Maloobchodní tržby bez aut vzrostly meziročně o 2,8 procenta
Největší nárůst zaznamenaly prodejny s kosmetikou a toaletními potřebami
Prodej potravin meziročně klesl ve specializovaných i nespecializovaných obchodech
Tržby internetových a zásilkových obchodů stouply o více než sedm procent
Podle nejnovějších dat, která na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ), došlo v říjnu k dalšímu meziročnímu nárůstu tržeb. Tento vývoj potvrzuje, že spotřebitelská poptávka v určitých segmentech zůstává silná, ačkoliv ne všechna odvětví těží z tohoto trendu stejnou měrou. Celková čísla ukazují na ustálený vývoj, kdy se maloobchodní tržby bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel meziročně zvýšily o 2,8 procenta. Tento výsledek je zajímavý především tím, že přesně kopíruje revidovaná data za měsíc září, kdy byl zaznamenán totožný procentuální růst. Z pohledu meziměsíčního srovnání si obchodníci rovněž mírně polepšili, konkrétně o 0,4 procenta.
<!– DIP popup–>
Zdroj: Shutterstock
Tato čísla naznačují, že se trh stabilizoval na určité úrovni růstu, který je tažen specifickými kategoriemi zboží, zatímco jiné oblasti, zejména prodej potravin, stále hledají cestu k černým číslům. Detailní pohled na statistiky odhaluje výrazné rozdíly v nákupním chování zákazníků, kteří zjevně preferují nákupy nepotravinářského zboží a využívají služeb internetových obchodů, zatímco v případě základních potravin jsou jejich výdaje opatrnější.
Vývoj tržeb v nepotravinářském sektoru a u pohonných hmot
Klíčovým faktorem, který v říjnu udržel maloobchod v růstovém pásmu, byl jednoznačně zájem o nepotravinářské zboží a pohonné hmoty. Jak uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová, po očištění o cenové vlivy rostly tržby právě v těchto kategoriích. Prodejci pohonných hmot zaznamenali velmi solidní výsledek, když jejich tržby meziročně vzrostly o 5,5 procenta. Tento segment tak výrazně přispěl k celkové pozitivní bilanci maloobchodu. Ještě širší dopad měl růst v kategorii nepotravinářského zboží, kde se tržby souhrnně zvedly o 4,3 procenta.
Uvnitř segmentu nepotravinářského zboží panoval téměř plošný optimismus. Růst byl zaznamenán ve většině sortimentních skupin, což svědčí o ochotě spotřebitelů utrácet za zboží, které není nezbytně nutné pro každodenní přežití, ale zvyšuje kvalitu života. Absolutním skokanem měsíce se staly prodejny s kosmetickými a toaletními výrobky, které vykázaly meziroční nárůst tržeb o vysokých 9,2 procenta. Tento údaj naznačuje, že péče o vzhled a hygienu je oblastí, kde Češi momentálně nešetří.
V těsném závěsu za kosmetikou se umístily prodejny zaměřené na volný čas. Obchody nabízející výrobky pro kulturu, sport a rekreaci si meziročně polepšily o osm procent. Zvýšený zájem byl patrný i v oblasti módy, kde prodejny s oděvy a obuví zaznamenaly růst tržeb o 5,9 procenta. Pozitivní vývoj se nevyhnul ani zdravotnickému sektoru, konkrétně prodejnám s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, které rostly o 3,6 procenta. I segment výrobků pro domácnost skončil v plusu, ačkoli zde byl růst mírnější, dosahující půl procenta.
Navzdory celkovému růstu maloobchodu existují oblasti, které v říjnu zaznamenaly pokles. Nejvýraznějším negativním trendem je pokračující snížení tržeb za prodej potravin. Podle zveřejněných dat tržby za potraviny meziročně klesly o 0,3 procenta. Tento pokles se dotkl celého spektra prodejců potravin, bez ohledu na to, zda se jedná o velké řetězce nebo menší specializované obchody. Jana Gotvaldová z ČSÚ upozornila, že k poklesu došlo jak ve specializovaných, tak i v nespecializovaných prodejnách.
Detailnější rozbor ukazuje, že specializované prodejny potravin utrpěly větší ztrátu, když jejich tržby klesly o 2,2 procenta. Nespecializované prodejny s převahou potravin, což jsou typicky supermarkety a hypermarkety, zaznamenaly mírnější pokles o 0,1 procenta. Tato data naznačují, že spotřebitelé možná omezují nákupy dražších nebo prémiových potravin ve specializovaných obchodech, ale i v běžných řetězcích zůstávají při nákupech jídla zdrženliví.
Zdroj: Shutterstock
Jedinou výjimkou v jinak rostoucím segmentu nepotravinářského zboží byly prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením. Tento sektor, který v minulosti často táhl tržby nahoru, se v říjnu propadl do záporných čísel. Tržby zde meziročně klesly o 2,8 procenta. Naopak velmi silnou pozici si udržují internetové a zásilkové obchody. E-commerce v Česku nadále vzkvétá, což potvrzuje meziroční nárůst tržeb o 7,3 procenta. Je zřejmé, že trend přesunu nákupů do online prostředí pokračuje a zákazníci stále častěji využívají pohodlí doručení zboží až domů. Zajímavý je také výsledek nespecializovaných prodejen s převahou nepotravinářského zboží, které si polepšily o 4,7 procenta.
Motorová vozidla jako samostatná kapitola růstu
Zatímco hlavní index maloobchodních tržeb obvykle nezahrnuje prodej motorových vozidel, statistický úřad sleduje tento segment samostatně, a i zde přicházejí pozitivní zprávy. Obchod s automobily a jejich opravy v říjnu potvrdily rostoucí trend z předchozího měsíce. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně vzrostly o 4,9 procenta.
Tento výsledek představuje zrychlení růstu oproti září, kdy se tržby v tomto sektoru zvýšily o 4,4 procenta. I v meziměsíčním srovnání je patrný pozitivní posun, když se tržby zvýšily o stejných 0,4 procenta jako v případě celkového maloobchodu. Růst v automobilovém sektoru doplňuje celkový obrázek české ekonomiky v říjnu jako měsíce, kdy byla ochota spotřebitelů a firem investovat do zboží a údržby vozového parku na vzestupu. Data ČSÚ tak za říjen vykreslují obraz trhu, který stojí na pevných základech poptávky po nepotravinářském zboží a službách spojených s motorismem, zatímco potravinářský segment prozatím stagnuje či mírně klesá.
Podle nejnovějších dat, která na svém webu zveřejnil Český statistický úřad , došlo v říjnu k dalšímu meziročnímu nárůstu tržeb. Tento vývoj potvrzuje, že spotřebitelská poptávka v určitých segmentech zůstává silná, ačkoliv ne všechna odvětví těží z tohoto trendu stejnou měrou. Celková čísla ukazují na ustálený vývoj, kdy se maloobchodní tržby bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel meziročně zvýšily o 2,8 procenta. Tento výsledek je zajímavý především tím, že přesně kopíruje revidovaná data za měsíc září, kdy byl zaznamenán totožný procentuální růst. Z pohledu meziměsíčního srovnání si obchodníci rovněž mírně polepšili, konkrétně o 0,4 procenta.<!– DIP popup–>Tato čísla naznačují, že se trh stabilizoval na určité úrovni růstu, který je tažen specifickými kategoriemi zboží, zatímco jiné oblasti, zejména prodej potravin, stále hledají cestu k černým číslům. Detailní pohled na statistiky odhaluje výrazné rozdíly v nákupním chování zákazníků, kteří zjevně preferují nákupy nepotravinářského zboží a využívají služeb internetových obchodů, zatímco v případě základních potravin jsou jejich výdaje opatrnější.Vývoj tržeb v nepotravinářském sektoru a u pohonných hmotKlíčovým faktorem, který v říjnu udržel maloobchod v růstovém pásmu, byl jednoznačně zájem o nepotravinářské zboží a pohonné hmoty. Jak uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová, po očištění o cenové vlivy rostly tržby právě v těchto kategoriích. Prodejci pohonných hmot zaznamenali velmi solidní výsledek, když jejich tržby meziročně vzrostly o 5,5 procenta. Tento segment tak výrazně přispěl k celkové pozitivní bilanci maloobchodu. Ještě širší dopad měl růst v kategorii nepotravinářského zboží, kde se tržby souhrnně zvedly o 4,3 procenta.Uvnitř segmentu nepotravinářského zboží panoval téměř plošný optimismus. Růst byl zaznamenán ve většině sortimentních skupin, což svědčí o ochotě spotřebitelů utrácet za zboží, které není nezbytně nutné pro každodenní přežití, ale zvyšuje kvalitu života. Absolutním skokanem měsíce se staly prodejny s kosmetickými a toaletními výrobky, které vykázaly meziroční nárůst tržeb o vysokých 9,2 procenta. Tento údaj naznačuje, že péče o vzhled a hygienu je oblastí, kde Češi momentálně nešetří.V těsném závěsu za kosmetikou se umístily prodejny zaměřené na volný čas. Obchody nabízející výrobky pro kulturu, sport a rekreaci si meziročně polepšily o osm procent. Zvýšený zájem byl patrný i v oblasti módy, kde prodejny s oděvy a obuví zaznamenaly růst tržeb o 5,9 procenta. Pozitivní vývoj se nevyhnul ani zdravotnickému sektoru, konkrétně prodejnám s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, které rostly o 3,6 procenta. I segment výrobků pro domácnost skončil v plusu, ačkoli zde byl růst mírnější, dosahující půl procenta.Chcete využít této příležitosti?Trvalý pokles v prodeji potravin a technologiíNavzdory celkovému růstu maloobchodu existují oblasti, které v říjnu zaznamenaly pokles. Nejvýraznějším negativním trendem je pokračující snížení tržeb za prodej potravin. Podle zveřejněných dat tržby za potraviny meziročně klesly o 0,3 procenta. Tento pokles se dotkl celého spektra prodejců potravin, bez ohledu na to, zda se jedná o velké řetězce nebo menší specializované obchody. Jana Gotvaldová z ČSÚ upozornila, že k poklesu došlo jak ve specializovaných, tak i v nespecializovaných prodejnách.Detailnější rozbor ukazuje, že specializované prodejny potravin utrpěly větší ztrátu, když jejich tržby klesly o 2,2 procenta. Nespecializované prodejny s převahou potravin, což jsou typicky supermarkety a hypermarkety, zaznamenaly mírnější pokles o 0,1 procenta. Tato data naznačují, že spotřebitelé možná omezují nákupy dražších nebo prémiových potravin ve specializovaných obchodech, ale i v běžných řetězcích zůstávají při nákupech jídla zdrženliví.Jedinou výjimkou v jinak rostoucím segmentu nepotravinářského zboží byly prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením. Tento sektor, který v minulosti často táhl tržby nahoru, se v říjnu propadl do záporných čísel. Tržby zde meziročně klesly o 2,8 procenta. Naopak velmi silnou pozici si udržují internetové a zásilkové obchody. E-commerce v Česku nadále vzkvétá, což potvrzuje meziroční nárůst tržeb o 7,3 procenta. Je zřejmé, že trend přesunu nákupů do online prostředí pokračuje a zákazníci stále častěji využívají pohodlí doručení zboží až domů. Zajímavý je také výsledek nespecializovaných prodejen s převahou nepotravinářského zboží, které si polepšily o 4,7 procenta.Motorová vozidla jako samostatná kapitola růstuZatímco hlavní index maloobchodních tržeb obvykle nezahrnuje prodej motorových vozidel, statistický úřad sleduje tento segment samostatně, a i zde přicházejí pozitivní zprávy. Obchod s automobily a jejich opravy v říjnu potvrdily rostoucí trend z předchozího měsíce. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně vzrostly o 4,9 procenta.Tento výsledek představuje zrychlení růstu oproti září, kdy se tržby v tomto sektoru zvýšily o 4,4 procenta. I v meziměsíčním srovnání je patrný pozitivní posun, když se tržby zvýšily o stejných 0,4 procenta jako v případě celkového maloobchodu. Růst v automobilovém sektoru doplňuje celkový obrázek české ekonomiky v říjnu jako měsíce, kdy byla ochota spotřebitelů a firem investovat do zboží a údržby vozového parku na vzestupu. Data ČSÚ tak za říjen vykreslují obraz trhu, který stojí na pevných základech poptávky po nepotravinářském zboží a službách spojených s motorismem, zatímco potravinářský segment prozatím stagnuje či mírně klesá.
Akcie společnosti Moore Threads, pekingského výrobce grafických procesorů často označovaného jako „čínská Nvidia“, zažily při svém debutu na šanghajské burze...
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...