Vláda USA oznámila novou regulaci v oblasti ekonomiky paliva, která by mohla umožnit automobilkám znovu vyrábět stanice, populární typ vozidel z 70. a 80. let. Podle ministra dopravy Seana Duffyho tento krok přinese větší výběr pro spotřebitele, kteří si mohou zvolit mezi moderními minivany a obnovenou klasikou.
Navržené změny, publikované 4. prosince 2025 Národní správou bezpečnosti dopravy (NHTSA), předpokládají výrazné snížení požadavků na ekonomiku paliva pro modely od roku 2022 do 2031. Nové průměrné standardy by měly činit 34,5 mil/galon, což je pokles z doposud platných 50,4 mil/galon.
Tato změna by mohla snížit počáteční náklady na vozidla až o 930 dolarů, avšak analýzy upozorňují na možné negativní dopady, zahrnující nárůst spotřeby paliva o přibližně 100 miliard galonů do roku 2050. Odhaduje se, že to povede k dodatečným nákladům pro Američany až 185 miliard dolarů na palivo a zvýšení emisí oxidu uhličitého o 5 %.
Duffy dodal, že automobilový průmysl čelil přísnějším standardům, které eliminovaly výrobu stanice, jež byly považovány za osobní automobily, zatímco minivany a SUV spadají do kategorie lehkých nákladních vozidel. To vyvolává debatu o budoucnosti automobilového trhu v USA a jeho vlivu na životní prostředí.
Vláda USA oznámila novou regulaci v oblasti ekonomiky paliva, která by mohla umožnit automobilkám znovu vyrábět stanice, populární typ vozidel z 70. a 80. let. Podle ministra dopravy Seana Duffyho tento krok přinese větší výběr pro spotřebitele, kteří si mohou zvolit mezi moderními minivany a obnovenou klasikou.
Navržené změny, publikované 4. prosince 2025 Národní správou bezpečnosti dopravy , předpokládají výrazné snížení požadavků na ekonomiku paliva pro modely od roku 2022 do 2031. Nové průměrné standardy by měly činit 34,5 mil/galon, což je pokles z doposud platných 50,4 mil/galon.
Tato změna by mohla snížit počáteční náklady na vozidla až o 930 dolarů, avšak analýzy upozorňují na možné negativní dopady, zahrnující nárůst spotřeby paliva o přibližně 100 miliard galonů do roku 2050. Odhaduje se, že to povede k dodatečným nákladům pro Američany až 185 miliard dolarů na palivo a zvýšení emisí oxidu uhličitého o 5 %.
Duffy dodal, že automobilový průmysl čelil přísnějším standardům, které eliminovaly výrobu stanice, jež byly považovány za osobní automobily, zatímco minivany a SUV spadají do kategorie lehkých nákladních vozidel. To vyvolává debatu o budoucnosti automobilového trhu v USA a jeho vlivu na životní prostředí.