Klíčové body
- Point One získal 35 milionů dolarů a jeho hodnota vzrostla na 230 milionů
- Technologie firmy určuje polohu s centimetrovou přesností pro vozidla, roboty i drony
- Počet výrobců využívajících platformu se během roku zvýšil desetinásobně
Jeho technologie, schopná určit polohu s přesností na jeden centimetr, přitahuje pozornost výrobců autonomních systémů i investorů. Tento zájem potvrzuje i nejnovější kolo financování. Point One získal 35 milionů dolarů v rámci série C vedené investiční společností Khosla Ventures, přičemž celková hodnota startupu po transakci dosáhla 230 milionů dolarů.
Společnost byla založena v roce 2016 a od počátku stavěla na myšlence, že každý pohybující se objekt – od dronu přes robotické systémy až po spotřebitelská vozidla – může těžit z extrémně přesného polohování. Základem je software, který kombinuje rozšířený globální navigační satelitní systém
Tato technologie vytváří polohovací engine, jenž dokáže v optimálních podmínkách nabídnout přesnost až 1 centimetr, což potvrdil spoluzakladatel Aaron Nathan. Startup tím otevírá cestu pro široké spektrum aplikací v automobilovém, robotickém či spotřebitelském segmentu.

Široká škála využití a rychlá adopce napříč trhy
Většina moderních vozidel již disponuje hardwarem potřebným pro nasazení technologie Point One prostřednictvím softwarového API. Pro stroje a zařízení, která takovým vybavením nedisponují – například zemědělské stroje nebo speciální zásahová vozidla – nabízí společnost doplnění čipovou sadou. Původně mířil Point One především na automobilový průmysl, což odráželo tehdejší optimismus ohledně vývoje autonomních vozidel. Tento segment dnes tvoří významnou část příjmů firmy.
Point One sice nemůže zveřejnit jména většiny svých komerčních zákazníků, potvrdil však, že jeho technologie je integrována do pokročilých asistenčních systémů pro řidiče i do infotainmentu významného výrobce elektromobilů a že je součástí více než 150 000 vozidel tohoto producenta.
Společnost má zároveň kontrakty se zásadními hráči v dalších odvětvích. Patří sem přední výrobci sekaček a systémů na údržbu trávníků, distribuční firma provozující flotilu 300 000 vozidel pro doručování na poslední míli či globální výrobce silničních a závodních kol. To ukazuje, že přesná lokalizace se stává nezbytným prvkem nejen v automobilovém sektoru, ale i v robotice, průmyslové automatizaci či sportovní technologii.
Růst adopce zrychlil zejména od roku 2021, kdy startup oznámil financování série A v hodnotě 10 milionů dolarů. Během jediného roku se počet výrobců využívajících platformu Point One desetinásobně zvýšil. Dnes zahrnuje automobilový, robotický, průmyslový a nositelný segment, přičemž podle Nathana tempo adopce stále stoupá.
Investice do sítě Polaris RTK a zvyšující se požadavky na přesnost
Kolo financování série C je určeno především na další rozvoj technologie a posílení sítě Polaris RTK. Tento systém je zásadní pro dosažení centimetrové přesnosti i v řídkých oblastech Severní Ameriky, Evropy a Asie. Skládá se z jednotek o velikosti malé krabice, které jsou instalovány na bezpečných místech, například na věžích mobilních operátorů.
Tyto jednotky poskytují korekce polohy, ale musí být umístěny relativně blízko – v okruhu přibližně 40 kilometrů od sledovaného objektu. To vyžaduje hustou síť stanic, kterou Point One postupně doplňuje.
Podle provozního ředitele Toma Weekse se síť rozšiřuje zejména v regionech, kde je vysoká koncentrace zemědělství, dopravy a obslužných zařízení. Oblasti amerického Středozápadu či východního pobřeží tak vyžadují robustní pokrytí, protože právě zde je poptávka po centimetrové přesnosti nejvyšší. Weeks zdůraznil, že i drobná odchylka, například 10 centimetrů, může vést k chybě – ať už při přesném zemědělství, malování dopravního značení či autonomní údržbě zeleně.
Firma proto pokračuje ve „vyplňování mezer“ a podle Weekse se již blíží finálnímu pokrytí klíčových oblastí.
Další krok: lokalizace v interiérech a všudypřítomná navigace
Přesná lokalizace funguje spolehlivě venku, ale v posledních letech roste potřeba zajistit plynulý přechod i do interiérů. Současné systémy dokáží udržet přesnost při jízdě z exteriéru do krytého parkoviště, což je důležitý pokrok. Podle Nathana však firma usiluje o to, aby technologie plně fungovala i v náročných vnitřních prostředích, kde například autonomní robot může trávit většinu času.
Toto rozšíření si vyžaduje další vývoj a právě zde hraje nové financování zásadní roli. Point One chce vytvořit řešení, které povede k všudypřítomné lokalizaci – technologii, jež bude spolehlivá venku i uvnitř, bez ohledu na typ prostředí. To je podle Nathana další logický krok ve vývoji a dlouhodobém směřování firmy.




























