Výdaje na mobilní hry v roce 2022 celosvětově klesly o 5 % na 110 miliard dolarů, uvedla ve své středeční zprávě „State of Mobile“ společnost Data.ai, která byla dříve známá jako App Annie. Zpráva se zabývá také širším stavem odvětví, jako je mobilní reklama, maloobchod a aplikace pro sociální média.
Nicméně počet prvních instalací mobilních titulů vzrostl o 8 % na rekordních 90 miliard, přičemž v čele růstu stojí takzvané „hyperčasové“ tituly.
„Vidíme, že se objevuje hlavní téma, že lidé jsou citlivější na cenu a finančně konzervativnější,“ řekla CNBC Lexi Sydowová, vedoucí oddělení Insights ve společnosti Data.ai, a dodala, že „největší zásah“ do výdajů za aplikace byl v oblasti her.
Tváří v tvář ekonomickým překážkám, jako jsou vyšší ceny a náklady na úvěry, lidé omezují diskrétní nákupy. Pod tlakem se ocitly zejména hry.
Podle červencové výzkumné zprávy společnosti Ampere Analysis, která se zabývá tržními údaji, se očekává, že celosvětový prodej her a služeb, včetně her pro konzole a PC, se v roce 2022 meziročně sníží o 1,2 % na 188 miliard USD.

V posledních letech byl dominantním příběhem herního průmyslu růst mobilních her, přičemž velcí vydavatelé na vývojáře mobilních her hodně sázeli.
Začátkem loňského roku koupila společnost Take-Two za 12,7 miliardy dolarů firmu Zynga, která se zabývá mobilními hrami. V roce 2016 koupila společnost Activision Blizzard za 5,9 miliardy dolarů výrobce hry Candy Crush Saga, společnost King. Americký technologický gigant Microsoft mezitím sází na další růst v oblasti mobilních her, když navrhl převzetí společnosti Activision Blizzard za 69 miliard dolarů.
Tento růst je však v poslední době ohrožen řadou makroekonomických překážek, včetně růstu životních nákladů a vyšších úrokových sazeb.
V roce 2020 uvedly společnosti Microsoft a Sony na trh své herní konzole nové generace, čímž mobilním zařízením přibyla konkurence.
V loňském roce také došlo k návratu k osobním aktivitám a normalizaci pravidel cestování od vrcholu pandemie Covid-19 v roce 2020, kdy se většina světa schovávala doma.
Neherní aplikace se v roce 2022 podle průzkumu společnosti Data.ai ukázaly jako odolnější – hodnota nákupů v těchto aplikacích meziročně vzrostla o 6 % na 58 miliard dolarů. K růstu přispělo především předplatné a nákupy v aplikacích v rámci streamovacích platforem, seznamovacích aplikací a služeb pro krátká videa, jako je TikTok.
Počet stažení neherních aplikací vzrostl oproti předchozímu roku o 13 % na 165 miliard.

To však jen málo vyvážilo propad výdajů za mobilní hry, které v obchodech s aplikacemi klesly o 2 % na 167 miliard USD. Údaje zahrnují instalace na tržištích třetích stran s Androidem v Číně, kde je oficiální obchod s aplikacemi Google Play zakázán.
Trh bude v roce 2023 čelit dalším překážkám, protože se očekává, že nedávno zavedená opatření na ochranu soukromí od společnosti Apple budou pro výrobce aplikací představovat větší tlak.
Společnost Apple v roce 2021 spustila funkci App Tracking Transparency, která uživatelům nabízí výzvu s dotazem, zda si přejí, aby na ně inzerenti cílili.
Společnost Data.ai očekává, že celosvětové výdaje na aplikace konkrétně na hry letos klesnou o další 3 % na 107 miliard USD v důsledku snížení disponibilních příjmů a změn v oblasti ochrany osobních údajů.
Společnost Google plánuje přijmout omezení ochrany soukromí podobně jako společnost Apple, které by omezilo sledování napříč aplikacemi pro Android.
„S omezením možností cílení z hlediska inzerentů bude těžší přilákat velké velryby, které ve hrách utrácejí nejvíce,“ vysvětlil Sydow.
Změny znamenají potíže pro společnost Meta, která vlastní platformy sociálních médií Facebook a Instagram. Finanční ředitel společnosti Meta David Wehner již dříve varoval, že ATT společnosti Apple může snížit její tržby v roce 2022 o 10 miliard dolarů. Většinu svých příjmů ve výši 117,9 miliardy dolarů v roce 2021 společnost získala z prodeje reklamy.

Meta čelí napjaté konkurenci ze strany konkurenční firmy TikTok. Tato krátká video aplikace vlastněná Číňany loni dosáhla 6 miliard dolarů v celkových celoživotních výdajích a podle Data.ai je po Tinderu teprve druhou neherní aplikací, která tohoto milníku dosáhla.
Sydow uvedl, že v číslech za rok 2022 se ještě neprojevily účinky opatření společnosti Apple na ochranu soukromí – celkové výdaje klesly jak v systému iOS, tak v Google Play -, ale je pravděpodobné, že letos budou mít mnohem větší dopad.
Navzdory celkovému zpomalení výdajů v roce 2022 stále existuje „větší poptávka po mobilních službách než kdykoli předtím“, dodal Sydow. Počet prvních stažení aplikací vzrostl o 11 % na 255 miliard, uvedla společnost Data.ai, zatímco počet hodin strávených v aplikacích se vyšplhal o 9 % na rekordních 4,1 bilionu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky