Trumpova administrativa navrhuje výrazné snížení norem spotřeby paliva z úrovní stanovených předchozí vládou.
Analytici tvrdí, že zmírnění pravidel nezlevní auta, protože technologie jsou již implementované
Automobilky čelí tlaku drahých komodit, cel a rostoucím nákladům na moderní technologie
Zatímco pravidla zavedená během předchozí vlády počítala s postupným zpřísněním až na přibližně 50 mil na galon do roku 2031, Bílý dům nyní navrhuje snížit požadavek na 34,5 mil na galon. Podle prezidenta jde o krok, který má ulevit automobilkám i peněženkám běžných spotřebitelů, protože tvrdší normy označil za „protiekonomické“.
Trump návrh oznámil v Oválné pracovně za přítomnosti představitelů průmyslu, včetně vedení Fordu(F) a Stellantis(STLA). Administrativa argumentuje, že pravidla z Bidenovy éry by podle propočtů Bílého domu zvedla cenu nového automobilu téměř o 1 000 dolarů. Automobilový trh se podle Trumpa potýká s nadbytečnými omezeními, která brzdí výrobu a dělají vozy zbytečně drahé.
Jenže řada analytiků i spotřebitelských organizací tvrdí pravý opak: zmírnění pravidel ceny vozidel nesníží, a naopak může zvýšit náklady na provoz i spotřebu paliva v dlouhém období. Kritika se navíc opírá o fakt, že automobilky již investovaly do technologií, které mají dosavadní normy plnit, a nemohou se jen tak vrátit zpět.
Zdroj: Getty images
Proč zrušení pravidel podle expertů ceny aut nesníží
Podle Patricka De Haana, analytika společnosti GasBuddy, je celá debata o dopadu na cenu vozů do značné míry iluzorní. Zdůrazňuje, že technologie zvyšující palivovou účinnost jsou již zakomponovány do výroby – automobilky na ně utratily miliardy dolarů a proces změnit nelze.
Jak říká, „zrušení pravidel pro palivovou účinnost nezlevní automobily ze dne na den“. Automobilky se nemohou vrátit k motorům starších generací ani přestavět továrny, protože výroba již roky probíhá podle současných standardů. Vyšší ceny vozidel dnes podle něj způsobují dražší komodity, vyšší cla na díly a kovy a také technologická výbava, kterou zákazníci očekávají – velké displeje, sofistikované bezpečnostní systémy nebo asistenty řízení.
Spotřebitelská organizace Public Citizen k tomu dodává, že zrušení norem může mít dlouhodobé finanční důsledky. Podle jejích propočtů by původní normy Američanům ušetřily až 23 miliard dolarů na palivu a snížily národní spotřebu o 70 miliard galonů benzínu. Kritici proto tvrdí, že plánované zmírnění norem povede spíše ke zvýšení nákladů na provoz vozidel, než k jejich zlevnění v showroomu.
Složitá situace je i na straně samotných výrobců. Američtí zákazníci se už roky přesouvají k dražším SUV a pickupům. Nabídka menších, levnějších modelů se ztenčila a automobilky raději soustředí kapacitu na segmenty, kde jsou marže výrazně vyšší. To je jeden z důvodů, proč se průměrná cena nového vozu v USA dostala až k hranici 50 000 dolarů. Normy spotřeby paliva v tomto vývoji sehrávají jen vedlejší roli.
Debata o normách spotřeby paliva se tak odehrává na pozadí širších ekonomických trendů. Příčin vyšších cen je více a jsou podstatně strukturovanější než vliv regulačních pravidel. Patří mezi ně například cla na dovoz kovů a automobilových komponent, která zatěžují výrobní náklady napříč celým odvětvím. Zdražují také klíčové komodity a automobilky musí financovat technologický posun – vozy dnes obsahují mnohem více elektronických systémů než před deseti lety.
Právě tato kombinace faktorů tlačí ceny vzhůru, zatímco vliv palivové účinnosti je podle analytiků spíše marginální. Zákazníci zároveň stále častěji volí větší vozy a jsou ochotni se zadlužit na delší období, často i na více než pět let. To způsobuje, že levnější segmenty trhu postupně mizí a s nimi i možnost koupit cenově dostupný vůz.
Na oznámení v Bílém domě se kromě Fordu a Stellantis objevili také představitelé General Motors(GM). Trump znovu zopakoval svůj názor, že Bidenova politika „uložila drahá omezení“ a automobilkám způsobovala „řadu problémů“. Argumentoval, že bez zásahu jeho administrativy by došlo k dalšímu růstu cen vozidel.
Dopady na řidiče a automobilový trh: co lze očekávat
Zatímco Bílý dům prezentuje změnu jako cestu ke zlevnění automobilů, dostupná fakta takové tvrzení nepodporují. Výrobní procesy jsou dlouhodobě nastavené, technologie již byly implementovány a spotřebitelé dávají přednost dražším vozům. Zrušení norem tedy pravděpodobně nezastaví růst cen ani jej nezvrátí.
Podle kritiků může mít návrh naopak negativní dopad na spotřebu paliva, což se promítne do vyšších nákladů řidičů v dlouhém horizontu. Návrh tak otevírá další kolo politických a ekonomických sporů o to, jakým směrem by se měl americký automobilový trh ubírat. Rozhodnutí o normách spotřeby paliva se tak stává nejen technickým opatřením, ale součástí širší debaty o konkurenceschopnosti, energetické politice a dopadu na domácnosti.
Zdroj: Getty images
Zatímco pravidla zavedená během předchozí vlády počítala s postupným zpřísněním až na přibližně 50 mil na galon do roku 2031, Bílý dům nyní navrhuje snížit požadavek na 34,5 mil na galon. Podle prezidenta jde o krok, který má ulevit automobilkám i peněženkám běžných spotřebitelů, protože tvrdší normy označil za „protiekonomické“.Trump návrh oznámil v Oválné pracovně za přítomnosti představitelů průmyslu, včetně vedení Fordu a Stellantis . Administrativa argumentuje, že pravidla z Bidenovy éry by podle propočtů Bílého domu zvedla cenu nového automobilu téměř o 1 000 dolarů. Automobilový trh se podle Trumpa potýká s nadbytečnými omezeními, která brzdí výrobu a dělají vozy zbytečně drahé.Jenže řada analytiků i spotřebitelských organizací tvrdí pravý opak: zmírnění pravidel ceny vozidel nesníží, a naopak může zvýšit náklady na provoz i spotřebu paliva v dlouhém období. Kritika se navíc opírá o fakt, že automobilky již investovaly do technologií, které mají dosavadní normy plnit, a nemohou se jen tak vrátit zpět.Proč zrušení pravidel podle expertů ceny aut nesnížíPodle Patricka De Haana, analytika společnosti GasBuddy, je celá debata o dopadu na cenu vozů do značné míry iluzorní. Zdůrazňuje, že technologie zvyšující palivovou účinnost jsou již zakomponovány do výroby – automobilky na ně utratily miliardy dolarů a proces změnit nelze.Jak říká, „zrušení pravidel pro palivovou účinnost nezlevní automobily ze dne na den“. Automobilky se nemohou vrátit k motorům starších generací ani přestavět továrny, protože výroba již roky probíhá podle současných standardů. Vyšší ceny vozidel dnes podle něj způsobují dražší komodity, vyšší cla na díly a kovy a také technologická výbava, kterou zákazníci očekávají – velké displeje, sofistikované bezpečnostní systémy nebo asistenty řízení.Spotřebitelská organizace Public Citizen k tomu dodává, že zrušení norem může mít dlouhodobé finanční důsledky. Podle jejích propočtů by původní normy Američanům ušetřily až 23 miliard dolarů na palivu a snížily národní spotřebu o 70 miliard galonů benzínu. Kritici proto tvrdí, že plánované zmírnění norem povede spíše ke zvýšení nákladů na provoz vozidel, než k jejich zlevnění v showroomu.Složitá situace je i na straně samotných výrobců. Američtí zákazníci se už roky přesouvají k dražším SUV a pickupům. Nabídka menších, levnějších modelů se ztenčila a automobilky raději soustředí kapacitu na segmenty, kde jsou marže výrazně vyšší. To je jeden z důvodů, proč se průměrná cena nového vozu v USA dostala až k hranici 50 000 dolarů. Normy spotřeby paliva v tomto vývoji sehrávají jen vedlejší roli.Chcete využít této příležitosti?Politika, cla, technologie: skutečné faktory zdražováníDebata o normách spotřeby paliva se tak odehrává na pozadí širších ekonomických trendů. Příčin vyšších cen je více a jsou podstatně strukturovanější než vliv regulačních pravidel. Patří mezi ně například cla na dovoz kovů a automobilových komponent, která zatěžují výrobní náklady napříč celým odvětvím. Zdražují také klíčové komodity a automobilky musí financovat technologický posun – vozy dnes obsahují mnohem více elektronických systémů než před deseti lety.Právě tato kombinace faktorů tlačí ceny vzhůru, zatímco vliv palivové účinnosti je podle analytiků spíše marginální. Zákazníci zároveň stále častěji volí větší vozy a jsou ochotni se zadlužit na delší období, často i na více než pět let. To způsobuje, že levnější segmenty trhu postupně mizí a s nimi i možnost koupit cenově dostupný vůz.Na oznámení v Bílém domě se kromě Fordu a Stellantis objevili také představitelé General Motors . Trump znovu zopakoval svůj názor, že Bidenova politika „uložila drahá omezení“ a automobilkám způsobovala „řadu problémů“. Argumentoval, že bez zásahu jeho administrativy by došlo k dalšímu růstu cen vozidel.Dopady na řidiče a automobilový trh: co lze očekávatZatímco Bílý dům prezentuje změnu jako cestu ke zlevnění automobilů, dostupná fakta takové tvrzení nepodporují. Výrobní procesy jsou dlouhodobě nastavené, technologie již byly implementovány a spotřebitelé dávají přednost dražším vozům. Zrušení norem tedy pravděpodobně nezastaví růst cen ani jej nezvrátí.Podle kritiků může mít návrh naopak negativní dopad na spotřebu paliva, což se promítne do vyšších nákladů řidičů v dlouhém horizontu. Návrh tak otevírá další kolo politických a ekonomických sporů o to, jakým směrem by se měl americký automobilový trh ubírat. Rozhodnutí o normách spotřeby paliva se tak stává nejen technickým opatřením, ale součástí širší debaty o konkurenceschopnosti, energetické politice a dopadu na domácnosti.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...