Dne 18. prosince 2025 Evropská komise navrhla opustit plánovaný zákaz benzinových a dieselových motorů do roku 2035. Tento krok přichází na základě tlaku ze strany evropských automobilových výrobců, kteří usilují o větší flexibilitu na trhu, zejména ve fázi konkurence s čínskými rivaly.
Nová politika umožní výrobcům pokračovat ve výrobě hybridních vozidel a také prodávat tradiční motorové vozy i po roce 2035. Podle analytiků jde o strategii, která má dát evropským výrobcům čas na adaptaci a rozvoj elektrických vozidel s ohledem na rychlý růst konkurence z Číny.
Phil Dunne, ředitel společnosti Grant Thornton Stax, uvedl: „Komise dala automobilovému průmyslu možnost volby a šanci soutěžit, což by mělo umožnit Evropanům dohnat Čínu v oblasti nákladově konkurenceschopných elektrických vozidel.“ Tato změna politiky má pozitivní dopad na prémiové značky, jako jsou Mercedes a BMW , které budou mít delší období na výrobu hybridů před přechodem na plně elektrická vozidla.
Budoucnost evropského automobilového trhu se však ukazuje jako neshodná s postojem Spojených států, kde se prezident Trump vzdal podpory pro EV. Přestože EU zvýšila prodeje elektrických vozidel o 25,7 % v tomto roce, podíl plně elektrických aut zůstává i nadále nízký, především ve střední a východní Evropě.
Chcete využít této příležitosti?
Výrobci investovali miliardy eur do vývoje elektrických aut a expanze výroby, ale možnost využití různých technologií by mohla podnítit spolupráci na vývoji cenově dostupných EV. Například nedávné partnerství Ford u a Renault u zaměřené na malé EV v Evropě je jedním z mnoha znaků této změny. Ze strany Fordu se ozval CEO Jim Farley s výzvou k stabilizaci pravidel, protože neustálé změny politiky představují problém pro dlouhodobé investice.
Dne 18. prosince 2025 Evropská komise navrhla opustit plánovaný zákaz benzinových a dieselových motorů do roku 2035. Tento krok přichází na základě tlaku ze strany evropských automobilových výrobců, kteří usilují o větší flexibilitu na trhu, zejména ve fázi konkurence s čínskými rivaly.
Nová politika umožní výrobcům pokračovat ve výrobě hybridních vozidel a také prodávat tradiční motorové vozy i po roce 2035. Podle analytiků jde o strategii, která má dát evropským výrobcům čas na adaptaci a rozvoj elektrických vozidel s ohledem na rychlý růst konkurence z Číny.
Phil Dunne, ředitel společnosti Grant Thornton Stax, uvedl: „Komise dala automobilovému průmyslu možnost volby a šanci soutěžit, což by mělo umožnit Evropanům dohnat Čínu v oblasti nákladově konkurenceschopných elektrických vozidel.“ Tato změna politiky má pozitivní dopad na prémiové značky, jako jsou Mercedes a BMW , které budou mít delší období na výrobu hybridů před přechodem na plně elektrická vozidla.
Budoucnost evropského automobilového trhu se však ukazuje jako neshodná s postojem Spojených států, kde se prezident Trump vzdal podpory pro EV. Přestože EU zvýšila prodeje elektrických vozidel o 25,7 % v tomto roce, podíl plně elektrických aut zůstává i nadále nízký, především ve střední a východní Evropě.Chcete využít této příležitosti?
Výrobci investovali miliardy eur do vývoje elektrických aut a expanze výroby, ale možnost využití různých technologií by mohla podnítit spolupráci na vývoji cenově dostupných EV. Například nedávné partnerství Ford u a Renault u zaměřené na malé EV v Evropě je jedním z mnoha znaků této změny. Ze strany Fordu se ozval CEO Jim Farley s výzvou k stabilizaci pravidel, protože neustálé změny politiky představují problém pro dlouhodobé investice.