Před pouhými 15 měsíci se Tesla stala členem exkluzivního klubu s tržní kapitalizací v hodnotě bilionu dolarů. Nyní prudký propad ceny jejích akcií v roce 2022 snížil její hodnotu hluboko pod 400 miliard dolarů.
Na konci minulého týdne výrobce elektromobilů snížil ceny v USA a v celé Evropě, což je považováno za snahu o zvýšení objemu prodeje.
To v pátek poslalo akcie o 1 % níže a vedlo řadu bank ke snížení cílových cen společnosti. Například Wells Fargo snížila cílovou cenu z 230 na 130 USD za akcii a Citi snížila cílovou cenu ze 176 na 140 USD za akcii.
Akcie společnosti se za poslední rok propadly přibližně o 65 %.
Důvodů je celá řada, včetně širokého výprodeje na trhu v roce 2022. Ale byly tu také některé bolesti, které si společnost způsobila sama: dlouhotrvající sága na Twitteru, Muskův masivní prodej akcií Tesly a rozšiřování kapacit tváří v tvář zpomalující se poptávce.
Tesle nyní dýchá na záda celá řada konkurentů, včetně čínských firem s levnějšími nabídkami a tradičních výrobců automobilů, kteří se pouštějí do výroby elektromobilů.
Alternativy ke značce Tesla Pro Deutsche Bank je čínský výrobce elektromobilů Nio (NIO) jediným čistě hráčským jménem mezi jejími nejlepšími automobilovými tipy pro rok 2023.
„Naším nejlepším tipem zůstává Nio vzhledem k jeho prémiovému umístění značky a silnému produktovému cyklu v letošním roce,“ uvedla banka v analytické zprávě z 9. ledna. Vedení společnosti Nio se nyní „laserově zaměřuje“ na realizaci a společnost by měla v roce 2023 zaznamenat „mnohem vyšší“ růst objemu, dodala banka.
Deutsche považuje produktové plány a dosah značky Nio za podhodnocené vzhledem ke snížené hodnotě akcií. Akcie společnosti Nio v pátek skončily na 11,81 USD, což je za poslední rok pokles o více než 60 %.
Mezitím jsou BYD a Li Auto podporované Warrenem Buffettem nejlepšími tipy Jefferies mezi čínskými výrobci automobilů.
„BYD bude v roce 2023 jasným tvůrcem ceny na sladkém masovém trhu a průkopníkem vývozu v Evropě. Li Auto je naším favoritem vzhledem k výhodě prvního hráče na trhu s hybridními vozidly, přesnému umístění produktů a provozní efektivitě,“ napsal 10. ledna analytik společnosti Jefferies Johnson Wan.
Nejlepší volbou pro elektromobily manažera hedgeového fondu Davida Neuhausera – který tvrdí, že Tesla pro investory „není nic jiného než katastrofa“ – je tradiční automobilka: líbí se mu německý automobilový gigant Volkswagen.
„Z hlediska objemu si myslím, že Volkswagen je ten, který by mohl způsobit největší škody. Tesla je na tom sice finančně dobře, ale pokud na to přijde, jsou tu jiné společnosti jako Volkswagen, které by je mohly skutečně porazit na maržích, protože mají rozvahu,“ řekl v pátek pro CNBC Pro Neuhauser, zakladatel a CIO Livermore Partners.
Zdroj: Bloomberg
Manažer fondu Steven Glass se mezitím domnívá, že BMW vypadá „velmi, velmi atraktivně“.
Ředitel společnosti Pella Funds Management v pátek pro CNBC uvedl, že společnost letos pravděpodobně zažije cyklický růst. Má také „velmi dobře řízenou“ rozvahu a obchoduje se za poměr ceny k zisku pouhých 5,5, což je 20leté minimum.
BMW již dlouho dává najevo svůj záměr vyzvat Teslu na souboj o vedoucí pozici v oblasti elektromobilů. Do roku 2025 chce mít na silnicích dva miliony elektromobilů a odhaduje, že do roku 2030 budou polovinu jejích prodejů tvořit elektromobily.
Rostoucí ceny komodit by mohly být podporou pro společnost Caterpillar a tyto průmyslové podniky
Denise Johnsonová, prezidentka skupiny Caterpillar, uvedla pro CNBC, že výhled světového těžebního průmyslu je do roku 2023 dobrý, k čemuž přispívají vyšší ceny komodit.
Ceny palladia, mědi a zlata dosahují tento týden nových maxim, protože investoři sledují opětovné otevření Číny a očekávají oživení poptávky po těchto komoditách.
„Čínská poptávka by se měla v letošním roce zotavit a zákon o snížení inflace by mohl vést k nárůstu investic do projektů obnovitelných zdrojů energie v USA, které jsou citlivé na kovy,“ napsal tento týden ve zprávě klientům Christopher LaFemina, analytik společnosti Jefferies pro globální kovy a těžbu. Nejvíce optimistický je pro měď v roce 2023.
Zdroj: Getty Images
Mezi americká průmyslová jména, která by mohla být povzbuzena zvýšenými investičními výdaji těžařů, patří podle Jefferies společnosti Caterpillar (CAT) a Kennametal.
Mezi mezinárodní jména, která by z toho mohla těžit, patří Komatsu, Hitachi Construction Machinery, Weir Group, Epiroc a Sandvik, poznamenala firma.
Těžba pohání růst „Je to super vzrušující doba být součástí tohoto odvětví,“ řekla Johnsonová ze společnosti Caterpillar minulý pátek na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas.
„Vidíme průsečík mezi elektrifikací a automatizací, který nám skutečně umožní růst našeho trhu. Kromě toho víme, že mnoho dalších těžebních společností potřebuje vyrábět více základních komodit, aby mohly sloužit potřebám elektrifikace ve světě. A tak vidíme, že těžba, se časem zvyšuje… a to nám také umožňuje růst,“ řekla Johnsonová.
Společnost Caterpillar minulý týden na veletrhu CES představila svůj nákladní automobil 777. Zatím je na světě 600 těchto vozíků.
Navzdory hrozící potenciální recesi se průmyslový gigant nadále zaměřuje na investice do technologií.
„Rozhodně pokračujeme v investicích do technologií. A když se podíváte na portfolio, je to elektrifikace, digitalizace, automatizace,“ řekla Johnsonová.
Zdroj: Getty Images
Připustila, že problémem celého odvětví zůstává dodavatelský řetězec.
„Stále máme poměrně dost omezení v oblasti dodavatelského řetězce. Ale zůstáváme optimističtí, že se nadále pomalu zlepšují a časem se zlepší,“ dodala Johnsonová.
Analytici Bank of America v pátek zvýšili rating společnosti Caterpillar na „buy“ s odkazem na opětovné otevření Číny a zvýšené výdaje na infrastrukturu. Upozornili však, že tento příběh se bude pravděpodobně odehrávat až ve druhé polovině letošního roku.
„Podle našeho názoru budou investoři pravděpodobně pozitivně překvapeni pohledem na zisk na akcii společnosti CAT v roce 2023, tedy v roce recese,“ napsali.
Před pouhými 15 měsíci se Tesla stala členem exkluzivního klubu s tržní kapitalizací v hodnotě bilionu dolarů. Nyní prudký propad ceny jejích akcií v roce 2022 snížil její hodnotu hluboko pod 400 miliard dolarů.Na konci minulého týdne výrobce elektromobilů snížil ceny v USA a v celé Evropě, což je považováno za snahu o zvýšení objemu prodeje.To v pátek poslalo akcie o 1 % níže a vedlo řadu bank ke snížení cílových cen společnosti. Například Wells Fargo snížila cílovou cenu z 230 na 130 USD za akcii a Citi snížila cílovou cenu ze 176 na 140 USD za akcii.Akcie společnosti se za poslední rok propadly přibližně o 65 %.Důvodů je celá řada, včetně širokého výprodeje na trhu v roce 2022. Ale byly tu také některé bolesti, které si společnost způsobila sama: dlouhotrvající sága na Twitteru, Muskův masivní prodej akcií Tesly a rozšiřování kapacit tváří v tvář zpomalující se poptávce.Tesle nyní dýchá na záda celá řada konkurentů, včetně čínských firem s levnějšími nabídkami a tradičních výrobců automobilů, kteří se pouštějí do výroby elektromobilů.Alternativy ke značce TeslaPro Deutsche Bank je čínský výrobce elektromobilů Nio jediným čistě hráčským jménem mezi jejími nejlepšími automobilovými tipy pro rok 2023.„Naším nejlepším tipem zůstává Nio vzhledem k jeho prémiovému umístění značky a silnému produktovému cyklu v letošním roce,“ uvedla banka v analytické zprávě z 9. ledna. Vedení společnosti Nio se nyní „laserově zaměřuje“ na realizaci a společnost by měla v roce 2023 zaznamenat „mnohem vyšší“ růst objemu, dodala banka.Deutsche považuje produktové plány a dosah značky Nio za podhodnocené vzhledem ke snížené hodnotě akcií. Akcie společnosti Nio v pátek skončily na 11,81 USD, což je za poslední rok pokles o více než 60 %.Mezitím jsou BYD a Li Auto podporované Warrenem Buffettem nejlepšími tipy Jefferies mezi čínskými výrobci automobilů.„BYD bude v roce 2023 jasným tvůrcem ceny na sladkém masovém trhu a průkopníkem vývozu v Evropě. Li Auto je naším favoritem vzhledem k výhodě prvního hráče na trhu s hybridními vozidly, přesnému umístění produktů a provozní efektivitě,“ napsal 10. ledna analytik společnosti Jefferies Johnson Wan.Nejlepší volbou pro elektromobily manažera hedgeového fondu Davida Neuhausera – který tvrdí, že Tesla pro investory „není nic jiného než katastrofa“ – je tradiční automobilka: líbí se mu německý automobilový gigant Volkswagen.„Z hlediska objemu si myslím, že Volkswagen je ten, který by mohl způsobit největší škody. Tesla je na tom sice finančně dobře, ale pokud na to přijde, jsou tu jiné společnosti jako Volkswagen, které by je mohly skutečně porazit na maržích, protože mají rozvahu,“ řekl v pátek pro CNBC Pro Neuhauser, zakladatel a CIO Livermore Partners.Zdroj: BloombergManažer fondu Steven Glass se mezitím domnívá, že BMW vypadá „velmi, velmi atraktivně“.Ředitel společnosti Pella Funds Management v pátek pro CNBC uvedl, že společnost letos pravděpodobně zažije cyklický růst. Má také „velmi dobře řízenou“ rozvahu a obchoduje se za poměr ceny k zisku pouhých 5,5, což je 20leté minimum.BMW již dlouho dává najevo svůj záměr vyzvat Teslu na souboj o vedoucí pozici v oblasti elektromobilů. Do roku 2025 chce mít na silnicích dva miliony elektromobilů a odhaduje, že do roku 2030 budou polovinu jejích prodejů tvořit elektromobily.Rostoucí ceny komodit by mohly být podporou pro společnost Caterpillar a tyto průmyslové podnikyDenise Johnsonová, prezidentka skupiny Caterpillar, uvedla pro CNBC, že výhled světového těžebního průmyslu je do roku 2023 dobrý, k čemuž přispívají vyšší ceny komodit.Ceny palladia, mědi a zlata dosahují tento týden nových maxim, protože investoři sledují opětovné otevření Číny a očekávají oživení poptávky po těchto komoditách.„Čínská poptávka by se měla v letošním roce zotavit a zákon o snížení inflace by mohl vést k nárůstu investic do projektů obnovitelných zdrojů energie v USA, které jsou citlivé na kovy,“ napsal tento týden ve zprávě klientům Christopher LaFemina, analytik společnosti Jefferies pro globální kovy a těžbu. Nejvíce optimistický je pro měď v roce 2023.Zdroj: Getty ImagesMezi americká průmyslová jména, která by mohla být povzbuzena zvýšenými investičními výdaji těžařů, patří podle Jefferies společnosti Caterpillar a Kennametal.Mezi mezinárodní jména, která by z toho mohla těžit, patří Komatsu, Hitachi Construction Machinery, Weir Group, Epiroc a Sandvik, poznamenala firma.Těžba pohání růst„Je to super vzrušující doba být součástí tohoto odvětví,“ řekla Johnsonová ze společnosti Caterpillar minulý pátek na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas.„Vidíme průsečík mezi elektrifikací a automatizací, který nám skutečně umožní růst našeho trhu. Kromě toho víme, že mnoho dalších těžebních společností potřebuje vyrábět více základních komodit, aby mohly sloužit potřebám elektrifikace ve světě. A tak vidíme, že těžba, se časem zvyšuje… a to nám také umožňuje růst,“ řekla Johnsonová.Společnost Caterpillar minulý týden na veletrhu CES představila svůj nákladní automobil 777. Zatím je na světě 600 těchto vozíků.Navzdory hrozící potenciální recesi se průmyslový gigant nadále zaměřuje na investice do technologií.„Rozhodně pokračujeme v investicích do technologií. A když se podíváte na portfolio, je to elektrifikace, digitalizace, automatizace,“ řekla Johnsonová.Zdroj: Getty ImagesPřipustila, že problémem celého odvětví zůstává dodavatelský řetězec.„Stále máme poměrně dost omezení v oblasti dodavatelského řetězce. Ale zůstáváme optimističtí, že se nadále pomalu zlepšují a časem se zlepší,“ dodala Johnsonová.Analytici Bank of America v pátek zvýšili rating společnosti Caterpillar na „buy“ s odkazem na opětovné otevření Číny a zvýšené výdaje na infrastrukturu. Upozornili však, že tento příběh se bude pravděpodobně odehrávat až ve druhé polovině letošního roku.„Podle našeho názoru budou investoři pravděpodobně pozitivně překvapeni pohledem na zisk na akcii společnosti CAT v roce 2023, tedy v roce recese,“ napsali.