Nadměrná nabídka na krátkých trasách vytváří tlak na evropské nízkonákladové aerolinky
J.P. Morgan preferuje IAG a Air France-KLM díky silným dálkovým linkám a cash flow
easyJet a Jet2 čelí tlaku kvůli růstu kapacity a vyšším nákladům
Dálkové lety poskytují cenovou sílu, zatímco krátké trasy budou v roce 2026 nejrizikovější
Morgan mnohem složitější, než se ještě před několika měsíci očekávalo. Nejnovější analýza banky varuje, že akcie aerolinek budou v příštích dvou letech pod tlakem, protože nadměrná nabídka na krátkých trasách začíná převažovat nad růstem poptávky. Tento strukturální problém může zásadně ovlivnit cenotvorbu, marže i investorský sentiment napříč celým sektorem.
Podle J.P. Morgan je hlavním rizikem prudké zrychlení dodávek nových úzkotrupých letadel, která dominují evropskému trhu krátkých a středních tras. Makléřská společnost očekává, že celková nabídka sedadel evropských aerolinek v roce 2026 vzroste meziročně o přibližně 5 %. Kapacita úzkotrupých letadel by měla stoupnout dokonce o 6,3 %, zatímco širokotrupá letadla porostou mírnějším tempem okolo 4 %. Tento vývoj výrazně zvyšuje riziko převisu nabídky, zejména pro nízkonákladové dopravce, kteří jsou nejvíce závislí na krátkých trasách a obtížněji si udržují cenovou sílu.
Zdroj: Getty Images
Analytici upozorňují, že ceny letenek po prudkém postpandemickém růstu začaly klesat. U nízkonákladových aerolinek se průměrný výnos na sedadlo v roce 2026 očekává dokonce o 0,5 % nižší. Naproti tomu tradiční vlajkoví dopravci, kteří více využívají dálkové linky a prémiové kabiny, by měli benefitovat ze silnější poptávky: jejich ceny by měly v průměru růst o 0,5 %. Faktory jako omezenější nabídka dálkových letů, rostoucí obchodní cestování a zájem o prémiové služby pomáhají těmto společnostem udržet stabilní cenovou politiku.
Makroekonomické prostředí nabízí určitou úlevu v podobě klesajících cen paliv, což by podle J.P. Morgan mělo v roce 2026 zvýšit marže EBIT v celém sektoru o 60 bazických bodů. Ani tak se však marže nedostanou na předpandemickou úroveň kolem 10 %. To zdůrazňuje, jak významná je současná závislost aerolinek na schopnosti efektivně řídit kapacitu, optimalizovat trasy a odolávat cenovým tlakům ze strany konkurenčního prostředí.
V rámci jednotlivých titulů J.P. Morgan rozlišuje mezi vítězi a poraženými. Největší podporu dostává International Consolidated Airlines Group (IAG), mateřská společnost British Airways a Iberia. Analytici vidí v IAG nejlepší poměr nabídky a poptávky do roku 2026 a také jeden z nejsilnějších potenciálů volného cash flow v odvětví. IAG si udržuje hodnocení nadváha a cílovou cenu 6 EUR, což implikuje 32% růst.
Podobnou podporu získává Air France-KLM, která byla povýšena z neutrální na nadváhu, opět s očekávaným 32% růstem při cílové ceně 14 EUR. J.P. Morgan zdůrazňuje, že tento dopravce těží z poptávky po dálkových letech a z restrukturalizace, která má potenciál snížit náklady a zlepšit účinnost operací.
Zdroj: Getty Images
O poznání smíšenější je situace u německé Lufthansy, která byla zlepšena z podvážené na neutrální. Cílová cena 7,5 EUR sice značí 8% pokles oproti aktuálním úrovním, ale analytici vnímají pozitivní posun v ekonomických a provozních faktorech, přesto však upozorňují na přetrvávající rizika spojená s restrukturalizačními procesy a proměnlivou poptávkou.
Největší tlak pociťují nízkonákladové aerolinky. easyJet se propadá v doporučení z neutrální na podváženou s cílovou cenou 400 pence, což znamená očekávaný pokles o 18 %. Důvodem jsou agresivní investice do růstu, zvyšující se náklady a vysoká konkurence na hlavních evropských trasách. Jet2 ztrácí rating nadváha a přechází na neutrální, přičemž cílová cena 1 450 pencí implikuje jen marginální 2% růst. Společnost podle J.P. Morgan čelí krátkodobému tlaku na zisky v souvislosti s expanzí, zejména se spuštěním nové základny na letišti Gatwick.
Naopak lídr segmentu, Ryanair, si udržuje doporučení nadváha s cílovou cenou 33,5 EUR (17% potenciál). Jeho výhodou jsou disciplinované jednotkové náklady a vysoká schopnost generovat volné cash flow. Wizz Air zůstává neutrální na úrovni 1 200 pence, protože zvyšování kapacity přináší krátkodobé tlak.
Závěr analýzy je jasný: zatímco dálkové a prémiové segmenty mají příznivější výhled, trh krátkých tras v Evropě čeká intenzivní boj o marže. Růst nabídky předbíhá růst poptávky a mírné makroekonomické prostředí nenabízí dostatečně silný impuls k dalšímu zvyšování cen. Rok 2026 tak bude pro nízkonákladové dopravce jedním z nejnáročnějších za poslední dekádu.
Morgan mnohem složitější, než se ještě před několika měsíci očekávalo. Nejnovější analýza banky varuje, že akcie aerolinek budou v příštích dvou letech pod tlakem, protože nadměrná nabídka na krátkých trasách začíná převažovat nad růstem poptávky. Tento strukturální problém může zásadně ovlivnit cenotvorbu, marže i investorský sentiment napříč celým sektorem.Podle J.P. Morgan je hlavním rizikem prudké zrychlení dodávek nových úzkotrupých letadel, která dominují evropskému trhu krátkých a středních tras. Makléřská společnost očekává, že celková nabídka sedadel evropských aerolinek v roce 2026 vzroste meziročně o přibližně 5 %. Kapacita úzkotrupých letadel by měla stoupnout dokonce o 6,3 %, zatímco širokotrupá letadla porostou mírnějším tempem okolo 4 %. Tento vývoj výrazně zvyšuje riziko převisu nabídky, zejména pro nízkonákladové dopravce, kteří jsou nejvíce závislí na krátkých trasách a obtížněji si udržují cenovou sílu.Analytici upozorňují, že ceny letenek po prudkém postpandemickém růstu začaly klesat. U nízkonákladových aerolinek se průměrný výnos na sedadlo v roce 2026 očekává dokonce o 0,5 % nižší. Naproti tomu tradiční vlajkoví dopravci, kteří více využívají dálkové linky a prémiové kabiny, by měli benefitovat ze silnější poptávky: jejich ceny by měly v průměru růst o 0,5 %. Faktory jako omezenější nabídka dálkových letů, rostoucí obchodní cestování a zájem o prémiové služby pomáhají těmto společnostem udržet stabilní cenovou politiku.Makroekonomické prostředí nabízí určitou úlevu v podobě klesajících cen paliv, což by podle J.P. Morgan mělo v roce 2026 zvýšit marže EBIT v celém sektoru o 60 bazických bodů. Ani tak se však marže nedostanou na předpandemickou úroveň kolem 10 %. To zdůrazňuje, jak významná je současná závislost aerolinek na schopnosti efektivně řídit kapacitu, optimalizovat trasy a odolávat cenovým tlakům ze strany konkurenčního prostředí.V rámci jednotlivých titulů J.P. Morgan rozlišuje mezi vítězi a poraženými. Největší podporu dostává International Consolidated Airlines Group , mateřská společnost British Airways a Iberia. Analytici vidí v IAG nejlepší poměr nabídky a poptávky do roku 2026 a také jeden z nejsilnějších potenciálů volného cash flow v odvětví. IAG si udržuje hodnocení nadváha a cílovou cenu 6 EUR, což implikuje 32% růst.Podobnou podporu získává Air France-KLM, která byla povýšena z neutrální na nadváhu, opět s očekávaným 32% růstem při cílové ceně 14 EUR. J.P. Morgan zdůrazňuje, že tento dopravce těží z poptávky po dálkových letech a z restrukturalizace, která má potenciál snížit náklady a zlepšit účinnost operací.O poznání smíšenější je situace u německé Lufthansy, která byla zlepšena z podvážené na neutrální. Cílová cena 7,5 EUR sice značí 8% pokles oproti aktuálním úrovním, ale analytici vnímají pozitivní posun v ekonomických a provozních faktorech, přesto však upozorňují na přetrvávající rizika spojená s restrukturalizačními procesy a proměnlivou poptávkou.Chcete využít této příležitosti?Největší tlak pociťují nízkonákladové aerolinky. easyJet se propadá v doporučení z neutrální na podváženou s cílovou cenou 400 pence, což znamená očekávaný pokles o 18 %. Důvodem jsou agresivní investice do růstu, zvyšující se náklady a vysoká konkurence na hlavních evropských trasách. Jet2 ztrácí rating nadváha a přechází na neutrální, přičemž cílová cena 1 450 pencí implikuje jen marginální 2% růst. Společnost podle J.P. Morgan čelí krátkodobému tlaku na zisky v souvislosti s expanzí, zejména se spuštěním nové základny na letišti Gatwick.Naopak lídr segmentu, Ryanair, si udržuje doporučení nadváha s cílovou cenou 33,5 EUR . Jeho výhodou jsou disciplinované jednotkové náklady a vysoká schopnost generovat volné cash flow. Wizz Air zůstává neutrální na úrovni 1 200 pence, protože zvyšování kapacity přináší krátkodobé tlak.Závěr analýzy je jasný: zatímco dálkové a prémiové segmenty mají příznivější výhled, trh krátkých tras v Evropě čeká intenzivní boj o marže. Růst nabídky předbíhá růst poptávky a mírné makroekonomické prostředí nenabízí dostatečně silný impuls k dalšímu zvyšování cen. Rok 2026 tak bude pro nízkonákladové dopravce jedním z nejnáročnějších za poslední dekádu.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...