamená, že výrobní i vývojové kapacity musejí být rozděleny mezi dva paralelní směry, což prodražuje přechod na nové technologie. „Pokud bude konec spalovacích motorů nejasný, je třeba se připravit na více scénářů a investiční prostředky se budou tříštit,“ uvedl Hoffman. Tento stav podle něj může trvat nejméně dalších deset let.Rostoucí tlak technologií i konkurence z Číny a USAVedle nejistoty v legislativě čelí Škoda Auto i rostoucím technologickým a konkurenčním tlakům. „Technologické tlaky nabírají na intenzitě,“ řekl Hoffman. Zmínil například trend vysokotlakého lití velkých dílů, které integruje více komponent do jednoho celku, čímž snižuje náklady a zvyšuje efektivitu výroby. Dále zdůraznil modulární systémy na výrobních linkách, které zjednodušují přizpůsobení různým modelům.Konkurenční hrozby přicházejí především z Číny a od americké Tesly . Čínský export automobilů totiž v posledních čtyřech letech dramaticky roste. „Čína zatím využívá pouze polovinu svých výrobních kapacit a plánuje aktivovat i druhou polovinu,“ uvedl Hoffman s tím, že to může znamenat převis nabídky nad poptávkou a tlak na ceny evropských vozů.Tento vývoj je pro Škodu i další evropské automobilky varováním, že globální konkurence se zrychluje a že čínské značky se snaží agresivně prosadit i na evropském trhu, kde využívají cenové i výrobní výhody.Chcete využít této příležitosti?Baterie zůstávají klíčovým faktorem úspěchuHoffman také zdůraznil, že klíčovým prvkem v přechodu na elektromobilitu je vývoj a výroba baterií. Zatímco v případě konvenčních pohonů a převodovek má Škoda Auto pod kontrolou celý dodavatelský řetězec, u baterií tomu tak není. „Vše je v rukou asijských dodavatelů. Polovinu baterií dnes kupujeme z Číny, druhou polovinu se snažíme zajistit z naší výroby, ale i zde jsou technologie z Číny,“ vysvětlil.Firma proto považuje za klíčové v příštích pěti letech snížit cenu baterií o 45 % na jednu kilowatthodinu, aby mohla vyrábět elektromobily, které si zákazníci skutečně budou chtít koupit. „Jinak nedokážeme udělat produkt, který bude pro lidi atraktivní,“ upozornil Hoffman.Zároveň zdůraznil, že v oblasti baterií není problém jen v nákladech, ale i v technologické závislosti na Asii. Evropský průmysl zatím nedokázal vybudovat plnohodnotnou infrastrukturu pro výrobu článků ve velkém měřítku, což ohrožuje jeho soběstačnost.Hoffman rovněž upozornil, že Čína se stala centrem inovací v automobilovém průmyslu, především díky masivní digitalizaci a ochotě zavádět nové výrobní postupy bez legislativních omezení. „Nikdo u nich neřeší GDPR ani používání soukromých telefonů při práci. Nám legislativa brání například v nasazení kamer na výrobních linkách,“ doplnil.Evropa se nesmí uzavírat, ale musí reagovatAčkoli je Čína pro evropské výrobce rostoucí konkurencí, Hoffman odmítá myšlenku, že by se Evropa měla před světem uzavírat. Podle něj by Evropská unie měla místo protekcionismu přijímat cílená opatření, která posílí konkurenceschopnost evropských značek.„Nemá cenu dělat z Evropy pevnost,“ řekl Hoffman. „Ale zároveň je potřeba, aby EU reagovala na to, jak čínské automobilky zaplavují evropský trh.“ Tlak z čínského exportu totiž dopadne především na dealery a prodejní sítě, které budou muset čelit novým, levnějším modelům z Asie.Podle Hoffmana tak Evropa stojí na rozcestí – buď se přizpůsobí globální realitě a zaměří se na inovace a efektivitu, nebo riskuje ztrátu podílu na trhu, který si v minulosti vybudovala.Kromě Škody Auto působí v České republice i další významní výrobci. Toyota Motor Manufacturing Czech Republic oznámila, že od letošního roku přechází výhradně na výrobu hybridních vozů. V Nošovicích na Frýdecko-Místecku pak provozuje svůj závod Hyundai Motor – jedinou továrnu této značky v rámci Evropské unie. Podle mluvčího firmy však závod letos opakovaně čelí celodenním odstávkám výroby kvůli nižší poptávce po automobilech, což dokládá nejistotu na evropském trhu s vozy.
Tagy: škoda autospalovací motory


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    17:08

    Podle Bloomberg News jsou Brookfield a GIC blízko podání závazné nabídky na National Storage.

    17:04

    Izraelské akcie rostou při uzavření trhu; TA 35 vzrostl o 0,97 %

    15:53

    American Airlines žádá o oznámení v případě bankrotu společnosti Spirit

    15:23

    Vnitřní rozdělení Fedu zdůrazňuje Powellovo vedení úrokových sazeb a neshody

    15:03

    Francouzská ekonomika má podle ministra financí v roce 2025 vzrůst minimálně o 0,8 %.

    14:38

    Kombinace EPKINLY od Genmab s R2 snižuje riziko progrese lymfomu o 79 % v klinické studii.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Goldman Sachs vidí další růst u akcií Nvidia, Wynn Resorts i dalších titulů

    7 prosince, 2025

    Investiční banka Goldman Sachs zveřejnila aktualizovaný seznam akcií, které podle jejích analytiků zůstávají atraktivní i v závěru roku a mají...

    Zdroj: Getty Images

    Poslední odpor vůči akciím MP Materials mizí a trh se obrací k optimismu

    7 prosince, 2025
    Zdroj: Reuters

    Akcie s potenciálem růstu přes 70 procent podle analytiků Goldman Sachs

    7 prosince, 2025
    Zdroj: Unsplash

    Akcie Alphabet mohou vzrůst o dalších 25 %. Vítězí na všech frontách

    7 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Wall Street vítá škrty Meta v metaversu. Investoři čekají růst akcií

    5 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Cardinal Infrastructure Group Inc.

    Datum IPO: 10 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 768 milionů USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Applied Materials posiluje díky silnému oživení trhu paměťových čipů

    6 prosince, 2025

    S&P 500 sílí, nejnovější data o inflaci potvrzují očekávání snížení sazeb Fedu

    5 prosince, 2025

    S&P 500 sílí, data o zaměstnanosti podpořila sázky na snížení úrokových sazeb

    3 prosince, 2025

    Index S&P 500 dále posiluje, pozornost investorů se upírá na Fed

    5 prosince, 2025

    Americké akcie po slabých údajích o zaměstnanosti v soukromém sektoru klesají

    3 prosince, 2025

    Jak Netflix ukradl Warner Bros Davidu Ellisonovi a co to znamená v praxi

    6 prosince, 2025

    Goldman Sachs vidí další růst u akcií Nvidia, Wynn Resorts i dalších titulů

    7 prosince, 2025

    S&P 500 zaznamenal mírný nárůst před zveřejněním klíčových údajů o inflaci

    4 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • DIP
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost