Prosincová rally nezačala, protože trh reagoval hlavně na snížení sazeb Fedu, ne na „Santu“
Historická data ukazují, že trhy do Vánoc obvykle klesají
Označovat každý prosincový růst za vánoční rally je mylné a vede k chybným investičním závěrům
Navzdory očekáváním, která se objevila ve finančních médiích, žádná skutečná vánoční rally dosud nezačala. Aktivita na trzích byla tento týden vysvětlitelná především reakcí na rozhodnutí Federálního rezervního systému snížit úrokové sazby – nikoli příchodem imaginárního „Santu“ na Wall Street.
Prosinec bývá v investičních komentářích zbožštěn jako období, kdy trhy „mají tendenci růst“. Statistiky však ukazují mnohem střízlivější obraz: šance na růst akcií před Vánocemi nejsou vyšší než v jiných částech roku, a historická data dokonce naznačují, že v polovině prosince často převažuje pokles. Rozšířený mediální zvyk připisovat každé prosincové zotavení Santa Clausovi tak stojí spíše na mylné interpretaci dat než na skutečné pravidelnosti.
Zdroj: Shutterstock
Historická data potvrzují slabší výkonnost do Vánoc
Graf uvedený v původní analýze ukazuje průměrný pětidenní výnos indexu Dow Jones Industrial Average v posledních třech prosincových týdnech na datech sahajících až do roku 1954. Tento dlouhodobý vzorek zřetelně ukazuje, že Dow má tendenci začít posilovat až těsně před Vánocemi a výrazněji růst až v posledním týdnu roku. Až tehdy se dostavuje to, čemu investoři tradičně říkají Santa Claus rally.
V první části těchto tří týdnů – tedy právě v období, do kterého nyní trh vstupuje – bývá výkonnost Dowu v průměru záporná. Z historického pohledu je tedy přirozené, že trh do Vánoc spíše klesá než roste. V aktuálním roce tak investoři neprožívají nic neobvyklého, přestože část médií naznačuje, že „Santa Claus rally selhala“. Ve skutečnosti se totiž ještě ani nenacházíme v období, kdy taková rally historicky přichází.
Statistika je v tomto ohledu jednoznačná. Data před rokem 1954 se do grafů nezahrnují, protože do roku 1953 byla burza otevřena i v sobotu. Zařazení těchto starších období by způsobilo nesoulad v časové ose a zkreslilo by výsledky. O to důležitější je vycházet ze správného interpretačního rámce, nikoli z mediálních zjednodušení.
Proč skutečná rally obvykle přichází až po Vánocích
Existují také racionální ekonomické důvody, proč se Santa Claus rally odehrává typicky až po Vánocích, nikoli před nimi. Hlavní z nich souvisí s daňovým prodejem ztrátových pozic, který je běžný v závěru roku. Investoři a fondy během prosince aktivně prodávají akcie, na kterých realizují ztrátu, aby si vylepšili daňové povinnosti.
Tento tlak na prodej trvá až do Vánoc – tedy přesně v období, které podle statistik vykazuje podprůměrnou nebo negativní výkonnost. Teprve po 25. prosinci, kdy velká část těchto transakcí skončí, volatilita poleví a prostor pro přirozený růst se otevírá. To je skutečným motorem Santa Claus rally, nikoli vánoční atmosféra či symbolický význam konce roku.
Podobný efekt bylo možné pozorovat i po nedávném snížení sazeb Fedu. Trh odolal tlaku způsobenému daňovými prodeji, ale tato reakce neodpovídá typické vánoční rally – souvisela totiž výhradně s měnovou politikou. Z tohoto důvodu analytik Mark Hulbert upozorňuje, že označovat jakýkoli prosincový růst za Santa Claus rally je nepřesné a metodicky chybné.
Proč záleží na přesné definici sezónních efektů
Hulbert zdůrazňuje, že chybné používání pojmu Santa Claus rally není jen drobným analytickým prohřeškem. Pro investory je zavádějící přejímat termíny, které neodpovídají faktům. Nesprávná interpretace sezónních efektů může vést k chybným rozhodnutím – a právě tyto chyby bývají v investicích nákladné.
Problém navíc spočívá i v tom, že média často podsouvají investorům iluzi, že prosinec je „garantovaně silný měsíc pro akcie“. Data to však nepotvrzují. Silnější výkonnost je koncentrována do několika posledních obchodních dní roku, nikoli do první poloviny prosince. Pokud investoři tyto nuance ignorují, mohou se mylně domnívat, že trh se chová „podivně“, když nekopíruje jejich očekávání. Ve skutečnosti se však chová přesně tak, jak obvykle činí.
Hulbert uzavírá, že poctivost v terminologii je důležitou součástí investiční strategie. Připisovat každou prosincovou rally Santovi je intektuálně nedbalé – a nedbalost není nikdy dobrou investiční taktikou. Kvalitní investiční rozhodování vyžaduje pečlivou práci s daty a vědomé odlišování statisticky podložených jevů od mediálních zkratkovitostí.
Celkově tak letošní situace není selháním Santa Claus rally. Je to spíše připomínka toho, že tato rally v prosinci přichází až po Vánocích, a že investoři by neměli očekávat výjimečný růst v období, kdy historická data ukazují na opak.
Zdroj: Getty images
Klíčové body
Prosincová rally nezačala, protože trh reagoval hlavně na snížení sazeb Fedu, ne na „Santu“
Historická data ukazují, že trhy do Vánoc obvykle klesají
Označovat každý prosincový růst za vánoční rally je mylné a vede k chybným investičním závěrům
Navzdory očekáváním, která se objevila ve finančních médiích, žádná skutečná vánoční rally dosud nezačala. Aktivita na trzích byla tento týden vysvětlitelná především reakcí na rozhodnutí Federálního rezervního systému snížit úrokové sazby – nikoli příchodem imaginárního „Santu“ na Wall Street.Prosinec bývá v investičních komentářích zbožštěn jako období, kdy trhy „mají tendenci růst“. Statistiky však ukazují mnohem střízlivější obraz: šance na růst akcií před Vánocemi nejsou vyšší než v jiných částech roku, a historická data dokonce naznačují, že v polovině prosince často převažuje pokles. Rozšířený mediální zvyk připisovat každé prosincové zotavení Santa Clausovi tak stojí spíše na mylné interpretaci dat než na skutečné pravidelnosti.Historická data potvrzují slabší výkonnost do VánocGraf uvedený v původní analýze ukazuje průměrný pětidenní výnos indexu Dow Jones Industrial Average v posledních třech prosincových týdnech na datech sahajících až do roku 1954. Tento dlouhodobý vzorek zřetelně ukazuje, že Dow má tendenci začít posilovat až těsně před Vánocemi a výrazněji růst až v posledním týdnu roku. Až tehdy se dostavuje to, čemu investoři tradičně říkají Santa Claus rally.V první části těchto tří týdnů – tedy právě v období, do kterého nyní trh vstupuje – bývá výkonnost Dowu v průměru záporná. Z historického pohledu je tedy přirozené, že trh do Vánoc spíše klesá než roste. V aktuálním roce tak investoři neprožívají nic neobvyklého, přestože část médií naznačuje, že „Santa Claus rally selhala“. Ve skutečnosti se totiž ještě ani nenacházíme v období, kdy taková rally historicky přichází.Statistika je v tomto ohledu jednoznačná. Data před rokem 1954 se do grafů nezahrnují, protože do roku 1953 byla burza otevřena i v sobotu. Zařazení těchto starších období by způsobilo nesoulad v časové ose a zkreslilo by výsledky. O to důležitější je vycházet ze správného interpretačního rámce, nikoli z mediálních zjednodušení.Chcete využít této příležitosti?Proč skutečná rally obvykle přichází až po VánocíchExistují také racionální ekonomické důvody, proč se Santa Claus rally odehrává typicky až po Vánocích, nikoli před nimi. Hlavní z nich souvisí s daňovým prodejem ztrátových pozic, který je běžný v závěru roku. Investoři a fondy během prosince aktivně prodávají akcie, na kterých realizují ztrátu, aby si vylepšili daňové povinnosti.Tento tlak na prodej trvá až do Vánoc – tedy přesně v období, které podle statistik vykazuje podprůměrnou nebo negativní výkonnost. Teprve po 25. prosinci, kdy velká část těchto transakcí skončí, volatilita poleví a prostor pro přirozený růst se otevírá. To je skutečným motorem Santa Claus rally, nikoli vánoční atmosféra či symbolický význam konce roku.Podobný efekt bylo možné pozorovat i po nedávném snížení sazeb Fedu. Trh odolal tlaku způsobenému daňovými prodeji, ale tato reakce neodpovídá typické vánoční rally – souvisela totiž výhradně s měnovou politikou. Z tohoto důvodu analytik Mark Hulbert upozorňuje, že označovat jakýkoli prosincový růst za Santa Claus rally je nepřesné a metodicky chybné.Proč záleží na přesné definici sezónních efektůHulbert zdůrazňuje, že chybné používání pojmu Santa Claus rally není jen drobným analytickým prohřeškem. Pro investory je zavádějící přejímat termíny, které neodpovídají faktům. Nesprávná interpretace sezónních efektů může vést k chybným rozhodnutím – a právě tyto chyby bývají v investicích nákladné.Problém navíc spočívá i v tom, že média často podsouvají investorům iluzi, že prosinec je „garantovaně silný měsíc pro akcie“. Data to však nepotvrzují. Silnější výkonnost je koncentrována do několika posledních obchodních dní roku, nikoli do první poloviny prosince. Pokud investoři tyto nuance ignorují, mohou se mylně domnívat, že trh se chová „podivně“, když nekopíruje jejich očekávání. Ve skutečnosti se však chová přesně tak, jak obvykle činí.Hulbert uzavírá, že poctivost v terminologii je důležitou součástí investiční strategie. Připisovat každou prosincovou rally Santovi je intektuálně nedbalé – a nedbalost není nikdy dobrou investiční taktikou. Kvalitní investiční rozhodování vyžaduje pečlivou práci s daty a vědomé odlišování statisticky podložených jevů od mediálních zkratkovitostí.Celkově tak letošní situace není selháním Santa Claus rally. Je to spíše připomínka toho, že tato rally v prosinci přichází až po Vánocích, a že investoři by neměli očekávat výjimečný růst v období, kdy historická data ukazují na opak.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...