Data zpochybňují Trumpova tvrzení o levném benzínu
Výhled pro ropu naznačuje možný budoucí pokles
Po většinu roku 2025 měl Bílý dům k dispozici jasná data podporující tvrzení o levnějším tankování. Rozdíl oproti cenám z roku 2024 byl často desítky centů ve prospěch letošních hodnot, což poskytovalo vládě silný komunikační nástroj v debatě o dostupnosti životních nákladů. Tento náskok však v posledních dnech prakticky zmizel.
Podle údajů AAA činila v úterý průměrná cena běžného benzínu v USA 3,055 dolaru za galon. Tato hodnota je téměř totožná s cenou 3,056 dolaru z předchozího roku za vlády Joea Bidena. Tím došlo k ukončení osmidenní série, kdy celostátní průměr meziročně rostl. Je to zásadní rozdíl oproti začátku roku 2025, kdy byly ceny o 30, 40 a dokonce 50 centů nižší než ve shodném období roku 2024. Aktuální vývoj tak narušuje klíčový bod Trumpovy ekonomické komunikace, která stavěla na představě výrazně levnějších pohonných hmot.
Zdroj: Shutterstock
Trump přitom ještě 6. listopadu v projevu v Miami prohlásil, že „ceny benzínu klesly na nejnižší úroveň za dvě desetiletí“. V té době se však ceny pohybovaly v průměru na úrovni 3,08 dolaru za galon, což je jen o několik centů méně než loni a rozhodně to neodpovídá tvrzení o nejnižších hodnotách za desítky let. Podobně ministr financí Scott Bessent uvedl, že ceny benzínu „výrazně klesly“, přestože v daný den byly o tři centy vyšší než před rokem. Data AAA tak jasně ukazují nesoulad mezi politickými prohlášeními a reálnými čísly.
Vnímání Američanů a role cen pohonných hmot
Ceny benzínu jsou pro Američany jedním z nejviditelnějších ukazatelů životních nákladů. Na rozdíl od abstraktních makroekonomických údajů je spotřebitelé sledují v reálném čase na čerpacích stanicích. Právě proto měly ceny kolem pěti dolarů za galon v roce 2022 po ruské invazi na Ukrajinu silný politický dopad a představovaly problém pro administrativu Joea Bidena. Není tedy překvapivé, že Trump využíval nižší ceny jako argument o lepší dostupnosti.
Podle průzkumu CBS News však 60 % Američanů uvádí, že Trump prezentuje realitu ohledně cen a inflace příznivěji, než jaká ve skutečnosti je. Pouze 27 % respondentů věří, že jeho prezentace odpovídá realitě, a 13 % se domnívá, že situaci popisuje hůře. Tento rozpor ukazuje, že veřejnost si všímá odlišnosti mezi politickou rétorikou a vlastní zkušeností.
Ačkoli benzín zůstává levnější než v době historických maxim, aktuální vyrovnání cen mezi letoškem a loňskem oslabuje jeden z nejsilnějších argumentů Trumpovy ekonomické komunikace. V praxi tak dochází k situaci, kdy hluboké rozdíly z počátku roku zmizely, což snižuje možnost využívat vývoj cen benzínu jako politický trumf.
Regionální rozdíly: kde řidiči tankují levněji a kde dráž
Vývoj cen není v USA rovnoměrný. Některé státy zažívají výrazně nižší ceny než loni, zatímco jiné čelí citelnému nárůstu. Podle údajů AAA jsou ceny meziročně nižší například v Coloradu o 24 centů, ve Wyomingu o 19 centů, na Havaji a ve Wisconsinu o 12 centů, v Marylandu o 9 centů a v Severní Dakotě rovněž o 9 centů. Tyto regiony tak skutečně zaznamenávají úsporu oproti loňsku, což přichází v době zvýšeného cestování před Dnem díkůvzdání.
Naopak v řadě států došlo k nárůstu cen. Patří mezi ně Oregon, kde ceny vzrostly o 27 centů, Aljaška s nárůstem o 26 centů, Washington o 20 centů, Kalifornie o 16 centů, Idaho o 16 centů, Arizona o 14 centů, Michigan o 9 centů a Nevada rovněž o 9 centů. Tyto rozdíly zdůrazňují, že celostátní průměr nevystihuje plně zkušenost jednotlivých oblastí a že dopady na domácnosti se mohou výrazně lišit podle lokality.
Zdroj: Shutterstock
Společnost GasBuddy předpokládá, že průměrná celostátní cena benzínu na Den díkůvzdání bude 3,02 dolaru, což je nejnižší hodnota na tento svátek od roku 2020, kdy inflaci tlumila pandemie. Z hlediska inflace však GasBuddy uvádí, že ceny nebyly na Den díkůvzdání tak nízké od roku 2016, s výjimkou covidového období. To může přispět k tomu, že Američané pociťují menší finanční tlak při tankování, protože zároveň vydělávají více.
Výhled cen: tlak na ropu a možný pokles v letech 2026–2027
Pozornost trhu se nyní obrací k vývoji cen ropy, který bude zásadní pro budoucí ceny pohonných hmot. Podle komoditních stratégů z JPMorgan Chase (JPM) se očekává, že nabídka ropy v příštím roce poroste rychleji než poptávka. Pokud kartel OPEC nepřistoupí k omezení produkce, může cena ropy Brent ve čtvrtém čtvrtletí příštího roku klesnout k 50 dolarům za barel a na konci roku 2026 se pohybovat kolem 40 dolarů. Pro rok 2027 pak JPMorgan uvádí průměrnou cenu kolem 42 dolarů, s možným poklesem až k 30 dolarům za barel.
Podle analytiků by tak výrazný přebytek nabídky mohl téměř jistě vést producenty k zásadním omezením těžby. Analytik Tom Kloza ze společnosti Gulf Oil uvedl, že výhled pro ceny benzínu na příští rok je příznivý a že rok 2026 bude pravděpodobně charakterizován dostatkem ropy. Z jeho pohledu jde o oblast, která nepředstavuje významnou výzvu pro Trumpovu administrativu ve srovnání s jinými problémy.
Vývoj cen ropy tak může hrát zásadní roli v tom, zda se Trumpově administrativě podaří obnovit argument o levnějším benzínu. Aktuální data však jasně ukazují, že „sleva“ mezi letošními a loňskými cenami prakticky zmizela a politická rétorika už neodpovídá realitě na čerpacích stanicích.
Po většinu roku 2025 měl Bílý dům k dispozici jasná data podporující tvrzení o levnějším tankování. Rozdíl oproti cenám z roku 2024 byl často desítky centů ve prospěch letošních hodnot, což poskytovalo vládě silný komunikační nástroj v debatě o dostupnosti životních nákladů. Tento náskok však v posledních dnech prakticky zmizel.Podle údajů AAA činila v úterý průměrná cena běžného benzínu v USA 3,055 dolaru za galon. Tato hodnota je téměř totožná s cenou 3,056 dolaru z předchozího roku za vlády Joea Bidena. Tím došlo k ukončení osmidenní série, kdy celostátní průměr meziročně rostl. Je to zásadní rozdíl oproti začátku roku 2025, kdy byly ceny o 30, 40 a dokonce 50 centů nižší než ve shodném období roku 2024. Aktuální vývoj tak narušuje klíčový bod Trumpovy ekonomické komunikace, která stavěla na představě výrazně levnějších pohonných hmot.Trump přitom ještě 6. listopadu v projevu v Miami prohlásil, že „ceny benzínu klesly na nejnižší úroveň za dvě desetiletí“. V té době se však ceny pohybovaly v průměru na úrovni 3,08 dolaru za galon, což je jen o několik centů méně než loni a rozhodně to neodpovídá tvrzení o nejnižších hodnotách za desítky let. Podobně ministr financí Scott Bessent uvedl, že ceny benzínu „výrazně klesly“, přestože v daný den byly o tři centy vyšší než před rokem. Data AAA tak jasně ukazují nesoulad mezi politickými prohlášeními a reálnými čísly.Vnímání Američanů a role cen pohonných hmotCeny benzínu jsou pro Američany jedním z nejviditelnějších ukazatelů životních nákladů. Na rozdíl od abstraktních makroekonomických údajů je spotřebitelé sledují v reálném čase na čerpacích stanicích. Právě proto měly ceny kolem pěti dolarů za galon v roce 2022 po ruské invazi na Ukrajinu silný politický dopad a představovaly problém pro administrativu Joea Bidena. Není tedy překvapivé, že Trump využíval nižší ceny jako argument o lepší dostupnosti.Podle průzkumu CBS News však 60 % Američanů uvádí, že Trump prezentuje realitu ohledně cen a inflace příznivěji, než jaká ve skutečnosti je. Pouze 27 % respondentů věří, že jeho prezentace odpovídá realitě, a 13 % se domnívá, že situaci popisuje hůře. Tento rozpor ukazuje, že veřejnost si všímá odlišnosti mezi politickou rétorikou a vlastní zkušeností.Ačkoli benzín zůstává levnější než v době historických maxim, aktuální vyrovnání cen mezi letoškem a loňskem oslabuje jeden z nejsilnějších argumentů Trumpovy ekonomické komunikace. V praxi tak dochází k situaci, kdy hluboké rozdíly z počátku roku zmizely, což snižuje možnost využívat vývoj cen benzínu jako politický trumf.Chcete využít této příležitosti?Regionální rozdíly: kde řidiči tankují levněji a kde drážVývoj cen není v USA rovnoměrný. Některé státy zažívají výrazně nižší ceny než loni, zatímco jiné čelí citelnému nárůstu. Podle údajů AAA jsou ceny meziročně nižší například v Coloradu o 24 centů, ve Wyomingu o 19 centů, na Havaji a ve Wisconsinu o 12 centů, v Marylandu o 9 centů a v Severní Dakotě rovněž o 9 centů. Tyto regiony tak skutečně zaznamenávají úsporu oproti loňsku, což přichází v době zvýšeného cestování před Dnem díkůvzdání.Naopak v řadě států došlo k nárůstu cen. Patří mezi ně Oregon, kde ceny vzrostly o 27 centů, Aljaška s nárůstem o 26 centů, Washington o 20 centů, Kalifornie o 16 centů, Idaho o 16 centů, Arizona o 14 centů, Michigan o 9 centů a Nevada rovněž o 9 centů. Tyto rozdíly zdůrazňují, že celostátní průměr nevystihuje plně zkušenost jednotlivých oblastí a že dopady na domácnosti se mohou výrazně lišit podle lokality.Společnost GasBuddy předpokládá, že průměrná celostátní cena benzínu na Den díkůvzdání bude 3,02 dolaru, což je nejnižší hodnota na tento svátek od roku 2020, kdy inflaci tlumila pandemie. Z hlediska inflace však GasBuddy uvádí, že ceny nebyly na Den díkůvzdání tak nízké od roku 2016, s výjimkou covidového období. To může přispět k tomu, že Američané pociťují menší finanční tlak při tankování, protože zároveň vydělávají více.Výhled cen: tlak na ropu a možný pokles v letech 2026–2027Pozornost trhu se nyní obrací k vývoji cen ropy, který bude zásadní pro budoucí ceny pohonných hmot. Podle komoditních stratégů z JPMorgan Chase se očekává, že nabídka ropy v příštím roce poroste rychleji než poptávka. Pokud kartel OPEC nepřistoupí k omezení produkce, může cena ropy Brent ve čtvrtém čtvrtletí příštího roku klesnout k 50 dolarům za barel a na konci roku 2026 se pohybovat kolem 40 dolarů. Pro rok 2027 pak JPMorgan uvádí průměrnou cenu kolem 42 dolarů, s možným poklesem až k 30 dolarům za barel.Podle analytiků by tak výrazný přebytek nabídky mohl téměř jistě vést producenty k zásadním omezením těžby. Analytik Tom Kloza ze společnosti Gulf Oil uvedl, že výhled pro ceny benzínu na příští rok je příznivý a že rok 2026 bude pravděpodobně charakterizován dostatkem ropy. Z jeho pohledu jde o oblast, která nepředstavuje významnou výzvu pro Trumpovu administrativu ve srovnání s jinými problémy.Vývoj cen ropy tak může hrát zásadní roli v tom, zda se Trumpově administrativě podaří obnovit argument o levnějším benzínu. Aktuální data však jasně ukazují, že „sleva“ mezi letošními a loňskými cenami prakticky zmizela a politická rétorika už neodpovídá realitě na čerpacích stanicích.