Potravinářské systémy se podílejí na celosvětových emisích skleníkových plynů zhruba jednou třetinou, přičemž velká část z nich pochází z chovu krav a dalších hospodářských zvířat. V době, kdy lidé hledají řešení, jak rychle snížit emise skleníkových plynů, „je jednou z největších změn, které můžeme udělat, snížení konzumace červeného masa,“ říká Julia Wolfsonová, docentka na Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health a jedna z výzkumnic, která stojí za novou studií.
Při hledání způsobů, jak změnit chování spotřebitelů, vytvořil Wolfson s kolegy z Johns Hopkins, Harvardovy univerzity a Michiganské univerzity experiment, v jehož rámci testoval dva typy klimatických značek na jídelních lístcích rychlého občerstvení. Výzkumníci se konkrétně zaměřili na rychlé občerstvení, protože je hlavním zdrojem spotřeby hovězího masa v USA. Více než třetina Američanů konzumuje v daný den jídlo z rychlého občerstvení.

Na základě jídelního lístku velkého řetězce rychlého občerstvení výzkumníci vytvořili tři verze jídelních lístků: jednu bez klimatických značek, druhou s červenými značkami pod každou variantou hovězího masa s poznámkou „vysoký dopad na klima“ a třetí se zelenými značkami s poznámkou „nízký dopad na klima“ pod kuřecím masem, rybami a vegetariánskými jídly. Zhruba 5 000 účastníků si náhodně prohlédlo jeden ze tří jídelních lístků a poté byli vyzváni, aby si vybrali položku, kterou by si hypoteticky chtěli objednat k večeři.
Podle studie zveřejněné v lékařském časopise JAMA Open Network si skupina, která se vyhýbala hovězímu masu, prohlížela jídelní lístky se štítkem s vysokým dopadem, přičemž 61 % z nich si objednalo udržitelnější variantu. Více než polovina lidí, kteří viděli označení s nízkým dopadem, 54,4 %, se rozhodla pro udržitelnější volbu a jen necelá polovina těch, kteří neviděli žádné označení, se rozhodla vyhnout hovězímu masu.
„Hlavním závěrem je, že obě označení účinně zvýšila podíl účastníků, kteří si objednali udržitelnou položku,“ říká Wolfson, „ale nejúčinnější bylo označení s vysokým dopadem na klima u položky červeného masa.“
Toto zjištění „je v souladu s předchozím výzkumem, který ukázal, že negativně laděná sdělení mohou mít větší vliv než ta pozitivní,“ říká Lindsey Smith Taillieová, epidemioložka výživy z University of North Carolina v Chapel Hill, která se na studii nepodílela. Citovala výzkum, který ukázal, že nápisy na přední straně obalů varující před potravinami s „vysokým obsahem cukru“ mohou vést ke snížení jejich spotřeby.
Kristie Ebiová, profesorka na Washingtonské univerzitě zabývající se klimatem a zdravím, která se na studii rovněž nepodílela, považuje výsledek za znamení, „že s větším množstvím informací by se americká veřejnost mohla lépe rozhodovat z hlediska zdravého životního stylu a udržitelnosti“. K určení nejúčinnějšího klimatického značení je zapotřebí dalšího výzkumu a Ebiová navrhla, aby se vzalo za vzor varovné značení cigaret, které se od té doby „z hlediska účinnosti zlepšilo“.

Výzkum sice naznačuje, že klimatické značky by mohly pomoci pohnout s udržitelnějším stravováním v prostředí rychlého občerstvení, ale není to definitivní důkaz. „Jednalo se o online studii s hypotetickým výběrem potravin,“ říká Wolfsonová. „Bude opravdu důležité v budoucnu zjistit, zda by se tyto výsledky a rozsah těchto dopadů opakovaly v reálném prostředí, kde se lidé skutečně rozhodují, utrácejí své skutečné peníze a vybrané potraviny pak musí skutečně jíst.“
Výzkumníci také zjistili, že lidé, kteří si vybrali variantu bez hovězího masa nebo udržitelnější variantu, bez ohledu na klimatické značky, které viděli, s větší pravděpodobností považovali tuto volbu za zdravější – i když tomu tak nutně nebylo. „Je opravdu důležité, jak přemýšlíme o dosažení rovnováhy, když se snažíme přimět chování spotřebitelů k udržitelnějšímu výběru i ke zdravějším možnostem,“ říká Wolfson.
Ebiová upozornila, že žádná z položek jídelníčku ve studii označování nebyla ve skutečnosti zdravá, bez ohledu na jejich dopad na klima. „To naznačuje, že restaurace rychlého občerstvení potřebují další pobídky, aby nabízely zdravější výběr potravin.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky